04 maart 2007

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
_______________________________________________________

______ Onderwerp: 2e Leven ___________________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen       

 
Uiteraard is het leuk om te merken dat mijn knutselwerk niet alleen gelezen wordt maar dat vele omschrijvingen ook herkend worden.
Onlangs kwam b.v. dit bericht van lezer Marten binnen: "ik ben begonnen bij WN op de Handelskade. Ik reed toen in wagens van de Twee Provinciën. Je moest nog over de motorkap klimmen om op je stoel te komen en achter je schakelen met dubbel klutsen.
Ik heb mijn contract nog. Daar staat op: Rederij op den Lek( 1976). Vanaf de Handelskade zijn wij naar de huidige locatie in Nieuwegein gegaan. Ik heb mijn eigen Beckson nog staan. Groetjes. Marten H."
Met zulke reacties heb ik dus met recht gekozen voor een enthousiaste cartoon als opening hieronder en de stem van Hare Majesteit als trouwe lezer van en bij deze brief.
Via Carla kreeg ik bijgaande komische NS-aankondiging. Ze verzinnen daar wat om in de belangstelling te staan maar Connexxion weet met de media de laatste tijd ook wel raad dus wie weet wat er op termijn nog een keertje door de Post(bus)Bode als ludiek nieuws gepresenteerd kan worden. Voorlopig heb ik onder de NS-foto al een afdruk staan van een mogelijkheid om het nieuws te halen. Een gadget zoals dat zo mooi heet tegenwoordig. Service naar de reiziger toe met een duidelijke hint naar het secondewerk dat ons vak steeds meer is geworden. Wel een dagtaak voor iemand als de zomertijd, dan wel de wintertijd, ingesteld moet worden.....
   
    
 
 
Genoeg leut en lol, jolijt en jokkernij =           én komische humor om te lachen.
Over tot het meer serieuze deel van de busbrief.

Foto 1a-1b:

Van Ton Oostenrijk, bekend HTM-medewerker en busfotograaf, kreeg ik het volgende bericht:
 
Koninklijke bus overgedragen aan het DAF Museum
Kolonel G.E. Wassenaar, stalmeester van Hare Majesteit de Koningin, heeft vandaag (12-02-2007) namens de Koningin de oude Koninklijke bus overgedragen aan de heer J.A. Staals, conservator van het DAF Museum en vice-voorzitter van de Stichting Vrienden van het DAF Museum.
De Koninklijke bus is voortaan te bekijken in het DAF Museum in Eindhoven.
De AA-81 heeft 15 jaar dienst gedaan als vervoermiddel van de Koninklijke Familie bij belangrijke gebeurtenissen.   De huidige Koninklijke bus is in 2006 in gebruik genomen. De bus is donkerblauw van kleur, zoals de personenauto's van het Koninklijk Staldepartement.
Naast de Koninklijke bus beschikt het Museum over de rieten DAF Kini, een futuristisch open auto met rieten stoelen, waarvan de Koninklijke Familie tijdens vakanties in Porte Ercole in Italië gebruikmaakte.
 
 

Foto 2a-2b:

Deze aflevering wilde ik weer eens terugkijken op materiaal in een tweede leven. Soms heel verrassend om te zien wat er van een bus terecht gekomen is. Foto 2 start met 2 wagens die eigenlijk 1 wagen zijn. Let maar op het kenteken. De fotografen staan vermeld zodat mijn dank in hun richting gaat.
Extra leuk bij deze specifieke bus is dat ik, terugbladerend in mijn onvolprezen database, zie dat ik met de 2583 (een Leyland/den Oudsten) zeker 18 keer de straat onveilig heb gemaakt. De wagen heeft in 1987 en 1988 dienst gedaan in de vestiging Delft. In busbrief 3 bij foto 4 heb ik een andere wagen uit deze serie de revue laten passeren.

Foto 3:
Nog een wagen uit die serie met wederom mijn dank aan John Windau. Met deze wagen heb ik 'maar' 3 keer een dienst gereden en deze foto stamt uit 1989 dus zal deze foto niet lang na het uit dienst zetten van deze bus gemaakt zijn want in november 1989 is deze bus buiten dienst gesteld oftewel 'opgelegd'.
        

Foto 4a-4b-4c-4d:
Van een andere busfanaat heb ik eveneens geruime tijd geleden foto's gekregen waar ik nu in deze aflevering gebruik van kan maken. Dank aan Ruurd Berendes.
Soms past een puzzel opeens in elkaar. Uit dezelfde serie als bij foto 2 en 3 (wat waren deze wagens populair bij particulieren zeg) op foto 4a de 2593 die bij KLS 2000 op Schiphol terechtgekomen is.
Ernaast op dezelfde foto zie ik een wagen met eenzelfde uitstraling en omdat de lengte iets korter lijkt, ga ik ervan uit dat het een zogenaamde Leyland-Cub is uit de 5600 serie. Een 10-meter versie van Leyland mogelijk uit de stadsdienstserie van Delft omdat er op de filmkast nog 60 is te lezen en dat is een in Delft niet onbekend lijnnummer.

Mijn suggestie was een schot in de roos. De afbeelding van lijn 60 in afwijkende kleuren betrof inderdaad een vroegere Delftse stadsbus namelijk de 5646. Ruurd zou Ruurd niet zijn als hij geen verduidelijking mee zou sturen. Hieronder bij 4b zie je eerst de wagen bij de tussenhandelaar in Mijdrecht gefotografeerd op 31 januari 1997 maar dan van de andere kant en daarnaast op foto 4c de 5646 in actieve dienst aan het toenmalige eindpunt van lijn 60, het nog primitieve Abtswoudsepark in het Tanthof. Deze route zou later door lijn 64 gereden worden.

De 2 grijs/roze wagens, de 2593 en de 5646, hebben nog jarenlang dienst gedaan op Schiphol als werkwagen. Ruurd schrijft verder: "De 5646 werd verkocht aan het Leyland Bus Museum die er niet in zijn geslaagd er weer een museumbus van te maken. Op 9 juli 2002 werd de bus overgedaan aan de stichting Bever. We hebben de bus met de in mijn eigendom verkerende 6501 weggesleept vanuit Hellevoetsluis. Na de bus geplukt te hebben voor onderdelen bij Milot is de bus gesloopt."

           
Op foto 4d staat een voertuig waar meer duidelijkheid over bestaat. De semitoer 2938 ook een Leyland-LOB, ooit in de jaren 70 in dienst bij TP (N.V. Vervoermaatschappij "De Twee Provinciën). Vergelijk hiermee de DAF-uitvoering in busbrief 33 over de 6671. De 2938 staat hier tussen de caravans en de vrolijke gordijntjes wijzen in de richting van een camper. Zo te zien worden/werden met deze wagen niet alleen de bloemetjes buiten gezet maar ook binnen staan ze oer-Hollands gezellig te zijn vóór de ramen.

Foto 5:
Nog een Leyland uit vervlogen tijden. Deze Leyland-Verheul LVS die een doorstart heeft gemaakt bij Laarakkers is in 1970 gebouwd en heeft gereden voor de GVBG - Gemeente Vervoerbedrijf Groningen als wagen 17 tot 1981. Op de bestemmingsfilm kon ik nog net ontcijferen dat het een reisburo betreft maar wat googelen leverde weinig op. Wel was het heel toevallig (of niet?!?) dat er bij Toerkoop Reisburo in Reuver (Limburg) ene meneer Laarakkers werkt. Soms komt Sherlock Holmes dicht bij de waarheid maar in dit geval zullen jullie het hiermee moeten doen.  

Foto 6:
Wat John Windau ooit bij een tankstation op de gevoelige plaat wist vast te leggen (zie foto 2a), heeft Ruurd gedaan bij een openluchtmanifestatie. Weer de 2583 (zie kenteken) maar dan opgesteld achter een stalletje waar ongetwijfeld de mensen van het blad Truckstar goede zaken deden. Met de sticker van Heineken op de deur van wat waarschijnlijk het toilet betreft, is maar weer duidelijk geworden waarom sommigen dit bier uilenzeik noemen.....
            

Foto 7a-7b-7c:
Het wordt een busbrief hoofdzakelijk gevuld met foto's van John en Ruurd want ze zijn te fraai, te leuk of te bijzonder om niet allemaal te gebruiken. Ook deze van Ruurd verdient een plaatsje hier want hoe kun je duidelijker aantonen dat een tweede leven voor een bus soms tot vreemde resultaten kan leiden. Of misschien wel lijden met een lange ij want de wagen op deze foto zal geen rijdend 2e leven meer hebben gehad, ingeperkt (letterlijk) met een stoer opschrift en een keurig Hollands hekje eromheen. De Leyland 2255 is uitgereden. (snif,snik)
Van deze serie heb ik in de 2249, 2251 en de 2252 gereden maar dit exemplaar staat er niet bij. Het kenteken is nog wel aanwezig maar wel op een alternatieve manier.

Wie zouden de bewoners zijn van de 'Griezelbus' met het keurige voortuintje? Wat had deze camper voor bedoeling? Mooi, dat is nu bekend. Hieronder bij foto 8b en 8c is duidelijk te zien hoe de vork in de steel zit. Ruurd laat me voor de duidelijkheid de locatie en de omstandigheden weten.

"De 2255 was de griezelbus naar het boek van Paul van Loon en stond in het Autotron. Omdat het Autotron niet meer bestaat, weet ik niet wat de huidige verblijfplaats van de Leyland is. De 2255 was helemaal ingericht als griezelbus. Ik stuur je nog een foto van de bus als safaribus op 5-5-94 en een foto als griezelbus met chauffeur waarbij de gelijkenis met een zekere Wim K. treffend is( v.w.b. het dragen van een pet tijdens de dienst uiteraard)."

Die laatste vergelijking heb ik met gemengde gevoelens onder ogen gezien.....en die plaatskaartencontrole neem ik ook niet zo serieus.


Van Robin Kaashoek kreeg ik een 'standje' want zoals hij schreef mij n.a.v. de-2255-griezelbus:
"Het Autotron bestaat nog maar is tijdelijk gesloten. De kans dat de bus er nog staat, is groot". En zo is het helemaal want als ik even verder had gekeken dan mijn neus lang is dan had ik op de webpagina van het Autotron zelf kunnen lezen wat er daar gebeurt. www.autotron.nl
       

      
Surftips:
In deze brief natuurlijk weer enige linken die de moeite van het bezoeken waard zijn.
 
Op www.pvopdelftsewielen.nl is een pagina te vinden die in de komende tijd vanzelfsprekend in ontwikkeling zal zijn en blijven. Ondergetekende mag op deze pagina eveneens functioneren als webmaster. In deze hoedanigheid zal ik het toevoegen van nieuwe activiteiten en/of foto's van gehouden reisjes, feestjes en excursies tot mijn taken mogen rekenen maar ook allerlei berichten betreffende mijn regio Haaglanden.
Altijd handig zijn de zogenaamde 'portal' pagina's. Pas werd ik getipt over de volgende en inderdaad, het ziet er weer eens anders uit en kan zo nu en dan van pas komen: www.klikklik.nl Kijk b.v. eens bij Weer en Verkeer en klik dan op Traphic Fileinformatie. Je ziet nu een kaart met uiteraard de files maar ook kun je als je de cursor op de kaart boven een camera laat hangen een 'realtime' camera-opname zien van dat wegdeel. Grappig.
Klik op:     

Tot slot:
Omdat ik begonnen ben met een paar foto's met een 'knipoog' lijkt het me toepasselijk om er ook mee af te sluiten. Bijgaande foto heb ik uit een dia-serie gehaald, een PowerPoint presentatie, en er hoeft geen commentaar bij lijkt me.
 
Dat was het dan waarde vrienden, ik ben benieuwd wat ik de volgende keer in de aanbieding heb, tot dan.
Groeten van,              
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
 
     
Wijsheden:
 
Een verstandige vrouw is blij als men haar mooi vindt.
Een mooie vrouw is blij als men haar verstandig vindt. (S.Lagerloff)
 
Hij :"Ik begrijp niet waarom de domste mannen de intelligentste vrouwen hebben."
Zij: "Dank u voor het compliment."

terug naar de