april 2012

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
__________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: WSM bussen _____________________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
WSM bussen
Uitsmijters: Frankrijk en Slapstick
SlimvanWim: Beveilig je bankgegevens en laat de klok spreken
Busbabbel: Strippen in de bus
 

Verschillende gebeurtenissen in de directe omgeving hebben mij dusdanig beziggehouden dat het maken van een nieuwe busbrief geen prioriteit had. Eindelijk ben ik zover dat ik een dagje uit kan trekken om brief 111 op poten te zetten. Hieronder het resultaat met mogelijk (en hopelijk) een aantal foto's die niet elke dag voorbij komen. Centraal staat de WSM als zijnde een van de voorvaderen op het terrein van mijn eigen werkgever. De N.V. Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij werd in 1881 opgericht en zetelde vanaf 1891 in Loosduinen. De sch in Westlandsche werd op een gegeven moment ouderwets gevonden en in 1965 moderniseerde men door dat te wijzigen in Westlandse.
De diverse foto's hieronder laten een stukje geschiedenis zien zoals ik het bij elkaar heb weten te sprokkelen. Veel is er al over geschreven, meerdere boeken zijn er al verschenen dus ik pretendeer niet iets nieuws te vertellen maar toch wil ik een poging wagen mijn steentje bij te dragen.
 

Foto 1:
Niet echt een foto in de normale zin van het woord maar toch een afdrukje van een origineel papier uit 1947. Er is dan al sprake van bussen en trams (in onze tijd zouden we over treinen spreken), oftewel rubber en staal. Eerst alleen stoomtram maar later in 1923 kwam de bus in beeld. Van oorsprong vervoerde de WSM passagiers met de trams maar uiteindelijk vond men de bus interessanter om te exploiteren en hield men de trams in de rails voor het goederenvervoer en de bussen namen volledig de passagiersdiensten over. In deze busbrief laat ik het 'staal' buiten beschouwing en concentreer ik mij op het 'rubber' want het is niet voor niets een BUSbrief en om helemaal eerlijk te zijn, kan ik voor de trams verwijzen naar busbrief 47 waarin aandacht besteed is aan het spoorvervoer.

Verder zijn er een aantal webpagina's met informatie beschikbaar waarvan ik er hier een paar meldt: http://cultuur.middendelfland.net/buitengebieden/wsm.htm en natuurlijk http://nl.wikipedia.org/wiki/Westlandsche_Stoomtramweg_Maatschappij

Bij een terugblik is het altijd grappig om te lezen wat de kosten bedroegen in die tijd maar toch was er in 1946 al sprake van getallen in de miljoenen. Opvallend verder vind ik dat er in dat jaar blijkbaar iets bijzonders gebeurde omdat men op 11 Februari "een twintigtal meisjes aannam die op de autobussen dienst gingen doen als conductrice". Wow, het mannenbolwerk werd voor het eerst belaagd door het vrouwelijk geslacht! Ook een prijsverhoging van 6 cent (!) was revolutionair. Dat waren pas tijden, zo net na de oorlog krabbelde Nederland weer op en werd er voorzichtig een start gemaakt met de tijd waarin we nog leven. Opbouwen, opbouwen en opbouwen met als resultaat dat wij daarna steeds meer welvaart hebben gekend en nog kennen.

             

          


Foto 2:
Een bus naar Rotterdam in 1947, om precies te zijn op 21 juni 1947 en ik vermoed dat de locatie gezocht moet worden in Wateringen. Een Mercedes-Benz die gebouwd zou zijn in 1927 met 38 zitplaatsen. Blijkbaar degelijk materiaal dat ruim 20 jaar meeging. Deze bus is later terechtgekomen bij de NZH met wagenparknummer 35.

Aanvulling J.:
Dit is een bus van Jan Lipman (VIOS) in charter voor de WSM. De foto is genomen op het Plein in Wateringen, aan de ''kerkzijde''. (op de achtergrond is ook nog zichtbaar de speelgoedwinkel van ''tante Jo'' Lipman)
De WSM en de VIOS zouden ''CONCURRENTEN'' geweest zijn, Dat is niet waar, ze hebben heel veel samen gewerkt, want de ''oude Jan Lipman'' had heel andere plannen met de VIOS dan lijndiensten rijden. De VIOS reed met bussen toen de WSM nog met de tram reed. Toen waren het concurrenten. Toen de WSM met bussen ging rijden, heeft Jan Lipman het hele lijnpakket overgedaan aan de WSM, met die bepaling dat op bepaalde lijnen iedere 3 de bus een VIOS bus moest zijn. Er bestaan zelfs plaatsbewijzen met zowel het logo van de WSM, als van de VIOS erop. De VIOS heeft op zijn hoogtepunt (1937/1938) meer dan 200 bussen gehad. Het was toen het grootste busbedrijf van Nederland. En misschien wel van Europa. Er hebben tot 1969 zat bussen van de VIOS in de kleur, en naam van de WSM gereden. Ook in de nummering van de WSM. Zwarte cijfers waren bussen van de WSM, groene cijfers waren bussen van de VIOS. En die bussen stonden ook gewoon in de stalling van de WSM, en daar reden zowel WSM, als VIOS chauffeurs op. En de vergunning van de lijn Delft/Schipluiden/Maasland is nog steeds in handen van de Fam. Lipman. (als laatste particulier in Nederland) Maar wordt gereden door VEOLIA. En die lijn zit ook gewoon in het pakket Haaglanden. De VIOS van nu heeft niets meer met LIPMAN te maken. Alleen de naam is behouden.

foto: Jack Oosterbosch


Foto 3a-3b:
Na de oorlog maakte men overal gebruik van de voorlopers van geleed vervoer zal ik maar zeggen. Een bus met aanhanger of een truck met bus? Deze op foto 3a ging naar Den Haag volgens de bestemmingsfilm maar ik heb sterk de indruk dat deze foto op de Varkenmarkt gemaakt is IN Den Haag, verbeter me als ik het fout heb. We zien hier een trekkend voertuig van het merk Crossley en een oplegger van DAF/Verheul met een carrosserie van Werkspoor uit 1946. De oplegger had 52 zitplaatsen en de combinatie heeft slechts circa 2 jaar dienst gedaan want rond 1948 verdween dit alweer uit het straatbeeld.

Foto 3b moet dus uit die zelfde periode stammen en is een bekend plaatje vanwege het feit dat deze foto ooit op een kalender gestaan heeft en zodoende vaak circuleert onder buskenners. We zien het Wilhelminaplein in Naaldwijk, hartje Westland en een overstappunt van formaat in die tijd. Nog steeds komen de hedendaagse bussen bij elkaar in Naaldwijk maar het overstappen gebeurt nu net buiten het oude centrum, aan de Verdilaan.

foto: Jack Oosterbosch


Foto 4a-4b-4c:
Al eerder zijn Crossley bussen in busbrieven verschenen maar daar zat deze volgens mij nog niet bij. De 2081, een Crossley SD 42/2 Verheul-Aviolanda uit 1955 voor de deur van ziekenfonds St. Johannes de Deo aan de Varkenmarkt. De bus is in 1960 'uit de vaart' genomen. Opvallend is de extra vermelding van het nummer 2081 op de deur van de chauffeur.

Dat er in die tijd van zwaar materieel (zeker vergeleken met tegenwoordig) ook toen plaatschade kon ontstaan, is te zien op foto 4b. Op weg naar Delft is deze Scania-Vabis een ander voertuig tegengekomen dat minstens zo sterk was waardoor de carrosserie van Verheul-Fokker enige averij heeft opgelopen. De bus is gebouwd in 1948 en deed dienst tot 1958. Deze foto stamt uit 1952 dus is deze schade hersteld en heeft de bus daarna nog 6 jaar dienst gedaan.

foto: Jack Oosterbosch

Van de derde foto weet ik weinig maar ik vond hem en wilde hem plaatsen om aan te geven dat dit mogelijk een bus betreft die onder handen wordt genomen om te restaureren. Misschien is deze bus terechtgekomen in een OV-museum. Iemand die daar meer over weet is altijd welkom zodat wij allemaal bijgepraat kunnen worden. Een Crossley (WSM 2007?), met de opbouw van vliegtuigbouwer Aviolanda naar Verheul-ontwerp, is in handen gekomen van het Haags Bus Museum (uit de failliete stichting MUSA uit Amsterdam).

Aanvulling J.: Dit is de HTM 553 na terugkeer uit België, in de garage van de HTM aan de Viaductweg in Den Haag.(de bus zou eerst ''gerestaureerd" worden, maar is later toch gesloopt) Men schrijft dat het de 553 is, gevonden in België. De 2000 serie van de WSM heeft een ''KORTE'' achteroverbouw, en dit is een ''LANGE'' achteroverbouw.....
Over het voormalig MUSA weet ik dat alle trams naar de Tramweg Stichting zijn gegaan, en dat alle bussen in ''niet rijdbare staat'' door V.Groeningen uit Hoofddorp gesloopt zijn. De FAUN vuilniswagen, de DAF ''7 streper'', en de LA FRANCE ladderwagen van het MUSA zijn naar het SAAN museum in Diemen gegaan.

2e aanvulling: Beste Wim, jij kan deze bus niet thuisbrengen maar het is de ex WSM 2007. Deze was gedurende vele jaren een aankomend restauratieproject van de MUSA in Amsterdam. Helaas viel deze museumstichting uiteen. De bussen kwamen bij diverse partijen terecht en deze WSM bus kun je tegenwoordig dichter bij Delft zien: in het Haags Bus Museum. Groet, Bas van der B.

Tot slot heb ik een identificatie gevonden waaruit blijkt over welke bus we het hebben. Blijft de vraag of de HTM 553 en de WSM 2007 dezelfde bussen zijn.


Foto 5:
En weer maak ik gebruik van de collectie van Jack Oosterbosch waarvoor ik hem hierbij graag wil bedanken. Zijn foto's circuleren op het internet als broodjes bij de bakker dus hoop ik dat hij het mij niet kwalijk neem dat ik zijn foto's in deze busbrief gebruik mét naamsvermelding.

Deze foto is gemaakt op 20 augustus 1955 en betreft de 2728, een DAF/Verheul-Schelde uit 1950. Het originele kenteken was HZ-6229 en was gebouwd voor Pullman Express-Amova. In 1952 is de bus omgebouwd tot lijnbus voor de WSM en had van oorsprong slechts 28 zitplaatsen. Van dit type waren maar 2 exemplaren want naast deze HZ-6229 was er ook de HZ-6228 met wagenparknummer 2727. Op deze foto is de bus dus al omgebouwd tot lijnbus maar er is blijkbaar geen tweede deur aangebracht. In- en uitstappen bij de chauffeur.

foto: Jack Oosterbosch


Foto 6a-6b-6c:
Een overstappunt ergens in het Westland tussen de kassen. Meerdere haltes en achter de bus naar Maassluis nog een aantal wachtenden op een andere lijndienst. Dit is een Scania Vabis BF5150V uit 1957 met een opbouw van Hainje. De bus ging van de WSM over naar Westnederland in 1969. Dit is een wagen uit een 'serie' van 4 namelijk de 3261, 3262, 3263 en 3264. Op foto 6b (klein) zien we een vooraanzicht van deze bus op weg naar Monster.

Aanvulling Joris L: Dit is de overstaphalte aan de Galgeweg in Naaldwijk. Bij manege ''de Hoeve''.

         

Misschien wel op dezelfde plek staat de Leyland/van Hool bij deze sectiegrens. Het is de 7066, foto uit het archief van L. Bollen. Deze bus is gebouwd in 1961 en ging eveneens over naar Westnederland in 1969. Allemaal bussen met een grote nostalgische waarde maar de moderne chauffeur zou zich een hoedje schrikken (misschien beter een pet) als er diensten van wel 10 uur mee gereden zouden moeten worden. Rugklachten? Wat is dat? Stuurbekrachtiging? Nooit nog van gehoord. Een dikke knie van het remmen tegenwoordig? Laat me niet lachen, ga hiermee maar eens een rondje maken dan weet je weer hoe je verwent wordt tegenwoordig. Stoelverwarming of airconditioning, kom nou, we zijn toch geen mietjes....gewoon aanpakken geblazen.

Aanvulling van Joris L.: Deze foto is genomen bij de halte ''Molen'' aan de Rotterdamseweg in Overschie. (net na begraafplaats ''Hofwijck'' in de richting Rotterdam)

foto: L. Bollen


Foto 7a-7b-7c-7d:
De eerste kleurenfoto in deze editie en samen met de foto's bij hoofdstuk 10 de enige en ook zondig ik hiermee tegen het WSM principe want deze bus heeft nooit onder de vlag van de WSM gereden dus ook die vermelding klopt niet op de foto. Lijn 53 poseert voor de chauffeur/fotograaf. Er staat Buiten Dienst op de filmrol maar het bijschrift spreekt van  de route Kwintsheul naar Delft, er zal voor de foto wel een slinger aan de bestemmingsrol gegeven zijn. Het zou ook zo kunnen zijn dat het een extra rit betreft naar de ziekenhuizen in Delft (zie rode bord achter de voorruit) waarmee de dienstbus b.v. ontlast werd. In ieder geval zien we de 5001 hier netjes staan onder Hollandse wolken. Het bijschrift meldt dat het de 5000 zou moeten zijn maar het kenteken verwijst echter naar de 5001. De bus behoort tot een omvangrijke serie bolramers Leyland/Werkspoor uit 1961-1962. De hele serie is gebouwd voor de NZH maar in 1973 zijn 3 bussen uit de serie terechtgekomen bij Westnederland, de 5000, de 5001 en de 5003. De 5002 kon niet mee omdat deze wagen gesneuveld is door een aanrijding.

Aanvulling van Joris L:
Dit is de ''beroemde'' ziekenhuisbus van Monster naar Delft, over Poeldijk, Honselersdijk, Kwintsheul, Wateringen, Rijswijk naar de ziekenhuizen in Delft. (wat later Vreugde Tours is gaan rijden) Het klopt dat op deze ''lijn'' EX bussen van de NZH hebben gereden. Het zusje (of broertje) van de bus op deze foto (NZH 5000) is later gekocht door de familie van Tongeren aan de Burgersdijkseweg in De Lier (voor ''oud ijzerprijs'') als speelobject voor de kinderen. En die hebben hem ''gesloopt''. Het overgebleven chassis is later weer gebruikt als ''fundering'' voor een veranda, bij de bungalow, en moet dus nog steeds bestaan. Op de Bonnenweg in Hoek van Holland is er bij een boer ook een schuur gebouwd met als fundering 4 oude buschassis. En waar nu de HORNBACH in Wateringen is, daar moeten ook nog diverse chassis van bussen in de grond liggen. Dat was vroeger ''opslagterrein'' van Van Vliet (Contrans), en Wim de Voeght uit Honselersdijk (de oud ijzerhandel) ''huurde'' daar ook een gedeelte voor opslag van sloopmateriaal. Het was de vaste sloper van de WSM, en VIOS bussen.

 
 
Terug naar de WSM met deze foto. Mogelijk halterend in de omgeving van station Holland Spoor maar daarover heb ik geen zekerheid. Het is de 7454, een bus gebouwd in 1963 bij Hainje op een Leyland/Werkspoor chassis. Tussen 1971 en 1974 (onder de vlag van Westnederland) heeft de bus als huurwagen gereden voor van Gog (Van Gog's Autobusdiensten N.V. uit Capelle a/d IJssel) waarna op 1 januari 1974 het doek viel bij het CAB oftewel de sloop.
 
Aanvulling van Joris L.: Deze foto is genomen op de Hoefkade in Den Haag, hoek Herman Costerstraat (bij de Haagse Markt) 
 
foto uit collectie NOVM
 
Ook uit de collectie van het NOVM komt deze foto. We zijn weer terug in Den Haag op de Varkenmarkt. In die tijd hét busstation voor de streekbussen. Hier staat de 7621 te pronken en te zien aan de staat waarin de bus verkeert, staat er nog niet zoveel op de teller. Het verschil met de bus op de achtergrond is duidelijk zichtbaar. En dat is dan ook de eerste foto in deze busbrief van een Leyland/den Oudsten. Een bolramer uit de stal van deze beroemde bussenbouwer. Deze wagen is in 1967 gebouwd en in 1969 overgegaan van de WSM naar Westnederland. Op 27 augustus 1981 is de bus uit dienst gehaald en daarna gesneuveld bij het CAB.
 
Hier zien we hetzelfde glimmende exemplaar staan, vermoedelijk zo uit de fabriek ook al omdat het kenteken nog ontbreekt. Het is de 7621 in vol ornaat en als ik zeg dat het op het terrein van een vestiging is, zit ik er mogelijk niet zo heel ver naast. De foto is uit 1967 en je raadt het nooit, de bus is gebouwd in 1967.
 
Aanvulling van Joris L.: Deze foto is genomen op de veiling in Waddinxveen, bij de oude loods van Henk Vis. (waar nu industrieterrein ''DOELWIJK'' is) Dit is trouwens een vrij bijzondere bus, want de carrosserie is niet gemaakt door Verheul, maar door Van Rooyen in Montfoort. In opdracht van Verheul.
  foto: L. Bollen

Foto 8a-8b:
Wat zullen we nu hebben? Is dit een bus van de WSM? Jawel, een Mercedes/Domburg met wagenparknummer 5347. Er zijn 2 van deze bussen in dienst geweest (5348) en toevallig kreeg ik ze allebei op foto in handen. Op foto 8b staat vermeld wat er aan de hand is. De bussen zijn overgenomen van Hofstad en zijn gebouwd in 1965. Uiteindelijk zijn ze in 1966 weer onder nummers 146 en 147 in dienst gegaan bij De Jong Tours. Een leuk zijsprongetje van de WSM waarvan ik geen weet had. Mogelijk zijn deze 2 bussen niet algemeen bekend dus hopelijk heb ik een aantal lezers hiermee verrast. Op 8b is de nieuwbouw van Rijswijk duidelijk in beeld, ik schat het in als de omgeving van de Steenvoordelaan. Opvallend detail is het logo van WSM op beide bussen. Op de 5347 een minder gebruikelijk huppeltje van de letters en op de 5348 het klassieke logo.

foto: L. Bollen

Aanvulling van Biertje zelf: Deze 2 Mercedessen van Hofstad hebben ''stadsdienst Rijswijk'' gereden. Op vergunning van de HTM. Die zijn NIET overgenomen door de HTM, maar door BAB/VIOS.

foto: Biertje


Foto 9a-9b:
Foto's van bussen uit het verleden zijn uiteraard altijd bijzonder maar op 9a en 9b is meer te zien wat opvallend is. Beide bussen staan namelijk op Delft CS maar in die tijd was er nog geen stationsplein en stonden de bussen langs de van Leeuwenhoeksingel. Waar later het plein ontstond, zien we op deze foto's bebouwing staan. Helemaal links op foto 9a zie je de huizen staan waarin later koffiehuis "De Liliput" gevestigd was. Voor de niet ter plaatse bekende lezer is de naam Liliput waarschijnlijk voldoende om te beseffen dat deze uitspanning niet al te groot was maar wel kon bogen op een grote bekendheid. De bebouwing op deze foto achter de bus moest plaats maken voor het stationsplein dat weer later vergroot werd en er nog meer bedrijven gesloopt werden. Op dit moment is de bouw van de spoortunnel gaande en hiervoor is het hele gebied plat gegaan. De vooruitgang heeft zijn tol.

Terug bij de bussen. Foto 9a laat de 4366 zien, een Leyland/Verheul uit 1966. In 1980 uit dienst gehaald maar in 1970 nog eventjes bij TP - N.V. Vervoermaatschappij "De Twee Provinciën/RAGOM in dienst.

 

 
Deze 2e foto is min of meer op dezelfde plek gemaakt en showt de 4767. Een Leyland/Werkspoor uit 1959. In 1981 uit beeld verdwenen richting CAB. Verder geen bijzonderheden te vermelden.
 

Foto 10a-10b-10c:
Van Joop Zwienenberg, chauffeur uit Loosduinen en later Den Haag kreeg ik bijgaande foto's. Op 10a staat hijzelf trots te poseren bij een feestelijke 4697. Het zal niet zijn afscheid geweest zijn want Joop draagt hier zijn Westnederland uniform dus de bloemen hebben een andere reden.
Op 10b rijdt een WSM cub uit de 5400 serie (volgens het bijschrift). Deze bus is later in dienst gekomen bij de NZH. Over de foto verder geen info zoals waar, wanneer en hoe. Wel grappig om te zien dat het hoogtijdagen waren voor de DAFjes personenauto's waardoor het jaartal waarop deze foto gemaakt is toch redelijk te vermoeden valt.

            

Tot slot van de fotoserie nog eentje met een opvallend lege straat in beeld. Ik kreeg de foto toegestuurd door Aad S.
Het enige voertuig op de foto is een bus en dat is tegenwoordig wel even anders. Gezien het front van de bus, gok ik op een Scania zoals bij foto 6. Mooi sfeerbeeld.


Foto 11a-11b-11c-11d:
Goed, dat was het dan voor deze keer. Tot slot nog een paar ingescande plaatjes van een dienstregeling uit 1939, 1942, 1943 en 1944. De oorlogsjaren dus. Op de eerste staat Postadres: Loosduinen en verder niets dus elke brief met adres WSM Loosduinen kwam gewoon aan. Een straatnaam was niet nodig.

             

                      

             


      
Uitsmijter(s):
Uit een powerpoint presentatie die ik onlangs ontving heb ik een paar foto's 'geknipt'. Vakantie in Monaco in vervlogen tijden toen Monaco nog te boek stond als plek waar je als gewone burger niet kwam voor een vakantie. De mensen in deze 'luxe' bus zijn dus vermoedelijk welgestelde burgers die bij het horen van het woord Casino niet direct denken aan een brood maar aan een roulette. Volgens het boord bij het achterwiel zou dit plaatje geschoten moeten zijn in 1933.
Ernaast heb ik op internet een andere bus gevonden met Ricou op de zijkant, hetzelfde bedrijf nog steeds of een per ongeluk gevonden overeenkomst? Wie het weet mag het zeggen.
          
 
We blijven in Frankrijk met 2 andere foto's uit vroeger dagen. Parijs staat en stond bekend om het rijgedrag van de inwoners. Een soort krachtproef bleek het altijd weer te zijn om zelf rijdend ongeschonden door het centrum te komen. Een auto zonder deuken was een zeldzaamheid en hieronder kun je zien hoe dat kwam. Links weet niemand meer wie er voorrang moest krijgen en rechts is daar het resultaat van. Als ongeluk lijkt mij dit echter wat onrealistisch dus mijn gedachten gaan meer in de richting van het resultaat na heftige rellen. Als dat zo is, blijken we in de loop van de tijd gewoon nog steeds niets geleerd te hebben en is het vernielen van andermans eigendom altijd al geweest en zal het helaas altijd zo blijven.
 
             
In slapstick films een scene die gegarandeerd tot een lachsalvo zal leiden en ik veronderstel dat deze foto dan ook uit zo'n film komt maar als dat niet zo is dan is de bestuurder vermoedelijk verbaasd dat hij door zichzelf ingehaald wordt.....
 
 

     
    SlimvanWim:
Softwaretips:
Graag maak ik alle lezers nogmaals attent op  de tip die ik al eerder in busbrief 97 plaatste. Er is steeds meer te doen over veilig bankieren en daarover heb ik in busbrief 97 een prima aanbeveling zodat je wachtwoord van b.v. de bank niet zo eenvoudig te stelen valt. Op de werkvloer merk ik dat weinig mensen op de hoogte zijn van de slinkse manieren die er op internet rondkruipen om aan je wachtwoord te komen. Met de tip uit busbrief 97 voorkom je dat voor een groot gedeelte.
 

           
BusBabbel:
Aan de koffietafel komen heel vaak dezelfde opmerkingen over ervaringen met passagiers aan de beurt. Elk beroep heeft de standaard grappige beroepsvoorvallen en een buschauffeur kent ze allemaal uit z'n hoofd omdat dezelfde zaken jaar na jaar opnieuw voorbij komen. Nieuwe collega's komen in dienst dan kun je er donder op zeggen dat ze vroeg of laat in de pauzes opmerkingen als "Bent u 60?" of "Hoe kom ik snel in het ziekenhuis?" of "Kan ik nog steeds strippen?" gaan vertellen alsof het iets bijzonders is. Dat geeft helemaal niets want dat is een traditie en die mag niet verloren gaan. Nu de strippenkaart afgeschaft is, zijn we een aantal van deze uitdrukkingen kwijt en het woordje strippen kan b.v. niet meer gebruikt worden om jongedames te laten blozen. Ervoor in de plaats is het woord 'in- en uitchecken' gekomen maar dat heeft nog niet de impact die het woord strippen altijd had. Zeer dubbelzinnige types vinden in elk woord wel een ondeugende betekenis dus wie weet wat de toekomst nog gaat brengen.
Pas hoorde ik dat collega Ronald S. wel een paar heel letterlijke strippers in zijn bus had en dan bedoel ik uiteraard niet dames met een lang stuk papier waarop zij een stempel wensten maar klanten die uit de kleren gaan. Hij reed 's avonds op zijn gemak zijn rondje, had niemand aan boord en veerde zodoende op toen hij bij een halte 2 vrouwelijke passagiers zag staan uit de meest gewilde en wilde leeftijdsgroep in een uitstekende stemming. Dat was zichtbaar aan het enthousiast zwaaien waarmee zij aangaven mee te willen. Met een beetje optimistische fantasie ga je er als chauffeur vanuit dat ze naar jou zwaaien en niet dat ze er staan om met de bus mee te gaan. Ach, als je je niets verbeeldt, ben je ook niets zal ik maar zeggen. De dames stapten luidruchtig in en gingen net voorbij de uitstapdeur zitten. De collega keek zo nu en dan in zijn binnenspiegel en vond dat zijn bus er nu veel gezelliger uitzag. De meiden waren in de juiste stemming om er een geslaagde stapavond van te maken en bij dat vooruitzicht hadden ze gespreksstof genoeg. Het verkeer eiste de aandacht op van de collega en gedurende enige tijd had hij geen oog voor het schoons in zijn bus. Toch werd zijn aandacht opeens weer getrokken door ongebruikelijke geluiden. Hij keek in zijn spiegel, kneep zich in de arm (wel gevaarlijk tijdens het rijden) en geloofde zijn ogen niet. Er stonden 2 meiden in hun slipje bij de achterdeur. Had hij 2 paaldanseressen als passagier??? Nogmaals, strippen was altijd heel normaal in een bus maar als het op deze manier visueel uitgebeeld wordt, zit je als bestuurder toch opeens met je mond vol tanden en met ogen als schoteltjes. Hij draaide zich om en probeerde zijn stem onder controle te krijgen terwijl hij vroeg wat hiervan de bedoeling was. "Sorry hoor", zeiden ze gelijktijdig, "we komen rechtstreeks uit ons werk en hebben onze stapkleding voor vanavond in een tas bij ons. Omkleden kunnen we nergens dus we dachten dat het even gauw in de bus niet erg was". Tja, wat zeg je dan terug? Achteraf kun je allerlei gevatte antwoorden bedenken maar op zo'n moment lukt dat niet echt en meer dan wat gemompel en wat lachen kon er niet van af zeker toen een van de 2 meiden een ladder trok in haar panty. Uiteindelijk kon hij, toen ze omgekleed de bus weer gingen verlaten, nog net roepen dat de strippenkaart afgeschaft was maar dat zij altijd mee konden met strippen in natura. Het was een magere opmerking en hij had graag iets beters verzonnen maar dat komt nog wel zodat de volgende keer een kwinkslag van hoger kaliber voor handen zal zijn. Lachend staken de meiden hun hand nog op en de rest van de rit in een lege bus was net even anders dan anders.
 

       
Surftips:

Op deze pagina is ook veel vakantie informatie te vinden maar dan meer als je al een bestemming hebt en je wilt er meer over weten. Klik vrolijk rond in de wereld en ontdek wat je nodig hebt. Van het afraden van het drinken van kraanwater op Malta tot informatie over verloopstekkers in Hongkong enz. enz. Kijk op http://www.landenkompas.nl

Klik op:     


      
Grappig:

         

Ben je bestand tegen wat onsmakelijke humor, klik dan voor "Koffiepads" op http://www.youtube.com/watch?v=4tW-mdCz-lU - Hoe verzinnen ze het!
 
Er zijn twee mannen aan het werk. De eerste graaft een geul en zonder dat er verder iets in die geul gebeurt, gooit de tweede de geul even later weer dicht. Op de vraag van een voorbijganger wat ze nou precies aan het doen zijn, antwoorden ze: "We leggen draadloos internet aan."

Een Limburger, een Brabander en een Belg zitten in een café te praten over hoeveel het kost om een pint bier te drinken...
Zegt de Limburger: In mijn stamkroeg betaal je de eerste 4 pintjes zelf, en de 5de krijg je gratis.
Zegt de Brabander: Bij ons betaal je de eerste 3 zelf en de 4de is al gratis.
Zegt de Belg: Bij ons is er een café waar je vanaf de 1ste pint al gratis drinkt. Na een pint of 10 krijg je zelfs de sleutel van een kamer boven en daar word je dan nog een hele nacht gratis verwend.
De Limburger en de Brabander geloven hem niet maar de Belg houdt voet bij stuk.
Vraagt de Limburger: heb je dat zelf echt meegemaakt?
Nee, zegt de Belg, maar mijn zus wel.

Een boer rijdt op zijn tractor al slingerend door een Gronings dorpje. Hij zit in zijn cabine en zo te zien vermaakt hij zich prima. Achter hem rijdende agenten vinden het welletjes en besluiten om de man aan te houden. Luid zingend opent de boer zijn cabine en roept: "Wat een techniek hè, in Hilversum draaien ze muziek en ik kan het hier helemaal horen!"
"Ja, ongelofelijk," zegt de politieman" en in Schiedam maken ze jenever en ik kan het hier ruiken!"
  
Een vrouw zegt tegen haar man dat ze snel wil afvallen.
De man zegt: "Dan moet je je inschrijven voor de Missverkiezingen."
Zegt de vrouw: "Waar slaat dat nou weer op?!"
"Nou," zegt de man, "dan val je als eerste af." 

      
Ingezonden berichten:
 
Te koop gezocht: een originele MB200.
Zo kan ik hier wel beginnen denk ik want deze vraag kreeg ik binnen van Rien Harmsen. Rien schrijft: "Ik ben (sinds kort) zelf buschauffeur, en zou graag voor mezelf een stadsbus uit de jaren '70 (zo'n geelgekleurde) willen kopen. Waar is dat mogelijk?"
Ik heb Rien teruggeschreven dat het niet mee zal vallen omdat de meeste bussen uit die periode naar het buitenland zijn of reeds in handen van particulieren en er zal mogelijk geen bus meer in originele staat te koop zijn maar niet geschoten is altijd mis dus vandaar de oproep in deze busbrief. Zijn er lezers die denken Rien te kunnen helpen, stuur dan rechtstreeks een mailtje naar Rien Harmsen via rienharmsen@bluemail.ch

Bedankt namens hem.


   
Tot slot:
Dat was een lange zit achter de computer maar het resultaat mag er hopelijk zijn. Er komen mogelijk nog wat nieuwe weetjes over de WSM-tijd binnen nadat deze busbrief op internet verschenen is. Er moeten nog genoeg mensen zijn die over de foto's in deze brief zaken kunnen vertellen die de moeite waard zijn. Ik wacht het rustig af. In mei hoop ik verslag te doen van meer eigentijdse bussen door aandacht te vragen voor een unieke serie met de naam MAN Caetano. Deze bussen kwamen nieuw in Delft in dienst en zijn nadat Delft in handen van Veolia kwam, door Connexxion ingezet op vele plaatsen in Nederland. Meer hierover in busbrief 112. Tot dan.

Groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
Wijsheden:

Als je van zwemmen slank wordt, wat doen walvissen dan verkeerd?

Als onze kinderen ouders worden zijn we blij,
als onze ouders kinderen worden verdrietig.

Als je achter het stuur slaapt, zullen ze jouw familie wel wakker maken.

 

terug naar de