3 augustus 2008

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
_____________________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Gebakjes van de enige echte Bakker ___________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen, 
                   
Inhoudsopgave:
Gebakjes van de enige echte Bakker:
Uitsmijter: Verkeerslichtenoverdaad
SlimvanWim: Automatisch starten verhinderen
Busbabbel: Niets is wat het lijkt
 

Hooggeëerd publiek, daar is 'ie dan. De busbrief met de lang verwachte en gehoopte plaatjes uit de collectie van Piet Bakker. Vanuit de wieg nam Pieter al foto's van bussen geloof ik en hij ging als baby pas slapen als het geluid van een bescheiden puffende Leylandmotor in zijn slaapkamer te horen was. Velen van jullie zullen Piet kennen en dan weten jullie ook dat hij intens kan genieten van bussen. Uiteraard vallen oude bussen het meest in de smaak maar tegenwoordig kan hij ook van sommige merken nieuw materiaal genieten. Gelukkig maar want de tijd is onbarmhartig en de spoeling wordt dun. Historisch materiaal is er nog wel gelukkig maar de aantallen zijn beperkt en de kans om er mee te rijden wordt steeds kleiner.
Piet had zijn hart ook verpand aan de Routemaster in Londen en ging menig keer naar de Engelse hoofdstad om gelukzalig van begin- tot eindpunt mee te rijden op de lijnen waar deze oldtimers nog dagelijks dienst deden. Helaas is voor deze wagens het doek gevallen, zij het dat er nog enkele voertuigen in dienst worden gehouden voor het imago van de stad maar na tientallen jaren is het in grote lijnen (!?) over en uit.
Malta behoort eveneens tot een favoriete bestemming van Piet maar ook daar zal er vroeg of laat het een en ander gaan veranderen. We zullen het dus vooral van de foto's moeten hebben en daar zijn er honderdduizenden van gemaakt in de loop der jaren en recentelijk met de digitale ontwikkelingen is 'the sky the limit' zoals de Engelsen zeggen. Maar 30 of 40 jaar terug (of langer) was fotografie beperkter en daarom ben ik Piet zo dankbaar voor het beschikbaar stellen van zijn verzameling foto's en dia's. Zonder de inzet van Jan van den Berg zou dit waarschijnlijk nog steeds een wens zijn maar Jan heeft als fanatieke fotohobbyist begrepen wat de waarde kan zijn van die op een kastplank rustende collectie.
Voor de busfanaat hopelijk een traktatie en voor de geïnteresseerde leek een buitenkansje om een blik in het verleden te werpen. Het aantal opnames betreft een zodanige hoeveelheid dat er, afhankelijk van de reacties, meerdere edities van de busbrief zullen gaan verschijnen met meer 'gebakjes van een echte Bakker'.

Foto 1a-1b:
Ter introductie heb ik een (beperkt) beeld geschetst van Piet maar daar hoort natuurlijk een foto bij dus daar begint deze serie mee. Al in zijn jeugd was Piet kind aan huis in de vestiging van de WSM in Loosduinen. Daarvan vond ik geen afbeelding maar op foto 1a is hij te zien in de vorige eeuw in wat vermoedelijk een van zijn favoriete wagens zal zijn geweest. Een aantal toppers waren b.v. de 401 toerwagen, een DAF/Smit SB3000 uit 1991 waarin Piet trots achter het stuur zit op foto 1b in 2001. Andere favorieten waren o.a. de 5437, 4697 en de 7066.
        

Foto 2:
Een flink stuk terug in de tijd maar wel in kleur dus ergens tussen 1962 en 1980 want deze 4364 kwam als Citosa-bus in dienst in 1962 en ging er bij Westnederland uit in 1980. Niet alleen nostalgie in de vorm van de bus maar ook de bebouwing op de achtergrond behoort tot het verleden. Hier was de Politie Technische Dienst gevestigd aan het Stationsplein van Delft CS. Ooit gingen hier vele collega's van de Delftse vestiging tussen een gebroken dienst in, hun lunch gebruiken want als je de trap links naast het gebouw opging, kwam je in de bedrijfskantine van de politie terecht aan daar werd menig balletje gehakt verorberd en dan denk ik terug aan b.v. Jan Hooftman. Wie hem kent of weet wat er van hem geworden is, kan die informatie bij de busbriefredactie kwijt want menigeen zal willen weten hoe het met deze spraakmakende collega gaat.
De bus was een Leyland/Verheul met 44 zitplaatsen en de wagen ging vanuit Citosa bij de overname in 1969 op in het wagenpark van Westnederland. De 4365 en de 4366 waren vanaf de bouw in dienst van WSM en hadden 45 zitplaatsen. Hoe dat verschil van 1 zitplaats nou precies komt, weet misschien iemand te melden. Alle 3 deze bussen eindigden bij het CAB op de sloop.
Van Karel van Schaik kreeg ik meer duidelijkheid v.w.b. het aantal zitplaatsen. In dienst van het ene bedrijf 44 zitplaatsen en bij de andere vervoerder 45 zitplaatsen?? Karel laat mij weten dat dit te maken heeft met de klapstoel voor de conducteur.
"Net voor de middendeur was een ruimte met een klapstoel, daar zat de conducteur. Hij had ook een knop om een signaal te geven aan de chauffeur zodat hij weg kon rijden. Ze trokken de zitplaats voor de conducteur eraf. Zo was het bij de NZH tenminste".

Foto 3a-3b:
Twee hele aardige foto's al is het maar door de vergelijkbare pose die ze innemen. Op 3a zien we de 3955 met reclame voor het Waddenbrood. In mijn herinnering was het gebruik van busreclame toen nog niet zo lang ingevoerd en viel het allemaal nog erg op. Nu stap ik in mijn bus bij aanvang dienst en als je mij bij einde dienst vraagt met wat voor reclame ik rondgereden heb, kan ik er geen antwoord op geven. Misschien aftakeling bij mijn persoon maar ik heb (hopelijk) het idee dat we een beetje overvoerd worden door de 'boodschappen' en dus moet je van heel goede huize komen om nog een opvallende vorm te vinden. In busbrief 73 heb ik een poging gedaan om daar wat van te laten zien.
Deze serie Mercedes Benz O405 begon in 1988 met de 3950 en liep door tot en met de 3997.
Daarnaast zie je de 4399 uit 1991. Deze serie begon bij de 4350 en liep helemaal door tot de 4499, jaja een populair voertuig is dit geweest en deze Mercedes bussen waren inderdaad zeer wendbaar, snel en in vergelijking met wat we gewend waren, stuurde het superlicht. Ook de luchtvering die we al kenden van de O305 (zie bij foto's 4) zorgde ervoor dat de rij-eigenschappen voor de meeste collega's een verademing waren.
Op foto 3b staan ook 2 wagens in een straat waarvan ik vermoed dat het de wijk Tanthof Oost is in Delft. De rechterbus is hierboven al ter sprake gekomen als zijnde familie van de 3955 maar de linkerbus is een heel andere wagen. Net uit de fabriek gezien het tijdelijke kenteken X-18-33 wat later veranderde in BB-GV-96. Deze Den Oudsten B91 Alliance Intercity uit 1993 startte nog bij Westnederland zoals te zien is en ging in 1994 over naar ZWN. Volgens de beschikbare gegevens is de complete serie van 5612 t/m 5626 eind 1996 weer via den Oudsten afgevoerd. Het waarom is mij niet duidelijk maar het zal vermoedelijk een aankoopkwestie zijn geweest. Daarom is het des te leuker om deze wagen met dat korte dienstverband alsnog op foto aan te treffen in de collectie van Piet.

Foto 4a-4b:
De voorlopers van de O405 zie je bij foto 4a en 4b in beeld: de O305. Revolutionaire bussen met een complete wijziging in bouwmethode. Geen motor meer onder de vloer tussen de assen maar een motor onder de achterbank waardoor de instap lager kon en hiermee werd dus het startsein gegeven voor wat we tegenwoordig als normaal zijn gaan beleven, lagevloerbussen. De 3184 hier statig geportretteerd aan het eindpunt in de wijk Tanthof West, het Abtswoudsepark waar later tramlijn 1 van de HTM naar doorgetrokken zou worden. De vlekjes in de lucht zijn geen overkomende vogels maar stofjes op de dia of de lens. Ik heb bewust zo min mogelijk aan de kwaliteit van de dia's gesleuteld om ze zo authentiek mogelijk te houden. De 3184 is gebouwd in 1980 en de hele serie 3175 t/m de 3184 werden in 1985 verbouwd tot stadswagens voor de stadsdienst Delft wat hoofdzakelijk de verhouding tussen zit- en staanplaatsen betrof.
Op foto 4b is nabij hetzelfde eindpunt als op 4a een verkoelend plaatje geschoten van de 3182 samen met de 436, een wagen van De Jong Tours die veelvuldig bijsprong in het OV. Geen toeval trouwens dat deze bus op de foto staat want Piet Bakker had ook een voorliefde voor deze wagens.

Foto 5a-5b:
Als iemand nou denkt dat Piet alleen oog had en heeft voor de eigen regio dan heb je het helemaal mis. Er zijn beelden van alle bedrijven in de collectie en dat bewijzen de 2 bijgaande foto's.
Een bus naar Pieterburen op foto 5a. En wat voor een, de 4517 van de GADO (= N.V. Groninger Autobusdienst Onderneming). De GADO had de 4504 en de 4505, de 4517 en de 4597 t/m 4599. Geen complete series van tientallen wagens in die tijd maar gewoon bescheiden hier en daar enkele uit de serie want de rest werd verdeeld onder alle andere bedrijven die er toen waren in het OV. Deze 4517 is een Leyland-Verheul met het carrosseriemodel 'Holland Coach' en werd gebouwd in 1960. In februari 1961 is deze wagen bij de plaats Zuidlaren in Groningen door brand flink beschadigd en daarna bij Verheul weer hersteld per 16 augustus 1961. Of deze foto van vóór de brandschade is, vertelt de geschiedenis niet.
Foto 5b laat 2 ouwetjes zien op een terrein van de GADO. De bolramer 4919 gebouwd in 1960 en uit dienst in 1980, een Leyland-Werkspoor uit de Gado-serie 4915-4919 en daarnaast de 2544, een Leyland-den Oudsten uit 1976 die vanaf 1991 z'n nadagen gesleten heeft bij Smit in Joure.

Foto 6a-6b:
Niet alleen het exterieur van een bus spreekt tot de verbeelding maar het interieur net zo goed. In 1983 heb ik nog heel even meegemaakt dat wij in Delft een aantal bussen hadden uit de 2000-serie van Leyland, b.v. de 2025 en de 2086 t/m de 2089. Deze wagens hadden nog een grijs interieur en een kortere versnellingenkolom vergeleken met o.a. de 2300-serie waarvan wij er een flink aantal hadden rijden. Deze 2300-wagens hadden echter al een rood interieur wat meubilair betreft. De wagen op foto 6b is mijns inziens wel behoorlijk oud, geen 2300 model maar heeft toch rood meubilair. Het is mij niet geheel duidelijk tot welke serie deze wagen behoort.
Op foto 6a zie je het innerlijk van een wagen uit de 4700-serie, mogelijk de 4700 zelf. Let op de bovenraampjes die open konden, de bagagenetten (beide foto's) de nostalgische stopknopjes en wat foto 6b betreft, de fraaie versiering van de stoelen......vandalisme is blijkbaar van alle tijden.

Foto 7a-7b:
De kleuren zijn een beetje flets door de tand des tijds maar ik heb er geen bewerking op los willen laten om dat kunstmatig te wijzigen. Ik heb de originele afdruk van de dia hierbij geplaatst. De VAD (= N.V. Verenigde Autobus Diensten) met wagen 4341, een Leyland-Verheul, uit 1962. In 1982 is deze bus overgegaan naar de Stichting Veteraan Autobussen.
Kijk op SVA-Museumbussen en kies voor een rondleiding op bouwjaar en kijk bij 1962. Klik op de foto en lees de bijzonderheden. Snuffel nog eens door op deze pagina en lees over wat de SVA allemaal doet en heeft. Een aanrader.
Op de 2e foto staat een 'moderner' model, een Leyland-Den Oudsten LOK (10 meter wagens) met wagenparknummer 5566 van de VAD. Deze speciale stadswagens uit 1972 zijn in 1987 uit dienst gesteld en afgevoerd naar sloopbedrijf Tersteeg in Utrecht.
Ooit is er nog een ander voertuig met het nummer 5566 geweest. Gebouwd in 1956 in dienst van SW (= NV Streekvervoer Walcheren) met kenteken NB-82-35 en voor de liefhebbers het type Leyland-Holland Leyhol Special LHS. Afgevoerd in 1968 naar het CAB.
Zelf heb ik van 1983 t/m 1987 in Delft gereden met de 5528 t/m 5533.

Foto 8:
Leuke foto's zijn dit altijd, vooral op zo'n mooie zonnige zomerdag. Een overzicht van het Delftse wagenpark anno circa 1990/1991 schat ik het jaartal. Van links naar rechts: de 6667, de 5401, de 3971, de 3562, een 9300 model, een 6300 model, een 6500 10 meter bus en een minibus uit de 6575-6581 serie.

   
Uitsmijter:
Vooruitlopend op de verschuivingen die ons nog te wachten staan in OV-land, heb ik alvast de 'nieuwkomer' van een nieuwe vlag voorzien. Nu maar afwachten welke vlag (of wind) er op korte termijn gaat waaien???
        
Het leven is vaak nogal chaotisch maar daar hebben ze ergens in de wereld orde in proberen te scheppen. Ik ken kruispunten waar dit trouwens geen gek figuur zou slaan maar toch hou ik het ook deze keer maar op een leuke fotobewerking.

       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Een actie van Windows die soms niet op prijs wordt gesteld, is het automatisch starten van een schijfje als je dat in de CD-rom speler of DVD-brander hebt gelegd. Er zijn verschillende manieren om dit te verijdelen en een daarvan is om in het register van je PC te gaan sleutelen. Ik ben daar altijd erg voorzichtig mee want soms is dan de remedie erger dan de kwaal.
Ik heb daarom liever een simpele manier die makkelijk te gebruiken is. Wil je het automatisch starten incidenteel uitschakelen dan kun je kiezen om tijdens het dichtschuiven van het laatje, SHIFT op je toetsenbord ingedrukt te houden. Zo blijft de automatische startfunctie in tact maar kun je zelf kiezen wanneer je dit wel wil laten gebeuren en wanneer niet.
In de volgende aflevering zal ik uitleggen hoe je kunt zorgen dat bij het aanklikken van een bestand, het juiste programma start. Een vaak gehoorde klacht is: "Altijd gebruik ik Windows Media Player en sinds kort start na het aanklikken altijd (b.v.) Nero op en dat wil ik niet!!!" In busbrief 78 staat de oplossing.

           
BusBabbel:
Niet alles is wat het lijkt. Dat klinkt heel filosofisch maar het klopt helemaal in de praktijk. We hebben bij het ervaren van bepaalde zaken meestal al gauw een oordeel klaar. Wie heeft niet gemerkt dat soms een nieuwe collega minder warm verwelkomd wordt dan een andere maar dat later blijkt dat juist die collega op termijn populair eindigt. Andersom kan ook natuurlijk en dat gebeurt dan ook regelmatig. Ik noem geen namen, dat zouden er teveel worden.....nee hoor, gekheid.
Lang geleden gebeurde het mij op z'n minst tweemaal dat er een inschattingsfout gemaakt werd. Ik zal de voorbeelden hieronder schetsen. In mijn begintijd als buschauffeur waren eindpunten met koffie dun gezaaid en zodoende nam ik altijd zelf een fles drinken mee. Ik dronk graag melk bij mijn brood en daartoe had ik een beugelfles van Grolsch gepromoveerd/gedegradeerd (*doorhalen wat niet van toepassing is) tot melkfles. Een vloek voor de liefhebber van het gerstenat maar wel heel handig door de beugelconstructie die lekkage tot 0 % terugbracht. Je voelt het al aankomen denk ik. Er was een klacht binnengekomen over een chauffeur die tijdens zijn dienst bier dronk. Ik heb toen overwogen om daarna een whiskyfles te gaan gebruiken met koude thee maar zo provocerend was ik toen dan ook weer niet. Niet alles is wat het lijkt.
Het tweede voorbeeld betreft een passagier die in Den Haag op de Lijnbaan instapte en direct aangaf dat hij niet wilde betalen. Meestal levert dat dan een behoorlijk oponthoud op want voor je het weet zit je in een escalerende situatie waar je niet op zat te wachten. Deze man zag er ook nog eens vrij onverzorgd en aggressief uit en omdat ik erg gebrand was op mijn bekertje koffie na een lange rit, besloot ik mijn mond te houden. Hij ging op het eerste stoeltje zitten en drukte na 2 haltes op de knop om er bij de Grote Markt weer uit te gaan en wilde ook nog eens voor uitstappen. Nog steeds in een 'je ziet maar' stemming deed ik de voordeur open en tot mijn niet geringe verbazing bedankte hij netjes en wenste me een prettige dag verder. Terwijl hij langsliep legde hij een rijksdaalder op de betaaltafel (het was nog in het gulden-tijdperk). Verbluft liet hij me achter. Ik heb de knaak (2 gulden en vijftig cent, voor de jongeren onder ons) in mijn geldblik laten vallen en het onregelementair als fooi opgestreken. Ik vond dat ik dit verdiend had voor mijn verstandige besluit want voor hetzelfde geld had ik op de Lijnbaan gestaan met een kapotte bril en politie-assistentie dus nogmaals: Niet Alles Is Wat Het Lijkt.

       
Surftips:
Een grapje van een webmaster is te vinden op onderstaande link.

Click---> HERE

De keuze is reuze om ons heen. Het aanbod enorm maar wat is de beste of de goedkoopste of de snelste of nou ja, noem maar op. Op bijgaande link wordt dat probleem vereenvoudigd door op 1 pagina een overzichtelijk overzicht te geven van alle vergelijkingspagina's met hun specialiteit en een beoordeling. Misstaat helemaal niet tussen de favorieten, bookmarks of bladwijzers dus kijk op www.snakewool.nl
 
Zeker in deze vakantietijd zal het gebruik van een mobieltje vaak een terugkerend gespreksonderwerp zijn m.b.t. de kosten van een gesprek vanuit of naar het buitenland. De titel van deze link zegt het al: een helpdesk voor dit soort vragen. Vooral helemaal links bij 'snelkoppelingen' zie je de optie 'meest gestelde vragen' staan en daar is al een heleboel informatie te vinden. www.gsmhelpdesk.nl
 
Iets soortgelijks maar dan anders vind je op deze link. Ikzelf ben geen groot gebruiker van SMS maar ik weet dat ik daarin bijna alleen sta dus mogelijk dat jullie er wel iets aan hebben. Er zal ongetwijfeld commercieel misbruik gemaakt worden van het SMS-principe en daar kan deze pagina je bij helpen. Eventueel gewenste wijzigingen zijn niet voorgoed, je kan het weer terugdraaien als je later wilt.
Lees het op: www.smsdienstenfilter.nl
Klik op:     

       
Grappig:
Sam loopt langs de Amsterdamse gracht en ziet iemand aan de overkant lopen. "Verrek", denkt Sam, "dat zou Moos wel eens kunnen zijn."
Moos loopt aan de andere kant van de gracht en ziet aan de overkant iemand lopen. "Verrek", denkt Moos, "dat zou Sam wel eens kunnen zijn."
Komen ze op de brug, zijn ze het allebei niet!
 
Laatst had ik wat problemen met mijn computer, dus belde ik de computerman. Die kwam langs en drukte op een paar toetsen en het probleem was meteen opgelost. Omdat hij snel klaar was, schreef hij een minimale rekening uit.
Toen hij zijn jas aantrok, kon ik het niet nalaten om te vragen : "Wat was nu het probleem ???"
Hij antwoordde : "Het was een ID honderd T probleem."
Ik wilde niet al te dom overkomen, dus vroeg ik : "Aaaah, een ID honderd T probleem! Wat is dat dan, in het geval het nog een keertje optreedt?"
De expert grinnikte ... "Heb je nog nooit gehoord van een ID honderd T fout?"
"Mmmmm, nee...." antwoordde ik.
"Schrijf het maar op, zei hij, "dan begrijp je het een stuk beter."
Toen hij vertrokken was, schreef ik het op.
I D 1 0 0 T
Mmmm, vroeger mocht ik die man wel...
 
Een vrouw heeft een verhouding terwijl haar man naar zijn werk is. Op een dag, terwijl zij met haar minnaar tussen de lakens ligt, hoort zij plots de auto van haar echtgenoot op de oprit stoppen. 'Haast je', roept de vrouw, 'pak je kleren en spring uit het raam, mijn man is vroeg naar huis gekomen'.
'Ik kan niet uit het raam springen zonder kleren aan, want het regent buiten pijpenstelen!!! zegt de minnaar.
'Als mijn man je hier vindt, vermoordt hij ons allebei!' antwoordt zij hysterisch. 'De regen daarbuiten is het minste wat je kan overkomen. Mijn man kan heel woest te keer gaan en hij... heeft altijd een geweer bij de hand'.
De minnaar schiet uit bed, grabbelt zijn kleren onder zijn arm en springt uit het raam. Terwijl hij in de gietende regen de straat uitloopt, komt hij plots tot de ontdekking dat hij midden in de jaarlijkse Stads-Marathon is terechtgekomen. Hij besluit mee te lopen met de wel 300 andere deelnemers. Omdat hij naakt is, met zijn kleren onder de arm, probeert hij zo onopvallend mogelijk door de anderen omringd te blijven. Maar zo werkte dat natuurlijk niet. Na een tijdje, komt een klein groepje atleten, die hem al een hele tijd van opzij bekeken hadden, naast hem lopen. 'Loop jij altijd naakt in een wedstrijd?' vraagt een van de medestanders. 'Ja hoor, het is heerlijk met de wind vrij rond je lichaam en de regen kan je dan afkoelen terwijl je loopt'.
Een andere loper komt dichterbij en vraagt: 'Zeg, draag jij altijd je kleren onder je arm terwijl je loopt?'
'Ja', antwoordt hij buiten adem, 'dan kan ik me bij de finish onmiddellijk aankleden en direct de auto in om naar huis te gaan!' Een derde loper, die zijn ogen wat lager heeft gericht, vraagt: 'Draag jij altijd een condoom als je een wedstrijd loopt?'
Buiten adem antwoordt hij: 'Nee hoor, alleen maar als het regent!!'
 
Verliefd zijn is als.......
in je broek schijten.
Iedereen ziet het maar alleen jij hebt dat 'speciale warme' gevoel. (met dank aan de inzenders ;-)

Tot slot:
Ik ben benieuwd of er de komende maanden meerdere gebakjes zullen gaan verschijnen. Dat hangt niet af van de enige echte Bakker want die heeft z'n best al gedaan en ook Jan van den Berg heeft een Berg foto's en dia's van analoog naar digitaal op zijn conto staan dus geen betere raad dan voorraad en die is er. Hopelijk is het voor ingewijden maar ook voor de minder doorgewinterde busbrieflezer te verteren, ik merk het wel.
Graag tot de volgende brief.       
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
    
Wijsheden:

Een baas is iemand die vroeg is als jij laat bent en laat als jij vroeg bent.(N.N.)
 
Mijn vriend heeft een baby en hij schrijft alle geluiden op die de baby maakt. Dan kan hij later aan hem vragen wat hij ermee bedoelde. (S.Wright)
 
Als je de video van een bankoverval achterste voren afspeelt, dan lijkt het of de dief geld komt deponeren.(N.N.)

terug naar de