08 oktober 2018

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - John Oron - Abri's - BBA - Gedicht - AlbaniŽ - NZH - Reclame - 2e leven
Uitsmijters: Toblerone - Speciale busdeur - Barrel
Busbioscoop: Rollende ogen en een Futuristisch voertuig
Busbabbel: Onbekende route
 

Het draait tegenwoordig allemaal om likes. Ik ben daar zelf niet mee bezig maar je hoort het steeds vaker. Ik weet intussen dat je op meerdere digitale media kunt laten blijken dat je een bericht van iemand waardeert door middel van een 'like'. Omdat dit een bijzondere editie is van mijn busbriefverslaving heb ik alvast maar de vrijheid genomen om te beginnen met 150 likes. Dat plus teken staat erbij omdat ik weet dat er gelukkig meer lezers zijn. Ik heb ter viering een taart geplaatst met 150 als onderwerp. Ik heb intussen de O opgepeuzeld dus ik kan met een gerust hart aan de slag om daar een 1 van te maken maar eerst hoop ik dat iedereen deze editie gaat doornemen.


      
Goud van Oud:
Op deze plaats staan altijd foto's van een bepaald tijdsbeeld. Niet alleen de bus in beeld spreekt tot de verbeelding maar vaak ook de omgeving, publiek, automerken, kleding enz. enz. We staan nu in Utrecht voor het Centraal Station met wagen 61, een Leyland/den Oudsten van de GEVU. De bus had 31 zitplaatsen en 61 staanplaatsen. Gebouwd in 1964 en in dienst gebleven tot 28 september 1973 waarna nog enige tijd een dienstverband ontstond bij de firma Van Maanen in Harderwijk, een kleinschalig busbedrijf dat later ingelijfd is bij de Flevodienst. De bussen 61 t/m 68 hadden de bijnaam 'Duikboot'. Geen idee waarom want ik vind het uiterlijk er niet echt veel van weg hebben maar mogelijk hebben ze weleens natte voeten gehad......
Aardig detail is dat deze bus tot 1973 dienst deed en dat het hotel annex bar op de foto in 1973 gesloten werd om ruimte te maken voor Hoog Catharijne. Het hotel werd gerund door de ouders van filmster Sylvia Kristel die hier haar jeugd doorbracht. Er rijdt nog steeds een lijn 7 al is die route in 2016 aangepast door de samenvoeging van lijn 5 en 7.

Van Rob S kreeg ik de volgende aanvulling:
De duikboten. Jij weet niet waar de naam vandaan komt. Deze bussen gingen tijdens het rijden steeds heen en weer als een wip. Als je achterin zat, leek het net of hij voorin naar de grond en verder dook. De naam "duikboot" was dus al gauw de bijnaam van deze bus. Ze hebben dan ook niet lang, ongeveer 8 jaar, bij de GEVU gereden. Ik heb vele malen met deze bussen als passagier gereden, maar het waren geen prettige ritten.

Van Yozu Bruinsma kreeg ik hier het volgende nieuws en foto's over.
De laatst "levende" Duikboot was van Rob Sille. Deze bus heb ik vorige eeuw een week gehuurd en ik ben er mee op vakantie geweest naar Luxemburg. De kids staan bij de bus en op de berg (zie extra foto's). Helaas is deze bus door een pyromaan in de fik gestoken dus een tweede vakantie ging niet door. Extra info: Momenteel beheer ik 2 Facebook bus pagina's. "Behandelgebouw" en "Bus in Japan by Yozu Bruinsma".


      
door John Oron - Dubbele bussen:

In deze aflevering heb ik een paar foto's samengebracht met R-Net bussen als onderwerp. Nog beter gezegd, je ziet hier 2 'dubbele' bussen, eentje in de lengte en eentje in de hoogte.....Het blijft een schok om van 1964 (de eerste foto) in een klap terecht te komen in 2018. Natuurlijk zit er circa 50 jaar tussen dus heel vreemd is het niet. Als je vanuit 1964 terug gaat in de tijd naar b.v. 1914 dan is het verschil tussen het materiaal ook schokkend. Dat roept natuurlijk gelijk de vraag op: en over 50 jaar vanaf nu?Ik ga het niet meemaken dat is zeker maar ik vermoed dat het onherkenbaar zal zijn. Een voorproefje heb ik geplaatst in de Busbios verder in deze busbrief.

De wagens zijn hagelnieuw gezien de kentekenplaten. De dubbeldekker is een VDL Futura FDD2. Als de informatie klopt zijn deze dubbeldekkers van TCR en rijden ze in opdracht van Connexxion en worden de bussen ingezet op lijn 346 Amsterdam Zuid - Haarlem. Dat TCR hierbij betrokken is, is ook te zien aan de dubbele nummers achterop: 633 (TCR) - 1134 (Connexxion)

De gelede bus hieronder is de 934 en nog een getal tussen 0 en 9, een Mercedes-Benz CapaCity. Connexxion heeft de serie vanaf 9340 t/m 9372.

                            


       
Abri's e.a.:
Beton met slechts staanplaatsen. Ondenkbaar dat zoiets nu nog geaccepteerd zou worden. Uit historisch oogpunt natuurlijk de moeite waard want ze worden zeldzaam en vallen mogelijk nu al onder historisch cultureel erfgoed. De 2e foto laat zien dat het geen foto uit een ver verleden betreft want de moderne bus naar Veenendaal halteert hier gewoon. Het is de VDL SB200 Cummins/Berkhof uit 2005 met nummer 8587.

Het kille beton van de vorige abri is op deze foto vervangen door een huiselijk tafereeltje in vermoedelijk Noorwegen bij het plaatsje Norum. Je zou toch voor je plezier een bus overslaan???


      

Ad Verleg heeft in 2013 afscheid genomen van het OV en ging met pensioen. Hieronder 3 foto's van ťn Ad ťn de 855 in feestelijke M & M sferen. De 855 had kenteken BF-53-TY en stamt uit 1982. In 2003 is de bus in dienst gekomen bij Verhaegh Trucks in Winterswijk.


 


      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer dus alweer zijn 8e poŽtische inzending.

Het gedicht is deze keer 'aangekleed' door Arjen zelf. Ik neem aan dat dit suikerzakjes zijn zoals die vroeger gebruikelijk waren en vaak ook werden gespaard. De D van DABO en van DVM staat voor Drenthe. Havelte ligt iets ten noorden van Meppel. 

       


       
AlbaniŽ:
Goeden middag, ik ben mijn hele leven vrachtwagenmonteur geweest. Bij de firma van der Wal brachten ze de oude stadsbussen naar AlbaniŽ.
Hierbij stuur ik een foto van het vervoer. De foto is van Martie Reinen, de chauffeur.
Groeten Loek A. (mijn dochter zit hier prominent in beeld)

Na het transport is de bus te zien in dienst van Kriva Elbasan. Altijd weer bijzonder dat men niet de moeite neemt om de oude naam GVU nummer 55 te verwijderen. Voor de hobbyist natuurlijk prettig, scheelt een heleboel zoekwerk. Deze DAF/Hainje uit 1988 is een CSA II, oorspronkelijk dus een standaard autobus voor de stadsvervoerders. CSA staat voor Commissie Standaardisering Autobusmaterieel. De bus is afgevoerd in 2004.


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
En weer een fraai getekend overzicht van de NZH in vroeger tijden. De 4e tekening sluit aan bij de vorige want nu zien we het materieel wat dienst deed na de 2e wereldoorlog. Zoals de tekst aangeeft: wederopbouw-vernieuwing-uitbreiding. Klik op de tekening om een groter exemplaar te downloaden waarop beter leesbaar is waar het in die tijd allemaal om ging.


      
Reclame:
Twee foto's op dezelfde manier gemaakt deze keer. Eerst zien we 'dit ook' uit Flevoland waarop duidelijk gemaakt wordt dat er op meerdere manieren genoten kan worden van het Flevoland. Links zien we de 4885 van de VSL en rechts het broertje (of zusje) de 4884. Beide DAF SB220/den Oudsten B89 Alliance kwamen in 1994 ter wereld, gingen een jaar later over naar Hermes en reden als Interliner tot augustus 2003. Leuk om ze zo samen in beeld te hebben met deze culturele reclame.

Nog een 'tweeling' op deze foto waar de GVU de mensheid oproept om het theater te bezoeken voor "De Ingebeelde Zieke", een komedie van Franse oorsprong. Het duo dat hiermee adverteert is wagen 4610 en wagen 4608. Beide van Hoolvoertuigen stammen uit 2005 en zijn na hun tijd bij de GVU overgestapt naar Connexxion in 2013.


       
2e leven:

Weer een stadsbus CSA zoals ook bij het hoofdstuk AlbaniŽ te zien was maar nu in een aangepast uiterlijk. De bus is namelijk een 2e leven begonnen als vervoermiddel van de Carnavalsvereniging De Blaokpappers in Tilburg. Hoewel de wagen op de openbare weg gespot is, is er van een kentekenplaats weinig te zien waardoor ik geen levensloop op kan zoeken. Nadere informatie laat zien dat het de BBA 270 zou moeten zijn, een DAF SB/Hainje uit 2005 met kenteken BJ-58-BL uit 1984. De eindstand van de kilometerteller moet in 2005 ongeveer 1.420.813 km zijn. Als carnavalsbus zal er mee gereden worden maar jaarlijks zal er geen grote afstand overbrugd worden. De bus heeft een achterste stuk gekregen in de vorm van een cabrio uitvoering.

              


      
Uitsmijter(s):
Bij sommige foto's hoef ik geen uitleg te geven. Het zijn de overeenkomsten die voor zich spreken.
 
 

En hoe armoedig moet het met de rest van de maatschappij zijn waar deze bus deel van uitmaakt? Ik heb wel een idee waar ik deze bus moet plaatsen en gezien de gordijntjes zal het geen OV voertuig meer zijn. Wel kloppen voor je naar binnen gaat.....

Over bijzondere vormen gesproken. Zo kan het ook. Ik kan het niet heel goed lezen maar ik denk dat er staat dat dit een Barrel rum moet voorstellen. Ik hoop wel dat de chauffeur Bob heet. Weer eens iets anders dan een bierfiets.


       
Busbabbel:
Het kon gebeuren dat je als reserve chauffeur een dienst moest gaan rijden die je niet voorbereid had. Tegenwoordig is de reservechauffeur wegbezuinigd en wordt er een oplossing gezocht op het moment dat er zich iets voordoet. Op voorhand iemand achter de hand houden is te duur. Ooit had je een vroege dienst die reserve zat, een gebroken dienst en een late dienst waarbij je regelmatig verrast kon worden door diensten die door ziekte of verslapen open bleven staan. Zo ook bij mij op een zonnige zomerdag. Ik werd verzocht een dienst van een andere vestiging op te gaan vangen. In dit geval van de vestiging Zoetermeer. Doordat ik regelmatig inviel voor Zoetermeer kende ik de meeste lijnen die vanuit deze vestiging gereden werden. In dit geval betrof het lijn 170 van Rotterdam via Zoetermeer naar Leiden. Geen probleem, vaak genoeg gereden. Alleen was er tegenwoordig een lijn aan vast gekoppeld die ik nooit eerder gereden had, lijn 32 naar Katwijk via de ESA/Space Expo ruimtevaartlocatie. Tja, wat doe je dan? Kom maar op, die uitdaging ga ik wel aan. Dus toen ik Leiden station met lijn 170 had bereikt, stroomde mijn bus vol met liefhebbers voor lijn 32. Deze mensen wisten niet beter en huppelden trouwhartig mijn bus binnen. Toen was het tijd om te vertrekken. Maar in welke richting? Dat ging ik oplossen door via de interne microfoon een oproep te doen. "Dames en heren, goedemorgen. Omdat ik vanwege een zieke collega deze lijn die ik niet eerder heb gereden spontaan mag gaan rijden, is het waarschijnlijk verstandig als er iemand voorin komt om mij te ondersteunen met het vinden van de juiste richting en route".
Het bleef zonder gevolgen. Omdat ik vele staanplaatsen had en het spitsuur was zodat ik aannam dat de meeste passagiers hun werkzaamheden zouden willen aanvangen bij o.a. ESA, probeerde ik het opnieuw. "Dames en heren, misschien was ik niet helemaal duidelijk maar deze bus kan pas gaan rijden als er iemand als gids wil acteren vanwege mijn gebrekkige kennis van de route." En wederom bleef het angstvallig stil. Ik besloot grover geschut in stelling te brengen. "Dames en heren, indien er niemand vrijwillig wil helpen om de mij onbekende route aan te wijzen, ga ik koffie drinken en kunt u met de volgende bus proberen alsnog op uw werk te komen". Ik stond op en ging mijn tas inpakken om de daad bij het woord te voegen. Dat bleek te helpen. Opeens was daar iemand die mij ter wille wilde zijn. "Chauffeur, ik zal de weg wijzen". En zo geschiedde al moet ik wel toegeven dat ik de laatste 2 haltes niet heb aangedaan omdat bij het ESA terrein de bus leegliep en er niemand meer was die mij de laatste 2 haltes in Katwijk kon vertellen. Later heb ik dat uitgezocht en ik heb lijn 32 nog vele malen met plezier gereden maar die eerste keer zal mij altijd bijblijven. Als ik slechts 1 passagier had gehad, zou het geen probleem zijn geweest maar met 80 man in de bus, dacht iedereen dat een ander wel zou inspringen. Toen dat niet gebeurde, koos mijn eieren voor z'n geld en was de hulp opeens beschikbaar, het bekende omstandereffect dus.


     
Busbios(coop) film(pje):
Twee items eigenlijk in deze rubriek. Door te klikken op 'download de rollende ogen' krijg je een grappig voortbewegende bus te zien. En in de bioscoop staat een filmpje waarvan ik niet weet of ik er blij van moet worden als liefhebber van de MB200 bussen. Van collega Ed B. krijg ik regelmatig nieuwtjes, opvallende filmpjes of andere wetenswaardigheden. Hierbij een bijzonder YouTube film in de Busbios. Moderner kan bijna niet. Een bus of een tram? Nee, er zit een stuur in dus het moet een bus zijn. Kijk zelf wat ik bedoel.
 
Download de rollende ogen!!!!
 
 
 

       
      

“Ik heb een nieuwe papa”, vertelt Marietje van 4 trots aan haar vriendjes en vriendinnetjes in de kleuterklas, doelend op de nieuwe vriend van haar moeder. “En hij komt me straks ophalen na school!” Als het zover is, lopen Marietje en haar klasgenootjes naar buiten om de nieuwe papa te bewonderen. “Kijk, daar is mijn nieuwe papa”, zegt Marietje. Waarop de 4-jarige Tim enthousiast roept: “O ... Ja, dat is een toffe! Die hebben wij ook al gehad!”

Een Mexicaan, Fransman en Duitser zitten samen in een vliegtuig. Eerst vliegen ze over Duitsland. De Duitser zegt trots: 'Kijk dat is mijn land, het land van worsten en bier!'
De andere twee zijn niet onder de indruk en zeggen: 'Pfff... ik veeg daar mijn gat aan af!'
Dan vliegen ze over Frankrijk, zegt de Fransman: 'Kijk, dit is mijn land: 't land van kaas en wijn!'
'Pfff...' zeggen de anderen, 'ik veeg daar mijn gat aan af!'
Daarna vliegen ze over Mexico, zegt die Mexicaan: 'Kijk dit is mijn land, 't land van de cactussen, probeer daar maar eens je gat aan af te vegen......!'

Op school kwam een nieuwe leerling, een jongen uit Vietnam met de naam Huy. Zijn vader bracht hem dagelijks naar school op de fiets. Huy kende nog bijna geen Nederlands dus verschillende ouders deden hun best om hem woorden te leren. Een van de andere leerlingen vroeg aan zijn moeder: "Waar komt Huy eigenlijk vandaan?” Moeder antwoordde dat Huy uit een land hier ver vandaan kwam. “Oh”, was alles wat de jongen zei en hij liep weg. Maar even later kwam hij er op terug. Hij zei: “Ik geloof er niks van want zijn vader komt hem elke dag op de fiets brengen.”

'Thuis bidden wij altijd voor het eten', zegt Janneke tegen haar vriendinnetje, doen jullie dat ook?' 'Nee hoor, mijn moeder kan goed koken!'

Komt een man thuis en ziet zijn vrouw voorover gebogen in de tuin aan het werk. Kijkt zo eens en zegt als geintje: "Hoi schat, wist je dat jouw achterwerk net een barbecue lijkt?" Zij boos natuurlijk. "Dank je voor het 'compliment'.
's Avonds in bed was de man in de juiste stemming en hij vroeg teder: "Nou lieverd zullen we even?" Antwoordt zij: "Denk je dat ik mijn barbecue aandoe voor een cocktail worstje?"


   

Tot slot:
Misschien is het opgevallen maar op een bescheiden manier heb ik hier en daar aangegeven dat we weer een mijlpaal bereikt hebben. Bij de 100e busbrief dacht ik wel mijn maximale score gehaald te hebben maar kijk eens aan, we zijn al bij 150 aangekomen. Ik vier het in beperkte kring, Met mij, me-zelf en me-eigen dus dat wordt en spetterende happening. Zonder dollen, ik ben niets zonder lezers, ik kan mijn provider helemaal volstouwen met busbrieven maar wat voor lol is dat als er niemand geÔnteresseerd is? Daarom mijn waardering voor iedereen die zich door mijn knutselwerk worstelt. Ga zo door.

150 hartelijke groeten,

           

    
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
     

Wijsheden:
      


Er wordt meer tijd verknoeid met werken dan met nietsdoen. (Jean de Boisson)

Humor lost geen vraagstukken op, maar helpt je er over heen. (Julien de Valckenaere)

De enige methode om gezond te blijven is te eten wat je niet wil, te drinken wat je niet lekker vindt en te doen waar je geen zin in hebt. (Mark Twain)
 

terug naar de