terug naar de
     
 7 december 2023

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
   
   
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Guy Arab - Kraaienrit - Marty - Abri's - Martijn - NZH museum - ZABO - EBS - Clips
 
Uitsmijters: Fietscaravan - Luxe zitplaats - Reisinformatie - Grand Café
Busbioscoop: alles over de 3681
Busbabbel: Winterwereld
 
 

Het is toch wat allemaal. Ben ik even 2 maanden niet actief met mijn brieven, loopt heel de boel in de soep. Het OV mort en moppert, de politiek laat zich van de slechtste kant zien en zo kan ik nog wel even doorgaan maar dan wordt dit een klaagzang en dat is nu net wat ik probeer te vermijden. Dus, in deze letterlijke en figuurlijke donkere dagen wil ik het zonnetje in huis zijn. Geen probleem want er zijn geen andere kandidaten dus ik zit goed.
In deze brief heeeel veel informatie. Ik had al veel hoofdstukken toen ik begon met samenstellen maar toen viel er nog wat extra's op de digitale deurmat dat ik niet kon weerstaan. Wat dat is merk je wel bij het lezen.
Veel kijk en leesplezier.


      
Goud van Oud:

Zoals al vele keren gebruikelijk open ik met deze rubriek. Ik hoop hier altijd sfeerfoto's uit vervlogen OV jaren te kunnen plaatsen. Deze brief laat het OV zien vanuit de werkplaats waar nog echt onderhoud gepleegd werd. (foto van Rob) Het is de werkplaats van Westnederland in Boskoop. (intussen volledig weggevaagd t.b.v. nieuwbouw). Tegenwoordig is een monteur tevens computerdeskundige want bij moderne bussen is de start van onderhoud gewijzigd in een digitaal proces om de gegevens 'uit te lezen'. Maar in de tijd van deze foto, ik schat de jaren zeventig, is het nog ouderwets sleutelen. Beide bussen zijn namelijk van het type Leyland waarmee het OV vele jaren door heel Nederland heeft gereden. Langzaam vervaagde dit type en werd de DAF MB200 het paradepaardje. De 2227 stamt uit 1972 en de linker bus is de 2164 uit 1971. Beide voertuigen werden in 1986 uit dienst gesteld dus deze foto komt bij benadering in de buurt van 1980 schat ik. De bussen gingen via het CAB uiteindelijk naar Bestebreurtje, een bandenhandelaar in Barendrecht. De rest is gissen maar ik vermoed het ergste. ;-)

De 2e foto laat een speciaal model bus zien waar ik geen gegevens van heb gevonden maar ik zoek naar sfeerfoto's uit het verleden en dan kom je dit tegen. Gelukkig lag de topsnelheid van deze wagens niet heel erg hoog want anders kun je ontspannen zitten op het dak wel vergeten.

      


       
Guy Arab:
Van buurman Jan kreeg ik deze foto's toegestuurd. Hier staat een oldtimer van Hans Classic Cars te Nijkerk te pronken. De bedrijfsinformatie en een toelichting op deze bus is via deze link te vinden dus dat ga ik hier niet allemaal dubbel benoemen. Voor de bus bij dit bedrijf ging rijden was een eerdere locatie in Ede in Gelderland en ook in Alphen a/d Rijn. Guy is een rasecht Engels merk maar ook in Nederland hebben enkele van deze wagens gereden, in Andijk en bij W.C. Tensen in Soest. De bus dateert van 1951 maar is in 2010 opnieuw actief geworden maar dan recreatief.

 


       

Jaarlijkse toerrit in Zuid-Holland:
Hoogste tijd om dit fenomeen eens in beeld te brengen. Niet uniek want er zijn meerdere uitvoeringen van deze sociale activiteiten in diverse regio's. Wat is de Kraaienrit? Als je op het logo klikt, krijg je de eigen pagina van de Kraaienrit te zien waarmee al veel duidelijk wordt. Al 24 jaar wordt er door de vrijwilligers een speciale dag voor mensen met een beperking georganiseerd. De tourtocht wordt grootschalig begeleid door motoragenten want door de regio met circa 100 vrachtwagens samen met een paar bussen is een dingetje Het is de bedoeling dat de hele rit luid toeterend met een meestal lage snelheid gereden wordt. Bij terugkomst op het verzorgingscomplex begint een feest met lekkere (vette) hapjes, (niet vette) drankjes en lekkere vette muziek waarop door de bewoners enthousiast gedanst kan worden. De reden van de busdeelname is simpel. Voor een aantal mensen is de klim naar de chauffeurscabine van de deelnemende vrachtwagens teveel gevraagd maar met een bus is deelname wel mogelijk, zeker de laatste jaren met de lagevloer bussen maar ook vroeger met het trappetje was het geven van 'kontje' geen probleem. Vrij recent is de rit een paar keer niet gereden door het Corona gedoe maar in 2023 werd er nog 1 keer uitgepakt want doorgaan werd steeds moeilijker en dat heeft betrekking op minimaal 2 redenen, de kosten en het ouder worden van de vrijwilligers zonder opvolging. Hieronder een impressie door de jaren heen.

Voor degene die er meer over wil weten of bekijken adviseer ik deze pagina waar onder andere de bustypes per jaar te zien zijn samen met summiere toelichting.


   
Marty Werkman:
Van de webmaster van OVinBoskoop kreeg ik een hoeveelheid foto's toegestuurd. Marty heeft op zijn eigen pagina een oproep geplaatst maar daar draag ik graag aan bij zodat hieronder de oproep ook geplaatst is. De reacties zijn niet overdonderend dus ik probeer het nog een 2e keer voor hem.

In eerdere brieven heb ik de halte-verzameling van Marty laten zien en als derde en laatste keer een drieluik in drie tinten. Marty stuurde ook diverse boeiende Youtube tips en 1 daarvan staat hieronder. Geen oude bussen maar de 10 grootste wagens op dit moment.

 


       
Haltes en Abri's:
Toelichting bij elke foto.

 

 

Texelhopper

  Een HUB halte. toelichting HUB
Busstation Dieverbrug. Prima geregeld door de provincie Drenthe.
Het vervoer werd uitgevoerd door Taxi Dorenbos maar Qbuzz rijdt hier
nu alweer diverse jaren met buslijnen 20 en 28. Taxi Dorenbos blijft wel in beeld. (foto via Philip S.)(met dank aan Dion van A.)

Geen foto gemaakt in het verleden maar op 30-07-2011.....

 

Uit 'betrouwbare bron' vernomen dat deze abri in Rome zou staan (?)

 


       
Tekeningen:
Van Martijn ontving ik een serie zelfgemaakte tekeningen waarvan ik elke volgende busbrief een exemplaar zal laten zien. Martijn ontwerpt deze tekeningen om in een game te gebruiken en hij geeft zelf een toelichting op het waarom en hoe.

Omdat ik voor een creatief project samen met iemand een bus wil gaan maken voor in een computerspel wat tegenwoordig heel populair is: Grand Theft Auto 5.
Dat spel klinkt misschien wat gewelddadig en niet helemaal als een plek voor een prachtige nostalgische bus maar tegenwoordig is dat spel online ook al op zo'n manier aangepast dat mensen het spel ook voor een soort dagelijks leven gebruiken maar dan anders. De één speelt een politieagent, de ander een buschauffeur, een crimineel, een ANWB medewerker. Dus voor die doelgroep is zo'n nostalgische bus natuurlijk wel prachtig. En ik zelf ben bezig met het opnemen van een videoclip met beeldmateriaal opgenomen in dat spel. Dus uiteraard wil ik in die video ook een aantal keren de bus een verschijning geven. Waarschijnlijk is deze informatie voor niet-gamers niet te volgen, maar ik ben er zelf erg enthousiast over en het heeft met mooie nostalgische bussen te maken, dus dat kan weinig kwaad om te vertellen denk ik.

Deze keer een tekening van een lijn zonder dienst....maar wel met een bestaande nummerplaat. De VF-99-ZG is een Volvo met Hainje opbouw en wagenparknummer 125 bij de BBA. De bus reed van 1989 tot 2001. De 2e foto laat een voorbeeld uit de werkelijkheid zien, een broertje of zusje van de 125. De foto daaronder is een foto van 3 bussen in miniworld voor het computerspel.


fotograaf niet bekend


      
NZH Museum:
En toen opeens vroeg vriend Conrad of ik wat zag in een bezoekje aan het museum. Een prima optie gezien het bar slechte weer dus een bezoekje in een overdekte ruimte was een aanrader. Na een gemoedelijke ontvangst en meerdere adviezen omtrent het beschikbare materieel, gingen wij op onderzoek uit en we raakten al snel in gesprek met vrijwilliger Hans die ons liet zien hoe de bolramer 5023 onder handen wordt genomen om er weer een waardige museumbus van te maken. Dat is geen kleinigheid want veel van de onderdelen moeten handmatig vervaardigd worden maar met deze toegewijde liefhebbers gaat dat op termijn zeker lukken. De 5023 reed ooit bij de ZuidOoster in  Gennep van juli 1962 tot december 1977. Daarna ging de bus naar Oss en toen in 1987 Zeeland als crossbus en in 2008 kwam de uitgevloerde bus in handen van het NZH museum. De foto's geven vast wel een indruk over de uitgebreide werkzaamheden waardoor het gaat gebeuren dat er een bus tevoorschijn komt zoals hij ooit nieuw is geweest.
Er was trouwens nog wat hilariteit omdat ik zag dat de 6580 aanwezig was en daar heb ik menig dienst zelf mee gereden dus dat vertelde ik aan Hans. 'Oh die schoenendoos bedoel je.' Nee gaf ik aan, wij noemden de 6700 serie schoenendozen maar in Delft noemden wij de serie rond de 6580 een wipkip omdat als deze kleine busjes over de bruggen in de Delftse binnenstad reden, het er wel een beetje uitzag als een wipkip. Toen ik op mijn telefoon opzocht dat ik zelfs kon vertellen hoe vaak ik ermee gereden had (27 keer) moest Hans hartelijk lachen om zulke administratie.

Als slotfoto zijn 2 liefhebbers te zien die mochten poseren in de cabine van de aan de muur bevestigde 6944. De achtergrond met het gangpad is op de muur achter de cabine geverfd waardoor het een geslaagde realistische indruk maakt.
Klik op het logo voor de homepage van het museum.

 

      
Twee Provinciën Goliath 2e keer:

Zie voor de eerste keer de vorige busbrief waarin ik vroeg of iemand meer informatie had over dit voertuig. En gelukkig was er de oplettende lezer Willem D. die mij voorzag van gedetailleerde gegevens. Zoals op de foto's staat vermeld heeft Willem D de plaatjes van deze stichting over R'kerk. Ik had het in brief 180 toe kunnen voegen maar ik heb gekozen om er een 2e keer over te berichten.

Een Scania-Vabis/Goliath had een opbouw van de ZABO en kreeg wagennummer 241. Er konden 62 personen vervoerd worden. Dit type was heel modern met luchtverversing en had radio met microfoon aan boord.
Het was eigenlijk een semi dubbeldekker of anderhalf-dekker. Als je binnen kwam, ging je als chauffeur in een verlaging zitten en de passagiers beneden ook. Voor de passagiers boven was er maar 1 opstap en het was dus niet zoals in Engeland en er waren ook geen staanplaatsen. Geen volledige dubbele vloer dus. Deze bus werd o.a. ook ingezet voor schoolzwemmen wat natuurlijk aangenaam was door de luchtverversing.
De TP/RAGOM zocht eind 50-er jaren een nieuw bustype voor het vervoer op de drukke lijndienst naar Rotterdam. In overleg met carrosseriebouwer ZABO ontstond de zogenaamde Goliathbus. Hij werd gebouw op een Scania Vabis- chassis omdat dit merk door de lage vloer geschikt was om de opbouw ook laag te houden.
Er werden drie bussen van dit type gebouwd: de TP240 (74 passagiers) en de 241 en 242, ieder voor 62 personen. Het bleef bij drie exemplaren, omdat de Rijksdienst Wegvervoer nadien geen goedkeuring meer verleende voor deze toch unieke constructie. Bij de latere NS treinrijtuigen keerde deze interieurindeling overigens min of meer weer terug. De foto van de zitplaatsen laat duidelijk zien hoe dat gebeurde. Een beetje lenigheid was toch wel een vereiste denk ik zo....

 
     
 
     
 

       
Volkswagen Crafter:
Onlangs kwam ik de eerste foto tegen van deze bus en omdat in Haaglanden EBS de vervoerder is, zag ik deze wagens al voor me in onze regio. Dat zal vermoedelijk (je weet het nooit) niet gebeuren maar het triggerde wel een collega om er iets mee te doen en Martijn Rotteveel was toevallig in de omgeving van de concessie Waterland en schoot er wat plaatjes. Het vermoeden bestaat dat deze buurtbusjes niet zo lang meer rijden voor EBS want kwam er al een tegen zonder lijnfilm, ov-chipkaart apparatuur en boordcomputer dus of ze krijgen een facelift of ze worden al uitgekleed. Ik denk het laatste want de wagens 9001-9002 en 9003 stammen uit 2011. Vervanging van deze busjes zal op 10 december plaatsvinden door blauwe busjes van M-net.

     

 


       
Clip:
Twee extreme clips. Een om het parkeerprobleem op te lossen en in de tweede clip wordt een onvoorzichtige asociale automobilist gestraft. Toekomst?

                   


       

Uitsmijter(s):
Een fietscaravan om te beginnen, gewoon omdat het een creatieve milieuvriendelijke indruk maakt.
De 2e foto laat zien dat het OV best comfortabel kan zijn.
Op de 3e foto is te zien dat ouderwetse en moderne informatie voorziening elkaar zo nu en dan nog nodig hebben.
En de laatste foto zou een abri kunnen zijn maar met de tekst Grand Café wordt zelfspot in ere gehouden.
 


       
Busbabbel:

Deze keer een voorval uit de vorige eeuw, ik meen ergens in de jaren negentig. Gewoon een dag in december waarop het geijzeld had dus niets aan de hand....Ik reed stadsdienst in Delft, nou ja 'reed' was een groot woord. Ik schuifelde zoveel mogelijk in de hoop dat andere weggebruikers dat ook zouden doen. Niet veel bij de stoeprand rijden want de wegenbouwers hebben de gewoonte om een straat een beetje bol te maken zodat b.v. het regenwater beter afgevoerd wordt. Uiteraard lukte dat heel vaak al moesten passagiers dan een hogere stap nemen niet vanaf het trottoir maar vanaf de rijweg. De meeste passagiers die het gewaagd hadden om op de bus te gaan wachten, begrepen mijn werkwijze gelukkig. Maar het was natuurlijk wachten op een tegenvaller. Dat kwam eraan toen ik een oudere dame met stok en een volle tas bij de halte zag. Een hoge instap zou niet succesvol eindigen dus er zat maar 1 ding op en ik stuurde netjes langs de stoeprand. Mevrouw was mij dankbaar en nam plaats. En ja hoor bingo, ik kon gas geven wat ik wilde maar de wielen draaiden vrolijk rond op de gladde ondergrond en mijn pogingen om weer in de richting van het midden van de weg te komen waren vergeefs. Langzaam maar zeker draaide ik blijkbaar de ijslaag enigszins kapot waardoor ik iets grip kreeg en na meerdere 'aanlopen' kon ik weer verder. Bij de volgende halte stond een meneer demonstratief op zijn horloge te kijken. Dat is een van die dingen die van chauffeurs slechtgehumeurde mensen maakt. Je worstelt je door de ellende, komt bij een halte waar iemand staat die nooit het openbaar vervoer neemt maar nu eventuele schade aan zijn auto wil vermijden en dat type verwacht dan blijkbaar dat een bus boven de natuurwetten staat en vrolijk met spijkerbanden door het leven huppelt. De ontvangst, en dat zal niemand verbazen, was nogal ijzig wat te verwachten was met dit weer. Helaas zal deze man zijn overstap niet gehaald hebben. Eenmaal begonnen met het tarten van het noodlot, krijg je de volle laag want niet veel later stond er iemand bij de halte met een kerstboom. Al geruime tijd wordt het vervoer van kerstbomen vergemakkelijkt door de boom in een soort plastic condoom te wringen maar in die jaren was dat nog niet algemeen geaccepteerd dus deze klant had een boom bij zich die ietsje ruimte innam. Wat doe je dan? Ik had geen zin meer in discussies dus ik werd erg klantvriendelijk en liet de passagier achter instappen mét de kerstboom. Daar werd erg dankbaar op gereageerd en dan zakt de koele sfeer direct. Eindelijk een persoon die het snapt. De rest van de rit ging prima en in mijn binnenspiegel had ik steeds zicht op en sfeervol beeld en dat is in zulke dagen ook wat waard. Toen deze meneer uitstapte met zijn boom wenste hij mij fijne feestdagen en die raad heb toen maar opgevolgd ;-)


     
Busbios(coop) film(pjes)

Voor de busbios kreeg ik een tip opgestuurd van Marcel K. Het is een fraai gemaakte documentaire over museumbus MB200 3681. Dezelfde bus waar ik de vorige busbrief mee afsloot.

 


       
      
 
Een risicovol grapje tegenwoordig

Vroeger mocht dat gewoon bij de spoorwegen

En promotie over een lijntje kan dat wel?

Weet je waarom de drie koningen niet getrouwd waren?
Nee
Het waren drie wijzen.

De pastoor komt Marieke tegen op straat. Wat is er Marieke? Je kijkt zo triestig.
"Och meneer pastoor" zegt Marieke, "u weet dat mijn vriend drinkt, maar nu krijg ik de laatste tijd ook nog slaag."
"Dat is wel erg" zegt meneer pastoor, maar probeer hem toch maar te vergeven!"
"Dat heb ik al drie keer geprobeerd meneer pastoor, maar hij heeft een maag van beton!"

Een echtpaar was boodschappen aan het doen en het was druk in het dorp. Druk winkelend merkt de vrouw opeens dat ze haar man kwijt is…
Ze wist dat ze nog veel te doen hadden en werd erg kwaad. Ze rommelde in haar handtas om haar mobieltje te zoeken.
Toen ze het gevonden had, belde ze haar man en vroeg hem waar hij toch gebleven was.
Haar man antwoordde kalm: “Liefste, herinner jij je die juwelierszaak nog waar we 5 jaar geleden waren en waar je helemaal verliefd werd op die diamanten halsketting die we toen helaas niet konden betalen.
Maar ik vertelde je toen ook dat ik hem eens op een dag voor je zou kopen”. De ogen van de vrouw vulden zich met tranen, ze begon zacht te huilen en terwijl ze een snik probeerde te onderdrukken.
Ze fluistert: “Ja, die juwelierszaak herinner ik me zeker nog”.
“Nou”, zei hij, “ik zit in ‘t café er naast !”
 


   

Tot slot:
De inkt is op dus ik ga er een eind aan breien maar niet zonder mijn dank uit te spreken aan alle inzenders en meedenkers waardoor het voor mij iedere keer weer een verrassing is wat ik kan samenstellen. De hoop is natuurlijk dat dit niet alleen voor mij geldt maar zeker ook voor alle lezers. De indruk bestaat dat het nog steeds lukt dus op naar busbrief 182 ;-)
Als afsluiter heb ik alvast mijn kerstkaart geplaatst met daarop een MB200 die zich door het winterse weer een weg baant.

Graag tot de volgend jaar.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Er zullen altijd mensen in je leven zijn die stenen op je pad gooien, maar het hangt van jezelf af wat je er van maakt, een muur of een brug...

Je bent onbetaalbaar, daarom verhogen we je salaris maar niet meer.

Mensen maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

terug naar de