terug naar de


november 2011

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
__________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Dubbel geleed ___________________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Dubbel geleed
Uitsmijters: Wipbus? - Aanhangfietsen - Vuile slip
SlimvanWim: Q-Dir
Busbabbel: Hollandse (on)vrede
 

De al dan niet bewerkte foto waar busbrief 107 mee begon, heeft mij op het idee gebracht dat ik deze keer de aandacht richt op de dubbel gelede bussen. Foto 1 van de vorige brief was een dubbel dubbel dubbel gelede bus maar ik vind een 'gewone' dubbel gelede wagen al opvallend genoeg. Ik heb het genoegen gehad om tijdens een excursie van onze personeelsvereniging (helaas ter ziele) naar de GVU, het stadsvervoerbedrijf van Utrecht, zelf een stuk te mogen rijden in zo'n lang geval. Aan de ene kant valt dat mee want alles wat achter je aan komt, leidt geen eigen leven en luistert gewoon naar jouw bediening maar.....het luistert wel anders dan een gewone gelede bus en 18 meter van een gelede bus is voor menigeen al een uitdaging dus dan weet je het wel als de lengte uitkomt op bijna 25 meter van een dubbel gelede wagen!!!
Maar goed, hieronder mijn visie op dit fenomeen. Veel leesplezier.
 
Nog even dit: op verzoek van een lezer die nuttig meedenkt, heb ik besloten om voortaan aanvullingen op vorige brieven, en met name de laatst verschenen editie(s), niet alleen te plaatsen in de brief waar het om draait maar om ook in de nieuw verschenen brief melding te maken van deze aanvullingen zodat iedereen beter op de hoogte is van de wijzigingen. Dit zal ik dan doen bij de "Ingezonden Berichten" en daar blijft de informatie staan tot aan het verschijnen van de volgende brief. Hopelijk draagt dat bij tot een beter overzicht.
 

Foto 1:
De titel van deze busbrief had ook makkelijk GVU kunnen zijn want 9 van de 10 foto's betreffen bussen uit het wagenpark van deze vervoerder. Soms ook dezelfde bussen maar met een ander uiterlijk. Van laag naar hoog in de nummering komen er een aantal lange jongens voorbij. Op internet kun je er nog veel meer vinden maar daar ging het mij niet om. De foto's kwamen (op een enkeling na) zonder gericht zoeken bij mij terecht en daar heb ik het bij gelaten. Deze verzameling geeft een aardig beeld van deze muzikale bussen (dubbele harmonica, wat wil je nog meer....)

Om te beginnen zien we hier de 906, een van Hool/DAF uit 2002, een bus uit een flinke serie die de GVU sinds de eerste jaren van deze eeuw in dienst heeft, met een redelijk neutrale reclame uiting. De wagen staat in Utrecht gehalteerd  op de Herculeslaan in 2007. De fotograaf is mij niet bekend maar mogelijk dat ik daar alsnog iets over ga vernemen.


Foto 2a-2b-2c:
Verder met de serie die de hoofdmoot vormt van deze busbrief, de serie die loopt van de 4901 t/m de 4927. Het zijn Van Hool AGG300\DAF wagens en deze 3 foto's zijn van een en dezelfde bus (de 4901) maar met verschillende reclames. Deze bussen van het GVU zijn de eerste en vooralsnog enige dubbelgelede bussen die in Nederland in de lijndienst rijden. Natuurlijk zal de reactie zijn: een de Phileas dan? Helemaal waar maar de Phileas is meer een tram dan een bus gezien het feit dat dit voertuig de mogelijkheid in zich heeft om zonder chauffeur over een aparte baan te rijden, dat zegt genoeg. De Phileas is een compleet nieuw concept terwijl de bussen in deze busbrief voortborduren op de gang van zaken bij een gewone bus.
Voor de lezer die niet precies weet waar de naam Phileas voor staat, hieronder een 2 kleine foto's.

       

Verder met de bussen waar het in deze brief om draait. Wat mij wel opvalt is dat bij foto 2a het wagenparknummer netjes op de voorzijde vermeld staat maar dat, met dezelfde reclame er nog op, bij foto 2b opeens het nummer verdwenen is. De bedrijven die de reclamestickers op de bussen aanbrengen kunnen natuurlijk zoiets weleens vergeten maar bij de AD reclame is er toch iets anders gebeurd. Zulke cijfers vallen er niet af tijdens het rijden.
Foto 2b is gemaakt op de Weg tot de Wetenschap in 2008. (zie ook foto 6)
Foto 2c laat de 4901 in meer sombere outfit zien.


Foto 3a-3b:
Foto 3 laat de 4902 en de 4903 voor wat ze waard zijn en presenteert de 4904 twee maal. Geheel verschillend van uiterlijk wordt bij 3a aandacht gevraagd voor Ortel Mobile en daar onder voor de Utrechtse Universiteit.

In Utrecht zet vervoerbedrijf GVU sinds 2002 dubbel gelede bussen in op de lijnen 11, 12, 12s en 31 naar De Uithof. Deze bussen hebben vier assen en zijn bijna 25 meter lang (24,785 m). Dubbel gelede bussen mogen op de openbare weg rijden doordat er een aparte vergunning voor is afgegeven.


Foto 4:
Bij foto 4 zien we de 5 en dat is lekker logisch toch? De 4905 is zodanig bedrukt met reclame dat ik wel een uitgerekte luxe auto zie maar wat daar allemaal de bedoeling van en voor is, wordt niet echt helder. Of deze reclame dan ook iets heeft opgeleverd durf ik te betwijfelen. De informatie staat dusdanig verspreid over de 25 meter bus dat het doel voorbij geschoten wordt. De foto is gemaakt op de Heidelberglaan te Utrecht in 2008.

 


Foto 5a-5b-5c:
Weer slaan we een nummer over en zien we de 4907 3 keer in beeld. Wat ik miste bij de reclame op de 4905, is hier veel beter vormgegeven. Ook deze foto is genomen op de Heidelberglaan in 2008 dus mag ik ervan uitgaan dat het allemaal door dezelfde fotograaf gedaan is. Als iemand deze man of vrouw kent of de maker leest dit zelf, laat het mij weten en ik zorg dat voor een correcte vermelding van de rechtmatige eigenaar. Ere wie ere toekomt.
Foto 5b laat een 'stenen' bus zien en foto 5c showt een eenvoudige reclame uiting van een bank, hopen dat hij niet omvalt.....
 
 

Foto 6a-6b:
Eveneens op de Weg tot de Wetenschap zien we hier een roze reclame op de 4910 (vreemde naam trouwens, loopt die weg niet verder dan tot de Wetenschap? zie de plattegrond en je weet dat dit nog aardig klopt ook). Ter illustratie staat onder de foto een kaartje om een indruk te krijgen van deze omgeving.
 

Foto 7:
De 4912 is zomaar opeens nog redelijk herkenbaar als wagen van de GVU. Blauw/wit overheerst hier en de reclame is bescheiden zichtbaar. Opnieuw is de Herculeslaan het decor in 2007. Deze wagen speelt ook een rol bij foto 12 waar we schrijver dezes zelf achter het stuur zien zitten. Maar daarover later meer.
 

Foto 8:
Over deze foto kan ik iets afwijkends melden. Deze 4916 heeft namelijk tot 2007 als proef gereden in Duitsland, in Aken bij de ASEAG. (De Aachener Straßenbahn und Energieversorgungs AG) Dit is een Duits OV-bedrijf dat de stad- en streekbussen in de regio Aken exploiteert. ASEAG ontstond in 1942 uit het samengaan van twee trambedrijven. In 1974 werd de laatste tramlijn opgeheven. (met dank aan Wikipedia)
 
 

Foto 9:
Geen uiterlijk waar mensen met migraine graag naar kijken. De 4917 bij het station.
 

Foto 10a-10b:
Het hoogste nummer uit deze van Hool serie in deze busbrief is de 4919. Twee foto's zodat beide zijden bekeken kunnen worden. Het lijken dezelfde reclames maar dat is niet juist want bij foto 10b uit 2009 zien we duidelijk net boven de kentekenplaat 'Tunesië' staan en dat ontbreekt op foto 10a.

Foto 11:
Om het verleden ook een kans te geven heb ik voor de liefhebbers een foto geplaatst van Olaf Horn waarop een gewone gelede bus centraal staat uit de tijd van de standaard gele kleur in het streekvervoer. De 7630 kwam in 1987 van de lopende band en reed eerst voor CN (Centraal Nederland) en later bij Midnet. Uiteindelijk nog even in het geel ipv het groen van Connexxion.
 
Reactie: Na het lezen van busbrief 108 wil ik even kwijt dat de 7630 na de herverkaveling van Centraal Nederland is omgestickerd naar NZH, want hij stond in de stalling in Uithoorn.

Groeten,
Erik van Linden
 

Foto 12a-12b-12c-12d:

Eerder schreef ik al bij foto 7 over een extraatje omtrent de 4912 en hier is dat dan. Een viertal foto's van eigen hand die gemaakt zijn toen er een excursie gemaakt werd naar de GVU. Dit uitstapje werd georganiseerd door de toenmalige personeelsvereniging van Delft en staat in de boeken als zeer succesvol. Alle deelnemers hebben een heel boeiende dag gehad mede door het kunnen rijden met een dubbel gelede wagen.
We werden warm en gastvrij ontvangen en kregen een uitleg over de werkwijze en de geschiedenis van het GVU. Na een rondleiding over het terrein zagen we de 4912 klaarstaan en samen met instructeur Ed zijn we een rondje over het bedrijfsterrein gaan maken. Op GVU 2009 kun je een indruk krijgen van het bedrijf en de excursie.
       
       
 

      
Uitsmijter(s):
Wil je weten hoe nieuwe bussen gemaakt worden? Zonder pornografisch te worden, heb ik een foto gevonden waarop te zien is hoe dit in z'n werk gaat.
 
 
Op de 2e uitsmijter zien we een bus in een vermoedelijk Afrikaans land waar de jeugd een versie van bussurfen heeft ontdekt. Hopelijk maakt deze bus geen noodstop want de gevolgen daarvan laten zich raden.
 

Wat te denken van de derde uitsmijter.......de plaats van deze reclame is slecht gekozen of zou er opzet in het spel zijn?
 

 

     
    SlimvanWim:
Softwaretips:
Deze keer weer een tip van mijzelf. Misschien eentje voor de meer doorgewinterde computergebruiker maar met een beetje doorzettingsvermogen en helder inzicht in een computer, kan iedereen veel gemak hebben van de volgende software. Ik heb het over Q-Dir. Standaard wordt de Verkenner aangeboden om je PC te beheren en mappen te maken of bestanden te verplaatsen. Dat is geen onaardig programma maar net zoals Paint al jaren niet echt in ontwikkeling. Vreemde zaak trouwens dat Microsoft daar niet op inspeelt maar dat moeten ze zelf weten want er zijn gelukkig mensen die software ontwikkelen waarmee wel beter gewerkt kan worden. Een voorbeeld daarvan is Total Commander maar dat is een programma dat er voor een leek nogal raadselachtig uitziet maar de eenvoudigste versie heeft heel veel handigs ingebouwd gekregen. Omdat ik uit ervaring weet hoe ik er zelf tegenaan keek toen ik met de computer begon, neem ik het niemand kwalijk dat Verkenner in de mode blijft. Sinds enige tijd heb ik Q-Dir echter ontdekt. Met dit programma kun je 'gewoon' de Verkenner nabootsen door maar 2 schermhelften te gebruiken maar wil je b.v. meerdere harde schijven tegelijk in beeld zien en bewerken dan kun je dat ook met een simpele click regelen. Kopiëren, slepen, verwijderen enz. enz. kan allemaal heel overzichtelijk met dit programma. Het is klein maar fijn en gebruikt nauwelijks ruimte, legt geen beslag op je capaciteit en maakt het digitale leven aangenamer. Gewoon downloaden, installeren en ontdekken. Het is mogelijk om Nederlands te gebruiken in de opties dus je krijgt er vast geen spijt van.

Download Q-Dir hier op: Q-Dir

 

           
BusBabbel:
Hollandse (on)vrede:
In de vorige brief heb ik geprobeerd om collega's ervan te doordringen dat we beter onze zegeningen zouden moeten tellen in plaats van mopperen op de tegenwoordige tijd en te blijven hangen in wat ooit goed was, het verleden. Wat wel altijd gebleven is in ons werk en wat ook wel zal blijven ondanks alle veranderingen, is het onregelmatige van ons werk. We hebben allemaal aan het begin van onze loopbaan gekozen voor deze baan, noem het maar een levenswijze, en dit het blijft een onderdeel van ons werk waar we altijd mee moeten schipperen. Vroege dienst, late dienst, gebroken dienst en weekeinden. Het is nooit saai, onze dagen zijn nooit hetzelfde en je kan naar b.v. een tuincentrum of meubelboulevard buiten de beroemde/beruchte spitstijden aldaar. Dat is het voordeel maar natuurlijk kleven er ook nadelen aan onze wisselende diensten. Je werkt vaak op tijden dat een ander ontspannen met zijn of haar voeten omhoog voor de buis hangt en meewarig het hoofd schudt als jij voorbij komt rijden. Ikzelf heb dat nooit zo gevoeld maar dat komt omdat ik mij juist bij mijn vorige werkgever stoorde aan het eentonige van de dag. Elke dag dezelfde tijd de deur uit, vaak dezelfde mensen onderweg tegenkomen, precies weten hoe alles er over een maand nog steeds zou uitzien. Dat ging mij nou juist tegenstaan en het was een verademing toen ik op de bus begon. Elke dag andere tijden, vaak andere collega's, andere ritten, andere klanten, ander verkeer, ander weer en elke dag een andere bus.
Ook nog eens betaalde pauzes, kleding van het bedrijf en je hoeft je bus niet te tanken en op te ruimen zoals collega's in de tour vaak moeten doen. Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, natuurlijk niet want dat bestaat sowieso in Nederland niet. Als wij in doorsnee Nederland ons zouden realiseren wat het betekent om in een van de beste landen van de wereld te wonen dan zouden we vast minder mopperen maar er ontstaat altijd een bepaalde gewenning waardoor we het mopperen weer ter hand gaan nemen. Een Nederlander die niet moppert is verdacht.
 

       
Surftips:
Helaas zijn alle linken uit deze brief niet meer beschikbaar.

Klik op:     


      
Grappig:
Een vrouw zegt tegen haar man dat ze snel wil afvallen.
De man zegt: "Dan moet je je inschrijven voor de Missverkiezingen."
Zegt de vrouw: "Waar slaat dat nou weer op ?"
"Nou," zegt de man, "dan val je als eerste af."

Een Vlaamse boer wordt bezocht door de Belastingen en door de Economische Inspectie. Hij wordt gecontroleerd omdat hij zijn werknemers niet correct zou betalen.
"Ik zou graag de lijst zien van jouw werknemers en hun lonen", zegt de controleur.
"Wel", zegt de boer, "er is mijn meesterknecht die werkt hier nu drie jaar. Ik betaal hem 400 euro per week plus kost en inwoning.
"Er is ook nog de kokkin. Zij werkt hier nu 18 maanden en verdient 300 euro per week plus kost en inwoning."
"Tenslotte is er nog een die wat simpel is. Die werkt ongeveer 18 uur per dag en doet 90 % van het werk op de boerderij. Hij verdient 10 euro per week, betaalt zijn eigen kost en inwoning en ik koop voor hem iedere zaterdagavond een fles whisky. Af en toe slaapt hij bij mijn vrouw."
"Dat is de kerel waar ik mee wil praten, die simpele" zegt de controleur.
"Hij staat hier voor je", zegt de boer, "want dat ben ik"!

"Wilt u iets eten?" vroeg de stewardess aan de man voor mij. "Waaruit kan ik kiezen?" vroeg hij. "Uit ja of nee," zei ze.
 

      
Ingezonden berichten:
Voor de KLM busbrief (nummer 106) heb ik van Martinus de Groot nogmaals 2 fraaie foto's toegestuurd gekregen. Deze zijn toegevoegd in busbrief 106 bij foto 16a en 16b.
 
In busbrief 107 heb ik een cabine laten zien die nogal wat gemoederen heeft beroerd. Het bleek een wagen van de LTM te zijn en van Henk K. kreeg ik enthousiaste reacties. Zelfs een compleet schrijven van zijn hand over die tijd. Bezoek brief 107 nogmaals en kijk bij foto's 6a en 6b voor de aanvullingen.
 

   
Tot slot:
Zo, mijn huiswerk is af en nu maar weer met enige spanning afwachten wat het cijfer wordt. Zolang ik merk dat ik een voldoende heb gescoord, ben ik tevreden. Tussen de bedrijven door heb ik een aantal items verzameld in 1 bestand/overzicht en dat is te vinden op de startpagina van de busbrief. De busbabbel, slimvanWim en de linken uit alle busbrieven staan in volgorde van verschijnen bij elkaar. Samen met de zoekfunctie die ik heb aangebracht (onder de bedrijfslogo's), hoop ik dat jullie hiervan gemak hebben bij het doorzoeken van alle 108 edities.
Graag tot de volgende brief.

Groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
Wijsheden:

Je kan iemands karakter beoordelen aan de manier waarop hij mensen behandelt die niets voor hem kunnen doen.
(M.Davis)

Mensen die gelukkig zijn, verlangen naar nog meer geluk. Dat is hun ongeluk.
(G. van Acker)

Ga nooit weg zonder te groeten. Ga nooit heen zonder zoen. Als je het noodlot zult ontmoeten, kun je nooit meer over doen.
(T.Hermans)

terug naar de