terug naar de

 
04 september 2005

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
__________________________________________________

______ Onderwerp: Groepsvervoer _________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 15
 

 
L.S. (Lectori Salutem - de lezer heil),
 
De titel van deze busbrief zet jullie vast op het verkeerde been maar het zal je wel duidelijk worden wat ik bedoel als je de foto's bekijkt. In de vorige brief was er ook wel enigszins sprake van groepsvervoer maar deze keer toch weer anders.
Overwegend zie je hier foto's van groepen bussen met als afsluiter een echte groep en een combinatie.
 

Foto 1:
Een groep uitgetelde standaardbussen, wachtend op hun eindbestemming waar ook ter wereld. Voorop de 9358, 9367 en de 9333. De foto zal dateren van rond 1999 toen uit de laatste grote fusie het huidige Connexxion concern ontstond en de naam ZWN uit het straatbeeld verdween na zelf maar zo'n 4 à 5 jaar te hebben bestaan. We bestaan nu dus ongeveer 6 jaar en helaas wordt het gevoel zonder zorgen oud te kunnen worden achter het stuur in deze vorm, steeds onzekerder. Maar niet getreurd, we hebben gelukkig de foto's nog..... 
Onderstaande bussen hebben het in ieder geval niet gehaald want ze zijn zonder Connexxionsticker enkele reis vertrokken naar wie weet waar, wijd weg.
               

Foto 2:
Op het terrein van de vestiging Boskoop met het gebouw dat ooit hoofdkantoor van ons bedrijf was, zien we een andere vorm van groepsvervoer gefotografeerd. Een staatsieportret van een serie Iveco's met de nummers 1231 t/m 1240. Toevallig ook een foto uit de ZWN-periode. Deze bussen met Iveco chassis en met Van Hool-opbouw zijn in 1996 gebouwd. De 1231-32-33 zijn later als enige in de groene huisstijl van Connexxion terechtgekomen.

Foto 3a-3b-3c-3d-3e-3f-3g:
Unieke plaatjes uit 1985. Groepsvervoer in Optima Forma zal ik maar zeggen, ter gelegenheid van het pausbezoek aan Nederland. Een eindeloze stoet standaardwagens en gelede bussen opgesteld in lange rijen. Gegevens over aantallen of dergelijke heb ik niet kunnen vinden maar zo te zien is het niet Mis.
Het was wel een beetje mis want dit bezoek aan Nederland is vermoedelijk het minst succesvolle bezoek uit het leven van de onlangs overleden kerkvorst geweest. Waar een klein land al niet groot in kan zijn.


Foto 4:
Nu 'maar' 3 gelede bussen op het parkeerterrein van de Floriade in Zoetermeer. Toch kon het hier lekker vol staan wat voor bushobbyisten natuurlijk een buitenkansje was. Helaas op deze foto maar 3 bussen en dus niet echt een "groep vervoer". Toch heb ik hem in deze brief geplaatst want het was een speciale gelegenheid en wie heeft er ooit een Westnederland Express gezien?

Foto 5:
Deze massale uitruk van materiaal heb ik zelf op de gevoelige plaat vast mogen leggen. Dit unieke plaatje ontstond nadat de staking van 2008 voorbij was en de vestiging op een bepaald tijdstip in 1 keer leegstroomde. Scouts, Ambassadors en Caetano's bepaalden het beeld op de Schieweg in Delft.

Foto 6a-6b-6c:
Drie foto's die bewerkt zijn om er een panorama-effect van te maken. Foto 6a is gemaakt bij Womy waar een gevarieerd aanbod te koop staat. De rood-witte dirigent voor het Connexxion-koor van groene bussen op foto 6b is gemaakt door een onbekende fotograaf en de derde foto, 6c, zou best eens op dezelfde plek geschoten zijn maar dat weet ik niet zeker. De wagens zijn enigszins 'opgerekt' om ze bij elkaar te laten passen en ik hoop dat fotograaf Wouter mij dat wil vergeven.

Foto 7:
Een 170 persoonsbus uit 1936. Ja, je leest het goed: 170 persoons. Tel de mensen maar na die je ziet!! Als dit geen groepsvervoer is dan weet ik het niet meer. De gebouwen doen me denken aan het buitenland maar ook daar heb ik geen gegevens van gevonden. In deze tijd zou dit zeker in aanmerking komen voor een vermelding in het Guiness Book of Records maar deze poging is in de anonimiteit verdwenen. Gelukkig hebben we ook hier de foto's nog van en gelukkig bestaat er een busbrief. Het vervoermiddel ziet er uit als een trekker met oplegger maar hoe de totale lengte gedragen wordt is door al die mensen niet te zien. Ik heb de foto nog omgedraaid maar ook aan de achterkant is weinig te zien ;-)
Een paar van zulke bussen en er hoeft in Delft geen tramlijn naar de TU-wijk aangelegd te worden maar dit revolutionaire voorstel zal het in de gemeenteraad hoogstwaarschijnlijk niet gaan halen.
Van Jelle dan nog de foto waarop een combinatie van personen en bussen in grote getale aanwezig zijn. Het schijnt een landelijke bijeenkomst van scholieren te zijn geweest. Met overwegend tourbussen zijn ze samengeschoold (woordspeling....) Meer info heb ik helaas niet.


Tot slot:
In de volgende brief zal ik, zoals het er nu naar uit ziet, nog een soort groepsvervoer laten zien in de vorm van gelede wagens. Foto 4 is daar dus eigenlijk een voorloper van.
 
In de vorige brief plaatste ik een link naar een pagina en daar kreeg ik een aantal aardige reacties op en dus dacht ik eraan om elke week een link te plaatsen naar een pagina op het internet. Dat kan iets algemeens zijn, of een pagina van een collega of uiteraard een verwijzing naar een pagina over openbaar vervoer en/of bussen. Om te beginnen deze keer een algemene pagina waar elke dag andere/nieuwe info op staat dat met de dag van vandaag te maken heeft: http://www.mac13.nl/vandaag.html

Klik op:     

Hopelijk vinden jullie dit een aardige aanvulling om de busbrief een gevarieerd karakter te geven.
 
met warme groeten 
     

terug naar de