25 december 2014

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
   
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
TP = N.V. Vervoermaatschappij "De Twee Provinciën
 
Uitsmijters: Strandbus en VW bus
Busbioscoop: Spitsuur op het water
Busbabbel: Radio luisteren
 

Reeds een paar keer heb ik aangegeven dat ik weer eens ouderwets een themabrief zou willen maken. Dat kwam er steeds niet van om meerdere redenen waarvan voor mij de belangrijkste is dat ik zoveel leuke foto's heb voor de diverse hoofdstukken zoals ik de laatste edities presenteer zoals reclame, buitenland, haltes en goud van oud. Nu het jaar 2014 eindigt, lijkt mij een terugblik op een busvervoerder uit vervlogen jaren wel een gepast moment. Deze keer dus, zoals al bij de inhoudsopgave te zien was, de Twee Provinciën. In de loop van de tijd heb ik van diverse kanten en uit meerdere bronnen foto's van de TP gekregen en ik wil er nu 20 van plaatsen. Het zijn niet allemaal foto's van hoge kwaliteit maar dat hoort ook wel een beetje bij als we circa 50 jaar terug gaan in de tijd. Hieronder alles wat ik heb kunnen opdiepen.
 

      
 

Op internet is met een klein beetje moeite genoeg over dit bedrijf te vinden zoals op het overbekende Wikipedia. Ik ga dan ook niet een uitgebreide geschiedenis uiteenzetten maar beperk me tot de hoofdlijnen en de beschikbare foto's. Onderin deze brief vind je een aantal linken die veel over TP vertellen. Mijn probleem is dat ik niet zoals gewoonlijk van elke bus op onderstaande foto's het een en ander kan melden. Hierbij dan ook de oproep om een eventuele beschikbare toelichting van lezers naar mij te sturen zodat ik (à la Wikipedia) de bussen eventueel weer 'tot leven' kan brengen. Doe dat via busbriefbode@gmail.com
Alvast bedankt.

 

Serie 1 - foto a,b,c,d:
In de jaren zeventig ontstond een vereniging met de naam ESO (Vereniging van Exploitatieve Samenwerking Openbaar Vervoerbedrijven) Deze club van streekvervoerders uit het hele land zorgde dat er o.a. voor de er een bepaalde vorm van uniformiteit was zoals we ons allemaal nog helder herinneren. Gele bussen, vast ontwerp van de halteborden en nog veel meer. De ESO bepaalde ook lange tijd de wagenparknummers waar ik zelf nog vaak veel plezier van heb want aan de hand van dat unieke nummer is veel terug te vinden. Nu heeft men dit principe weer verlaten en Nederland veranderde de laatste jaren in een lappendeken van bont gekleurde bedrijven en dito voertuigen. Vóór de ESO-nummering hadden de OV-bedrijven ook eigen wagenparknummers en dus ook de Twee Provinciën.
 
De eerste en de tweede foto tonen Leylands op het oude busstation van Rotterdam CS. De eerste is de TP25 en op de tweede foto zien we de TP45.

Deze zwart-wit foto showt de TP26.

En op de vierde foto staat de semi-tour TP52.


     
Serie
2 - foto a,b,c,d:
Al vanaf het moment dat het eerste bedrijf(je) met de eerste bussen het OV ging verzorgen waar dan ook in ons land, kon je er donder op zeggen dat na verloop van tijd de een de ander opkocht of hoe ze dat contractueel ook in het vat gegoten hebben in die tijd. Westnederland was voor de meesten onder ons een gevestigde naam maar deze vervoerder is ontstaan door fusies van een flink aantal voorlopers. Om er een paar te noemen: WSM, Citosa, van Gog, VAGU en Twee Provinciën. De eerste 3 waren oorspronkelijke bedrijven die niet zijn ontstaan uit fusies. De VAGU is ontstaan uit een samengaan van de busbedrijven Blom uit Gouda en van Zanen uit Oudewater. Twee Provinciën echter was tussen 1942 en 1974 een samensmelting van meerdere partners namelijk:

N.V. Autobusdiensten "Vereeniging" (A.V.)
Tram- en Bargediensten "Vereeniging" (T.B.V.)
N.V. Eerste Sliedrechtse Omnibus Onderneming (E.S.O.O.)
N.V. Reederij op de Lek (R.o.d.L.)
N.V. Ridderkerksche Autogarage- en Omnibusmaatschappij (R.A.G.O.M.)
Eerste Polsbroekse Auto Busonderneming
Autobusonderneming "De IJssel"
Fa. A. Broere te Sliedrecht
firma J. van de Wijngaard te IJsselstein
NV Van Ieperen en Verhoefs Autovervoer Ondernemingen
NV v/h A.M. van Eldik

Het lijkt mij duidelijk dat het inlijven van bedrijven niet iets is dat we slechts in onze tijd meemaken. In 1968 ontstond Westnederland en daarmee verdween de naam TP.

Foto a: bus TP72

Foto b: bus TP92

Foto c: bus TP97

Foto d: bus TP99


     
Serie 3 - foto a,b,c,d:
De volgende 4 foto's laten de volgende wagens zien:

foto a: bus TP100

foto b: bus TP111

foto c: bus TP129

foto d: bus TP136


Serie 4 - foto a,b,c,d:
We beginnen met de TP403 en dan foto b is de TP689. Op foto c staat de TP728 en als laatste in deze serie zien we de TP731 bij foto d

foto b: bus TP689

foto c: bus TP728

foto d: bus TP731


     
Serie
5 - foto a,b,c,d:
Van de eerste foto van dit viertal, de TP746, weet ik niets te vinden maar de tweede foto (foto b) is een bekende Leyland, de TP2168.

De 2168 is een wagen van TP/Ragom, een Leyland den Oudsten uit 1971. Deze wagen is uiteindelijk bij een particulier terechtgekomen zo rond 1985.

Deze bolramer (SB-69-80) heeft het ESO nummer 4161 maar reed bij TP ook als wagen 9. De bus dateert van 1957, een jaar waarin vele vele bolramers van dit type gemaakt zijn.

In 1966 kwam deze wagen met nummer 5169 bij de NZH in dienst maar daarna ging deze wagen in 1967 alweer naar de TP. Het is een Leyland/den Oudsten LOT (model Caravan) met kenteken AB-27-01. De uitstraling als toervoertuig is duidelijk en ook in de filmkast aangegeven. Opvallend is o.a. de gescheiden voorruit die uit 2 ongelijke delen bestaat. Deze wagen eindigde zoals zo vaak bij het CAB en is gesloopt.


Linken naar TP info:

http://www.rovm-digitaal.nl/wegvervoer/twee-provincien/
http://www.geschiedenisvanzuidholland.nl/collecties/de-twee-provincien-kinderdijk-
http://www.busbrief.nl/Busbrief%20095/busbrief95.htm foto 9b


      
Uitsmijter(s):
Een bus is het niet maar wel een heeeel apart vervoermiddel. Omdat het meerdere mensen kan vervoeren en er banken beschikbaar zijn, valt het toch enigszins onder openbaar vervoer lijkt mij. De strandbus op deze foto uit vervlogen jaren laat een aantal mensen zien die genieten van de zee. Wat het einddoel is, blijft in nevels gehuld maar in die jaren hadden mensen een eenvoudige kijk op het begrip 'vermaak'.

Van VW-busjes zijn al eerder vele varianten bekend geworden maar deze scooter met zijspan had ik nog niet eerder gezien. Leuk om te bezitten lijkt mij.


     
Busbios(coop) film(pje):
Vervoer in Oosterse landen als b.v. India, Pakistan en Bangladesh laat ons regelmatig verbazen. Overvolle treinen en bussen heb ik al vaker laten zien. Over water kan het ook zoals in dit filmpje te zien is. Het is het einde van het spitsuur en ook hier zakt je mond open.

       


           
BusBabbel:
Radio luisteren


De wereld verandert in een rap tempo. Op veel terreinen is het één nog niet gelanceerd of het volgende staat al in de etalages. Zelfs etalages worden verdrongen door de digitale etalage van het internet. Als je bedenkt dat de radio pas 100 jaar geleden zijn intrede deed dan besef je de ontwikkelingen goed. Voor die tijd was er dus niets op het gebied van geluidsdragers en zendapparatuur. Muziek hoorde je nauwelijks, soms op de hoek van de straat van een muzikant en nieuws vernam je in veel gevallen van de stadsomroeper die met een trompetje aandacht vroeg voor zijn mededelingen en dit straat voor straat herhaalde. Ongelofelijk dat dit nog maar zo kort terug normaal was. Geen lp's, cassettes, video's, cd's en smartmedia met honderden zenders, en dit is nog maar het begin zo voorspellen de ingewijden.
Waarom begin ik hierover? In het huidige openbaar vervoer speelt geluid een behoorlijke rol. Er wordt automatisch omgeroepen, de stopknop indrukken levert een scala aan pieptonen of alarmsignalen op en bij veel bedrijven wordt het als service beoordeelt om op de achtergrond muziek toe te staan. Daar zijn dan weer bij de spoorwegen de stiltecoupes voor uitgevonden want stilte is een zeldzaamheid aan het worden. Toen ik in het OV begon was het not done om tijdens je dienst een radio mee te nemen, laat staan aan te zetten. Daar werd door de meeste controleurs fanatiek op gelet maar als je tijdens een rit een streng geüniformeerd persoon bij een halte zag staan, was de volumeknop al snel uitgedraaid. Daar had men de volgende oplossing voor bedacht: er mocht geen (transistor)radio onder handbereik aanwezig zijn. In je tas, om tijdens je pauzes te luisteren, werd getolereerd maar verder niet. Tegenwoordig halen we onze schouders op en zeggen we al gauw: 'Hebben ze niets beters te doen?' maar ik zal vertellen wat mij in mijn begintijd op de bus overkwam zodat je snapt dat het geen kinderspelletje was. Ik reed met lijn 59 (toen nog) naar Maassluis en in Maassluis stapte plots als een duveltje uit een doosje een controleur in. Hij vroeg mij stempel op een papier te zetten waarmee hij zijn baas weer kon laten zien wat hij die dag uitgespookt had. Het was een vrij lange man met een joviale uitstraling maar die vriendelijkheid kon zomaar opeens omslaan in een strenge toon. Plots vroeg hij mij om mijn handen in de lucht te steken. Ik keek hem wat glazig aan en snapte niet wat hij vroeg. "Steek je handen omhoog", zei hij nogmaals. Hij had geen wapen in zijn handen dus een overval leek mij uitgesloten maar wat was dan de reden van deze dwaze opdracht? Ik speelde het spel maar mee en ik stak mijn handen omhoog. "Tja, dat is een kwalijke zaak", zei hij, "je radio ligt onder handbereik!" In die tijd zaten er in de bussen bagagenetten over de gehele lengte van de bus en ook in de chauffeurscabine zat een klein netje en daarin had ik mijn radio gelegd na mijn pauze. Ik lachte wat schaapachtig want ik begreep zijn vreemde vraag nu beter. Gelukkig volgde er geen lijfstraf of een proeftijd maar mij werd duidelijk gemaakt dat ik in overtreding was en dat hij hier bij een volgende keer werk van zou maken. In dit geval zag hij het door de vingers omdat ik nog maar pas in dienst was. Bij Maassluis station stapte hij uit en groette vriendelijk maar ik wist nu dat hij 2 gezichten had en hield daar, de jaren dat hij bij ons werkte, altijd rekening mee. Een gewaarschuwd mens geldt en telt voor 2, letterlijk en figuurlijk.
 

       
Surftips:
Soms ben je via Google op zoek naar een programma om een handeling makkelijker te maken of gewoon om iets uit te proberen waarover je gehoord of gelezen hebt. Ik heb gemerkt dat veel mensen genoegen nemen met wat Windows biedt maar er zijn ook veel computeraars die verder kijken dan de standaard software. Betalen is voor Nederlanders niet de grootste hobby dus een pagina met gratis software komt dan van pas. http://www.gratissoftware.nu/

Klik op:     


      
Wat is er viezer dan een worm vinden in een appel die je aan het eten bent?
...........
..............
................
Een halve worm vinden in een appel die je aan het eten bent!!!!

Na een lange, vermoeiende werkdag zat een vrouw in de trein op weg naar huis en sloot haar ogen.
Toen de trein het station uit reed, haalde een jongeman die naast haar zat, zijn mobieltje uit zijn zak en begon op luide toon te spreken.
"Hoi liefje, hier Erik, ik zit in de trein…. Ja, ik weet dat het de trein van half 7 is en niet die van half 5, maar de vergadering liep uit....
Nee, schatje, niet met dat blondje van de afdeling betalingen, met de baas.... Nee, honnepon, jij bent de enige in mijn leven... Ja, echt, ik zweer het."
Een kwartier later was hij nog op luide toon aan het praten, toen de vrouw die naast hem zat er genoeg van had.
Ze leunde naar hem over en zei dicht bij de telefoon: "Erik, hang de telefoon op en kom terug in bed."
Erik gebruikt zijn mobieltje sindsdien niet meer in het openbaar!!!!

Een klein jongetje stopte een briefje in zijn schoen:
"Beste Sinterklaas,als kado wens ik een klein broertje..."
De volgende avond had hij een briefje van de Sint terug: "Komt in orde, stuur je moeder maar..."

 

   
Tot slot:
Zo, deze brief kan nog net met Kerstmis online gezet worden. Voor wat de TP-foto's betreft een soort 'doe-het-zelf' brief maar dat heeft misschien wel wat. Ik ben benieuwd of dit interessante reacties oplevert. In ieder geval is met deze thema-aflevering weer een stukje OV extra belicht. Aan het einde van deze brief, wil ik iedereen een aangenaam einde van 2014 wensen en dat we in 2015 maar zoveel mogelijk gelukkig en gezond mogen zijn of blijven. Tot volgend jaar!

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

     

Wijsheden:

Soms zegt een plaatje meer dan een praatje. Ik heb dit 'overleven' gedoopt.

Een van de twee drielingen vierde op de vijfde van de zesde maand zijn zevende verjaardag

Als de haan niet kraait bij het morgenrood,
Dan is het mistig, of de haan is dood.

terug naar de