terug naar de
     
 19 december 2021

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Henny - Oron - Abri's - Gedicht - NZH - Plaatsbewijzen - Gert - Arno - Goeie Vraag
 
Uitsmijters: Lijntje snuiven - Sfeerverlichting
Busbioscoop: RET 'voordat u instapt'
Busbabbel: Strippenkaart
 
 

Het voornemen was dat ik deze brief zou gaan versturen net voor de Kerst en ja hoor gelukt. Heel recent eerst het Sinterklaasmoment waarvan niemand meer precies weet hoe een correcte Sintviering is. Er zijn zoveel zeurpieten tegenwoordig en die gaan nooit mee naar Spanje met de andere Pieten....Dat je het toch diplomatiek kan vieren heeft het personeel van EBS Haaglanden kunnen bewijzen. In deze C....a toestand is er toch een voorzichtig feestje gevierd en daarbij zoveel mogelijk de afspraken nageleefd. Ook de hulpjes van Sinterklaas hadden een diplomatiek uiterlijk zoals op onderstaande foto is te zien. Zolang ze samen waren zag je of een hele zwarte versie of een roetveeg uiterlijk afhankelijk wie er links of rechts stond. Maar goed, Kerstmis en Oud en Nieuw. Gisteren werd versneld een forse lockdown aangekondigd en dus worden de komende weken een simpele periode maar dan is er gelukkig een uitweg in de vorm van een nieuwe busbrief met in deze aflevering zelfs bijdragen van 5 trouwe lezers. Veel lees- en kijkplezier.


      
Goud van Oud:

De gegevens bij deze foto maakten het makkelijk voor mij zodat ik niet hoefde te spitten in mijn archief. De foto is gemaakt in Haarlem wat ook op de filmkast staat. De bus is van de NZH, een Leyland/Verheul uit 1955 met wagenparknummer 5525 en de locatie is de Kruisweg in 1956. Dit is een stadsbus van circa 10 meter. De NZH had er een grote serie van in  gebruik, van de 5501 t/m de 5555 en deze bus heeft 'geleefd' van 1955 tot 12 oktober 1967. Op de 2e foto zien we een andere 5525 uit nog niet vervlogen tijden....
Op de achtergrond is het dak van het station te zien met om de hoek het stationsplein. Van Hotel Royal is de zijkant te zien want aan het stationsplein is de entree gelegen met terras. Klik hier voor een andere kijk. Als 3e foto heb ik een plaatje geleend van Pinterest (hopelijk zonder bezwaar) om te laten zien hoe de tijd de boel wijzigt.

Aanvulling door Ruurd Berendes:
Ruurd heeft de originele foto opgefrist en slijtage beschadigingen verwijderd. Waarvoor mijn dank. Hieronder dus de 'nieuwe' versie.


       
Henny:
Op 17 oktober was er een excursie georganiseerd door stichting BRAM waarover hieronder meer toelichting op een aanschrijving van Arriva want ze hadden een ontheffing voor het gebruik van de busbaan door de stad.
Met medewerking van de gemeente en Arriva. We hebben diverse routes vanuit Amsterdam gereden richting Leiden en vandaar via Ter Aar, Alphen aan de Rijn naar Uithoorn en weer terug naar Amsterdam. Het betrof een rit met bushobbyisten.
Ik stuur je wat foto’s mee die mag je vrij gebruiken. Ze zijn gemaakt in Amsterdam, Nieuw-Vennep,Leiden,Alphen en Amstelveen.
Met vriendelijke groet,
Henny

De 9229, uiteraard een MB200/den Oudsten, dateert uit 1982. In 1994 kreeg de bus een andere OV eigenaar tot 1999, namelijk Midnet. Na 1999 is Connexxion nog een jaartje eigenaar samen met 20 andere identieke MB200 wagens van Midnet. Connexxion heeft de bus daarna in 2000 overgedaan aan de politie zoals te zien is op de foto waar deze wagen tot 2011 actief is geweest. Daarna kwam de bus in handen van Stichting MB200 en na nog enkele verschuivingen was de 9229 in 2015 welkom bij BRAM. (Behoud en Restauratie van Amsterdamse Museumbussen) waar de bus onder handen is genomen en het resultaat zie je hieronder.

            


       
Oron Archief:
Het mag duidelijk zijn dat er het een ander verandert in de manier waarop bussen aangedreven worden. Diesel is uit de gratie en men is driftig bezig het complete wagenpark te transformeren naar elektrische bussen. Er komt geen rook meer uit de uitlaten maar dat is een vorm van 'bedrog' want al die elektriciteit komt niet aanwaaien maar wordt ergens opgewekt en ik weet zeker dat dit (nog) niet gebeurt met louter zonnewarmte of windenergie. Maar laat ik niet zeuren, de bedoeling is uiteraard goed en we zitten gewoon nog eventjes in een overgangsfase. Toch is er nog een andere vorm van energie en daarvan zie je hieronder 2 foto's: bussen op waterstof. John Oron stuurde mij deze 2 foto's van de Phileas 1290 van Hermes. In 2015 in dienst van het GVBA en in 2017 in de functie van proefbus bij Hermes. Voor meer informatie verwijs ik graag naar busbrief 154 waarin bij het hoofdstuk 'Oron Archief' ook deze bussen ter sprake komen.

Tussen de foto's die John mij stuurde vond ik ook deze pikante plaat met RET materieel. Rijden met een bijwagen (aanhangwagen) blijkt niet voor iedereen weggelegd te zijn hoewel er misschien een aannemelijke verklaring was maar dat zie je niet op de foto. De motorwagen (407), een Saurer/Hainje, stamt uit 1953 en deed dienst tot 1966 en eindigde bij sloperij Bamberg en Vuik in Leidschendam. De aanhanger is gebouwd in 1955, ging in 1962 buiten dienst en is ook in 1966 afgevoerd.


       
Haltes en Abri's:
Dat abri's een enkele keer slecht onderhouden worden kan voorkomen maar dat het een beestenboel wordt, gaat toch echt te ver, hoewel? Een poes wacht op de nachtbus zo te zien en in ONBXOBKA zoeken een paar geiten een plekje voor de nacht. Altijd nog beter dan een beer maar die is zo op het oog niet gevaarlijk. Op de vierde foto is het ook enigszins een beestenboel maar dan met mensen als onderwerp. Maar goed, men heeft het nuttige met het aangename verenigd al vind ik zo'n trainingsapparaat wat overdreven.


      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 24e poëtische inzending.

Weer een persoonlijk verhaal in dichtvorm over een wat zwaarmoedig onderwerp maar het eindigt gelukkig met een MB200 dus dat is meegenomen voor de bisschop.


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH nog is het merk Leyland dan toch echt passé. Het is in 1980 DAF wat de klok slaat. Er reden nog genoeg Leylands rond in die jaren maar met deze tekening presenteerde de NZH het nieuwe wagenpark. Ook de Esofoon wordt vermeld. De Esofoon was een geavanceerd stukje communicatie techniek in die tijd met een echte centrale post. Tot die tijd moest een chauffeur zich behelpen met een simpel zendbakkie waarmee een collega die in de buurt was opgeroepen kon worden maar nu kon je de vaste post om hulp vragen of zaken melden tijdens de rit. Ach ja, de Esofoon. Als je nu ziet wat er aan apparatuur in de 'buscockpit' te vinden is.......

Klik op de tekening voor een grotere versie.


      
Diversen:
In de komende brieven weer een aantal plaatsbewijzen die aantonen hoe er in vroeger tijd met OV-kaartjes gewerkt werd. Voor velen onder ons zijn onderstaande voorbeelden niet echt lang geleden maar voor jonge mensen wel. Zo snel gaat het namelijk tegenwoordig want dit soort plaatsbewijzen zijn vergelijkbaar met alle eerdere kaartjes. Een papieren versie was altijd gebruikelijk. De chauffeur stempelt zones af zoals het al jaren gebruikelijk was, maar sinds de digitale ommezwaai zijn dit opeens klassiekers geworden. Er zijn vele versies geweest met verschillende prijzen. Meer hierover in de Busbabbel.

         


      
Gert vanuit Hilversum:
Een bijdrage voor de busbrief sla ik nooit af. Soms is het even wachten maar vroeg of laat komt het mogelijk in een van de brieven terecht. Gert hoeft niet lang te wachten want ik vind zijn inzending de moeite waard om direct in de volgende brief te plaatsen.
Laat ik beginnen met zijn eigen tekst: "Bij mij in de buurt staat deze bus geparkeerd. Ik kom er vaak langs en dan zie ik hem steeds staan. Het is een bus uit Amerika en het is, zoals je kunt zien, een Crown uit 1969. Komt uit Los Angeles Californië en heeft daar dienst gedaan als schoolbus. Deze bus  heeft ongeveer,  ik kan er 1 of 2 naast zitten......, 320.000 kinderen vervoerd. Deze Crown heeft een Cummings motor met een turbo diesel wat bijzonder schijnt te zijn. Deze bus heeft ook meegedaan in een Frans/Belgische speelfilm genaamd “Outside the law”. Deze film is nog te vinden op internet.
Op dit moment wordt hij gebruikt als evenementen bus. Je kunt hem huren en wanneer er aan de zijkant 2 tenten bijgezet worden, heb je ruimte voor feestjes met ongeveer 75 man. Hij is te vinden op Instagram en op www.hetrijdendavontuur.nl
Hoe lang nog weet ik niet want hij gaat in de verkoop.
Na ongeveer 3 jaar kon ik binnen eens een kijkje nemen. Ik mocht foto’s maken en ze mochten gebruikt worden. Ik heb de eigenaar de busbrief laten zien en dat vond hij een geweldig iets.
Ik hoop dat je er wat mee wil/kunt doen en dan zie ik het wel verschijnen."

Meer hoef ik er zelf niet aan toe te voegen, bekijk de foto's en de webpagina. De fotoserie sluit af met Gert zelf die tijdens het maken van de foto's uiteraard even achter het stuur kroop.
Afsluitend zag ik dat er meerdere Crown bussen in gebruik zijn in Nederland zoals bij Kool in Nieuwegein en Verbeek in Wijk en Aalburg en ook Bolderman in Veenendaal.

   
 
 
 
 

       

Amfi(Splash)bus:
Arno heeft sinds kort kennis gemaakt met de busbrief en hij stuurde alvast wat foto's. Op een aantal daarvan zag ik de beroemde splashbus. Die bus is al eerder aan de beurt geweest in busbrief 99 maar omdat het nu zelfgemaakte foto's zijn waar ik geen angst voor (auteursrechten) boetes hoef te hebben, plaats ik deze foto's met genoegen. Het blijft toch ook een bijzonder gezicht om een rijdend voertuig een duik te zien maken zonder dat het een ongeluk is.
Op de laatste 2 foto's kun je zien wat zo'n duik voor impact heeft. Eerst wat spetters maar op de 2e foto zou je toch echt denken dat het een onderzeeër was geworden en Arno schrijft mij dan ook dat het een bijzondere ervaring geweest is.
 

     
     
     
 


      
DAF MB200, de 6669:
Van Herman van den Hoorn kreeg ik de volgende vraag met toelichting binnen.
Als touringcarchauffeur (ook regelmatig aan OV uitgeleend geweest, en als verzamelaar en bouwer van modelbussen (OV en tour), kwam ik bij de busbrief terecht. Echt genieten. (redactie: dank)
In de busbrief 33 en 153 is er sprake van de Den Oudsten semi tour serie 6600, en met name de 6671 in de special.
In de opsomming mis ik de 6669, kenteken 37-DB-25 (1 nummer verschil met 6671).
Ik denk dat ik weet waarom.
Toen de 6 tourwagens voor verkoop beschikbaar kwamen bij Westnederland Sliedrecht in 1992, met weinig kilometers op de teller vanwege de stoffen bekleding, werd bij mij voor de deur op 2 februari 1992 rond 4 uur 's nachts een touringcar in brand gestoken. Dit betrof een Mercedes O303 10 meter van Van Vliet met wagenparknummer 21 en kenteken 48-MB-30, met een halve rondzit achter. Deze werd voornamelijk nog gebruikt voor groepsvervoer NedStaal & schoolkinderen.
Ter vervanging van de verbrande wagen koos mijn werkgever, taxi/touringcar Van Vliet Alblasserdam de bus met de minste km en de hoogste topsnelheid. De 6669 liep 108 km/h met zijn 164 pk.....
Het werd wagenparknummer 27 bij Van Vliet, en de wagen werd bij Dubbeldam in Hardinxveld in de Van Vliet kleuren gespoten. Zilvergrijs met 2 kleuren blauw metallic. Mooier dan alle andere mag ik wel zeggen.
In de 2 volgende jaren heeft de bus in het groepsvervoer (en heel af en toe een tourtje) nog 175.000 (!) km erbij gereden voordat hij werd verkocht. Ik kan momenteel geen foto in deze uitvoering vinden (moet ik wel hebben) maar ik heb in die tijd wel een exacte kopie in 1:87 gemaakt, daarvan hieronder de foto.
Ik ben razend nieuwsgierig wat er na verkoop door Van Vliet mee gebeurd is. Misschien kunnen lezers hierin uitkomst brengen?
Toen de bus verkocht werd, was de bladveer rechtsvoor gebroken en prikte in de bodemplaat. Hij verbruikte nogal olie maar dat kwam voornamelijk door het automatisch bijvul systeem van 40 (?) liter dat met een vlotter werkte. Door het overhellen in de bochten in combinatie met een forse rijstijl, raakte dat op tilt en daardoor leeg. Je kon er lekker mee rijden, in de zomerdag met de voordeur open, en niks zo leuk als je een open raam naast je had. Vol gas met de motorrem erop, en dan loslaten. Grote zwarte rookwolk uit de uitlaat. Die zat in tegenstelling tot de lijnwagens niet aan achterzijde maar aan de chauffeurskant net vóór het achterwiel haaks op de rijrichting.
Wie weet waar de 6669 gebleven is?

Redactie: bij mij zijn gegevens van Herman bekend en als iemand informatie kan dat via mij bij Herman terechtkomen.

Aanvulling van Harry Laming:
Deze semi Tour werd dus verkocht rond 1994/5 door van Vliet en kwam terecht bij de Carnavals Vereniging Valkenswaard. Daar verdween de bus weer op onbekende datum maar na 1995 kwam hij terecht bij Museum Autobus Stichting CAP in Oudewater, een club die niet heel lang heeft bestaan.
Rond 2003 is die hele club opgeheven en zijn de daarbij behorende bussen verder getrokken, niet allemaal met een fijne eindbestemming is mijn vermoeden......
Helaas ken ik ook de verdere, als die er al zijn, lotgevallen niet. Toch een klein beetje info dus in deze donker dagen voor de Kerst, een soort van “lichtpuntje”.

Aanvulling van Ruurd Berendes:
Hierbij een foto van de 6669 in dienst van Van Vliet op 17 maart 1992 in Rotterdam op het Centraal Station.

Aanvulling van de vraagsteller Herman:
Bedankt. Ik heb deze foto nog niet. Hij is genomen op de Conradstraat, naast "perron nul". Van daar vertrokken we voor werknemers van Nedstaal via de route 's-Gravendijkwal, Maastunnel, Pleinweg, Breeplein en IJsselmonde voor de 3 ploegendienst. Grote kans dat ik het zelf was toen de foto gemaakt is. Ik was de enige die na het schooltje rijden gelijk naar de vertrekplaats ging (Conradstraat) om daar nog ff een tukje te doen op de achterbank. We waren namelijk al om 04.30 uur begonnen.
Heel fijn dat ik deze foto nu heb.


 

       

Uitsmijter(s):

Geen idee of dit een geslaagde reclame is maar het feit dat ik eraan twijfel zegt al genoeg denk ik al zie ik er ook de humor wel van in.

De 2e foto laat een gemoedelijk tafereeltje zien. Sfeervolle verlichting is meestal ver te zoeken in het OV. Veelal doet het felle wit van de lampen pijn aan je ogen maar hier zien we dat iemand daar wat op gevonden heeft.

 

       
Busbabbel:
Op de bus werken zoals het werken in de bus heet, is tegenwoordig nogal een flink verschil ten opzichte van enige jaren terug. Niet alleen het wagenpark is drastisch veranderd maar ook de manier waarop de verkoop van plaatsbewijzen geregeld is, is onherkenbaar. Natuurlijk is de houding van de chauffeur nog net zo belangrijk wat klantvriendelijkheid betreft maar zowel de chauffeur als de passagier heeft aan de nodige veranderingen moeten wennen en in deze tijd blijft iets nooit erg lang hetzelfde dus er zal nog zeker op korte termijn een aanpassing volgen net zolang tot de chauffeur vervangen kan worden door de zelfrijdende bussen.......
Gelukkig ziet het ernaar uit dat deze ontwikkeling nog even tijd nodig heeft maar het betalen van een busrit gebeurt onherkenbaar vergeleken met vroeger. En vroeger is mijn hobby dus logisch dat ik daar een busbabbel over wil schrijven. Eerder in deze brief heb ik wat strippenkaarten laten zien. "Dat is nog niet zo erg lang geleden" hoor ik al zeggen en dat klopt wel want het officiële einde was op 2 november 2011. Dat was dus vorige maand alweer 10 jaar geleden!!! Voor jonge mensen dus iets uit het stenen tijdperk vermoed ik. Vanaf eind 2012 was het hele OV ontstript want het omschakelen kostte natuurlijk flink wat aanpassingen en gewenning. Het digitale tijdperk deed z'n intrede. Ooit hadden wij een pasje met een magneetstrip (zie foto's) waarmee je de koffieautomaat wakker kon maken en dat vonden we al snel normaal. Zo begon het eigenlijk al toendertijd. De meeste chauffeurs waren herkenbaar aan de beroemde/beruchte chauffeurstas gevuld met geldblik, correctiestrookjes, stempel inclusief een inktflesje, vierkantsleutels en ook dienstregeling(en) voor de chauffeur maar ook voor de verkoop aan veel passagiers want alles ging nog met een papieren boekje met tijden voor elke lijn en andere nuttige informatie. Geen internet om de tijden op te zoeken maar gewoon een gedrukt boekje. Verder zat er bij de ene chauffeur van alles in wat meestal 1 keer per jaar uitgemest diende te worden maar natuurlijk waren er ook opgeruimde types in dienst die het hele jaar door een keurige tas konden tonen. Ik zat daar een beetje tussenin. Met het eindigen van de strippenkaart, eindigde ook het nut om veel van die tasinhoud mee te sjouwen. Er was tussen toen en nu nog een jarenlange periode waarbij er losse kaartjes verkocht werden in plaats van de strippenkaart. Deze kaartjes moesten nog wel met muntgeld betaald worden en ook gestempeld. Ook deze vorm is passé en betalen gaat nu uitsluitend digitaal bij een betaalautomaat met pasjes hetzij met een OV-pasje of een kaartje kopen met je bankpas dus de uitrusting van een chauffeur kon verder worden afgebouwd. De volgende stap ligt al op de loer en dat is dat je met je bankpas je rit kunt scannen zodat je bankpas een nieuwe functie krijgt en het gebruik van het OV weinig anders behoeft dan een stukje plastic. Op zich natuurlijk passend bij de tijd van nu want gemak dient de mens nou eenmaal en de door het bedrijf verkregen informatie kan worden aangewend om efficiënter en punctueler te werken. Het mes snijdt vanzelfsprekend aan 2 kanten.

                     


     
Busbios(coop) film(pjes)
RET: "voordat u instapt"

Een heel aardig filmpje van ruim 6 minuten over de RET deze keer. Het begint met een oudgediende zoals bus 223, een Saurer en de 754, een Kromhout. Daarna volgt een toelichting op het verdere wagenpark van omstreeks 1988.

 


       
      

    
          
Rudolf vulde nog een extra stukje tekst aan met het woordje bier (barbierbier)

Een man zegt tegen de rabbi: "Mijn grootste wens is om eeuwig te leven. Hoe moet ik dat doen?"
"Ga trouwen" zegt de rabbi.
"Blijf ik dan eeuwig leven?" antwoord hij.
"Nee, dat niet"zegt de rabbi, "maar het verlangen naar eeuwig leven zal spoedig verdwijnen".

Stond gisteren de buurman bij mij aan de deur. Hij zegt: "Jullie hebben toch hetzelfde soort huis? Hoeveel rollen behang hebben jullie gehaald om de woonkamer te behangen?"
Ik zeg: "12 rollen hebben wij gehaald".
Stond die buurman vandaag weer aan de deur. Hij zegt: "Ik heb verdorie 7 rollen over."
Ik zeg: "Ja dat hadden wij ook......"


 


   

Tot slot:
Dat was het dan. Rest mij uiteraard om via deze brief iedereen een zo aangenaam mogelijk slotakkoord van 2021 toe te wensen en een gezonde start van 2022. Ik hoop iedereen weer te treffen ergens in februari in busbrief 170 dus zorg goed voor je gezondheid.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.

Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben.

terug naar de