Kees schrijft mij: "het klopt dat dat bussen van de EGMO betreft. Van links naar rechts zijn dat Ford 2, DAAG 4, Ford 1 en Ford 3"
foto:
Hierbij een animatie van een ander deel van het Veolia wagenpark, de gasbus.
Ook de Arriva wagenparknummers zijn
eerder in gebruik geweest. Hier de 8451 gefotografeerd op 20 augustus
2011, een DAF VDL/Berkhof uit 2005. Ooit in de Westnederland tijd reed
er in Haaglanden ook een 8451. Een DAF MB200 uit 1979. Zie hieronder.
De Arriva serie loopt van 8401 tot de 8451 en het zijn euro 5
diesel wagens.
De originele 8451 staat dankzij Ruurd Berendes hieronder 2x fraai in beeld. Hij maakte de eerste foto van de 8451 op 7-6-1993 in de wijk Tanthof in Delft toen nog bij Westnederland. Bijkomstig extra interessant is te zien dat daar de aanleg van tramlijn 1 in volle gang was. De filmkast laat lijn 130 zien op weg naar Den Haag CS. Hoe anders is dit tegenwoordig. Geen lijn 130 meer en al helemaal niet meer naar Den Haag CS.
Na afvoer kwam deze bus terecht bij de Beekse Bergen en werd daar in 2005 afgevoerd naar Leeman in Made. Op deze 2e foto staat de 8451 vlak voor afvoer op 2-1-2005. Ruurd bedankt voor je bijdrage.
Hier in ieder geval een bolramer uit die serie die een gezonde levensloop heeft gehad. Klik op de gele knop hieronder en je hoort het originele motorgeluid van deze bus.
Als je op de gele knop onder de foto klikt, start het geluid.
(Afhankelijk van de instellingen van een computer, zal de foto dan in
sommige gevallen niet meer te zien zijn.
Als dat zo is, klik dan met je rechtermuisknop op de gele knop en kies
daar voor 'openen in nieuw tabblad'.
De foto blijft staan maar het geluid gaat via een 2e tabblad.
Ik heb het getest in meerdere browsers en toen werkte het prima dus ik
hoop bij jullie ook.)
Hendrick Jan de Stuntman. Wat zullen we hier van denken? In ieder geval is er zorgvuldig geschreven want ik zou Hendrik zonder c geschreven hebben maar hier is moeite genomen om de juiste naam op deze bus te schilderen. Een foto van Wim Vink, gemaakt in Hoorn in 2004. Het is de VAD 8337. Eerder nog genaamd Flevodienst en de bus had kenteken 10-GB-35 en de MB200 DAF is in 1978 gebouwd. Even op Google gekeken en deze bus was in gebruik bij een theatergroep met de naam Hendrick Jan de Stuntman. De APK loopt tot 1 april 2016 dus we mogen aannemen dat deze oldtimer nog steeds dienst doet.
Ruurd Berendes licht toe: "De 23-16-AB in Paramaribo is de ex TAD-Krijger 10, en Carlier 10 en ex BBA 775."
Pascal stuurde mij deze foto om in de buitenland rubriek te
plaatsen. Het lijkt mij een Afrikaans land maar ook Zuid-Amerika kan de locatie
zijn. De manier waarop men aan het verkeer deelneemt, geeft aan dat we te maken
hebben met een land met een vrij nonchalante regelgeving....
Pascal heeft het uitgezocht en op de volgende pagina meer info gevonden over de
DAF/Berkhof bussen:
Ethiopië.
Van Teun kreeg ik deze foto van zijn vakantie in Spanje rond Valencia toegestuurd. Lijn 183 naar Ikea als ik het goed zie. Ik gok op een Scania bus. (per abuis stond hier eerder dat ik gokte op een MAN bus, slordigheidje)
Abri's en Haltes:
Vandalisme is irritant maar soms kun je niet
anders als passerende hooligan. De opdracht staat in de abri te lezen dus het
breken van de ruit kun je ze niet verwijten.
Van Henk kreeg ik deze abri die te zien was in Haaglanden. Kan het huiselijker? Het OV is onpersoonlijk hoor je zo nu en dan en dat begrijp ik volledig. Strakke haltes, vandalisme bestendige abri's en een metalen bankje waar je 's winters je billen pijn doet van de kou en 's zomers je billen brandt van het hete metaal. Gelukkig hebben mensen bedacht dat het anders kon. Een naaimachine, een lekkere fauteuil, vaasje, lamp en diverse andere sfeervolle attributen. Menig zwerver heeft het minder. Ik zie steeds vaker kastjes bij huizen waarin je boeken kunt vinden. Je haalt er een boek uit en je plaats er een ander boek voor in de plaats en zolang iedereen dit staaltje van saamhorigheid in stand houdt, gaat het goed. Op deze foto zien we een variant daarop.
Na 2 abri's toch nog even een haltebord uit vervlogen tijden. De fa. Tensen staat te boek bij een groot aantal bushobbyisten als een zeer toegenegen busbedrijf en daarover meer op deze link.
Je zal maar in deze bus zitten ter hoogte van een bepaald raam. Vrolijk wuif je naar een bekende maar die ziet iets heel anders dan jij vermoedt. Ook bij deze reclame heb ik mijn bedenkingen hoe goed de bedoeling van de gedachte erachter ook zal zijn. De bus rijdt op energie die onttrokken wordt aan menselijke uitwerpselen.
Aanvulling van Ruurd Berendes: "De bus van Schepers staat ook in Paramaribo."
Zolang er bussen bestaan, brandt er om de zoveel tijd wel ergens eentje af. Maakt niet uit wat de brandstof is, als de boel gaat fikken, kun je beter uit de buurt blijven want op het oog zie je voor je gevoel geen brandbare materialen maar owee als het eenmaal begint. Daar weet deze Veonn/Arriva bus alles van. Einde oefening. Deze 1282, een Iveco/Berkhof uit 1997 is van Veonn naar Arriva gegaan en daarna verhuurd aan Noordned in 2005. Bijzonder is dat deze bus ooit voor Arriva in Zuid-Limburg gereden heeft doordat het Amerikaanse Vancom dat in de jaren negentig rond Maastricht reed, later overgenomen is door Arriva.
Nederland in Cuba:
Een tijd geleden
kreeg ik een serie foto's van Arjan. Hij was naar Cuba geweest en zag daar
allerlei bekende bussen voorbij komen. Al eerder heb ik uit zijn foto's
exemplaren geplaatst in deze rubriek en deze keer weer eens eentje van zijn
hand. Het is een bus uit de 9600 serie, de 9606 om precies te zijn. Het kenteken
in Nederland was BH-43-ZT en het bouwjaar van deze serie was 1984. De 9606 reed
lijndiensten bij Westnederland en vandaar dat Arjan ongetwijfeld deze wagen op
de foto heeft gezet. Ikzelf heb altijd bijgehouden met welke bussen ik mijn
diensten reed en met deze wagen ben ik slechts 3x op pad geweest.
(1985-1986-1988) De ruitenwisser heeft zo te zien de moed al opgegeven.
Op de 2e foto in deze rubriek zien we een bus met nog smalle instapdeuren en een uitstapdeur die helemaal achterin zit. Dit zag je vroeger wel meer, tegenwoordig is dat anders mede doordat vroeger de motor onder de vloer zat tussen de voor en de achterwielen en tegenwoordig is het al vele jaren gebruikelijk dat de motor helemaal achterin geplaatst is. Deze 1358 ziet er nog origineel uit in tegenstelling tot vele andere Nederlandse bussen die slecht onderhouden zijn of dat er het nodige aan verbouwd is. De 1358 was ooit in dienst van de GSM - N.V. Gelderse Streekvervoer Maatschappij (het latere Oostnet) en had als kenteken 75-PB-32. Het was een DAF MB200 uit 1980 en deze opbouw was niet van den Oudsten maar van Hainje.
Geen 'gekke' verschijning als 2e foto maar een foto van een nieuwerwetse testbus om het onderzoek naar elektrisch rijden te doen. Je zou kunnen denken dat in de aanhangwagen alle accu's zitten maar dat zou erg onhandig zijn. Het opschrift zegt dat het een research en test trailer is dus alle apparatuur om de bus te meten zit daar in. Denk b.v. aan verbruik en actieradius. Wil je meer info over dit project dan raad ik aan om op de volgende link te klikken want daar staat alles duidelijk beschreven. VDL.
In busbrief 44 heb ik lang geleden een aantal speelse varianten op het woordje bus laten zien ter gelegenheid van het verschijnen van die brief op 1 april. Deze foto van een oogbus had daar bij kunnen staan. Er is al een soepbus, een bibliotheekbus, een beschuitbus en hier staat dan de oogbus. Wat is een bus toch een veelzijdig transportmiddel.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)