terug naar de
     
 12 juni 2022

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
   
 
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Olaf - Martijn - Abri's - Gedicht - NZH - Plaatsbewijzen - 2587 - Extra - bus168
 
Uitsmijters: Busbrug en minibusjes
Busbioscoop: Bedrijfsfilm Gelderse Tram Wegen en vrolijke passagiers in Dublin
Busbabbel: Politiebureau
 
 

Het is iedere keer weer wonderlijk dat ik vind wat ik zoek. Hetzij op het internet, hetzij op mijn eigen computer. Ik ben best voorzichtig geworden met het oog op auteursrechten waarvan ik vorig jaar een boete van 500 euro mocht ontvangen. Maar als ik zonder risico wil leven moet ik onder een steen gaan leven. Iedereen stuurt foto's rond op b.v. Whatsapp, er wordt lustig op los gekopieerd en daar is blijkbaar voor de oorspronkelijke eigenaar niet tegen te procederen. Om met een klein vogeltje met een eierschaal op zijn hoofd te spreken: 'ik ben klein en zij zijn groot, het is niet eerlijk".
Dus ga ik aan deze brief met angst en beven beginnen. Ik vind het leuk en ik weet dat er genoeg lezers plezier aan beleven en daar doe ik het voor. Geniet met mate of met volle teugen. Het blijft mij om het even. 😜


      
Goud van Oud:

Traditiegetrouw een blik in het zwart-witte verleden met deze keer een bus van het GTU in Utrecht. Om precies te zijn zien we hier bus 4 uit het wagenpark van die tijd. Het is een De Dion/Bouton van Werkspoor met als eerste dienstrit op 15 augustus 1925 en de laatste rit voor het vertrek naar de sloop op 6 juli 1935. Het GTU was in die tijd een trambedrijf zoals zoveel OV bedrijven in die jaren en ze gingen busdiensten onderhouden vanaf 1924 waarna de bus het uiteindelijk won en de tramdiensten in 1938 werden opgeheven. Het GTU werd toen hernoemd tot GEBRU en in 1954 opnieuw hernoemd tot GEVU. In 1977 vond men dat te lang en werd het GVU en dat hield men 30 jaar vol totdat in 2007 de bussen onder de vlag van Connexxion vielen en pas in 2013 werd de naam GVU definitief opgeheven. Dat was niet de laatste wijziging want vanaf 2013 heette het openbaar vervoer in en rond Utrecht U-OV en werd het verzorgd door QBuzz. Dat dit ook maar tijdelijk zal zijn merken we op 9 december 2023 wanneer er weer een beslissing volgt op de aanbesteding van het OV.
Onder de foto heb ik een hopelijk terechte beschrijving geplaatst van wat op de grote foto op het bord naast de luifel staat vermeld.

Aanvulling van Pim en Niels:
Pim: Deze foto is echter niet op de Stadhuisbrug genomen bij het oude pand van de voorloper van V&D maar op de Utrechtse Marnixlaan hoek van Hoornekade. Dat hier een manufacturenhandel zat met de naam ‘de Zon’ is waarschijnlijk toeval. De foto bevindt zich in Het Utrechts Archief en dateert volgens dit archief uit 1931.
Niels: De foto van GTU-bus 4 is gemaakt aan de Marnixlaan in Utrecht, ter hoogte van de Van Hoornekade. Dat klopt ook wel met de route van buslijn A naar Ondiep. Deze panden staan er inmiddels niet meer. Op destichtsestadsbus.nl, de site van wijlen Max Velthuis, vind je in het album van deze serie bussen een uitsnede van precies deze foto terug. Het pand van Magazijn De Zon waar het stukje naar verwijst, is Oudegracht 167 in het centrum van Utrecht. Hier heeft tot voor kort boekhandel Broese en de bibliotheek gezeten. Of het bord op de foto alleen reclame was of dat het een filiaal van De Zon was, durf ik niet te zeggen.


       
Olaf Horn met NZH bussen:
Als er iemand is die beschikt over onnoemelijk veel busfoto's dan is het Olaf wel. Hij heeft vele Youtube filmpjes gemaakt met vele, vele en nog eens vele busfoto's. Kijk op het YouTube kanaal van Olaf Ik krijg weleens een berichtje toegestuurd met wat foto's van hem en al een paar eerdere edities van de busbrief wilde ik onderstaande 5 foto's plaatsen maar steeds kwam er een ander hoofdstuk voor in de plaats. Volstrekt willekeurig heb ik 5 foto's uitgekozen waarvan ik hopelijk het een en ander weet te vertellen.
Op de eerste foto staat de 4531, een Volvo/Hainje uit 1987 en Olaf maakte deze foto op Zaandam station. Vanaf 1991 heeft deze wagen enige tijd gereden voor de Stadsdienst Maastricht met wagenparknummer 50. In 2003, intussen sinds 1999 versierd met een sticker van Connexxion, eindigde de bus bij Womy en in 2007 was de wagen daar nog steeds niet verkocht. Dat belooft niet veel goeds maar helaas is een verdere loopbaan van deze bus niet beschikbaar. Intussen is er weer een 4531 in bedrijf maar nu een wagen van QBuzz uit 2013.

De 2e foto laat een andere bus uit het wagenpark van de NZH zien. Geen Volvo maar een SB220 DAF/den Oudsten maar ik zie wel menige overeenkomst. De koplampen zijn alleen in vorm afwijkend maar ze zitten identiek evenals de richtingaanwijzer. In z'n geheel is de vorm van beide bussen ook best vergelijkbaar. Deze 5102 is gefotografeerd op Haarlem station. De bus startte in 1988 bij de NZH en eindigde in 2004 via Womy in Georgië.

De derde foto toont ook een vertrouwd gezicht, een MB200 en tevens de oudste wagen in deze rij want de eerste stapjes werden gezet in 1976 en de laatste kilometers als lijnbus werden in 1988 gereden waarna onder de noemer NZH Travel 706 nog tot 1995 gewerkt is. Een respectabel dienstverband dus. Het 'travel' resultaat is nog te zien aan de vierkante koplampen want dat hadden de standaard wagens uit de MB200 serie niet zoals ook te zien is op de 2 volgende foto's. Uiteindelijk kwam deze wagens toch onder hamer en niet bij een veiling maar......

Herkenbaar staat deze 9489 op Leiden station in de oude situatie met het aparte hoekige kantoorgebouw duidelijk op de achtergrond. Hier dus de vertrouwde MB200 die in 1983 bij de NZH begonnen is en in 1994 overging naar Westnederland. Dat was van korte duur want een paar maanden later ging WN op in de ZWN-Groep en in 1999 Connexxion. In het jaar 2000 onderging ook deze bus het onvermijdelijke en kwam bij Womy terecht voor de export.


Tot slot op Zaandam station een gecamoufleerde wagen en met het hoge nummer 9951 behorend tot de laatste serie MB200 wagens. Gebouwd in 1985 met een Allison versnellingsbak voor de NZH en uiteraard in 1999 onder de vlag van Connexxion. Waarom die Allison vermelding? Omdat de meeste bussen van dit type voorzien waren van een ZF versnellingsbak maar de 9940 t/m de 9955 hadden een andere bak. Vraag niet naar de reden maar ik merk het slechts op. In 2001 geen tweede leven maar regelrecht naar de sloop.
 


       
Keukenhof:

Grijze tinten staan in de busbrieven nogal eens in het zonnetje dus ik was verheugd toen Martijn mij onderstaande 5 kleurige foto's stuurde van het pendelvervoer naar de Keukenhof. Uit het NZH bedrijfs/vervoer museum is deze cabriobus vrolijk versierd voor de gelegenheid. Daarna zien we een fleurig voertuig dat zo te zien een bus van bloemen voorstelt. Er zit een filmkast op dus mogelijk gaat er een echte bus schuil onder de bloemen. Daarna nog 3 pendelbussen in meer ingetogen uitmonstering maar na 2 jaar Corona kon er eindelijk weer 'uitgepakt' worden en werd de Keukenhof een succes. Voor de liefhebbers: de derde foto is de 8235, een VDL/Berkhof uit 2007. De 4e foto laat de 8714 zien, een VDL/Citea uit 2012 en op de laatste foto van de serie staat de 8226, een VDL/Berkhof uit 2007.


       
Haltes en Abri's:
Een zeldzame verschijning geworden in deze vorm. Het lijkt mij een eenzaam gevoel als je in die abri zou moeten gaan zitten wachten. Een uitgestrekt landschap wat de kans op een praatje tijdens het wachten niet zal vergroten. Eén voordeel heb je wel want je ziet de bus vermoedelijk van verre aankomen.

Van collega Wendy kreeg ik de 2e foto toegestuurd. Een Franse bushalte in dit geval pal voor de deur van de Mairie oftewel het Stadhuis. Het onderhoud is hier blijkbaar ook geen prioriteit. Wel genoeg te lezen.....👍
 


      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 27e poëtische inzending.

Over een herinnering aan de vroegere VAD heeft Arjen een stukje poëzie geschreven met een bijbehorende foto van de vestiging in Ermelo.


      
100 Jaar NZH:
Vanaf busbrief 147 heeft er in iedere brief een tekening gestaan met een getekende impressie van 100 jaar NZH. Alweer lang geleden want zoals te lezen is op de tekening dateert deze reeks tekeningen alweer van het eeuwfeest in 1981. Deze rubriek is mogelijk gemaakt doordat Co R. mij de tekeningen afstond. (Nogmaals mijn hartelijke dank daarvoor) Nu dus de laatste tekening en een afwijkende want het zijn nu trams uit vervlogen tijden ter afsluiting van de reeks.

Van Kees ontving ik een uitleg over het ontstaan van deze tekeningen te bestaan en hieronder zijn verhaal.
Aanvulling van Kees van der Z: "De vele tekeningen van NZH-bussen en nu van -trams rond 1980/1981 zijn gemaakt door de heer A.J. van den Boom en zijn zoon B. van den Boom.
Ik heb hen destijds vele malen thuis bezocht en ik heb toen kunnen zien dat dit een enorme klus is geweest waar zij maandenlang belangeloos mee bezig zijn geweest en dat allemaal ten behoeve van de bushobbyisten.
Vader tekende met potlood en zijn zoon verzorgde alle zgn. calcs met Oost-Indische inkt. De NZH directie verzocht hen toen om tekeningen te maken bij gelegenheid van het 100-jarig bestaan, maar al eerder hebben zij samen vele bustekeningen het licht doen zien ten behoeve van de leden van de Autobus Documentatie Vereniging.
Beiden leven inmiddels niet meer, maar postuum mogen zij via de Busbrief nog wel een keer in het zonnetje worden gezet."
Bij deze.

Klik op de tekening voor een grotere versie.


      
Diversen:
De eerste 2 plaatsbewijzen zijn van de BBA en waarom 2x? Ik vond het bijzonder dat er van deze kaartje 2 bewaard zijn gebleven sinds de jaren vijftig en die opeenvolgend zijn.

Daaronder links een opvallend kaartje voor de overtocht Breskens-Vlissingen eind jaren vijftig. Zestig cent voor de overtocht klinkt nu bescheiden maar elke dag naar b.v. je werk, telde dat flink door voor de burger. PSD is een afkorting voor Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.

Een kaartje naar de TT races in Assen van vrij recent vond ik ook aardig om te plaatsen. En ondanks 2018 nog maar kort geleden is, zijn papieren kaartjes als deze al historie want de chipkaart is ingeburgerd en het zal toen ook de laatste keer geweest zijn dat een chauffeur het kaartje moest stempelen.....
 

 


      
Leyland:
Een opvallende Leyland mag je de 2587 wel noemen. De rechter foto uit de Westnederland jaren heb ik van Ruurd Berendes ontvangen en van de linker foto heb ik helaas geen fotograaf kunnen vinden. Bij het vergelijken van deze 2 foto's valt natuurlijk op dat de bekende slogan 'Gezond Verstand: Westnederland' de zijkant siert. Links is de bus van eigenaar veranderd want daar staat het logo van de ZWN-groep al op de rechterzijde én een zwaailicht op het dak. Ik neem aan dat het circa 1997 moet zijn geweest want toen kwam deze bus bij Stichting Bever terecht. Daar is bus in 2008 weer vertrokken naar de volgende halte bij het NOV (Nationaal Openbaar Vervoer Museum). Daar is de bus ook vertrokken en via een aantal particulieren is de bus op de derde foto (gefotografeerd door Olaf Horn in 2022 terechtgekomen in Raalte en ziet de wagen er patent uit.
Met deze 2587 heb ik persoonlijk niet gereden. Ik heb de meeste bussen uit de serie 2580 t/m 2594 wel een of meerdere keren meegekregen op een dienst. De serie stamt uit 1976 en de meeste wagens vonden hun Waterloo rond 1988. De 2586 heb ik ook nooit op mijn lijstje kunnen bijschrijven en opvallend is daarbij dat de bus als eerste van deze serie in 1985 al afgevoerd is naar de sloop. Mogelijk is er met deze bus iets aan de hand geweest. Aanvulling: in de volgende busbrief komt een kleine reportage van de 2586.(bedankt Co)
De 2587 heeft het wel lang uitgehouden mede vanwege de functie 'Informatiebus'. Dat hield in dat het interieur geheel aangepast was voor PR doeleinden.

 
Bij de vestiging Nieuwegein

In de rubriek 'EXTRA' deze keer een onlangs opgedoken foto van de 3115, een Leyland National op weg in Rijswijk.
Bij Westnederland waren er 5 stuks geleverd van een totaal van 25 stuks die verder over het land verdeeld waren, de 3113 t/m de 3118.
Bij de ZuidOoster stonden de 3119 t/m 3124 en CN kreeg de 3107 t/m 3112, de NZH de 3100 t/m 3106.


foto: André Keus
 

Van collega Ed B. kreeg ik deze foto gestuurd. Heel eigentijds want dit is een wagen van de huidige vervoerder EBS, de 5126 en net als de vorige foto is deze gemaakt in Rijswijk.

Een zogenaamde GIF presentatie, een stukje 'huisvlijt' over Citosa waar ik mogelijk uitgebreider aandacht kan schenken in een volgende busbrief.


       
DAF/van Hool 168:

Ed B. stuurde mij onlangs 2 foto's van een pendelbus bij Westerbork. Wat schetst mijn verbazing toen ik merkte dat dit een oude bekende is, de DAF/van Hool 168, nieuw in 2004. In de Veoliatijd in Haaglanden een wagen uit een serie waar wij in Delft veel moeilijkheden hadden. Bij de start van Veolia Delft in 2009 moesten er stadswagens ingezet kunnen worden en men had ergens in Brabant of Limburg (ooit Veolia gebied) nog een paar wagens in een weiland staan, de 168 t/m de 174. Die tijd in het gras had het nodige aangetast. Motorisch prima wagens maar de krachten van de natuur hadden de elektronica en de slangen fors beschadigd. Om de haverklap barstte er een verwarmingsslang en sowieso waren de kachels niet optimaal te krijgen. Ik kan de keren niet meer tellen dat er een monteur moest komen om het een en ander te verhelpen. Maar plots was er een oplossing, de wagens gingen in 2011 weg en er kwamen 2 (?) geruilde wagens van Syntus voor in de plaats. Daarover kan ik mogelijk een andere keer onze 'vreugde' weergeven maar in ieder geval is het leuk om te zien dat deze 168 nog actief is bij Stichting Herinneringscentrum Kamp Westerbork sinds december 2017.
Als derde foto deze wagen in de Veolia kleding met collega Eline achter het stuur.


 


Een binnengekomen bericht
over een vaste busbrieflezer:

Op 7 juni is op 53 jarige leeftijd
Bas van der Burght overleden
 

veel sterkte gewenst aan zijn nabestaanden

Bizar!!!

Op 20 juni kreeg ik de definitieve bevestiging
dat Co Rozendaal op 13 juni onverwacht is overleden.

Co heeft menige bijdrage geleverd aan de busbrieven
en na het verschijnen van deze busbrief 172 op 12 juni,
had ik op 13 juni nog email contact met hem over hoofdstuk 2587.
Hij was heel actief bij Patiëntenvereniging Hoofd-Hals.
Klik hier voor meer info


       

Uitsmijter(s):

Mogelijk dat er nieuwe rage aan het ontstaan is maar in de vorige brief had ik een bijzondere prestatie van een chauffeur en deze keer opnieuw een bus in een bijna onmogelijke houding. Begrijpen kan ik het niet maar ik hoop nooit zo te hoeven staan. Of is dit een extra service als alternatieve overstap?
Van collega Walter kreeg ik de derde foto, Deze 'bus' werd gesignaleerd in Zutphen en doet minimaal aan. Ik mag hopen dat er geen staanplaatsen beschikbaar zijn.
Aanvulling van Marten R: Dit is een particulier initiatief, min of meer ter vervanging van de aloude buurtbus om ouderen van en naar het centrum te krijgen. De voertuigen zijn elektrisch aangedreven en de chauffeurs vrijwilligers. Hier de link naar hun site www.stapinstapuit.eu

Dat ze in Zuphen niet de eersten zijn met dit formaat vervoer is te zien op de vierde foto. Hier wel staanplaatsen want het dak is hoger.....Op internet gaat de discussie dat er een spelfout te zien is want tussen de S en de L hoort een spatie te staan. Ik maak er dan nog geen chocola van maar dat ligt aan mijn kennis van de scholen in Agra waar deze bus rijdt. Agra is een stad in India.

 
 

       
Busbabbel:
Lang geleden is mij tijdens een dienst iets overkomen waar ik aan terugdacht toen ik dit bericht las in de krant. (Chauffeur bedreigd, rijdt rechtstreeks naar het politiebureau).
In het artikel staat dat het een kordaat optreden betrof. Maar wie weet nu nog wat kordaat betekent? Gelukkig hebben we Google en daar vond ik een ruime hoeveelheid 'kordaten': 1) Beslist 2) Beslist van optreden 3) Besluitvaardig 4) Dapper 5) Doortastend 6) Energiek 7) Ferm 8) Flink 9) Flinkweg 10) Gedecideerd 11) Geresolveerd 12) Hartelijk 13). Dat is nogal wat! Gelukkig voor deze collega was het optreden van de politie eveneens kordaat want bij mijn ervaring was daar geen sprake van. Ik stond op Delft station en wilde op weg gaan met de lijn naar de camping in natuurgebied de Delftse Hout. Ik had 2 passagiers in m'n bus want het was zeker geen hoogseizoen dus de camping was niet optimaal in gebruik zal ik maar zeggen. Net toen ik weg wilde rijden kwamen er een stuk of 5 jongeren aan die instapten, betaalden en op de achterbank gingen zitten. Maar er hing direct al een gespannen sfeer en toen ik verder reed werd dat ook direct duidelijk toen er grove taal geroepen werd en ook een passagier werd beledigd. Ik wilde tegenover de passagiers laten blijken dat ik hier iets tegen ging doen en ik gaf via de microfoon aan dat ik een geintje kon waarderen maar dat zij te ver gingen. Dat was koren op de molen en ik voelde aan mijn water dat ik een probleem had. Ik zou over 10 minuten aan een verlaten eindpunt staan en daar zag ik tegenop met zo'n opgefokt gezelschap. Goede raad is altijd duur maar ik besloot radicaal te zijn. Op een breed stuk weg gooide ik de bus rond en reed vol gas de andere kant op recht de tunnel in waar ik van wist dat het politiebureau daar direct achter bevond. Ik had het verrassingseffect aan mijn zijde en het roepen van de achterbank nam in hevigheid toe. Na de tunnel 2 keer rechtsaf en ik stond voor het politiebureau waar ik vrolijk op de claxon ging hangen. Seconden zijn dan erg lang want er gebeurde niets. Niet dat ik de ME had verwacht maar tenminste een dienstdoende agent die po(o)lshoogte kwam nemen. Maar niets van dat alles. Achterin begon het nu door te dringen waar we waren en ik zou nu wel wat hulp willen hebben. Er kwam een auto aanrijden en daar stapte iemand in uniform uit. Bleek geen agent maar iemand van de marechaussee die op visite kwam. Op dat moment kon mij dat weinig schelen, zijn uniform zorgde ervoor dat het achterin wat rustiger werd en er zelfs verontwaardiging doorklonk in hun uitroepen. Ik had er genoeg van want mijn verwachting dat ik kordaat optreden ging meemaken was best een beetje getemperd en dan druk ik me zachtjes uit. Ik wilde maar een ding en dat was 'dat spul' kwijt. De marechaussee begreep dat ook en hij sommeerde de jongens de bus te verlaten, wat zonder omwegen gebeurde. Ik bedankte hem en sloot de deuren. Ik heb de overige passagiers alsnog naar hun bestemming gebracht en daarna aan het eindpunt even diep adem gehaald. Mijn pauze was erbij ingeschoten dus ik hoefde daar niet te blijven staan maar ik kon gelijk terug met de volgende rit.
Na al die jaren was het voorval onder wat stof terechtgekomen maar het krantenartikel van mei 2022 zorgde ervoor dat het allemaal weer boven kwam en ik vond het een geschikt voorval voor de busbabbel.

Moraal van het verhaal: Impulsief handelen kan een voordeel zijn maar het resultaat staat nooit vast.


     
Busbios(coop) film(pjes)

In busbrief 170 had ik een bedrijfsfilm van de NZH op deze plek en daar kreeg ik meerdere positieve reacties op en over met als kern dat men het leuk vond om zulke nostalgische beelden te kunnen bekijken. Ik benadruk hierbij natuurlijk dat ik dit ook van YouTube afhaal dus dat kan iedereen zelf ook. Toch helpt het dat ik soms getipt wordt over opvallende video's en dan hoop ik dat ik anderen op mijn beurt een plezier kan doen.
Nu dus opnieuw een bedrijfsfilm, nu van de GTW oftewel de Gelderse Tram Wegen. Veel trambeelden waarvan je denkt dat het niet waar kan zijn. De trams in die jaren reden door smalle straatjes en langs andere weggebruikers en er liep op bepaalde stukken een man met een vlag voor de tram uit. Alleen door dit soort, voor nu onbegrijpelijke openbaar vervoer, is het bekijken van de film de moeite waard.

Als nagerecht heb ik een film gevonden van een sfeervolle busrit in Dublin. Het is het tegenovergestelde van een stilte coupé maar er zijn slechtere ritjes te bedenken. Verder in het filmpje zien we de bus een momentje stoppen om een van de muzikanten gelegenheid te geven wat te drinken te gaan kopen. En verder gaat het weer. Dat maak je niet mee in ons land. Tenminste dat denk ik maar als er bewijs is van het tegendeel, hou ik me aanbevolen voor deze rubriek.

 

 


       
      

             

Vrouw loopt uitdagend de kamer binnen en vraagt aan haar man: "Wat vind je opwindender; mijn mooie gezicht of mijn sexy lichaam?"
De man laat zijn krant zakken en bekijkt zijn vrouw aandachtig waarna hij antwoordt: "Ik vind je gevoel voor humor het meest opwindend......"

Een ouder echtpaar nodigde de buren uit om te komen eten.
Telkens als de oude man zijn vrouw iets vroeg, begint hij met 'schat','lieveling', 'duifje', 'honnepon' enzovoorts..
De buren waren onder de indruk, want het echtpaar was al bijna 60 jaar getrouwd.
Toen de vrouw even naar de keuken was, zei de buurman tegen de man : "Ik vind het zo mooi dat u uw vrouw, na al die jaren dat u getrouwd bent, nog steeds koosnaampjes geeft"..
De oude man boog zijn hoofd. "Hou op", zegt de man, "ik kan al tien jaar niet meer op haar naam komen!!!"

Mijn vrouw en ik waren op een samenkomst van oud leerlingen van haar school.
Een van de aanwezige mannen werd compleet dronken, hij nam het ene glas na het andere.
Ik vroeg mijn vrouw of ze hem kende. Zeker wel, zei ze zuchtend, wij zijn lang een koppel geweest
en toen we uit elkaar gingen is hij begonnen met drinken en is nooit meer gestopt.
Ik zei: Wie had ooit gedacht dat hij dat nu nog aan het vieren zou zijn.
Toen is de ruzie begonnen...
 


   

Tot slot:
Recent kreeg ik bericht van een collega dat hij ging opruimen en of ik interesse had voor bepaalde voorwerpen. Nou dat is niet aan dovemansoren gezegd. Ik trof nog niet gebruikte kleding aan uit de Westnederland periode met bij sommige kledingstukken het kaartje van de kleermaker er nog aan. Hoe nieuw wil je het hebben. Op bijgaande foto is hier een voorbeeld van vastgelegd met de busbriefbode die een strenge doch rechtvaardige blik uitprobeert.
Dit uniform mét glimmende 'zilveren' knopen stamt vermoedelijk uit de jaren zeventig en werd gedragen tot ergens halverwege de jaren tachtig met de knopen en het oude logo. Na al die jaren paste het mij niet helemaal meer maar met wat adem inhouden lukte het om er fatsoenlijk mee voor de dag te komen. De broeken, sorry, pantalons waren lastiger dicht te krijgen dus dat heb ik maar niet op de foto laten zien. De volgende brief ga ik afsluiten met een soortgelijke foto maar dan van met het uniform dat daarna kwam, donkerder blauw en een ander logo. Dat uniform bleef tot het moment dat de ZWN-groep ontstond waarna er opnieuw andere kleding aan te pas ging komen.
Dat was het weer, geniet allemaal van de zomer en ik kom ergens in augustus terug om te vragen of het een geslaagde zomer is.

Graag tot de volgende keer.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Voor sommige mensen ben ik nooit goed genoeg. Gelukkig is dat niet mijn probleem (Omdenken)

Kies werk waar je van houdt dan hoef je nooit meer één dag in je leven te werken (Confusius - Omdenken)

Het leven moet met liefde en humor worden geleefd: liefde om het te begrijpen en humor om het te dragen. (Phil Bosmans)

 

terug naar de