terug naar de

 
04 september 2017

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Olaf Horn - Abri's en haltes - Dichtkunst - Buitenland - Groeneveld - Aad - Nicolaas - Cuba
Uitsmijters: 21 meter Citaro - Kinderwagens - Dubbeldubbeldubbeldekker
Busbioscoop: Legobus
Busbabbel: Nieuwe dienstregeling
 

En dan opeens gaat het weer kriebelen. Even kijken wanneer de laatste brief ook alweer gemaakt is. Wat? Dat was in juli en het is nu september. Hoogste tijd voor een verse versie. De zoveelste herhaling van een James Bondfilm op televisie nodigt ook niet echt uit om voor de buis te gaan hangen dus de PC aan en knippen, plakken, zoeken en knutselen maar. De avond is voorbij voor ik het weet. Nog een paar van die opwellingen en over een paar dagen kan de boel online. Hieronder staat het resultaat. Veel lees- en kijkplezier.


      
Goud van Oud:
Als eerste een historische sfeerfoto van een busstation uit de jaren zestig. Menigeen zal dit wellicht herkennen als Utrecht. Circa 50 jaar later zal er tegenwoordig weinig van over zijn vermoed ik. Zelf ben ik geen vaste bezoeker van Utrecht dus aan mij moet je het niet vragen. Niets tegen Utrecht hoor maar er zijn veel meer plaatsen waar ik zelden of nooit geweest ben dus dat ligt aan mij en niet aan Utrecht. Ik heb foto's op internet bekeken van hoe het er tegenwoordig uitziet en inderdaad kan ik er met de beste wil van de wereld geen herkenningspunten ontdekken. Om het risico van auteursrechten schending te voorkomen, heb ik geen foto van de huidige situatie geplaatst maar via een aantal linken kun je toch een indruk krijgen. Link 1 Link 2.
In ieder geval vond ik het mooi plaatje voor deze rubriek.

Van Rob S. de volgende aanvulling: "Ik kom oorspronkelijk uit Utrecht en heb alle verbouwingen van het station tot op de dag van vandaag, sinds 1950 meegemaakt. Dit busstation is op 5 mei 1955 in de huidige vorm, zoals op de foto staat, geopend. De slogan was toen, in verband met die opening : 5-5-55. De foto dateert van 67/68. Er staat links op de foto, waar de bussen staan, een bus serie 7500/7600 van Citosa. Ook heb ik je nog 2 foto's gestuurd van de 4357 en 4363 van Citosa op het busstation van Utrecht. Deze foto's zijn omstreeks 1964 gemaakt."

Deze foto is uit voorzorg verwijderd.
Dit n.a.v. een dreiging voor een mogelijke boete voor auteursrecht

 

Met het Citosa logo op de flanken staan hier de 4357 en de 4363 afgebeeld. LV's oftewel Leyland-Verheul wagens uit 1962 op weg naar Bodegraven.

De 2e foto laat een ander Centraal station zien in vervlogen tijden. Hier ben ik vaker geweest maar dat is niet bijzonder als je de afstand Delft - Rotterdam bekijkt. Hier is ook flink de bezem doorgehaald maar een paar zaken zijn overeind gebleven zoals het gebouw op de achtergrond, het Groothandelsgebouw en zeker ook de beeldende kunst die ooit aan weerszijden van het stationsgebouw stond genaamd 'de Speculaasjes' uit 1957 van J.H.Baas. Ook de nostalgische ouderwetse reclamezuil, bijgenaamd de peperbus, is verdwenen. Rizla en Persil bestaan nog maar de Hooimeijer beschuit heeft de overnamegolf niet overleefd.
Maar in deze busbrief gaat de aandacht natuurlijk uit naar de bus van de Twee Provinciën, ex RODL (N.V. Stoomboot-Reederij op de Lek) van eind jaren vijftig. Een Guy bus met opbouw van de ZABO.


     
Olaf Horn:
Een busfoto en een serieuze waarschuwing van Olaf. Te beginnen met een Leyland, de 999 van de NACO uit 1969 en die in 1983 uit het straatbeeld verdween. Er heeft ook nog een 998 bestaan en dat was een Verheul prototype uit 1967. Beide wagens gingen in juli 1972 over naar de NZH. Waarom deze 2 wagens zo'n afwijkend wagenparknummer hadden, is mij niet helemaal duidelijk. Enig zoeken leverde ook nog informatie op dat deze serie NZH wagens verder liep van 1000 tot 1062 waarbij aangemerkt moet worden dat de 1000 de eerste 'Gele Rijder' oftewel het nieuwe type standaard streekbus was en de 998 en 999 inderdaad prototypes moeten zijn geweest. Als ik er naast zit, hoor ik het graag.

Aanvulling van Frank:
De bussen 998 en 999 hebben eerst bij de vroegere NHADO uit Bergen Noord-Holland gereden. Na overname door de NZH van NHADO kreeg wagen 15 nummer 998 en de NHADO 16 werd 999, zodat een aaneengesloten nummerreeks ontstond: 998 - 1129.
Dit heb ik uit het boek De Gele Rijders van Peter van der Meer. Met vriendelijke groet, Frank M.

Aanvulling van Bas:
Leyland standaardbussen waren in verschillende reeksen genummerd. Carrosserie Verheul vanaf 1000 (of naderhand dus eigenlijk 998), Den Oudsten vanaf 2000 en Den Oudsten semitoer terugtellend vanaf 2999.
Hieronder even niet gekeken naar de Den Oudsten bussen, maar wel de Verheul wagens:
1000-1062 - NZH
1063-1065 - NTM, later fusie tot FRAM
1066-1067 - Flevodienst, later fusie tot VAD
1068-1091 - LTM, later fusie tot VSL (maar bij beiden met een eigen nummering: 8-143 t/m 8-166)
1092-1106 - NBM, later fusie tot CN
1107-1111 - Citosa, later fusie tot Westnederland (en ook nog wel een uitstapje naar de RAGOM)
1112-1120 - Zuidooster, een aantal jaren CVD, later weer Zuidooster
1121         - NOF, later fusie tot FRAM
1122-1129  - NTM, later fusie tot FRAM

Hier eindigde de eigenlijke reeks standaardbussen. De nummering loopt echter door:
1130-1142 - GTW, later bedrijf omgevormd tot GSM
1143-1149 - Egberts, Millingen aan de Rijn (met eigen nummers), later overgenomen door Zuidooster
Dit twintigtal (1130-1149) waren allen Leylands, maar niet allemaal met Verheul-carrosserie.
Jaren later werd de serie 1100 volgemaakt met 50 Den Oudstens voor slechts één bedrijf: Zuidwestnederland, nummers 1150-1199.

Houden we de 998 en 999 over. Die waren van de NHADO, het kleine busbedrijf uit Bergen. Hadden daar nummers 15 en 16.
Waren in hoofdlijnen gelijk aan de 1000-1062 en het zal daarom geweest zijn dat ze vóór die lange reeks genummerd zijn toen begin jaren '70 in Noord Holland de NACO en de NZH samengingen en er zo hier en daar nog wat bijvangst meekwam.
De 1000 (NZH Museum), 1107 (Haags Bus Museum) en 1113 (Stichting Veteraan Autobussen) zijn er nog. Verder moet nog steeds ergens het wrak zijn van de "1121" (eigenlijk Westnederland 1111), die deze week 10 jaar geleden verongelukte bij Nieuwolda. Van de ZWN-bussen is de 1155 bewaard bij Romeo.

Kan ik meer wensen van een aanvulling? Nee toch, Bas mijn hartelijke dank voor dit volledige overzicht.

Ter illustratie een foto van Aad W. van de 1107 uit het Haags Bus Museum. Hier op de foto in Hellevoetsluis. Het huis van de versnellingsbak was lek (zie foto) en  vandaar dat er schakelproblemen waren (olie lekte weg). Nu weer rijvaardig gelukkig.

Deze waarschuwing geldt niet alleen bij dit bord maar kan eigenlijk onder elk verkeersbord geplaatst worden. De achtergrond van dit plaatje laat een rustige omgeving zien waar even wachten waarschijnlijk gebruikelijker is dan in de stad. In ieder geval is het geen grapje van een voorbijganger die even een gevatte tekst kwijt moest maar een onderbord dat door de gemeente moet zijn geplaatst. Ik herinnerde me een soortgelijk bord en na even zoeken vond ik het, volkomen identiek. Zelfde gemeente of toch een fotobewerking???

           


       
Abri's en Haltes:
Milieu eisen, gescheiden afval verzamelen, opwarming van de aarde, klimaatverandering en zo kan ik wel even doorgaan. Blijkbaar hebben mensen die bij deze halte het OV nemen, er nooit van gehoord.

Momenteel is er in de wereld nogal wat water op verkeerde plaatsen zoals in Texas en Bangladesh en daarbij zal de 'overstroming' op deze foto verbleken maar toch, je zal maar op je gemak op de bus zitten te wachten in Rotterdam Oost (zone 5321) en even later kun je op zoek naar een verschoning.......gelukkig zit er al in het kastje voor de tijdtabellen een rode kaart met daarop de mededeling dat deze halte tijdelijk opgeheven is.


      

Onder de lezers van de busbrief kom je veel toegewijde liefhebbers van historische (bus)zaken tegen. Arjen Boswijk stuurde mij 2 gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer dus zijn 2e poëtische inzending.
Arjen, bedankt hiervoor.


   
Scandinavië van Theo:
Regelmatig krijg ik van busbrieflezers foto's gestuurd van hun vakantie en dan niet de plaatjes van een gezellig terrasje of een dagje aan het strand maar van bussen die hun aandacht trokken of gewoon om mij een plezier te doen. Dat waardeer ik natuurlijk zeer maar het is altijd twijfelachtig of ik over zulke voertuigen een zinnige tekst bij elkaar kan knutselen. De volgende foto's zijn van collega Theo die in 2014 een Scandinavische/Baltische rondreis heeft gemaakt en daar o.a. speciaal gelet heeft op het openbaar vervoer. De eerste foto is in Polen, in Warschau om precies te zijn, en de 8417 rijdt in de stadsdienst kleuren. Het is een gelede bus van de Poolse bussenbouwer Solaris (zonder bestemming.....)

De 8606 laat een ander type Solaris zien, een extra lange bus van 15 meter, een Solaris Urbino, versie 15 die in 2008 voor het eerst gebouwd werd..

Warschau is een miljoenenstad dus het openbaar vervoer is uitgebreid maar ook in Letland zijn diverse vormen van openbaar vervoer te bekijken zoals op deze foto met een trolleybus in de hoofdstad Riga.

En dan hier een Volvo met een enigszins gedateerd uiterlijk in Estland. De hoofdstad heet Tallinn en vandaar de naam Tallinna Transport. Je kunt er 3 soorten plaatsbewijzen kopen, een Tallinn Card die in al het vervoer toegang biedt binnen de afgesproken tijd (geldigheidsduur). Ook een 'gewoon' papieren kaartje is mogelijk en te koop bij de chauffeur maar dat is een enkele reis en moet met gepast geld betaald worden. De derde mogelijkheid is de SmartCard en de naam zegt het al, dat is een modern plastic betaalmiddel waar je een bepaald product op kan zetten zoals een uurtarief, een dagtarief of een meerdaags tarief. Lijn 19 rijdt naar Viru keskus en dat is een groot winkelcentrum, ze noemen het wel het Mode Mekka van Estland.

Theo zag op zijn reis nog een stukje werkgever zoals wij dat in Haaglanden in 2014 hadden. In dit geval gaat het om een vuilafval container.


      
In vroeger tijden is het openbaar vervoer begonnen met vele particuliere bedrijven die allemaal in hun eigen gebied reden en hun eigen materiaal kochten. Landelijk gezien waren het heel veel die later fuseerden en uiteindelijk uitmondden in de bekende (gele) bedrijven in de jaren zeventig zoals de FRAM - GADO - BBA - ZWN - WN - NZH - LTM enz. Nog steeds vele aparte bedrijven maar allemaal toch min of meer met dezelfde (gele) uitstraling. Nu zijn het hele grote Europese bedrijven die de dienst uitmaken en in mijn ogen zijn we doorgeschoten want hoe groter het bedrijf, hoe groter de afstand tot de dienstverlening waar deze bedrijven eigenlijk hun bestaansrecht aan ontlenen. Maar dat is niet alleen in het openbaar vervoer want ook de zorg, de energiebedrijven en de internetproviders, om er maar een paar te noemen, zitten in een ivoren toren en zien de klant als middel in plaats van als doel.
Gelukkig kan ik in de busbrieven regelmatig een kleine speler uit vervlogen tijden in de spotlight zetten. Deze keer is het Groeneveld in Strijen. Omdat ik een verhaal niet beter kan vertellen dan dat het al op internet staat, verwijs ik graag naar een webpagina van de ADV oftewel de Autobus Documentatie Vereniging. Hier staat duidelijk de geschiedenis van Groeneveld met daaronder vele foto's van het wagenpark. Sowieso een pagina die rustig surfen tot een aangename bezigheid maakt. Klik op de eerste foto van de Mercedes Benz uit 1952 om er te komen. Wagenparknummer was 102 en deze wagen is vermoedelijk in Duitsland gebouwd als Postbus voor Oostenrijk en pas in 1961 bij Groeneveld ingezet. Op deze foto nog zonder de later ingebouwde uitstapdeur.

Op de 2e foto zien we de latere instapdeur wel terug.

Aanvulling Aad W:
Groeneveld kocht 5 oude post(neus) Mercedes bussen in Duitsland.  Die werden door Domburg voorzien van uitstapdeuren. Door het toegenomen aantal passagiers, o.a. door de opening van winkelcentrum In de Boogaard in Rijswijk, waren er constant 4 bussen nodig. Dat waren de 101, 102, 103 en 104. Ik zat toen op de ambachtschool aan de Nieuwe Haven en ging 's zaterdags sleutelen op het Lamgroen want daar was kleine werkplaats van Hofstad Tours aan de voorkant was het Hofstad reisbureau op Spui 218.
Dat was in 1961, ik 15 jaar oud, onvergetelijk. Bij de overname door de WSM ben ik dus in Loosduinen terechtgekomen in de werkplaats en dat was in 1965.
Deze ijzersterke neusbussen reden zonder problemen. De 2 frontbussen zijn door de WSM overgenomen toen die de stadsdienst in Rijswijk ging rijden. Ze werden lichtblauw gespoten.

Op foto 3 en 4 zien we 2 bussen van later datum. Een DAF met een BOVA carrosserie uit 1963 met wagenparknummer 144. In 1976 ging deze wagen uit dienst maar heeft nog een aantal jaren toerwerk gedaan.

Foto 4 laat wagen 145 zien met ongeveer dezelfde kenmerken maar een iets andere uitvoering zoals duidelijk te zien is aan de koplampen.

En deze foto laat de nummers 146 en 147 zien. Dit waren wagens van Mercedes zoals duidelijk zichtbaar is. Deze foto is gemaakt van de bussen aan het eind van hun carrière omdat de bedrijfsnaam er niet (meer) opstaat en de filmkasten gesloten. Ze staan hier bij de Jong in Rijsoord. De laatste foto in dit Groeneveld hoofdstuk laat de 147 nogmaals zien.

Een andere bijzondere foto zien we hieronder. Deze foto werd gemaakt bij de introductie van 2 nieuwe Mercedes bussen (zonder neus zoals op de eerste 2 foto's hierboven). De Rijswijkse burgemeester met wethouders poseren hier.

Hier nogmaals de 147 maar nu duidelijk in actieve dienst met als bestemming Steenvoorde in Rijswijk met een trotse chauffeur erbij, vader van mijn collega Ton V.


      
En opnieuw ingestuurde foto's, nu van collega Aad W. (zie ook het hoofdstuk Groeneveld hierboven) zoals het hoofdstuk al duidelijk aangeeft. 5 fraaie historische foto's die ik met plezier plaats in deze 144ste brief. De nadruk ligt op Westnederland maar dat is logisch als je de carrière van Aad zou weten. Toerchauffeur, OV chauffeur en technische man op museumbusgebied om maar een paar kwalificaties te noemen met zijn roots in Den Haag.
De eerste foto is van een type bus waar nog vele harten sneller van gaan kloppen, de 6200 serie MB200 van DAF-den Oudsten. Er zijn vele series geweest maar de 6100 en 6200 serie waren krachtpatsers van het zuiverste water. In o.a. busbrief 79 staan diverse wagens uit deze serie in een 2e leven in beeld. In de jaren zeventig werden de 'oude' lijnnummers nog gebruikt en dus is dit lijn 56, pauzerend op het busplatform van Den Haag CS waar de omgeving nog ruimtelijk was maar gezien de bouwkranen zou dat niet lang meer duren......

Een andere wagen uit de 6200 serie en een andere lijn en een andere locatie want hier zien we de 6236 als lijn 58 op Delft station want lijn 58, de latere lijn 130, reed tussen Den Haag CS en Delft waarbij gezegd moet worden dat deze lijn met het uitbreiden van de nieuwbouw in Delft ook regelmatig meeschoof in de richting van Schiedam. Zelf heb ik begin jaren tachtig 1 keer een dienst met deze wagen mogen rijden. Deze bus is pas in 1992 afgevoerd en via Sliedrecht in België terechtgekomen bij Vematex.

Nog een ouwetje maar nu van het merk Leyland. Dit is de 2341 van den Oudsten uit 1974. Deze bus kreeg in 1979 een nieuwe kenteken (55-MB-94) en werd in 1988 uit dienst gesteld. Ook met deze wagen heb ik zelf gereden en liefst wel 15 keer. Een heerlijke wagen weet ik nog uit herinnering. Deze foto is genomen op de Houtmarkt in Den Haag.

Even iets verder terug in de tijd met deze foto waar een heuse bolramer de show steelt. Deze Leyland/Werkspoor dateert van 1963 en begon toen bij de WSM maar is in 1974 verhuurd geweest aan Gogh in Capelle. Beiden heetten later Westnederland dus de kennismaking is blijkbaar bevallen.

Nog iets ouder is deze foto, een Diamond T (busbouwer in Amerika) met een Lith (in Rotterdam) carrosserie uit 1937. Het oorspronkelijke wagenparknummer was 68 en werd later WSM 562.

Rob S. stuurt mij zijn twijfels omtrent deze foto. Hij schrijft: "Ik denk dat je hier een verkeerde foto hebt gezet. Je schrijft over een Diamond T met een carrosserie uit 1937. De foto geeft een Crossley aan van de WSM, die is gebouwd eind jaren 40, begin jaren 50. Er staat een logo van Verheul uit Waddinxveen op (V)."

Ik heb de Diamond T info uit betrouwbare bron maar ik voel ook wel wat voor de Crossley suggestie als onderwerp op deze foto. Wie het weet mag het zeggen.

Nieuwe aanvulling:
Door het stellige standpunt van Rob, ben ik verder gaan zoeken en inderdaad hebben er 2 wagens hetzelfde kenteken HZ-46000 gehad. De ene was dus die Diamond T uit 1937 en later was er de Crossley gebouwd in 1950. De Crossley met de Verheul Aviolanda carrosserie kreeg later het kenteken NB-49-11.

Op deze foto een van de voorlopers de Hofstad(Groeneveld)bussen, de ex HTM 76 uit 1948 die in 1960 bij Hofstad terechtkwamen. Hofstad had er drie, de 18, 19 (HTM 79) en 20 (HTM 84), mooi blauw gespoten. Deze foto is gemaakt bij het eindpunt Marijkesingel in Rijswijk waar ook sommige andere foto's genomen zijn. Deze AEC/Verheul wagens hebben tot 1961 gereden. Het jonge ventje in de bus ben ikzelf.......


       
In de vorige brief heb ik al een aantal foto's van collega Henk geplaatst. Hierbij een 2e keer. Ergens rond 1990-1991 bij een busshow in Mannheim werd ook de bus op deze foto geshowd. Ooit werd er serieus gewerkt met aanhangers. Niet voor bagage of skiespullen maar voor reizigers/passagiers. Een prima idee naar mijn mening waardoor je in de spits ruimte hebt en in de daluren met minder klandizie zonder aanhanger kunt rijden in tegenstelling tot een gelede wagen. Dit museumkoppel ziet er fraai onderhouden uit. Reizen naar Adorf betekent reizen naar de grens van Duitsland en Tjechië. Vanaf Nederland al een aardige reis maar vanuit Mannheim steek je toch nog steeds heel Duitsland over.....

En nog een 2e, een Magirus bus met aanhangwagen uit de serie van Henk geplukt. Een vriendelijke rookpluim geeft aan dat de bus een beetje olie verbruikt. Een fraai sfeerplaatje. Magirus werd vroeger ook ingezet mét aanhanger door de RTM (met dank aan Jan B)

Tot slot een blik op de fotograaf zelf, nu met pensioen maar nog graag een dagje op de bus, die bezig is om het een en ander in orde te maken. Vermoedelijk heeft het met de bus te maken maar dat vraag ik hem nog wel als ik Henk weer eens tegenkom.


       
En toch weer een foto van een MB200 op Cuba. Deze 9715 is blijkbaar op weg naar Delft station. Dat ligt iets ten oosten van Havanna geloof ik ;-). De 9715 ziet er op deze foto uit alsof er weinig aan vertimmerd is. De bekende rolgordijntjes bij de voorruiten zitten er zelfs nog. Deze bus reed ooit op een ander eiland in ons eigen Zeeland want de bus reed bij de ZWN in Zierikzee. De bus is in 1984 gebouwd en in november 1994 afgevoerd.


      
Uitsmijter(s):
Drie uitsmijters in deze brief. Te beginnen met een bus met mooie ronde vormen, een Mercedes Citaro geleed met een lengte van 21 meter zoals de informatie op de achterzijde aangeeft. De bus heeft de naam CapaCity gekregen en kan 191 passagiers vervoeren. De eerste bus van dit type reed in Hamburg met ingang van 2014. Deze foto is gemaakt in Dresden gezien de bestemmingsfilm.
 
 

Heel recent kreeg ik deze foto onder ogen. En ik kon mijn ogen niet geloven want is dit werkelijkheid? Historische werkelijkheid dan wel want de foto straalt de jaren vijftig uit. De instapdeur zit links dus hebben we hier te maken met een linksrijdend land. De bestemming Opawa levert waarschijnlijk de juiste locatie op namelijk Nieuw-Zeeland. Kinderwagens zijn altijd al een discussiepunt in de bus want de vervoersvoorschriften bij busbedrijven geven aan dat er slechts een beperkt aantal kinderwagens tegelijk vervoerd mag worden en ook is er sprake van het opklappen c.q. inklappen van het ding (wel nadat het kind eruit gehaald is natuurlijk). Gekscherend wordt er dan weleens geroepen: "hang hem maar aan de trekhaak" maar in Nieuw Zeeland hadden ze vroeger blijkbaar een andere oplossing. Ik vermoed dat dit bij ons geen handen op elkaar krijgt.

 

En tot slot nog een grappige fotobewerking, tenminste daar ik ga ik van uit hoewel op elke etage andere mensen bij de voorruit zitten en de tekst aan de zijkant geen knip en plakwerk lijken te zijn. Het zou dus zomaar kunnen dat dit een reëel voertuig is dat vanzelfsprekend dan niet voor de dienst ingezet kan worden maar als reclamestunt heeft het zeker een functie. Wel voorzichtig in de bochten want een beetje overhellen en.......

                 

       
Busbabbel:
Een buschauffeur maakt dagelijks dingen mee die de moeite van het doorvertellen waard zijn. Grappig is het altijd dat nieuwe collega's enthousiast hun ervaringen willen delen maar dat de routiniers dan vaak lauw reageren omdat dezelfde voorvallen zich vroeg of laat bij elke chauffeur voordoen en de verrassing er meestal wel af is na enkele tientallen jaren. Toch zal elke collega zijn of haar eigen favoriete gebeurtenissen hebben. Ik heb er in de voorgaande busbabbels een flink aantal opgeschreven die mij zijn bijgebleven. Ik geloof dat ik de volgende nog niet eerder heb verteld maar ik neem de gok en het begint zo:
Een nieuwe dienstregeling brengt altijd veel gedoe met zich mee. Chauffeurs moeten wennen aan hun nieuwe diensten en mogelijk gewijzigde routes. Passagiers hebben weer heel andere belangen en hebben ook de eerste tijd nodig om aan bepaalde zaken te wennen. Voor al het personeel dat niet achter het stuur werkt maar aansturende werkzaamheden doen, betekent het b.v. bij elke halte andere tijdtabellen in het kastje doen. Gewoon degelijk handwerk met een schroevendraaier of andere hulpmiddelen om vastgeroeste kastjes open te krijgen. Omdat ik naast mijn chauffeur zijn, al enige tijd inzetbaar was om te assisteren bij zulke zaken, was ik aangewezen om een aantal busroutes te gaan voorzien van de verse informatie. Het handigst kun je dat doen met een service auto maar dat aantal is beperkt en op zo'n moment neem je wat beschikbaar is. In mijn geval was dat een lijnbus om 2 redenen. Ten eerste word je minder snel uitgescholden als je bij een halte aan het werk bent met een bus dan met een auto want een bus bij een halte vindt men normaal. Ten tweede heb je lekker de ruimte om de tabellen uit te stallen op de vloer en de benodigde spullen er omheen. Zo gezegd, zo gedaan. Het ging uitstekend en het gangpad vulde zich met oude tabellen die ik later allemaal in de container wilde doen. Ik stond driftig aan een kastje te sleutelen toen ik opeens iemand achter mij hoorde. Toen ik mijn handen vrij had en ik omkeek, zag ik nog net een jonge vrouw van rond de zestig over de rommel stappen en zij nam plaats op een bankje. Lichtelijk geamuseerd liep ik naar de bus en stapte zelf ook in. Op mijn vraag wat de bedoeling was, antwoordde zij dat ze naar Zoetermeer ging. "Vindt u het niet vreemd dat u over allerlei spullen moest stappen?" Zij keek mij aan en ik merkte dat ik haar nog niet geheel doordrongen had van het misverstand. Ik deed een tweede poging en toen viel het kwartje (het was het guldentijdperk) "Oh", zei zij, "dus u gaat niet naar Zoetermeer?" Ik kon haar zeggen dat ze de juiste conclusie had getrokken en dat de dienstbus over 10 minuten zou komen. Met hoge stappen over de papierberg verliet ze de bus weer. Ben ik nou zo dom of is zij nu zo slim? Of andersom.....(vrij naar van Gaal).
In de volgende busbrief zal ik nog een sterk staaltje onnozelheid beschrijven, dit is voor deze keer voldoende lijkt mij.


     
Busbios(coop) film(pje):
Wat je ook bedenkt, altijd zijn er mensen die er iets kunnen waarvan een ander zegt: Knap maar wat heb je er aan. In dit filmpje zie je wat ik bedoel. Kunstig, knap en leuk om te zien dus mijn opmerking is niet negatief bedoeld want als er iemand gelukkig van wordt, is het al voldoende. Er zijn ook mensen die vinden het maken van een busbrief onder die noemer vallen dus wat mekker ik toch, gewoon even kijken naar de busbios.
 
 

       
      

Een blondje komt thuis van school en zegt tegen haar papa: "We hebben vandaag leren tellen tot 5.
Al de kindjes kunnen tot 5 tellen, maar luister eens naar mij: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10."
Vader: "Prachtig meisje, goed gewerkt.
Dochter: "Zou dat kunnen komen omdat ik blond ben?"
Vader: "Zeker, dat komt omdat je blond bent, meisje."
De volgende maand komt de dochter weer thuis met een goede boodschap en zegt tegen haar vader: "Papa, we hebben het alfabet geleerd, alle kindjes kennen de letters tot D.
Maar luister eens naar mij: A B C D E F G H I."
Vader trots tot zijn dochter: "Zeer goed, dochtertje, je bent vast en zeker de beste van de klas."
Dochter:"Komt dat omdat ik blond ben, papa?"
Vader: "Zeker meisje, dat komt daardoor."
Nog een week later:
Dochter: "Papa, ik ben vandaag met de andere meisjes van de klas gaan zwemmen en ik alleen heb mooie ronde borstjes. De andere kindjes zijn van boven nog allemaal plat.
Komt dat omdat ik blond ben, papa?"
Vader: "Ja, meisje dat komt omdat je blond bent, maar vooral omdat je al 18 jaar bent."

Een man kruipt heel erg dorstig door de woestijn. Opeens komt hij een Arabier op een kameel tegen. De man vraagt: "Meneer, heeft u water?"
Zegt de Arabier: "Nee, maar ik verkoop wel stropdassen!"
De man zegt boos: "Wat heb ik nou aan stropdassen?"
De man kruipt halfdood verder, weer komt hij een Arabier op een kameel tegen.
De man vraagt: "Meneer, heeft u water?"
"Nee, maar ik verkoop wel stropdassen!" zegt de Arabier.
"Wat heb ik toch aan die stropdassen?!" zegt de man woedend.
Met zijn laatste krachten kruipt de man verder. Opeens ziet hij in de verte een café.
Hij kruipt ernaartoe, als hij niet snel iets drinkt zal hij sterven.
Hij kruipt naar de drempel, maar wordt tegengehouden door de uitsmijter. "Ho, ho, niet zonder stropdas!"
 

   
Tot slot:
Voordat ik nog meer inspiratie krijg en ik 2 brieven in 1 ga stoppen, moet ik er meer een . achter zetten. Er staat genoeg in deze aflevering om een flinke regenbui door te komen als je nog op vakantie bent. En anders is er mogelijk zoveel narigheid op de televisie dat ik met deze brief voor wat positieve informatie heb kunnen zorgen om zo'n televisie avond met leed en ellende, kommer en kwel en problemen en narigheid toch te laten slagen. Hoe dan ook, hopelijk heeft iedereen weer kunnen genieten van het openbaar vervoer verleden. Tot zover, graag tot de volgende brief.

Hartelijke groeten,

           

    
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
     

Wijsheden:
      


De grootste uitdaging is om jezelf te zijn in een wereld waarin iedereen probeert je iemand anders te laten zijn.

Niet je salaris maakt je rijk, maar je uitgavenpatroon. (Charles A.Jaffe)

Humor lost geen vraagstukken op, maar helpt je er over heen. (Julien de Valckenaere)
 

terug naar de