30 oktober 2016

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - 2e leven - Variaties 1 - Abri's - Reclame - Variaties 2 - Arthur - OAD
Uitsmijters: Oude liefde roest wel - Stealthvervoer
Busbioscoop: Knallende bus
Busbabbel: Voorrang bij wegwerkzaamheden (door Rodney)
 

De dagen zijn korter en de nachten langer en zojuist is dat nog erger geworden doordat de wintertijd weer begonnen is. Ik ben een weekje verkouden geweest, de kaarsen hebben hun eerste branduren gemaakt en de ijskrabber heb ik uit het vet gehaald dus dan weet je wel hoe laat het is. Precies, tijd voor een nieuwe busbrief. Ik vermoed dat in 2016 nog wel nummer 140 gehaald gaat worden maar dat zal dan wel diep in december zijn. Ik ontvang regelmatig mail met aanvullingen, tips en/of bemoedigende woorden dus de behoefte aan dit medium is nog aanwezig. Tot mijn verbazing kreeg ik zelfs het verzoek om iets commercieels te gaan doen waarbij de busbriefpagina vermoedelijk voorzien zou worden van reclame. Misschien leuk voor een extraatje op financieel gebied maar ik blijf liever onafhankelijk en 'baas in eigen buik'.
Hieronder wederom een verzameling foto's en andere zaken.


      
Goud van Oud:

Deze Goud van Oud is ook deze keer gevuld met 3 foto's. De oorsprong ligt (letterlijk) in het grijze verleden en ik weet van deze sfeerplaatjes net zoveel als weinig. Slechts van de eerste foto kan ik vertellen dat deze rij bussen hier opgesteld staan in 1932 en dat allemaal nieuw materiaal is voor de WSM. Zo'n rij zie je niet vaak en ik moest gelijk denken aan de foto's die gemaakt waren tijdens het Pausbezoek aan Nederland in 1985. Dat waren dan wel geen nieuwe bussen maar toch. In busbrief 15 zijn daar meer foto's van te vinden.
Het jaartal 1932 stond bij de foto maar ik heb twijfels omdat ik in een overzicht van WSM bussen zag staan dat het hier om Diamond T toerbussen gaat met een Lith carrosserie en 23 zitplaatsen, gebouwd in 1938. Het WSM nummer van de voorste is 267 en in 1941 zijn deze wagens weer uit dienst gesteld, (volgens mijn lijst).

De laatste foto (trolleybus) zal vermoedelijk gemaakt zijn in een van de 4 steden waar ooit in Nederland een trolleybus rijdt of gereden heeft. Dat was in Groningen, Arnhem, Nijmegen en Rotterdam.

            

Van Pim van S. kreeg het volgende gestuurd: "De foto van trolleybus is gemaakt in Groningen waar in 1927 de eerste trolleybuslijn van Nederland werd geopend.
De bus op de foto maakt deel uit van de serie 1 - 6, ik meen van het merk AEC. Deze bussen hebben in in 1952 zelfs nog een nieuwe carrosserie gekregen van Verheul en hielden het daarmee uit tot 1958.
In 1965 werd het Groningse trolleybedrijf opgeheven."


     
2e leven:
In het icoontje bij dit onderdeel staat het woord reďncarnatie en dat geldt vaak voor bussen in dit hoofdstuk. Het uiterlijk is vaak dusdanig gewijzigd dat je van een wedergeboorte kunt spreken. Zo ook op deze foto. Van oorsprong was dit een MB200-den Oudsten bus, gebouwd voor de GSM (N.V. Gelderse Streekvervoer Maatschappij) met wagenparknummer 9522 in 1983. De laatste OV kilometers legde deze wagen af bij Oostnet in 1997 en daarna ontbreekt voor mij elk spoor tot ik deze foto zag. En ja hoor, nog steeds actief na 33 jaar. Sinds 2006 doet deze bus dienst bij Ome Joop als tour-promotie-bus in Arnhem dus de bus is het GSM gebied trouw gebleven.

Van John Oron kreeg ik deze 2 foto's toegestuurd. Het gaat om een Volvo B10M wagen met een Hainje opbouw (CSA III) die hier opgesteld staat naast de Connexxion vestiging op Schiphol. Deze bus reed voor de GVBA als wagen 382 uit 1989. Het is een 3-deurs type zoals te zien is op de 2e foto. Ik denk dat deze bus hier staat omdat 'ie buitendienst gesteld is en mogelijk staat te wachten op een 2e leven. Vandaar in deze rubriek!!


 


     
Variaties 1:
Voor één keer heb ik in deze brief een hoofdstuk Variaties geopend in 2 delen. Ik had een aantal foto's opgespaard die ik hiervoor geschikt vond.
Om te beginnen een wel heel ongebruikelijke houding voor een gelede bus. Via de agent van 'policie' kom ik uit bij de Tsjechische Republiek waar deze bus op het eerste gezicht een erectie gekregen heeft. Op het 2e gezicht is een grijze paal te zien waar de bus tegen omhoog staat. Op beide foto's is het dezelfde wagen ondanks het kleurverschil. Hopelijk geen slachtoffers maar slechts een ongewoon ongeval.

Van Zweer kreeg ik deze foto gestuurd. Het bijschrift van deze foto vermeldt dat het om een PV-bus gaat. Een Daf personeelsbus van Vredestein uit 1952 dan wel te verstaan. Even zoeken op Google leverde deze foto op in een overzicht van DAF voertuigen. Als je meer historische voertuigen van eigen bodem wilt zien, kijk dan op deze transportblog.

Een bus met een heel vrolijke uitstraling hieronder in een Aziatisch land. Als ik moet gokken, gok ik op een schoolbus.


       

Abri's en Haltes:
Nou dacht ik dat alle varianten op het begrip bushalte wel verzonnen zijn in de loop der jaren maar klik op deze link en zie hoe er een Jumbo supermarkt gevestigd is in een abri......echt waar.

De foto van de abri betreft zichtbaar het platteland. Of dit schaap van plan is de bus te nemen om een warme trui te gaan kopen op de markt in de buurt, lijkt mij niet van toepassing. Ook hier levert Google na wat zoekwerk meerdere mogelijkheden want een Schapendijk tref je aan in Oldenzaal en Rijssen. Voor deze abri kies ik Oldenzaal maar dat is slechts 50 % goed.....

Haltenamen boeien vaak vanwege hun historische namen. In veel gevallen is het lastig te achterhalen waarom iets heet zoals het heet. Natuurlijk zal er wel ergens een archief zijn met daarin de oplossing maar voor deze benaming Groot Genoeg heb ik misschien wel een simpele verklaring. De locatie hier is de weg tussen Delft en De Lier. Ook vandaag de dag nog landelijk ondanks de oprukkende bebouwing. Er was eens een man die ooit bedacht te gaan 'boeren' en hij heeft een behuizing gevonden die voldeed. In de begintijd van de onderneming moest de boer steeds uitleggen waar hij zijn toevlucht had genomen en telkens was de reactie van de toehoorders verbaasd. In dat kleine huis met een stal voor slechts 10 koeien en geen eens ruimte voor een moestuin......De boer reageerde steeds met dezelfde 2 woorden en zei: "Och, het is groot genoeg". Na verloop van tijd stuurden ze eventuele bezoekers naar boer Groot Genoeg en zo stond deze locatie. Ook na lange tijd nog steeds onder deze naam bekend en hij leefde nog lang en gelukkig.


      

Soms vraag je je af of reclamemensen wel in de praktijk controleren of hun ontwerp wel geschikt is voor elk vervoermiddel. Op deze foto zijn helaas de tanden van dit meisje flink beschadigd en dat is vast niet de bedoeling van 'Invisalign'. De misser wordt ook nog eens benadrukt door de oranje pijl. Dat wordt op deze jonge leeftijd al een kunstgebit.


   
Variaties 2:
De 2e serie gevarieerde foto's start met een zeer ludieke dubbeldekker. Eerder al uitgebreid aan bod in busbrief 122 maar nu nogmaals door deze sfeerfoto. Op de zijkant staat 'Cityrama' en daarbij ligt de nadruk in ieder geval zeker op de ramen. Dat er vooraan in het midden een soort stormram gemonteerd zit, geeft te denken. Al met al een opvallende verschijning. Een Cityrama Panoramic Tour Bus werd gebouwd bij de Franse coachbouwer Currus op een Citroën U55 truck chassis. In de jaren 50 gaf de Parijse touroperator Groupe Cityrama de opdracht om een aantal toerbussen te bouwen met veel uitzicht op de stad. Het resultaat was een totaal bizar, maar vooral ook futuristisch voertuig waar Flash Gordon zich niet voor zou schamen. Verder is er helaas weinig bekend over dit briljante voertuig, want zowel Groupe Cityrama als de bouwer Currus bestaan niet meer.

Met dit voertuig kun je vast en zeker een zware last meenemen, zoals b.v. een schoonmoeder......
Geen bus maar wel zo apart dat ik de foto graag wilde laten zien.

En wij maar klagen in Nederland. Straten met verkeersdrempels, lastige rotondes, verkeerd geparkeerde auto's, enz. enz. Nee, dan deze foto. Dit is pas een uitdaging en maar hopen dat er geen tegenligger aankomt en dat die rotsblokken boven je maar ook onder je, stabiel blijven hangen en/of liggen. Wel een mooi uitzicht zolang de chauffeur er maar niet van gaat genieten......


      
De 1600-1700 serie:
In de vorige busbrief stonden al 2 foto's van Arthur met als onderwerp de Leylandserie 1600-1700. Daar zagen we de 1674 en de 1697. Hieronder weer 2 exemplaren namelijk de 1633 en de 1694.

De 1633 is in 1980 bij de DVM begonnen en dit bedrijf trouw gebleven tot aan de afvoer in 1996. De DVM had een complete serie van deze wagens. Vanaf de 1625 t/m 1662 reed voor de DVM, vanaf de 1663 t/m de 1693 voor de FRAM, dan weer 5 wagens voor de DVM en tot slot de 1699 t/m de 1712 voor Westnederland.

Hieronder de 1697 uit 1981 van de DVM (N.V. Drentse Vervoer Maatschappij). Deze bus heeft net als de 1694 in de vorige brief, weinig opzienbarends in zijn bestaan meegemaakt. Het laatste jaar in actieve dienst kreeg de bus nog de naam van de nieuwe maatschappij Veonn dat in 1996 ontstond door de fusie tussen DVM/NWH en FRAM. De bus verdween direct na 1996 in de vergetelheid. Gelukkig hebben we de foto's nog.


      

Ook van Arthur kreeg ik onderstaande informatie. Lekker makkelijk voor mij, foto's en uitleg. Bedankt Art.

Van Olaf kreeg ik deze aanvulling: De bovenste foto (naar Rijssen) is gemaakt in Almelo bij het inmiddels verdwenen busstation. (Olaf stuurde ook een foto van het nieuwe busstation in Almelo met de Syntus 3135)
De 2e foto (naar Bathmen Zuid) is gemaakt op het busstation van Deventer. Dit station is intussen gerenoveerd maar nog steeds op dezelfde locatie.

           

 


      
Uitsmijter(s):
 
Het is niet altijd kommer en kwel in het OV. Via deze link kom je meer te weten: Ode aan de buschauffeur

Beide uitsmijters hebben met staal te maken. Op de eerste foto is daar al wat van verdwenen maar juist daardoor krijgt deze foto iets extra's. Fraai plaatje.

 
Op de 2e foto een bijzondere bus, het model lijkt enigszins op een militaire helm en ook zou het de rijdende variant van een Stealth gevechtsvliegtuig kunnen zijn.
 

       
Busbabbel:
Voorrang bij wegwerkzaamheden. (door Rodney)
---------------------
Op een dag reed ik (als passagier) in FRAM buslijn 98 door Bolsward, over de Snekerstraat naar het station. Destijds bestond het wegdek nog uit klinkers (nu asfalt). De overzijde van de straat was opgebroken voor reparatie. Het was in een flauwe bocht en moeilijk te zien of er verkeer aan kwam. En zoals te verwachten was: er kwam iemand met onverminderde vaart de bocht om, recht op de bus af rijden. Zowel de buschauffeur als de automobilist stopten abrupt, beiden geschrokken. Nu lijkt het mij dat iedere automobilist weet dat in dit geval (de wegafzetting was aan zijn kant) de bus voorrang heeft.  Dit speelde zich af vlak naast een benzinestation dus de auto had daar makkelijk even in kunnen rijden om de bus er langs te laten. Maar nee, in plaats daarvan ging de autodeur open en eruit kwam een gezette man in een verfrommeld kostuum, een rood hoofd en een stuk of 4 kinnen. Hij maakte driftige gebaren waardoor al die kinnen ook driftig bewogen en met die gebaren probeerde hij duidelijk te maken dat de bus aan de kant moest.
De chauffeur zette de bus rustig op de handrem en in de neutrale versnelling. De automobilist ging bij de instapdeur staan en wilde dat die open ging. Dat ging niet gebeuren en hij liep toen om naar het raampje van de chauffeur en riep gefrustreerd dat hij meer dan halverwege (het opgebroken stuk weg) was geweest en dus voorrang had. Zo werkt dat niet en na enige onfatsoenlijke woorden deed de chauffeur zijn raampje weer dicht en pakte een krant uit zijn tas en ging daarin zitten bladeren. De man werd daardoor nog meer geďrriteerd en ging voor de bus staan schreeuwen en op de voorruit te tikken. Inmiddels begon er steeds meer verkeer om ons heen te staan en leek het voorlopig nog wel even te gaan duren. Passagiers in de bus zaten te gniffelen en des te meer de man zich opwond, des te harder werd er smakelijk gelachen. De automobilist begreep wel dat hij dit niet ging winnen en hij ging uiteindelijk weer terug in zijn auto, zat nog een tijdje opgewonden te doen en week daarna uiteindelijk uit naar de inrit van het benzinestation zodat de bus er langs kon. De 5 minuten daarna tot aan het station leken wel een schoolreisje, iedereen zat vol enthousiasme te babbelen en over het gedrag van de man te discussiëren. Tja, ik kon me niet voorstellen dat men over zoiets kleins zo door het lint gaat.
 

Even kennismaken. Rodney schreef mij in september: Vandaag de dag woon ik in Texas. Ik denk nog vaak terug aan de tijd dat ik zelf als kind / tiener met de bus ging. Het is hier in Texas vrij goedkoop om een bus te hebben dus ik dacht waarom niet. Deze reisbus had een 12 liter V8 2-takt diesel met 400 pk! De 2-takt diesels zijn hier heel lang populair geweest in bussen maar in de jaren 90 buiten gebruik geraakt. We hebben er toen een gekocht en gebruikten hem als grote gezinswagen. Ik betaal zo'n $200 per jaar wegenbelasting en $100 aan verzekering dus daar hoef je het niet om te laten. We nodigden ook vrienden en kennissen uit op dagtochtjes en dat was heel gezellig. Nu heb ik een school bus, die lijken qua bouw erg veel op de oude Nederlandse bussen - simpel, robuust, betrouwbaar - maar ook weinig pk's en lawaaierig. We hebben hier op het platteland van Texas ook veel kleine weggetjes dus het geeft wel een nostalgisch gevoel.
Ik doe bijna al mijn eigen onderhoud dus technisch weet ik er ook wel veel van. Deze bus heeft een International DT466 - Diesel, Turbo, 466 cubic inches, ongeveer 7.6 liter/170 pk.
Ik heb ook nog wel wat leuke anekdotes die ik kan sturen. (zie hierboven)


     
Busbios(coop) film(pje):
Deze video is intussen verwijderd en dus niet meer beschikbaar om te tonen.
 

       

Een app waar ik zelf niet al teveel waarde aanhecht als vervanger van mijn huisarts, is de app Thuisarts. Toch kun je er een indicatie van je problemen mee opsporen en daarmee beter beslagen ten ijs bij de echte huisarts aankomen. Gewoon eens proberen en anders is de digitale prullenbak het gevolg.

Klik op:     


      

Een vader koopt een robot, annex leugendetector die mensen slaat als ze liegen.
Hij besluit om het die avond tijdens het eten direct uit te proberen.
De vader vraagt zijn zoon wat hij die middag deed.
De zoon zegt : "Ik deed mijn huiswerk." De robot slaat de zoon.
De zoon zegt: “Oké, Oké. Ik heb bij een vriend thuis films zitten kijken.”
Vader vraagt : “Welke film heb je gezien ?”
De zoon zegt: “Toy Story." De robot slaat de zoon weer.
De zoon zegt: “Oké, Oké, we waren porno aan 't kijken”
De vader zegt: “Wat? Op jouw leeftijd wist ik niet eens wat porno was”
De robot slaat de vader.
Moeder lacht en zegt: “Nou, hij is duidelijk je zoon.”
Waarop de robot de moeder slaat.
De robot is nu te koop .....

Net voor het slapengaan vraagt een man aan zijn jongere echtgenote: “Schat, heb je voor mij nog andere minnaars gehad?”
Geen antwoord. Een lange, zeer lange stilte.
Dan vraagt de man met gedempte stem: “Slaap je schat?”
Hoort hij: “Nee, ik ben aan het tellen...”

 


   
Tot slot:
Dat was het dan weer. Ik pak de Vogue er maar eens bij om te kijken of ze daar al op de hoogte zijn van het bestaan van de busbrief......Graag allemaal fijne "donkere dagen voor Kerst" en voor de gelovigen onder ons een discussievrije Sinterklaas. Graag tot nummer 140.

Hartelijke groeten,

           
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
     

Wijsheden:
      


Een wijs mens leert meer uit een domme vraag dan een dom iemand uit een verstandig antwoord. (Ernst Hohenemser)

Het enige wat men met liegen bereikt is niet geloofd te worden als men de waarheid spreekt. (Aristoteles)

Lachen kost minder dan elektriciteit en geeft minstens evenveel licht. (Abbé Pierre)
 

terug naar de