14 juni 2014

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
   
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Olaf Horn - Buitenland - Vuurwerk - Bakkerarchief - Sloop - Reïncarnatie - Twee Provinciën - Abri's - 6666 - Cuba
Uitsmijters: zandloper en hangplaats
Busbioscoop: Een bochtig traject
Busbabbel: De terreur van het voorste stoeltje (door Walter Jansen)
 

Een paar vrije dagen doen soms wonderen. Niet alleen kun je de accu weer opladen maar je kunt ook even de werkzaamheden achter je laten en je bezig houden met je hobby. In mijn geval zit ik dus gewoon nog midden in het OV maar het voelt heel anders. Vandaar dat ik alweer busbrief 125 kan lanceren, een respectabel getal. Honderdvijfentwintig......wie had dat ooit gedacht.
Deze aflevering zit boordevol van alles en nog wat. Ik hoop dat het "ter leering ende vermaeck" is om het maar eens op een ouderwetse manier te omschrijven.
 

      
Goud van Oud:
In deze Goud van Oud zien we een Leyland met als bestemming Brakkenstein. We bevinden ons dus in de omgeving van Nijmegen want Brakkenstein is een wijk van die stad. De bus is zoals gezegd een Leyland met een opbouw van Verheul. Het wagenparknummer is 1120 waarbij opvalt dat de eerste 1 klein uitgevallen is. Dit zal vast niet per ongeluk gebeurd zijn maar een doel hebben, wie het weet mag het zeggen. De foto is genomen in de Kanaalstraat in mei 1969. De bus is gebouwd in 1968 voor het bedrijf ZuidOoster en is uit dienst gegaan in 1982. ZO had de serie 1112 t/m 1120 waarbij vermeld kan worden dat de 1113 in 1980 instructiebus werd voor de ESOfoon en de 1118 is in 1977 verongelukt bij een ongeval in Venray.

Vaste lezer en fervente buskenner Dick van der Goot stuurde mij de volgende veronderstelling betreffende de busnummering: "Ik weet het niet zeker, maar het lijkt mij erg waarschijnlijk dat dit te maken heeft met de verhuur van deze Zuid-Oosterbus (en vele anderen) aan de Centrale Vervoer Dienst (CVD) te Nijmegen, de voorloper van NOVIO. Die verhuur was van langdurige, zo niet permanente aard. De bus heeft op deze foto ook helemaal een CVD-uiterlijk. Het lijkt mij voor de hand liggend dat de CVD intern geen behoefte had om die lange viercijferige wagennummers uit het toenmalige NS-concern te hanteren en aan deze bus een “eigen” nummer 120 heeft toegekend. Het komt wel eens vaker voor dat OV-bedrijven een eigen nummer aan een bus geven. Zo zet op dit moment bijvoorbeeld TCR in dezelfde omgeving bepaalde diensten voor Breng groengas-MAN Lion’s City-bussen met twee wagennummers in. Ik vind het wel “chique”, zoals in het gefotografeerde geval van de (1)120, als die nummers een heldere relatie met elkaar hebben."

       

De 2e foto betreft een bus van de NOF (Noord-Oost-Friesche Autobusonderneming), een voorloper van de FRAM, gevestigd in Dokkum. Details over deze bus heb ik niet kunnen vinden maar de foto zegt het allemaal denk ik.

Aanvulling van Arthur: Deze NOF bus is waarschijnlijk een Scania-Vabis met een opbouw, of beter verbouw, van de firma Brouwer uit Holwerd. De opbouw vertoont enige gelijkenis met een bus van de firma Van der Meij. Dit bedrijf was samen met een aantal andere kleine bedrijven uit de regio Dokkum samengegaan in de NOF. Na de oorlog kwamen chassis van Scania-Vabis op grote schaal naar ons land.  Maar de gas of kolenstook waar de bussen in de oorlog op moesten lopen, deden de motoren geen goed. Onderhoud aan onderstellen was ook moeilijk maar nog wel te doen. Volgens een artikel in het magazine van het Nationaal Bus Museum kan men er voor hebben gekozen om een bestaande opbouw over te zetten op een nieuw chassis. Het is anders niet te verklaren waarom een klein bedrijf uit Holwerd zo snel bussen kon leveren terwijl de grote jongens (lees Verheul en Hainje) langer over de levering van bussen deden. De meeste bussen van deze serie zijn later verkocht aan de ZWH in Balk. Ze werden later vervangen door Hainje en Verheul bussen.

Arthur stuurt een extra foto: "ik vond deze foto op het internet. De middelste van de drie bussen die vooraan staan, is een Scanis-Vabis. De bus is iets smaller en korter als de overige Scania bussen."


     
Olaf Horn:
En weer een stukje geschiedenis uit de voorraad van Olaf. Verderop in deze brief heb ik foto's van 2 wagens met de nummers 6666 maar de Leyland/den Oudsten op deze foto heeft bijna net zo'n nummer namelijk 1666. Het is een wagen van de FRAM uit 1980 die tot 1995 in het OV dienst heeft gedaan. Daarna in een 2e leven is de bus terechtgekomen bij V.V.C.R. in Rijssen en later bij rijschool Dek in Goes. De bus komt tegenwoordig niet meer voor in de database van het RDW dus zal het 2e leven intussen gedaan zijn.

Een sprong vooruit in de tijd brengt ons bij de 2e foto van Olaf. Hier zien we het busstation bij Leiden CS waar tegenwoordig Arriva de grootste gebruiker is. De concessie werd gewonnen en er werd gestart met een vloot nieuwe bussen waar deze 8760 er een van is. Bij Connexxion is ook sprake van een 8760 maar dat is een MAN Lion's City met kenteken BR-TB-43. Onderstaande bus is een wagen van VDL, busbouwer te Eindhoven en hoort bij een grote groep van 244 bussen van het type Citea LLE. Dit model bus is speciaal ontworpen voor de zware omstandigheden in het stads- en streekvervoer. De bus weegt minder dan gebruikelijk en daardoor is het brandstofverbruik lager en dat is in deze tijd een belangrijk onderdeel van een ontwerp.


    
Over de grenzen:
Van collega Hans H. kreeg ik deze foto's die hij op vakantie in 2011 in Griekenland heeft gemaakt. Altijd leuk om te merken dat collega's aan mij denken op vakantie en hoewel ze eigenlijk niet met hun werk bezig willen zijn, toch bussen fotograferen. De waardering is daardoor des te groter. Over merken en levensloop heb ik weinig te vertellen maar in deze rubriek is dat niet het meest belangrijke. De eerste 2 foto's zullen bussen in actieve dienst zijn maar de derde foto laat op de voorgrond een bus zien die menig lezer zal herkennen, een Midibus uit de 7000-serie. (zie ook busbrief brief 2, 3, 40 en 52) Verrassend om die bus in Iraklio op Kreta tegen te komen. De bus op de achtergrond is trouwens ook een opvallend type want volgens mij is dat een onvervalste Mercedes O305 of heel directe familie ervan. Van 1985 tot 1991 heeft daarvan een serie voertuigen in ons vervoersgebied gereden. Hele soepele bussen met voor het eerst luchtvering in de busvloot. (zie ook busbrief 1)


     
Vuurwerk:
Als je spreekt over in vlammen opgaan dan is deze foto daar wel een heel treffend voorbeeld van. Een tankwagen brandt zo fel lijkt mij maar een bus??? Je ziet het, een heetgebakerd busje. Deze 2673 stamt uit het jaar 2000 en is niet ouder dan 5 jaar geworden. Op 20 juni 2005 sloeg het noodlot toe in Blaricum, in de wijk Bijvanck. Heel bijzonder is het dat het jaar daarop dus in 2006, de 2655 tussen Bilthoven en Maartensdijk uitgebrand is. Het blijkt een brandlustig type bus te zijn want ook de 2543, 2551, 2556, 2615, 2619 en 2625 zijn in vlammen opgegaan.


     
Het Bakkerarchief:
Opnieuw een historisch item van de hand van Piet. De bus dateert van 1959 maar de foto is van na die tijd want de naam WSM is al vervangen door Westnederland, ergens na 1969 dus. De Leyland/Werkspoor bolramer staat op het Plein voor 'Het Wapen van Wateringen'. Erachter zie je de modernere bus (voor die tijd) met lijnnummer 54. De 4760 is op 7 april 1981 uit dienst gesteld en afgevoerd naar het CAB. Einde oefening! Gelukkig hebben we de foto's nog EN dankzij Piet het motorgeluid.

Klik hier voor het motorgeluid
Als je op de gele knop onder de foto klikt, start het geluid.
(Afhankelijk van de instellingen van een computer, zal de foto dan in sommige gevallen niet meer te zien zijn.
Als dat zo is, klik dan met je rechtermuisknop op de gele knop en kies daar voor 'openen in nieuw tabblad'.
De foto blijft staan maar het geluid gaat via een 2e tabblad.
Ik heb het getest in meerdere browsers en toen werkte het prima dus ik hoop bij jullie ook.)

Op de 2e foto staat de 4760 er een beetje ongelukkig bij. Als lijn 56 op weg naar Den Haag CS is het armpje drukken met een tram. Geen idee wie er gewonnen heeft maar beiden hebben het overleefd. In die tijd reed alles vanuit het Westland door naar Den Haag CS. De Grote Marktstraat, midden in het centrum, was een superdrukke straat. 's Morgens vroeg was 1 bus om b.v. 5.30 uur niet voldoende en er moesten hulptroepen ingeschakeld worden. Sommige ritten werden door wel 6 bussen gereden en in veel gevallen allemaal vol. De dienstbus begon met assistentie op CS en de andere bijwagens begonnen verder op de route. Eentje begon in de Grote Marktstraat, de volgende op de Lijnbaan, dan volgde een bus bij Maasbach op de Zevensprong en zo werd het aanbod aan passagiers verspreid opgehaald en konden alle werknemers van de Westlandse kassen op tijd beginnen. In die tijd was het laten overstappen van passagiers een doodzonde, niet comfortabel voor de reiziger met gevaar dat een overstap kon worden gemist. Tegenwoordig zijn er andere voorkeuren in gebruik. Vanuit het Westland e.o. worden de mensen afgezet op het OV station Leyenburg onder de rook van het ziekenhuis. Van daaruit is het een kwestie van overstappen op HTM bussen of tram. De service sneuvelt voor efficiëntie maar dan wel efficiëntie voor de OV-bedrijven en niet voor de reiziger. Voorbeeld: ooit reed een sneldienst tussen Maassluis en Den Haag CS in de spitsuren met volle bezetting maar nadat het overstappen werd ingevoerd, zag je de aantallen passagiers verminderen. Het reisvoordeel ging verloren, de auto bracht de forens namelijk wel in 1 keer naar de binnenstad. Ach ja, vooruitgang, wat zeur ik toch.


     
Sloop:
8816 in een roemloze pose. Zo fraai als deze DAF in 1981 uit de den Oudsten fabriek kwam rollen, zo onttakeld staat hij hier in beeld. Voor de NZH werd deze bus besteld en met hem nog een hele serie. Van de 8806 t/m de 8845 reed deze serie van MB200 wagens voor de NZH. Ooit stond de 8819 in Delft en heb ik daar in 1999 een dienst mee gereden, misschien vlak voordat de bus hier eindigde want in 1999 kwam de groene XX sticker wel op de voorzijde maar erg lang zal de dienstbaarheid bij Connexxion niet geduurd hebben.


     
2e leven:
Altijd weer leuk om een bus te laten zien die het vorige hoofdstuk tijdelijk heeft weten uit te stellen. En wat voor een!! Het is de 5644, een bus waar ik mee te maken kreeg toen ik in 1983 begon bij het OV. Een Leyland/den Oudsten LOK 10 meter wagen. Leyland? En waarom staat er dan DAF op de voorzijde? Geen idee, maar dit kenteken hoort echt bij een Leyland. De serie bestond uit de 5643 t/m de 5648 en de 5676 t/m de 5681. (zie ook busbrief 4) In deze brief staat dezelfde 6644 met ook een DAF benaming maar in een geheel ander uiterlijk. Er zijn meer verschillen dan overeenkomsten lijkt het wel want de ventilatierooster zijn er wel en niet, de spiegels zijn duidelijk gewijzigd, de wieldoppen zijn verfraaid en de kleurstelling is enigszins aangepast. Wel gebleven zijn de zonneklep aan de buitenzijde, de toeters op het dak en de bestemming 'Bodegraven'. De foto's heb ik ontvangen van Ruurd Berendes.

Een 2e leven voor een Leyland National, bouwjaar 1975, bij 'Schaars' te Didam bij Doetinchem. We zien hier de 3121 die in 1975 geleverd is aan de ZuidOoster. De bus heeft 10 jaar dienst gedaan en is toen in handen van een particulier terechtgekomen. Of dat gelijk Schaars is geweest durf ik niet te zeggen maar die mogelijkheid bestaat. (de foto is van BT)


      
Twee Provinciën:
Even een tijdelijk hoofdstuk dus zoals ik wel meer doe. Aandacht voor een OV-bedrijf dat grofweg de Krimpenerwaard en de Alblasserwaard bediende en  dat later ingelijfd werd door Westnederland. Hier op de foto in de overgangsfase gezien de naam gecombineerd met het logo. (De eerste 2 foto's heb ik gekregen van Henk Takken)
Een speurtocht op internet leverde weinig op over deze bus maar mogelijk is dit een voormalige stadsbus van de HTM die bij TP-RAGOM als wagen 153 in dienst kwam. Ik schat de kans hierop niet erg groot maar meer kon ik er niet over vinden. Wie kan mij aan meer info helpen?

TP is in 1942 ontstaan uit een fusie van AV, ESOO, RAGOM en RodL en in dat jaar ook overname van Kwakernaat. In 1946 overname IJssel (Krimpen a/d IJssel), in 1958 overname van Stam, in 1964 Broere, in 1968 VIVAVO en een deel van Eldik, in 1974 uiteindelijk overgenomen door WN. Een roerig bestaan dus.

De garage van TP was vaak een beetje benauwd maar om voor deze oplossing te kiezen is een tikje erg rigoureus.....gewoon de deur ernaast open zetten zou toch voldoende moeten zijn. En ook hier geldt: als er iemand is die over dit voorval meer kan vertellen dan is alle info zeer welkom en kan ik de toelichting geven die deze foto verdient.

Bij alle drie de foto's moet ik in gebreke blijven maar het artikel over deze TP bus slaat zelf de schrijver van de toelichting de plank enigszins mis want ik lees dat we hier te maken hebben met de 313 maar ik zie toch echt 315 onder de linker koplamp staan???


       

Abri's:
Een speelse abri in Canada met in dit geval een aantal hangouderen maar dan letterlijk. De 2e foto laat hangjongeren zien en dat is ook af te meten aan de schommelhoogte ;-)
Dat wij in onze regio ook kunnen genieten van bijzondere halte reclame zien we op de 3e foto. Deze is gemaakt op het OV station Leyenburg in Den Haag. Er is geen aanrijding geweest maar Samsung heeft hier opzettelijk scheef hun nieuwste mobiele telefoon aangeprezen. Creatief en een echte 'eyecatcher'. Voor meer abri's met een bijzonder uiterlijk kun je op
deze link klikken en zie je creatieve varianten in Oostenrijk.


     
Busvarianten:
Een bijzonder getal is 666. In vele godsdiensten is dit getal 'besmet' met een onheilspellende betekenis. Zoals bij alles kun je discussiëren over de inhoud van die betekenis. Getallen spelen vaker een rol in ons leven. De 7 is omgeven met Bijbelse inhoud terwijl het getal 13 tot veel ongeluk zou leiden. Het is maar net welke opvoeding je gehad hebt en in welke cultuur je opgegroeid bent en bovenal: ben je gevoelig voor deze zaken? In het OV hebben we dagelijks met nummers te maken en hieronder zie je 2 foto's met 6666 als wagenparknummer. Er zit enige tijd tussen, om precies te zijn 1978 - 2009.
De DAF 6666 leeft niet meer, is gesloopt. Deze MB200 van den Oudsten hoorde tot een serie van 6 semitoerbussen die bij Westnederland zijn ingezet. De eigentijdse 6666 rijdt in Haaglanden bij Veolia sinds 2009, het is een MAN Lion City bus met als brandstof aardgas en deze bus hoort thuis in een serie van 128. Hiervan is er 1 uitgeschakeld nadat de 6745 in 2012 is uitgebrand. De foto van de gasbus 6666 is gemaakt op het tijdelijke busstation in Delft.


   
Nederland in Cuba:
De 9491 staat hier te 'pronken' in Cuba. Met of zonder versnellingsbak, that's the question...... De DAF MB200 van den Oudsten is in 1983 begonnen als streekbus bij de NZH. Het originele kenteken is BH-23-NH, in 1994 is deze bus gaan rijden bij Westnederland en later dat jaar is alles overgegaan naar ZWN en de 9491 dus ook. In 2009 is deze foto gemaakt door Arjan O. en of deze bus op dit moment, 5 jaar later, nog een sprintje trekt, durf ik niet te zeggen.

De 3823 heeft zichtbaar kilometers gemaakt bij Arriva maar daar is de 3823 niet begonnen. Deze bus is begonnen bij de FRAM in 1987. Een DAF MB200 automaat van den Oudsten, ging in 1996 naar de VEONN en in 1998 naar Arriva. Tot 2003 bleef de 3823 in Nederland in gebruik en is daarna terechtgekomen in Cuba zoals we zien op deze foto. Wel fijn dat ze in Cuba bij de richtingaanwijzers achter een sticker hebben gedaan waarmee aangegeven wordt welke richting bedoeld wordt...........


      
Uitsmijter(s):
Soms zie je iets waarvan je weet dat het een geintje is maar ergens zie ik er dan ook wel enig nut in. Hieronder zo'n 'uitvinding'. In Nederland zijn op vele plaatsen voor fietsers en ander langzaam verkeer wegtikkende lichtjes geplaatst zodat je er naartoe kan leven wanneer je weer verder mag  en in andere landen springt het verkeerslicht niet van rood naar groen maar er is nog een oranje/gele tussenfase met hetzelfde doel. Ik vind deze variant ook erg aardig.

En over aardige alternatieven gesproken: wat vind je hiervan? Een hangplek in het OV. We hebben zitplaatsen, staanplaatsen en daar komen dan nog wat hangplaatsen bij. Goed idee? Het hangt een beetje van de rijstijl van de chauffeur af denk ik.....


     
Busbios(coop) film(pje):
Deze keer geen YouTube voorstelling waardoor ik het niet kan invoegen op de pagina dus vandaar even klikken hieronder en je ziet een fantastisch filmpje. En wij als chauffeur maar denken dat we het zwaar hebben op de Nederlandse wegen.....

 


           
BusBabbel:
 
De terreur van het voorste stoeltje
 
Herkennen jullie dit??

Kom je aanrijden met een al dan niet bijna lege bus waarvan het rechter stoeltje nog vrij is. Er staan bij de volgende halte een aantal mensen te wachten die hun hand opsteken dus mee willen.
Tot zover niks mis, dat is ons werk tenslotte, en daar worden we voor betaald. Maar, let eens op, 85% van die mensen staat daar tegenwoordig een beetje wezenloos met hun hoofd gebogen en 1 hand vooruit. In hun hand een stuk elektronica waarvan we 20 jaar geleden nog geen idee hadden dat zoiets ooit zou bestaan. Het begon met de jeugd maar tegenwoordig ook mensen van middelbare leeftijd en een enkele keer zelfs een oudere heer of dame. Een grote groep smartphone terroristen bestaat uit jongedames van tussen de 15 en 20 jaar.
Nou, daar gaan we: Voordeur open, “bliep”, meestal nog een paar keer een “bliep” want het lukt vaak niet in 1 keer om de chipkaart te activeren. Zonder iets tegen mij te zeggen of mij aan te kijken, ontstaat er een run op dat voorste stoeltje, want ze willen natuurlijk wel in het zicht blijven hè! En vlak bij de chauffeur is de kans om gepest te worden een stuk kleiner want op de achterbank zitten natuurlijk de branieschoppers.
We gaan rijden en voorts kun je als chauffeur meegenieten van een telefoongesprek of al dan niet harde pokkenmuziek waarvan wij alleen de bastonen horen. Vaak als ze een spelletje spelen hoor je een hoop gepiep in diverse toonsoorten en tussendoor nog veel meer andere herrie van meldingen door Whatsapp, Twitter of Facebook. Iedereen heeft tegenwoordig z'n eigen geluiden dus met een bus vol mensen is de sfeer vergelijkbaar met een middelgrote kermis. De gemiddelde bus doet tegenwoordig niet meer onder voor een kassa-eiland van een doorsnee supermarkt qua herrie en piep- en bliepgeluiden.
En natuurlijk, je kunt de persoon vragen of het geluid zachter of uit kan, maar als ze zijn uitgestapt, komt binnen no time de volgende binnen en zo gaat dat de hele dag door.
Ikzelf noem dit "de terreur van het voorste stoeltje", en ik verlang met weemoed terug naar de Caetano bussen die wij geruime tijd in Delft hadden rijden, die hadden namelijk geen stoeltje op die plek vlak achter de voordeur. Daar zat een forse verhoging, de wielkast, met daarboven de mogelijkheid om bagage te plaatsen waardoor ik verstoken bleef van de geluidsterreur op heel korte afstand.
Ik ben benieuwd of er collega’s zijn die zich hierin herkennen? Er wordt onderling voor zover ik het merk eigenlijk nooit over gesproken.
Voor de rest heb ik geen problemen hoor, ik kom nog steeds graag naar de Schieweg (vestiging Delft) en ach, als je thuis bent is het ook weer vergeten. Maar het blijft super irritant. Ah, ik hoor net mijn magnetron......

Dit wilde ik even kwijt,
groeten,
Walter Jansen

 

       
Surftips:
Je hebt hobby's en hobby's en dit is echt een bijzondere. Geduld is een schone zaak maar dan heb je ook wat. Kijk hier op wereldbol voor de hobby van Andy Yoder.
 
Al vaker heb ik hier linken naar hele aardige en handige pagina's geplaatst met muziek. Vaak in de vorm van een jukebox of zoiets. Deze keer weer zoiets maar dan toch weer anders en vermoedelijk alleen voor de ouderen onder ons want hier krijg je van alles uit de jaren vijftig, zestig en zeventig. Old school dus zoals dat tegenwoordig heet. Maar met het opleven van het gebruik van de langspeelplaat, past dit er goed bij.
 
In de busbios vind je filmpjes specifiek omtrent het OV of een bus maar ik heb nu een filmpje gevonden dat de wenkbrauwen laat fronsen. Een kruising beveiligen? Laat het maar uit je hoofd want hier zie je dat het net zo goed zonder verkeerslichten kan. Op Meskel Square in Addis Abeda lukt het in ieder geval op een betoverende manier. (Addis Abeda ligt in Ethiopië)

 

Klik op:     


      

Een directiechauffeur haalt zijn behoorlijk doof geworden baas op van kantoor.
De baas stapt in de auto en de chauffeur wil stiekem stoer zijn en vraagt op zachte toon:
“Zo ouwe rukker, weer de hele dag gezopen en aan de secretaresse gezeten?“
Zegt die baas: “Nee, ik heb vandaag een hoorapparaat gekocht!!!”

Ik ging met mijn vrouw kleren kopen.
Eenmaal in de winkel zei ze: "Ik wil een rok kopen die goed bij mijn gezicht past".
Toen zei ik: "Dan moet je achter in de zaak zijn, daar hangen de plooirokken".
Nu praat ze al een paar dagen niet tegen me, kinderachtig hè!

Een Arabier komt een café binnen en bekijkt een man met een keppeltje op zijn hoofd aan het eind van de toog.
Hij roept heel luid: "Rondje voor iedereen, behalve voor die Jood daar! "
Als iedereen zijn drank gekregen heeft, bekijkt de Jood hem met een grote glimlach en zegt "dank u wel."
Die reactie irriteert de Arabier en nog luider dan de eerste keer roept hij: "Geef iedereen nog eens wat te drinken, maar die Jood daar krijgt niks! "
Iedereen wordt bediend en de Jood bedankt hem nog vriendelijker dan bij het eerste rondje.
De Arabier leunt naar voren en vraagt de vrouw achter de bar: "Is die Jood soms achterlijk dat ‘ie mij bedankt?”
"Nee”, zegt ze, “hij is de eigenaar van ’t café.”

 


   
Tot slot:
De brief lanceren in mei is niet gelukt maar juni heb ik wel gehaald. Hopelijk is het wachten beloond en heeft iedereen wat van zijn of haar gading gevonden in deze editie. Zo niet? Kijk gewoon uit naar de nummer 126 waarin misschien wel weer foto's staan die je aanspreken. De vaste groep lezers zal het waarschijnlijk een zorg zijn, van hen heb ik weinig te vrezen en die groep zorgt ervoor dat ik dit knip en knutselwerk nog steeds met plezier doe.

Groeten van mijn veestapel (ik heb 3 van die kleurrijke types) en tot de volgende brief

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

     

Wijsheden:

Als een man de verjaardag van zijn vrouw vergeet, heeft hij blijkbaar niet gemerkt dat ze een jaartje ouder geworden is. Is er nog een mooier compliment?

Straks zijn er meer mensen aan het werk om mensen aan werk te helpen dan er aan het werk zijn. (Gerrit Komrij)

Middelbare leeftijd is bereikt wanneer men het licht uitdoet om economische redenen in plaats van romantische.

terug naar de