10 juli 2016

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - 2e leven - 50 jaar CSA - Bootbus - Abri's - Reclame - Buitenland
Uitsmijters: sloopstapel - Busbrug
Busbioscoop: Bus te water
 

Ga er maar eens goed voor zitten. De langste dag is weer voorbij en ik heb de pepernoten al in de winkels gezien dus de hoogste tijd voor een rustmomentje. Een nieuwe busbrief doet wonderen voor je humeur en dat kan geen kwaad in een tijd van grote verschuivingen internationaal. Gewoon even terugblikken in ons smakelijke busverleden en laat de boze buitenwereld maar even buiten de deur. Veel lees en kijkplezier.


      
Goud van Oud:

De Werkhovense Autobus Onderneming had de zeventiger jaren dit type bus in dienst. De Mercedes O305. Ooit begon ik de busbrieven met dit type bus maar deze foto had ik toen nog niet en het leek mij aardig om deze brief te beginnen met dit 'Goud van Oud' materiaal. De bus op deze foto werd gebouwd in 1971 als productie voorloper (samen met de 46, 47, 48, 49 en de 50) waarna in 1980 een grote serie van de O305 geleverd werd, de 3151 t/m de 3199. Deze 3145 ging van de WABO (als nummer 35) naar Centraal Nederland (als 7845) in 1982 naar Westnederland als de 3145 (een ruiling voor MB200 streekbussen). Later zijn de bussen 46 t/m 50 ingeruild bij Mercedes voor de opvolger, de O405). Later kwamen ze terecht bij een particulier. In busbrief 001 staan meer gegevens over de serie die ikzelf nog heb meegemaakt.

  


     
2e leven:
Het is mij niet geheel meer duidelijk hoe ik aan deze foto's gekomen ben, excuus aan degene die ze waarschijnlijk gestuurd heeft. Het is een bus waard om hier vermeld te worden hoewel volgens de kenteken registratie deze wagen in 2010 overleden zou moeten zijn. Ik zet deze Leyland-Verheul uit 1964 daarom een keertje in de schijnwerpers. De foto's zijn gemaakt toen deze wagen in Lunetten stond en in gebruik was als kampeerwagen. Van oorsprong zal dit een semi-toer wagen zijn geweest gezien de eerste ruit na de instapdeur, precies zo'n ruit als in b.v. de 6600 serie die o.a. ter sprake is geweest in busbrief 33. Dat waren allemaal DAF voertuigen maar hieronder zien we dit type terug met een Leyland motor.


     

Op zaterdag 11 juni 2016 werd bij de HTM een speciaal evenement gehouden ter ere van het feit dat het 50 jaar geleden is dat de eerste standaard stadsbus in het stadsbeeld verscheen, de 'rode' bus. Gedurende ruim 3 decennia vanaf 1966 werden deze bussen geleverd aan de steden Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam en later sloten ook andere bedrijven zich aan. Het besluit om tot een eenheidsbus te komen werd genomen door de Commissie Standaardisering Autobusmaterieel vandaar de bijnaam CSA 1 bussen. Begin jaren tachtig kreeg deze bus een opvolger waarin modernere voorzieningen waren aangebracht. CSA 1 was wijnrood met een grijze onderzijde en de opvolger CSA 2 was rood met een beige onderkant. In het jaar 2000 reed de laatste bus uit deze opvallende periode en was het gedaan met dit bustype. Net zoals in het streekvervoer waar de MB200 lange tijd de toon zette, zijn ook de stadsbussen in de nieuwe eeuw in de vrije markt terecht gekomen.

Op de eerste foto staat de 319 te pronken. Een DAF Hainje uit 1977. Deze bus eindigde de actieve loopbaan in 1991 en werd toen opgenomen in het wagenpark van het Haags Bus Museum.
Voor meer informatie over het CSA verhaal, verwijs ik naar de Wikipedia pagina hierover.

Op deze dag waren o.a. ook historische bussen van het GVB (stichting BRAM), de RET (stichting RoMeO), het GVU (busmuseum IJsseldijk) en Maastricht (Stadsbus Museum) aanwezig.

Op de tweede foto staat de 419. Eveneens een DAF Hainje maar deze stamt uit 1982. Op het eerste gezicht weinig anders dan de 319 maar let op de koplampen, daar is toch wat aangepast. Deze bus bij het Haags Bus Museum in 1998 en is (letterlijk) een rijdend monument.

Ter vergelijking is deze bus ook aanwezig tijdens de festiviteiten op 11 juni. De 221 stamt uit 1970 en is in 1983 aan het museum geschonken door de HTM. De wagen is in prima conditie. De kleuren zijn later aangebracht omdat in de periode voorafgaand aan de CSA modellen, de HTM in deze kleurstelling werkte, crème met een groen dak net als de trams in die tijd.

Van Jan van B. kreeg ik deze foto gestuurd. HTM 327 staat hier tijdens een rondrit in Delft bij het eindpunt van tramlijn 1 aan het Abtswoudsepark. De voorloper van de bussen die op 11 juni in het zonnetje werden gezet. Dit is een Kromhout-Verheul uit 1958 en sinds 1979 eigendom van het Haags Bus Museum.

Op 11 juni was er zelfs een heuse verkeersleiding ingericht door de Stichting Standaard Autobussen. Dit om de rondritten aan te sturen en contact te onderhouden met de mannen op de Binckhorstlaan die het in en uitrijden van de bussen coördineerden zodat er niemand neus aan neus kwam te staan in de smalle toegangsweg naar het binnenterrein.

         

Hier een foto van de 2e generatie CSA. Een andere kleurstelling bij deze DAF-Hainje uit 1988. Ooit verhuurd door de HTM  als een GVU bus met nummer 6506 maar bij de HTM bekend onder nummer 506.

Voor onderstaande bus, de H150, verwijs ik graag naar de webpagina van het HBM. Hier staat alles wat erover te zeggen valt.

Ook deze 2 wagens uit de CSA 1 serie stonden op het festivalterrein. De 117 van de HTM en de 562 van de RET. Hier staat de informatie die erover bekend is.

Tot slot een uniek beeld van hoe er in 1986 bij de HTM door chauffeurs afgerekend werd. Strippenkaarten werden op de bus verkocht en met dat geld werden weer nieuwe kaarten aangeschaft zoals dat nog steeds gebeurt maar dan niet meer met de landelijke strippenkaart maar met kaartjes die per bedrijf verschillend aanwezig zijn maar nog steeds volgens hetzelfde principe verkocht worden.
Van Teun kreeg ik meer info: "De opbrengst van de verkochte kaartjes moest je iedere week storten op het postkantoor, bij voorkeur op de maandag of dinsdag. Daar kreeg je dan 15 minuten als tijd voor bijgeschreven en nieuwe boekjes kaarten kon je verkrijgen aan de balie van je vestiging!"


      

Eerder zijn deze bijzondere voertuigen in beeld geweest in de busbrieven. Toch nogmaals aandacht hiervoor. Mede vanwege de derde foto in dit hoofdstuk waar te lezen valt hoe alles tot stand gekomen is met de bootbussen. De link die ik in busbrief 107 geplaatste, werkte niet meer en heb ik verwijderd vandaar hieronder een andere uitleg over het prille begin. Splashtours Rotterdam en Lovers Amsterdam zijn moderne varianten van de originele bootbus. Meer bij de ingezonden berichten onderaan in busbrief 99.


       

Abri's en Haltes:
Tja, wat wil je nog meer tijdens het EK van 2016. Dat Nederland mee had moeten doen, lijkt mij een duidelijke zaak, maar dat is intussen genoeg besproken. Dan nog maar een herinnering aan het WK van 2014.


      

Reclame is niet meer weg te denken (helaas) en dat leverde (en levert) vaak hele potsierlijke bussen op. Het kon ook anders zoals we zien op deze 9464, een MB200 DAF-den Oudsten van de NZH gebouwd in 1983. Volgens mij bereik je hetzelfde met deze eenvoud en misschien nog wel meer want men wordt niet afgeleid door allerlei toeters en bellen maar de kern van de boodschap staat duidelijk in beeld.

De reclame die de meesten van ons zich nog helder kunnen herinneren, is de reclame van FA. Ik geloof niet dat het de allereerste reclame is die op de bussen verscheen maar dat zal niet veel schelen. De mevrouw die toen FA aanprees, kon bij bepaalde bevolkingsgroepen geen genade vinden. Losbandigheid ten top en een slechte invloed op de jeugd. Dat moet in een internetvrije periode geweest zijn en dat klopt want wat er nu allemaal voorbij komt in reclames......dan was dit nog maar heel voorzichtig. Kijk op de 2e foto en verbaas je over de slechte invloed die ervan uit gaat. De bus is de 8766 van de FRAM uit 1981, een DAF-den Oudsten die in 1990 de dienst moest verlaten.


   
Eerder in deze brief kwamen de CSA 1 en de CSA 2 ter sprake. En heel toevallig heb ik deze foto gekregen van een CSA 2 stadsbus van de GVU in Albanië. Helaas niet in volle glorie want zo te zien is er het een en ander verdwenen. Hopelijk doen die onderdelen dienst bij een ander voertuig en valt de schade te verklaren doordat deze bus een zogenaamde plukbus is geworden.
Als alles klopt en dit de 21 is, dan is deze wagen gebouwd in 1985 en kreeg het kenteken BN-64-LX. In 2005 op transport gegaan naar Albanië en daar gereden in de stad Elbasan voor Kürüm International.

Van collega Jan van den Berg kreeg ik deze foto's gestuurd die hij maakte op vakantie in Kroatië. Het logo geeft aan dat we met het merk TAM te maken hebben. Het logo beeldt een klavertje 3 uit. TAM was van oorsprong een truckbouwer in Joegoslavië. In 1958 werden ook andere voertuigen vervaardigd en ik neem aan dat onderstaande bus daartoe heeft behoort. TAM werd opgevolgd door het bedrijf TVM in 2001 en ging 10 jaar later failliet. De bus die Jan gefotografeerd heeft betreft geen dubbeldekker maar een dubbeldakker. Vermoedelijk had de roestvorming een punt bereikt dat de bus voorzien werd van stromend water. Het dakje kan ook aangebracht zijn omdat de omgeving ook zulke daken heeft......Toch zijn de banden nog dusdanig dat je de indruk krijgt dat het voertuig nog zou kunnen rijden hoewel de foto van de cabine weinig hoop geeft.


      
Uitsmijter(s):
We zien op deze foto een berg trams/treinen in 1956 van de Old Pacific Electric red cars op een sloperij van Terminal Island in Zuid California aan de Westkust van de USA. 

                          

"En zo kan het ook eindigen". schreef ik in de vorige busbrief maar dat kan ik gewoon herhalen bij deze foto. Heel creatief maar betrouwbaar???


     
Busbios(coop) film(pje):
Zonder te klikken op de bekende bioscoopfoto heb ik nu het filmpjes rechtstreeks in beeld gebracht. Het filmpje laat Boedapest in Hongarije zien waar ook met deze voer/vaartuigen gewerkt wordt. Het voertuig houdt niet van getreuzel en gaat voortvarend te water. Deze beelden naar aanleiding van het Busboot/bootbus verhaal.
 
 
 
 

       

Vertalen is een van de gemaksmogelijkheden van internet. Ooit had je een rij woordenboeken in huis maar vertalen kan nu heel makkelijk in b.v. Google. Wil je wat andere mogelijkheden onderzoeken dan is het programma BABYLON een aanrader. Ik gebruikte het al jaren op de computer maar er is ook een heel goede app beschikbaar. Alle talen zijn instelbaar. In de betaalde versie heb je geen advertenties maar als je slechts een enkele keer een woord op wilt zoeken dan voldoet dit prima. Er is ook een mogelijkheid om een heel stuk tekst te laten vertalen. App is voor Android en voor Apple mogelijk.

De tweede tip betreft een app waarmee je kunt zien of er huisdieren zijn die op zoek zijn naar een nieuw baasje. De app heet 'Ik zoek baas' en laat een overzicht zien per diersoort en waar het beestje te vinden is mét in veel gevallen een korte omschrijving. Het is een app van de Dierenbescherming dus betrouwbaar. Er is ook een webpagina met deze gegevens en daar vind je alle benodigde informatie. Deze app is er ook voor Apple.

Klik op:     


      

Er zaten twee mannen in een café.
Zegt de ene tegen de ander: "Zie je die twee vrouwen daar? Niet verder vertellen hoor... maar die blonde is mijn vrouw en die brunette is mijn geheime minnares."
"Goh," antwoordde die andere man, " dat is ook toevallig... bij mij is het net andersom.

Tom en Mick liepen door een grote winkelstraat in Breda. Mick keek in één van de etalages en zag een reclamebord dat zijn aandacht trok.
Op het reclamebord stond: "pakken € 10,- per stuk, shirts € 4,- per stuk, broeken € 6,50 per twee"
Mick zei tegen zijn maatje, "Kijk eens naar die prijs! We moeten er een heleboel kopen en wanneer we terug gaan naar Antwerpen, valt er een fortuin mee te verdienen. Als we naar binnen gaan, vooral rustig blijven, oké?
Laat mij alles regelen want als ze onze accenten horen, zouden ze kunnen denken dat we Belgen zijn en proberen ze ons misschien te beduvelen. Ik zal mijn beste accent gebruiken."
"Oké Mick, ik zal mijn mond dichthouden, jij doet de zaken" zei Tom.
Ze gaan naar binnen en Mick zei met een chique stem: "Hallo mijn goede man. Ik wil graag 50 pakken van € 10,- per stuk, 100 shirts van € 4,- per stuk en 50 broeken van € 6,50 per twee. Ik zal een truck regelen om ze op te halen, wat zegt u daarvan?"
De eigenaar van de winkel zei rustig: "U komt uit België is het niet?"
"Nou ja", zei een verbaasde Mick. "Hoe hebt u dat geraden?"
De eigenaar antwoordde: "Dit is een stomerij!!!!"

Steriliseren:
Een man vertelt de dokter dat hij zich wil laten steriliseren. "Dat is wel een serieuze ingreep hoor !" zegt de dokter, "Heeft u daar uitgebreid met uw vrouw over gesproken?"
"Ja hoor," antwoordt de man, "en ze is het er helemaal mee eens. "
"En uw kinderen?" vraagt de dokter, "staan die er ook achter?"
"Ja hoor," zegt de man "die ook, ze hebben erover gestemd: 17 waren voor en slechts 3 waren er tegen."

 


   
Tot slot:
Waar een vakantie al niet goed voor is. En zeker een vakantie zoals we dit jaar in Nederland voor onze kiezen krijgen. Normaal zou je de computer slechts heel beperkt gebruiken vanwege soppende oksels en zoek je je heil onder een parasol in de tuin maar nu was ik wel blij met de digitale snelweg. Ik hoop dat ik anderen ook blij heb kunnen maken met de inhoud van deze busbrief. Bij het verschijnen van een nieuwe brief stuur ik iedereen waarvan ik een werkend emailadres heb, de aankondiging. Helaas vallen er regelmatig adressen af omdat men vergeet een wijziging door te geven. Laat mij weten als je emailadres verandert. Bij deze doe ik gelijk een oproep aan lezers die zich nooit gemeld hebben. Wil je een aankondigingsbericht in je mailbox, stuur mij het emailadres en dan komt het dik voor elkaar.

Iedereen die nog een vakantie tegoed heeft, wens ik een betere zomer toe.

Hartelijke groeten,

           
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
 

Wijsheden:
      


Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft, dan een pessimist die gelijk heeft. (Jack Penn)

Je hebt denkers en je hebt doeners, de ergste zijn de denkers die denken dat ze wat doen. (Catrines Veenstra)

De meest teleurgestelde mensen ter wereld zijn zij, die krijgen wat ze verdienen.
 

terug naar de