Bij deze even het openingsmailtje wat ik naar iedereen
stuurde die zich voor de eerste 100 busbrieven opgaf. De busbrieven kwamen
in eerste instantie wekelijks tot stand maar na een jaar ben ik overgegaan
op een maandelijkse busbrief die ik via de email naar iedereen stuurde.
Vanaf eind juni 2010 ben ik aangeland bij busbrief 100 en ga ik over op een
andere manier van busbrief publiceren en dat is alleen nog via deze pagina.
Als toelichting schrijf ik hier in het kort de geschiedenis zodat je een
klein beetje 'n idee hebt hoe het allemaal is begonnen.
Ik ben begin juni 2005 begonnen een aantal mensen wat foto's toe te sturen
met een paar regeltjes tekst. De bedoeling was om nieuwe collega-chauffeurs
een indruk te geven van hoe het er in het recente verleden aan toeging. Ze
horen vaak over een bepaald type bus praten maar hebben er geen beeld bij en
dat wilde ik ze bieden. Het bleek dat ook de collega's met vele dienstjaren
belangstelling hadden, vooral voor de herinneringen die ik soms de vrije
loop laat. Voor ik het wist had ik 100 lezers die de busbrief via een
emailtje wilden ontvangen en bij nummer 100 stond de teller op een kleine
800.
De busbrieven werden al gauw in een soort herkenbaar 'uniform' gezet en de
tekst werd steeds uitgebreider. Ik heb ook wat kleine items zoals o.a. een
busbabbel, computertips, een aantal linken en een paar spreuken toegevoegd
waardoor het een soort 'voor elk wat wils' brief werd met als hoofdmoot
natuurlijk altijd het openbaar vervoer.
Collega Jan van der Ark uit Zoetermeer bood mij aan om de per email
verzonden busbrieven om te zetten naar zijn homepage en ik heb dat dankbaar
aangenomen. Om steeds weer met nieuwe informatie te komen valt niet altijd
mee en mijn herinneringen hebben een beperkte omvang en zodoende had ik voor
mezelf een eindstreep bepaald op 52 afleveringen. Zo had ik dan precies een
jaar wekelijks op zondag(ochtend meestal) een steentje bijgedragen aan een
positief gespreksonderwerp aan de bedrijfskoffietafel wat hard nodig is in
de huidige tijd waarin veel oude waarden worden hergewaardeerd en veelal
worden afgeschaft of uitgekleed.
Sinds de zomer van 2006 heb ik een doorstart gemaakt met 1 brief per maand.
Het idee was er nog 12 te maken maar aangekomen bij nummer 64 was het
enthousiasme er nog steeds, bij mij en bij de brieflezers dus ben ik gewoon
doorgegaan. Wie weet zou ik 100 afleveringen kunnen halen......en dat is nu
dus gelukt.
Tot zover.
Nu dan de eerste busbrief zoals verstuurd op 29 mei 2005.
(aanvulling 2010: deze bussen zijn gebouwd in 1980. De wagens die in Delft terechtkwamen zijn t.b.v. de stadsdienst Delft verbouwd waardoor minder zitplaatsen aanwezig waren maar meer staanplaatsen. De totale serie O305 liep van 3145 t/m 3199)
(aanvulling 2010: gezien het tijdelijke kenteken zien we hier een gloednieuwe bus naast een klassieke bolramer)
(aanvulling 2010: Deze museumbus kwam in dienst bij de NZH in 1960, ging naar Westnederland en was tussentijds nog even actief bij Van Gog om daarna weer terug te keren bij WN en tot slot kwam deze fraaie bus in handen van het Haags Bus Museum. De bus is in de nadagen te zien geweest in verschillende kleurstellingen, geel, groen en grijs. De webpagina van het museum vermeldt dat de bus nu als monument te boek staat).
(aanvulling 2010: De plek waar dit karkas gefotografeerd is, is bij sloperij Binckhorst in Den Haag. De 3640 heeft dienst gedaan vanaf 1984 bij de VAD en ging in 1986 over naar Midnet)
terug naar de |