terug naar de

11 september 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
__________________________________________________

______ Onderwerp: Geleed Vervoer ________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 16
 

 
Waarde soortgenoten,
 
Vorige keer kondigde ik het onderwerp van vandaag al aan dus dat kan geen verrassing meer zijn.
Met ingang van de afgelopen week ben ik gedetacheerd (zoals dat zo mooi heet) in Zoetermeer voor 3 maanden. Ik merk daar toch een heel andere cultuur in de omgang met elkaar en met de werkwijze die binnen Connexxion overal hetzelfde zou moeten zijn. Het zijn niet de hele grote dingen die anders zijn, het is meer te vinden in de kleine zaken. Voor alle zekerheid: dit is geen waarde oordeel maar gewoon leuk om te merken. Daarom was ik ook enthousiast voor zo'n tijdelijke overplaatsing, je leert ervan. Ook het ouderwetse vervoeren van grote aantallen mensen, zelfs in de avonduren, is een welkome afwisseling (ik praat dan over lijn 170 gekoppeld aan lijn 32 tussen Rotterdam CS en Katwijk, via Zoetermeer en Leiden). Een ritcombinatie die heen en terug zo'n 97 km bedraagt en ruim 3,5 uur in beslag neemt. Dan zit de helft van je dienst er alweer bijna op met 1 rondje.
Genoeg over mijn persoonlijke belevenissen, op naar de plaatjes.

Foto 1:
Den Haag CS, uitstaphalte met collega Nico K. (denk ik) die zo te zien zijn bretels strak getrokken heeft en op weg naar huis gaat met de 7784. Een gelede bus met een hoog Haaglanden gehalte. In Delft jarenlang te zien geweest als kuddevervoermiddel in en rond de TU-wijk om de reguliere lijnen te ontlasten van hele hordes studenten, als pendelbus tussen de Kluyverweg en Delft Station CS. Deze O405G is er eentje uit een serie van 10 die in 1992 gebouwd werden bij Mercedes namelijk de 7783 t/m 7792. Tussen 1995 en 2003 komt dit busnummer voor in mijn privé-overzicht en dus in de Delftse stalling.                                                 
               

Foto 2:
In 1980 werden in het buitenland 30 gelede wagens besteld waarvan de carrosserie geleverd werd door de fa.Vetter in Fellbach. Ze kregen de benaming gelede duwbus omdat de motor helemaal achterin was gebouwd. Nu kijken we daar niet meer zo erg van op maar dat was zo'n 25 jaar geleden nog een bijzonderheid. De Vetters reden jarenlang o.a. tussen Krimpen en Capelle a/d IJssel en Rotterdam CS. Zoals bij foto 1 de 7784 familie is/was van de Mercedes O405, zo was de Vetterfamilie sterk verbonden met de Mercedes O305. (zie busbrief 1) 

Foto 3a-3b-3c-3d:
Ook den Oudsten mag natuurlijk niet ontbreken in deze rubriek. Hier de 7792 in vroeger tijden. Het waren wagens met een Mercedes-chassis, de O317 met een den Oudsten opbouw. Ze werden vanaf 1976 gebouwd. Deze bus ging in 1988 naar Carlier en eindigde na een ongeval in 1991 op de sloop. Dit waren geen duwwagens maar hadden gewoon de motor tussen de vooras en de middenas onder de vloer zitten. Er was met het nemen van de bochten een duidelijk verschil tussen duwer en een trekker. Als je jezelf daar niet goed op instelde dan waren binnen korte tijd een aantal verkeerslichten en verkeersborden om zeep geholpen.
Waar hier op de foto de hijskranen staan, wordt nu alweer gebroken en gebouwd. In Den Haag wordt de geschiedenis binnen een paar jaar weer opnieuw geschreven en het einde is nog niet in zicht.
In zwart/wit een foto van de 7794 die ooit op een kalender met bussen te vinden was. Eenzelfde bus als hierboven maar hier is duidelijk te zien dat deze bus in de omgeving van Krimpen aan de IJssel reed want de 7794 was voorzien van stempelautomaten. Op een andere manier ook een bijzondere bus want dit exemplaar ging in 1989 uit dienst en vertrok naar Rotterdam Airport. Vandaar in 1997 naar Eindhoven Airport en daarna ook nog naar Eelde Airport, een bus met een aparte levensloop.
Hier een DAF/den Oudsten van 18 meter, de 7608. Deze wagen kwam in 1986 uit de fabriek en ging rijden voor de NZH en later dus voor Connexxion.
Op foto 3c ziet de wagen er nog als nieuw uit. De foto is genomen in Amsterdam op de Marnixstraat.
           

Foto 4a-4b:
Een historische foto bij Verheul in Waddinxveen. Met een treffende wagen uit 1959 voor de deur. Een gelede wagen voor de BBA. De info die ik er bij vond, was dat de bus aangedreven werd door een Rolls-Royce motor. Verder geen details maar de foto spreekt voor zich. 
Ik gooi er nog maar een zwartwit foto tegenaan. Geen echte gelede bus maar wel eentje die er op leek doordat er met een aanhanger werd gewerkt. De chauffeur of misschien de conducteur staat zichtbaar trots te poseren naast zijn voertuig onder belangstelling van een heel jonge hobbyist in de dop (denk ik zomaar)
De GTW 51 was in dienst tussen 29 juni 1955 en 1 januari 1962 met 31 zitplaatsen in de motorwagen en 16 zitplaatsen in de aanhanger.

Foto 5a-5b:
Duidelijk herkenbaar is op de eerste foto het uiterlijk van de Zuidtangent. Een DAF/Van Hool AG300 gelede bus met de modernste vormgeving. Wagenparknummers van 7841 t/m 7873.
"De Zuidtangent is een snelle openbaar vervoerverbinding van hoge kwaliteit die Haarlem CS met Amsterdam Bijlmer verbindt. De route loopt via Hoofddorp, Vijfhuizen, Schiphol, Amstelveen en Ouder-Amstel. Op het grootste deel van deze route rijdt de Zuidtangent over een eigen vrije busbaan. Deze vrije busbaan loopt tussen Haarlem Schalkwijk en Schiphol Noord en is 25 kilometer lang. Op de andere stukken heeft de Zuidtangent voorrang op het overige verkeer. De Zuidtangent heeft een hoge frequentie. In de spits rijden er 8 bussen per uur."
 
De andere foto laat overduidelijk het vroegtijdige einde van een gelede bus zien. Als je denkt dat er buiten de bekleding in een bus weinig kan branden, kun je hier zien dat er maar weinig is dat niet kan branden.

                            


Foto 6:
Recent zag ik deze verkleedpartij voor de OV-chipkaart van een RET gelede bus. Het is de 507 Volvo met een opbouw van Hainje uit 1988. Gezien de constructie op het dak is dit geen gewone dienstbus maar een promotiebus voor de chipkaart.


Foto 7:
Ooit zag ik deze foto van Joop Solleveld op het internet staan en ik kon de verleiding niet weerstaan om de foto ook in de busbrief te plaatsen. De 7820, een Mercedes Benz Vetter van 18 meter heeft tussen 1980 en 1994 bij Westnederland dienst gereden. Hierna is niets meer van deze wagen vernomen.


Tot slot:

Deze keer een stevige busbrief maar hopelijk niet te veel van het goeie. Als uitsmijter weer een link, deze keer naar een pagina over bussen. De maker is een vaste lezer van de busbrieven, Peter van der Reest. Ga even kijken op Busmodellen en busfoto's en ga b.v. eens via het linkermenu een kijkje nemen in het buitenland. Ook via de keuzeknop 'Nederland' kun je naar fotoreportages gaan met b.v. een verslag van "Dordt in stoom" waarover sprake was in busbrief 8.

Klik op:     

Graag tot volgende keer
 
met gelede groeten  
      

terug naar de