terug naar de

 
2 juli 2017

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen

 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Olaf Horn - Abri's en haltes - Dichtkunst - Buitenland - Dienstregeling - Hobby - Nicolaas - Vraagje
Uitsmijters: Patatbus - Uitstoot
Busbioscoop: MB200 met o.a. de 9351 en 9364
Busbabbel: Vislucht
 

Het is zomer. Om precies te zijn, de langste dag is alweer voorbij. Ik wil geen vervelende dingen schrijven maar nog een paar weken en de pepernoten liggen alweer in de supermarkten. In deze brief heb ik een paar bijzondere items verwerkt zoals bij de inhoudsopgave hierboven al staat vermeld. Ik waardeer het dat ik van lezers tips, foto's, aanvullende informatie en persoonlijke ervaringen toegestuurd krijg. Die waardering probeer ik gedoseerd te verwerken in de busbrieven. Deze keer is de helft van deze brief min of meer gevuld met een aantal ingezonden items. Alle inzenders bedankt voor de toewijding en hopelijk wordt dat dan weer door andere lezers gewaardeerd en mogelijk worden anderen op een idee gebracht.
Jullie kennen mijn emailadres toch?......


      
Goud van Oud:
De openingsfoto is er met bussen van de ZuidOoster in beeld. Mijn kennis van busstations is beperkt maar omdat de filmkast van de eerste bus aangeeft dat hij rijdt tussen Nijmegen en Venlo v.v. ga ik ervan uit dat we hier te maken hebben met Nijmegen. Op de voorgrond staat de 6547, een DAF/Hainje uit 1961 die in 1975 het tijdelijke voor het eeuwige verruilde en afgevoerd werd naar het CAB en gesloopt werd. De wagens meer naar achteren zijn niet herkenbaar maar slechts lijn 31 is duidelijk zichtbaar. Op dit moment rijdt lijn 83 tussen Nijmegen en Venlo. Deze lijn is historisch want al in 1949 was er sprake van deze verbinding al was de start van deze lijn ooit gemaakt met een stoomtram maar dat is op meerdere plaatsen in Nederland een normale ontwikkeling geweest. Vanaf 1999 is de dit traject zoals het nu is, de enige wijziging was de vervoerder. Zuidooster werd Novio en die werd weer Breng. Er werd samen gereden met Veolia uit Limburg maar dat is tegenwoordig alweer Arriva. Allemaal logisch uit te leggen maar lijn 83 bleef.

Direct op 2 juli reeds een correctie van Michel: Mijn aanname dat we hier met Nijmegen te maken hebben is verkeerd want de toren op de achtergrond staat in......Venlo.
Duidelijker kan Michel het maken door nog eem foto te sturen van Nijmegen (waar hij woonachtig is) en die staan als foto 2 hieronder waar het bewijs geleverd wordt doordat het een geheel andere toren betreft.


     
Olaf Horn:
En daar is Olaf weer na 3 busbrieven afwezigheid. Nu met een foto van een cabrio bus, de Pretlijn. De 6264, een DAF/den Oudsten, startte in 1975 bij de VAD (Veluws(ch)e Auto Dienst) dat in 1994 de naam Midnet ging dragen. In eerste instantie stond sloop op het programma maar dat wijzigde later gelukkig in een ombouw tot cabrio. Toch is de bus niet meer onder ons. Tussen 1989 en 1995 reed de cabrio naar de Apenheul in Apeldoorn tot in het voorjaar van 1995 de slopershamer in beeld kwam. Op de filmkast zijn A4-tjes geplakt en alleen van de linker (gratis) en de rechter (v.v.) kan ik iets herleiden. Is dat vice versa of een voetbal vereniging? 

(aanvulling van Olaf: de foto van die VAD-Cabriobus is gemaakt t.g.v. een manifestatie of een oldtimer-evenement, maar zeker weet ik het niet meer. Hiertoe pendelde de 6264 tussen het Centraal station en Almere Haven.)
 

De 2e foto laat in plaats van een bus, een tram zien. Maar dat mag de pret niet drukken want het historische karakter van deze tram is onuitwisbaar. Voertuig 1333 is een PCC. Trams uit de serie 1300 zijn tussen 1971 en 1974 in het straatbeeld verschenen en deze tram reed toen op lijn 3. Hier te zien als strandexpres richting Scheveningen. In 1972 was deze 1333 betrokken bij aanrijding met bus 6948 van de NZH wat te zien is via deze link. De 1333 is in 1997 afgevoerd maar het Haags Openbaar Vervoer Museum heeft dit type voor het nageslacht bewaard in de vorm van de 1304.


       
Abri's en Haltes:
Wat moet ik er nog bij schrijven......dit kun je niet verzinnen.

Omdat Pasen net voorbij is (nou ja, net...) wacht ik maar niet tot 2018 met het plaatsen van deze opvallende foto.


      

Onder de lezers van de busbrief kom je veel toegewijde liefhebbers van historische (bus)zaken tegen. Arjen Boswijk stuurde mij zijn emotie in dichtvorm. Wat een busbrief allemaal kan losmaken! Ik neem aan dat het Arjen zelf is in het wit op de foto. Arjen, ik waardeer je inzending in hoge mate.


   
Singapore:
In de vorige busbrief stonden foto's van Denny T. uit Israël. Deze keer 4 foto's van zijn hand uit Singapore. Voor Denny houdt de wereld niet op bij Texel of het Drielandenpunt zal ik maar zeggen. Wat meteen opvalt, is dat de deuren aan de linkerkant van de bus zitten. Dat kan slechts 1 ding beteken......men rijdt hier links. Dus hebben de Engelsen hier lange tijd de baas gespeeld maar aan het eind van de vorige eeuw is daar verandering in gekomen en nu is het een zelfstandige republiek. Een opmerkelijke zaak is het dat Singapore niet erg groot is, niet veel groter dan de Noordoostpolder in ons eigen land.

En wat te denken van dit betaalsysteem? Ik krijg de indruk dat het rode kastje bedoeld is voor contante betalingen. Gooi er afgepast geld in en je kaartje komt er uit. Meer verbazing levert de lengtemaat voor kinderen op. Tussen de 0.9 meter en 1.2 meter geldt tarief en daarboven of daar onder geldt weer een ander tarief. Hoe dat in de praktijk toegepast wordt, durf ik mij niet voor te stellen. Als lengte bepalend is, heb ik geluk dat ik in Nederland geboren ben want anders had ik al heel vroeg het hoge tarief moeten betalen.......


      

Dienstregelingen zijn op internet volop te vinden, ook die van vroeger. Ik kan niet op tegen de webpagina's die zich specialiseren in dienstregelingen maar ik beperk mij tot wat ik vind of wat ik toegestuurd krijg. In dit geval dus 2x DVM/NWH uit 1995 waarbij de dienstregeling van de stadsdienst Emmen gratis te verkrijgen was.

Van eerder jaartal zijn de 2 volgende plaatjes. De GADO ging blijkbaar in 1982 de lijnnummers wijzigen en de reden daarvan zal nuttig zijn geweest maar in mijn optiek lijken de oude nummers erg overzichtelijk in tegenstelling tot de nieuwe. Intussen is er uiteraard al weer veel gewijzigd maar sommige nummers zijn nog steeds in gebruik.

De 4e foto laat de CAP zien. In 1962 kostte deze dienstregeling slechts 30 cent. Voor meer over de CAP verwijs ik naar de startpagina van de busbrief waar ik veel logo's van vervoersbedrijven heb verzameld en waar je ook de CAP kunt vinden.


           

                  


      
Van Henk Kwakernaat kreeg ik deze 2 foto's toegestuurd. Veel busfanaten verzamelen miniatuur uitvoeringen van bussen. Zoals met elke verzameling, je bent nooit klaar. Over het algemeen kost het je behoorlijk wat centjes en dan zet je zo'n busje in je vitrinekast waarna je de deur met een voldaan gevoel sluit en op zoek gaat naar de volgende. Er zijn ook liefhebbers die deze vorm van verzameling te onpersoonlijk vinden en die groep maakt de miniaturen zelf. Veel geduld en tijd en het resultaat geeft veel meer voldoening dan de eerder genoemde wijze van verzamelen. Bij Henk is duidelijk de RTM favoriet. Op de 2e foto is de beroemde benaming 'reebok' te zien. Ook voor de RTM geldt dat er een toelichting te vinden is op de startpagina van de busbrief.


       
Geruime tijd terug in 2015 kreeg ik een hele berg foto's van een collega met de naam Nicolaas (vandaar het logo hierboven). Zelf geschoten plaatjes van een busshow in Mannheim. Deze dag speelde zich af ergens rond 1990-1991 aldus de fotograaf, die dat zelf niet meer precies kon aangeven. De foto's stonden netjes in een map op mijn computer te wachten op de busbrief. De komende brieven zal ik met plezier steeds een paar foto's plaatsen. Hier alvast 5 stuks. {met een correctie m.b.t. de eerste Mercedes die nu als 5e foto hieronder staat)
Te beginnen met een heel bijzonder voertuig uit de BÜssing fabriek. Als nieuw gerestaureerd met op de 2e foto een ladder omhoog (bagage) en een trapje omlaag.

Ook in vroeger tijden was er onderscheid in stads- en streekvervoer wat tot uiting komt in de term Regiobus op dit opvallend vormgegeven voertuig. Even denk je de voorzijde te zien maar dan vallen de rode 'koplampen' op en besef je dat het de achterzijde is. En zien we de bus op foto 4 zoals we het meer herkenbaar vinden.

Aanvulling van Pim: Deze bus, met de achterkant die lijkt op een voorkant, is een bus van het Hongaarse merk Ikarus van het type 55. Deze bussen werden gemaakt van 1955 tot 1973 en je zag ze in alle voormalige Oostbloklanden. Deze dus in de DDR en gezien de tekst op de voorkant in het gebied Oberlausitz tegen de Poolse en Tsjechische grens.

En dit moet dan de allereerste gemotoriseerde bus van Mercedes zijn.


       
Deze foto kreeg ik toegestuurd door Jasper en wij vroegen ons af wat dit precies was? De foto is gemaakt op de route van lijn 43 in Haaglanden. Via het kenteken weet ik dat het een Leyland is uit 1967 en de wagen is in 1994 ingevoerd in Nederland. Vaag zichtbaar is het stuur te zien waardoor duidelijk wordt dat het geen Engelse wagen is geweest. Zo, toch wat bij elkaar gezocht. Weet iemand meer???

Pim heeft het volgende gemeld:  Dit is zeker geen Leyland en hij stamt ook zeker niet uit 1967. Het gaat hier om een Parijse stadsbus van Renault, de TN4H, die geproduceerd werd vanaf 1935. Tijdens de 2e wereldoorlog zijn deze bussen ook veel gebruikt voor het vervoer van soldaten. In de 50er jaren zijn ze buiten dienst gesteld. Hoe de bus aan een kenteken van Leyland komt is mij niet bekend."


      
Uitsmijter(s):
Wereldwijd zijn bussen in vele gedaantes te vinden. Over het algemeen pas na hun actieve dienst in het OV. Velen zijn in de busbrieven voorbij gekomen maar deze Amerikaanse schoolbus heeft het tot patatkraam geschopt. Om de Amerikaanse traditie van hamburgers in stand te houden zullen er vast wel burgers ook verkocht worden. mét ketchup. Deze bus is gesignaleerd tijdens de kerstmarkt in Dordrecht.
 
Olaf Horn heeft op kenteken gekeken en stuurde mij de volgende informatie. Volgens de RDW-site is het een International 1853 uit 2003, de 1e afgifte in Nederland is 2 mei 2003, en de tenaamstelling was op 28 mei 2015. Hij is gekeurd als bedrijfsauto/vrachtwagen t.b.v. detailhandel/expositiedoeleinden. Een tenslotte is de huidige eigenaar de 6e bezitter van het voertuig.
 
 
We worden horendol gemaakt met een schuldgevoel t.o.v. het klimaat. Deels terecht natuurlijk want de mens is de aarde aan het plunderen zonder er iets voor terug te doen. Dat moet veranderen vinden politici en bestuurders van bedrijven die er brood in zien. Dus mag je sommige steden niet meer in met een oldtimer auto of (nog niet, wellicht in 2020) bromfiets. Een druppel op een gloeiende plaat want als je uitrekent wat vliegtuigen uitstoten in een alsmaar groeiende hoeveelheid vliegbewegingen dan ga je stil in een hoekje zitten huilen. We moeten klimaatneutraal worden oftewel ons doen en laten mag niet meer bijdragen aan klimaat veranderingen. In 2020 mag ik met mijn brommertje Utrecht niet meer in maar als je dan hieronder leest wat een modern cruiseschip uitstoot, dan denk ik dat ik mij op mijn brommertje uit 1969 niet meer hoef te schamen voor mijn fijnstof uitstoot cq roet uitstoot.
 
                 

       
Busbabbel:
Vis is niet heel erg populair bij chauffeurs. Ik bedoel hiermee niet dat ze geen vis lusten maar de populariteit van een ingepakte vis in de tas in de bus in de warmte is nog erger dan een patatlucht. Bepaalde dagen, en dan met name marktdagen, is het dikwijls vechten tegen de lucht. Zet je je schuifraam open dan trekt de lucht van achter uit de bus naar de uitgang in de vorm van het chauffeursraam, en daarmee bereik je zodoende geen verlichting van de reukorganen maar een versterking van het aroma. De afgelopen tijd waren er een aantal tropische dagen en dan hebben chauffeurs op de lijnen langs de wekelijkse markten het zwaarder dan de rest. Een lekkerbekje is nog te doen mits het gekocht is door een ander lekkerbekje.....maar een haring met uitjes is na het haringhappen bij de viskraam zelfs daarna geen succes in de bus, een voorzichtig boertje van de ingestapte liefhebber en je kan je eetlust op je buik schrijven. Collega´s die langs de Haagse Markt rijden op lijn 50 en 51, vroeger lijn 130 en nog eerder lijn 58 (maar dan zitten we alweer vóór 1983) rijden op marktdagen liever een andere lijn.
Den Haag en Scheveningen zijn natuurlijk verbonden met de visvangst maar ook buiten Haaglanden zijn ervaringen met vis altijd reden voor anekdotes. Ooit reed er een chauffeur van de vestiging Assen graag de lijndienst via een dorp in de omgeving waar langs de route een viskraam stond. Deze collega had juist géén hekel aan een vislucht in zijn bus want hij was er zelfs dol op. Een dooievisjesvreter (staat in het woordenboek) zouden wij zeggen maar hem deerde dat niet en hij kon intens genieten van een gebakken visje of een nieuwe haring. Op de bewuste marktdagen zat de bus altijd behoorlijk vol en wisten de passagiers meestal wel wat er ging komen. Ter hoogte van de kraam informeerde de chauffeur via de intercom de mensen met de vraag of er liefhebbers waren voor een visje. Op een enkeling na, werd er door een flink aantal passagiers vis gekocht en de clou van het verhaal is dat de chauffeur zelf zijn visjes niet hoefde af te rekenen want de visboer had goede zaken gedaan en was daar dankbaar voor. Dit gebeurde lang geleden in de tijd dat een MB230 de modernste bus was in het wagenpark dus dan is het tijdstip van dit voorval wel duidelijk want die wagens werden ooit vanaf 1988 gebouwd. Zeg nou niet dat dit alleen vroeger kon en tegenwoordig niet meer want ik weet dat er collega's zijn die heel creatief oplossingen kunnen bedenken om hun ritten van een persoonlijke tint te voorzien zelfs als het gepaard gaat met vislucht. Alleen hopen dat er geen klachten komen.
(naar een tip van Arthur)


     
Busbios(coop) film(pje):
Voor wie nooit genoeg kan krijgen van de 'Gele Garde' hier nog een filmpje met deze bussen in beeld. Met speciale aandacht voor de 9351 waar ik graag op reed en de 9364, volgens mijn informatie de laatste MB200 die dienst gereden heeft.
 
 

       

In deze rubriek geen hoogdravende tip maar een simpele maar aardig in elkaar gezette app waarin de bus een hoofdrol speelt. De app heet The Trip en is te vinden in de Google Store en ook in App Store van Apple. Klik op deze link en kijk maar of je het spel wilt spelen.

 

Klik op:     


      

Een man en een vrouw zijn al een aantal jaar getrouwd. Ze houden veel van elkaar. Maar de vrouw verveelt zich al een tijdje. De sleur zit er nogal in en soms denkt ze dat hij het niet meer serieus meent. Dus besluit ze haar man te testen. Wat zou hij doen als zij plots vertrekt? Zomaar van het ene op het andere moment? Ze schrijft een afscheidsbriefje naar haar man en verstopt zichzelf onder het bed. Op het briefje staat het volgende: “Hoi eikel, ik ben je helemaal zat. Ik wil niet meer met je samenwonen. Het is uit. Tot ziens!” Nu was het wachten geblazen. Na een minuut of twintig komt haar man thuis. Hij komt binnen, leest het briefje en begint vrolijk te zingen en te dansen. De man loopt naar de koelkast, trekt een fles champagne open en neemt een slok. Dan pakt hij z’n telefoon. De verstopte vrouw onder het bed hoort hem een telefoontje plegen. “Hoi schatje, ik kom nu naar je toe. Die trut is er eindelijk achter dat ik vreemd ga. Ze is vertrokken! Haha! Het was zo’n fout om met haar te trouwen. Blij dat ik eindelijk van haar af ben. Nu kunnen we samen zijn. Ik zie je zo, schatje.” De man hangt op en de vrouw onder het bed voelt tranen opkomen. Ze wil schreeuwen, maar er komt geen geluid uit haar keel. Zo aangeslagen is ze. Ze hoort de man een la open trekken. Hij pakt er een pen uit en schrijft iets op haar briefje en vertrekt uit het huis. De vrouw veegt haar tranen weg en klimt onder het bed vandaan. Ze loopt naar het briefje om te lezen wat haar man opschreef. Dit is wat er stond. “Je voeten staken onder het bed uit, tuttebel. Ik ben even boodschappen gaan doen. Tot zo!”

Michael mag met de klas naar het politiebureau voor een praktijkles.
Op een bord ziet hij foto's van de 10 meest gezochte criminelen.
Een van de kinderen vroeg bij een bepaalde foto of dat werkelijk de afbeelding was van de gezochte persoon.
"Ja", zegt een agent, "we zijn erg hard naar hem aan het zoeken".
Michael vraagt daarop: "Waarom hield je hem dan niet vast toen je de foto maakte?"
 

   
Tot slot:
Dat was het weer. Hieronder een stukje historie. Ik kwam het onlangs tegen bij het opruimen van een kast. Het is geen eigen maaksel zoals ik meestal doe maar een foto van een poster die in mijn Westnederland tijd werd geleverd door de ESO. (Klik op de link voor een uitleg) Geen photoshop resultaat op deze grote poster maar een fraai stukje nostalgie. Eerlijk gezegd weet ik niet meer hoe de achtergrond hiervan in elkaar stak maar als promotie van het streekvervoer ziet het er prima uit. Let op de kleine lettertjes onder mijn naam: met medewerking van 14.000 enz. (personeelsleden)

Hartelijke groeten,

           

    
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
     

Wijsheden:
      


Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Ik ben maar weer opgestaan, want dat slapend rijk worden is vannacht weer niet gelukt.

Wees jezelf want een origineel is altijd meer waard dan een kopie
 

terug naar de