02 mei 2010

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
__________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Mengelmoes  ____________________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
           
 
Inhoudsopgave:
Mengelmoes
Uitsmijters: Een onderwaterbus en een al te fanatieke werkopvatting
SlimvanWim: Lettertypes installeren
Busbabbel: Klerezooi
      

Het zijn de brieven wel de laatste tijd. Het zijn flinke bevallingen en ik pers er steeds weer een nieuwe boreling uit. In deze brief gooi ik vele types bussen door elkaar alsmede oud en nieuw, zwart en wit en warm en koud. Een echte mengelmoes dus. Ga er even voor zitten en geniet van gebodene.
 

Foto 1a-1b:
Busbrief 99 heeft de gele kleur als onderwerp maar ik begin deze aflevering gelijk met een voorproefje. De eerste foto is een lang vervlogen beeld van Delft Station met 2 stadsbussen voor het stationsgebouw. Het plein heeft daarna al eens een facelift gekregen en een meerdere indelingen maar nu is er slechts nog zand te zien vanwege de aanleg van een spoortunnel. Om precies te zijn, zie je hier de 6501 en daarachter de 6505.
De eerste bus waar ik ooit mee heb gereden staat hieronder bij foto 1b. De 2570 was in Delft de lesbus in die dagen en de proefrit tijdens mijn sollicitatie moest ik met deze wagen uitvoeren. Een belevenis die in mijn geheugen gegrift staat, zelfs nog na 28 jaar en circa 800 'bereden' bussen. De bus is mij altijd dierbaar gebleven en ik vind het dan ook heel jammer dat deze wagen nooit in aanmerking is gekomen om bewaard te blijven. Helaas moet ik het nu dus doen met de herinneringen. Gelukkig hebben we de foto's nog.

Foto 2a-2b-2c-2d:
In deze mengelmoes passen de volgende foto's prima. Als iemand mocht denken dat een bus echt iets is voor oma met de boodschappentas, een werknemer die bij zijn werkgever niet kan parkeren, een puberende scholier of moeders met kinderwagens op weg naar de markt, heeft het bij het verkeerde eind. Op bijgaande foto's is te zien dat ook Hogerhand zich met de bus bemoeit. Geen flitsende moderne touringcar voor de Allerhoogste maar gewoon een oude bus in een 2e leven. (misschien wel zo toepasselijk) In plaats van kerkklokken zien we een claxon op het dak gemonteerd bij de eerste 2 foto's. Deze plaatjes zijn geschoten in Delft bij de Zuidpoort door Eline F. Het lijnnummer is bij allebei de bussen 777 dus dan weet je dat als je bij een halte zit te wachten en je ziet een bus naderen. Foto 2a en 2b laten een bus zien uit de MB200 serie van den Oudsten en het betreft om precies te zijn een bus van de GADO en wel de 1566, gebouwd in 1984.
           
Een andere internationale organisatie op geloofsgebied is The King's Coach, met een Leyland. Het internationale zie je al aan de instap die aan de linkerkant van de bus zit. De bus ziet er wel flitsend uit maar dateert volgens de kentekenregistratie van de RDW toch al uit 1973. De datum van de eerste particuliere kentekenafgifte is 1995 dus alweer enige tijd geleden.
             
De derde bus is er eentje die op de gevoelige plaat is vastgelegd bij een actie op 21 juli 2007 in Rotterdam met Gregori La Cruz op het Afrikaanderplein aldaar. Gregory is 31 jaar superverslaafd geweest met alle bijwerkingen van dien, is tot inkeer gekomen en doet nu iets terug voor de mensheid via De Verandering. Over de bus zelf heb ik weinig gegevens helaas.

Foto 3a-3b-3c-3d-3e:
Nu 3 foto's van een andere bus met een nobel doel. Per 1 januari 2005 heeft "Stichting Kinderopvang Schiedam" een nieuwe naam gekregen, nl. KomKids B.V. en KomKids maakt gebruik van een ex-Connexxionbus. Mijn buurman Wim M. heeft mij deze foto's toegestuurd. Hij schrijft: "Kijk je ogen uit naar de indeling" en "deze (lange) bus werd door mijn vriend Cor gereden in opdracht om kinderen naar diverse gelegenheden te brengen zoals een manege. Een dagje uit dus." en inderdaad ziet het er heel speciaal uit. Achterin is de bekleding te herkennen van Connexxion en we hebben dan ook te maken met wagenparknummer 9067 uit 1999. Een Volvo/Berkhof, model Duvedec.
Dat het zoals met elke bus, niet altijd helemaal naar wens gaat, is te zien op foto 3d waar de sleepdienst ingeschakeld moest worden. Voor de kenners heb ik een klein fotootje met het dashboard bijgeplaatst waar het kastje van de Combofoon nog te zien is.
           

Foto 4a-4b-4c:
Deze bus kreeg ik toegestuurd maar ik kon er in eerste instantie weinig over vinden. Gelukkig is er het kenteken dat voor opheldering kon zorgen. Om de tekst verder beperkt te houden, heb ik een fotoafdruk gemaakt van de gegevens en die staan bij foto 4c. Leudelange is een gemeente met ruim 2000 inwoners in Luxemburg dus deze MAN is ongetwijfeld uit deze contreien afkomstig maar nu met Nederlands kenteken in andere handen gevallen. Pass auf, schwenkt aus dus.....
           

Foto 5:
De foto's in dit hoofdstuk zijn uit voorzorg verwijderd in verband met mogelijk auteursrechten.
 

Foto 6a-6b:
Een gloednieuwe HTM gasbus bij foto 6a. Net als Veolia is de HTM overgegaan op gas om het milieu een dienst te bewijzen maar ik vermoed dat Ton die trots naast zijn Mercedes poseert op foto 6b andere gedachten heeft over gasbussen. Ton is een echte bussenman en menig mailtje heb ik van hem mogen ontvangen. Ton zal vermoedelijk meer verwantschap hebben met alles wat ouderwets gromt en bromt en dan is de Mercedes waar hij naast staat al een beetje behelpen vergeleken met het 'echte' werk. Hier zie je op het platform van Den Haag CS een Mercedes-Benz O405 gebouwd bij Mannheimer in 1996. Het bouwjaar van Ton weet ik niet maar zonder hem te beledigen durf ik nu al vast te stellen dat het verder terug in de tijd zal zijn dan de bus waar hij naast staat.....

Foto 7a-7b-7c-7d:
Geen foto's waar ik heel veel meer over kan zeggen dan dat ik ze graag laat zien. Wat te denken van zo'n groene rij? De dirigent staat ervoor in rood/wit en ik kan me vergissen maar ik denk dat het een Noviobus is. 
Hier een luchtfoto waarop in een fraai patroon van een half klaverblad tientallen bussen van de NACO in 1965 te zien zijn op weg om de tunnel in te rijden. Er is vast wel iemand die mij kan vertellen welke tunnel het is. Ik gok op Noord-Holland (NACO-gebied) en mogelijk is het bij Velsen. Ik hoor het wel.
De foto van de optocht van deze bussen uit 1965 bleek inderdaad genomen te zijn bij de Velsertunnel.
Van Olaf Horn kreeg ik de bevestiging dat het een juiste gok van me was en van Niek eveneens. Niek verwees naar de markante ventilatiegebouwen en ook Harm deed dat met nog een kleine toelichting van zijn hand: "Deze foto is gemaakt bij de Velsertunnel, dat kan je zien aan de ventilatie "schoorstenen" aan beide zijden van het Noordzeekanaal. Aan de grote keerlussen te zien is hij genomen vanaf de zuidkant. De foto is (waarschijnlijk) gemaakt tijdens de opening van de tunnel door H.M. Koningin Juliana, en dat was niet in 1965, maar in 1957, om precies te zijn op 28 september! Nou dat was het wel weer voor nu, veel succes met de volgende brief (brieven) Groeten uit Hippolytushoef."
Over sfeerfoto's gesproken. Fotograaf Peter de Vries heeft er kijk op en deze Veolia gasbus staat hier te huiveren in de mist op het tijdelijke busstation van Delft. Gewoon mooi.
De winter heeft voor vele fraaie plaatjes gezorgd en onderstaande foto hoort daar bij. Bedankt anonieme fotograaf!
Een korte aanvulling op deze fraaie sfeerfoto met een bedankje aan de fotograaf. Je voelt het al aankomen, de anonieme fotograaf heeft zich gemeld en zijn naam is Patrick Zijp. Als toelichting op deze foto schrijft Patrick: "De foto van de 9103 heb ik gemaakt tijdens een nachtdienst. Dit was op 24 januari j.l. Er was geen slecht weer voorspeld, maar zoals je op de foto hebt kunnen zien, is er toch best wel wat sneeuw gevallen en ik had redelijk wat moeite om de bus in en om Amstelveen netjes op de weg te houden. Een (duw)gelede bus wil makkelijk gaan schuiven met de aanhanger. Op de terugweg draai ik vanaf de  A2 de A10 op weer richting het Centraal Station van Amsterdam. Vanuit het niets sloeg m'n linkervoorwiel vast en later bleek dat de remklauw helemaal was krom getrokken, waarschijnlijk door plotselinge afkoeling van de sneeuw. Eenmaal op de vluchtstrook gekomen heb ik dit plaatje kunnen maken, ik had toevallig m'n statief ook bij me."

Foto 8a-8b-8c:
Van diverse kanten heb ik ook menig buitenlandse bus toegestuurd gekregen. Voor een busbrief in het teken van Nederlandse bussen in een 2e leven in het buitenland heb ik er al veel verzameld maar hier dan 3 foto's waarvan alleen de laatste een Nederlandse oorsprong heeft. Vele soorten bussen zijn al eens aan de beurt geweest in de busbrieven maar een hotelbus heb ik naar ik weet, nog niet eerder in beeld gebracht. Mijn buurman (zie bij foto 3) heeft deze foto gemaakt op vakantie in 2009 in Troyes, een plaatsje in Noord-Frankrijk. Als ik uitga van het feit dat achter elk raampje iemand zal moeten slapen en dan ook nog eens aan weerzijden van deze bus dan zal deze bus rekening met de omvang van zijn reizigers moeten houden en nu blijkt dit bedrijf ook nog eens afkomstig te zijn uit Beieren.....Er kunnen circa 23 mensen mee en voor de bagage is er een aanhanger geregeld. Op de webpagina van deze vervoerder staat dat deze bussen veel ingezet worden naar Engeland, Schotland en Wales.
Als ze op onderstaande foto gebruik maken van teltredes om passagiers te registreren dan heeft dat weinig zin. Een deel van de passagiers ging namelijk niet via de teltreden met de bus mee..... De versterkingswagen moet nog komen, hoopt men. Ik zou zo zeggen: blijf hopen.
Deze foto heb ik gekregen van Roel van H. die in september 2009 in Nepal op vakantie was richting Pokhara, de tweede stad van Nepal. (zie kaartje)
 
Dan als derde weer een Cubaanse bus met Nederlandse wortels. Van Ruurd Berendes kreeg ik deze foto en hij geeft zelf aan in zijn mailtje dat het een gokje is maar hij denkt aan de ex-CVD-Novio 551 (CVD = Centrale Vervoersdienst der Gemeente Nijmegen) Dit zou dan een Volvo-Zabo bus moeten zijn met ooit kenteken UB-52-22. Deze wagen is gebouwd in 1961 en uit dienst gegaan in 1974.
 
Ik heb niet goed opgelet want (bedankt Olaf Horn) op de foto is duidelijk te zien dat het hier om een DAF/Hainje voertuig gaat en niet om een Volvo-Zabo bus. Ik trapte daarmee verschillende liefhebbers op hun hart, vandaar hier de correctie.
 
Dick, als grote liefhebber van Volvo, kwam direct met een uitgebreide toelichting over de werkelijk bus met nummer 551 die ik blijkbaar opgezocht had en waar ik hieronder een gedeelte van plaats.
"Een Volvo/ZABO-bus met het wagennummer 551 die van 1961 tot 1974 heeft gereden????.................... ik had natuurlijk direct moeten bedenken dat je een van de City Coaches van de BBA bedoelde! Dat was een Volvo/ZABO-stadsbus uit een eerdere tijd en ook uit een eerdere tijd dan de DAF/Hainje-standaardstadsbussen, want die begonnen pas omstreeks 1967 te rijden."
Dick vervolgt zijn verhaal met een toelichting waarin diverse 'weetjes' staan en dus volgt hier nog een deel van zijn uitleg.
"Op Pinterest vind je wat meer informatie over die leuke stadsbusjes uit de zestiger jaren, met een foto van soortgenoot 549, die tegenwoordig nog steeds door de Stichting Veteraan Autobussen wordt gekoesterd, en je vindt bij de foto zowaar de naam van SVA-enthousiasteling Erik Kanters, die een paar dagen geleden - je zult dat wel op Marty's website hebben gezien - waarschijnlijk als eerste bushobbyist in de geschiedenis vanwege deze passie uit naam van Hare Majesteit is geridderd! Ook wel aardig om een keertje te noemen misschien.
De City Coaches werden ingezet op de toenmalige BBA-stadsdiensten in Breda, Tilburg, 's-Hertogenbosch en Helmond. Later kregen ze vanwege aangescherpte emissie-eisen een nieuwe DAF-motor, waardoor voortaan de namen van zowel DAF als Volvo op de voorplaat voorkwamen! Ook Schutte in Zwolle reed met dit type stadsbus en zal zich ook aan de nieuwe eisen moeten hebben aanpassen, maar bleef, voor zover mij bekend, Volvo hierin trouw. En tenslotte - daar heb je hem weer, zul je wel denken ..... - óók Tensen heeft één zo'n City Coach gehad (bus nr. 44), die speciaal werd ingezet op lijn 11 tussen Soest (Hees) en Baarn, wat voor een groot gedeelte eigenlijk een lokale lijn in Soest was. Maar die City Coach had wel hetzelfde monotone "variomatic"-geluid, maar een behoorlijk ander uiterlijk omdat de carrosserie niet van ZABO, maar van Den Oudsten afkomstig was.
Jammer dat de BBA (als voorloper van VEOLIA) niet veel eerder Haaglanden heeft veroverd, want dan hadden er op de stadslijnen in Delft misschien ook ooit nog City Coaches gereden...."
(Dick wederom mijn hartelijke dank voor de genomen moeite ons allemaal te voorzien van deze informatie - red.)

Foto 9a-9b:
Het gaat hard, ik ben al bij foto 9 aanbeland. De eerste foto is het bordje met de wijze spreuk en is niet van toepassing op de foto eronder. Tenminste als ik de staat zie waarin deze bus verkeert dan zou het toch best eens de reden kunnen zijn geweest. De foto van Sierd Looman laat de ontluistering zien waar een bus aan ten prooi kan vallen. Ooit blinkend van de lopende band gerold en de trots van menig chauffeur maar nu uitgekleed op de sloop. Mijn informatie laat me in eerste instantie in de steek want ik ken slechts een 7050 bij de ZWN en deze is toch echt van CN geweest. Gelukkig ben ik niet voor één gat te vangen en heb ik het toch gevonden. Deze wagen uit 1961 was van de NBM wat overgegaan is naar Centraal Nederland in 1974 en in juni 1976 is deze wagen op de sloop terechtgekomen. Het was een Leyland-Van Hool.

Foto 10a-10b:
Het tiende onderdeel van deze busbrief bestaat uit 2 foto's van heel modern materiaal. De ene foto om de lengte en de andere om het opschrift.
Op 10a zie je een dubbelgelede bus, de Phileas. Eindhoven heeft al kennis gemaakt met dat bijzondere vervoerssysteem dat bestaat uit een 24 meter lange, dubbelgelede bus die automatisch wordt geleid. In principe kan dit voertuig zonder chauffeur rijden. De kennismaking heeft niet tot veel enthousiasme geleid als ik de reacties op internet eens doorlees. Veel storingen, veel onkosten en dus (nog) geen succes. Meer info kun je vinden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Phileas
Deze foto heb ik recent toegestuurd gekregen en zou bijna logisch bij de uitsmijters horen te staan maar daar heb ik er al 2 en dus smokkel ik een beetje en vind je hem hier. Leuke bus om mee te nemen naar Engeland.....toch wordt het stoere opschrift afgezwakt doordat eronder staat dat het een bus is voor mietjes....

      
Uitsmijter(s):
Trucage denk je in eerste instantie bij het zien van deze foto maar het schijnt toch echt waar te zijn. Op de bodem van de Vinkeveense plassen ligt een CSA bus voor duikers als oefenobject voor de duikers van de brandweer. Welke bus...??? Lees maar verder. Commissie Standaardisering Autobusmaterieel, kortweg CSA, ontstond in 1961 op verzoek van de RET. De commissie bestond uit vertegenwoordigers van de drie vervoerbedrijven GVB, RET en HTM. Utrecht zag de voordelen ook van en sloot zich in 1965 aan bij de Commissie. Zo ontstond het standaard uiterlijk van de stadsbussen in de grote steden.
 
In het water van de duiklocatie ligt op 3 meter van de kant een spoor met autobanden als je dat naar rechts volgt dan kom je vanzelf bij de bus. In de bus zitten 2 snoeken van met ongeveer 1 meter lengte. (Deze tekst kun je echt vinden op internet, ik verzin het niet. Er staat niet bij of die snoeken een rijbewijs hebben....)
Uit de Amsterdamse serie bussen 1 t/m 45 (DAF SB200DKDL/Hainje) werden op 7 maart 1987 de 12, 15, 26, 29, 30, 33, 34 en de 39 buiten dienst gesteld en in Oost opgeslagen. Op 12 december vertrok de 33 naar Suriname. De 33 kwam later weer naar Nederland en trok zich terug in de Vinkeveense Plassen. Eerst lag er dus de GVBA 33, tegenwoordig ligt de TET/Oostnet 3356 er als oefenobject voor de brandweer.
 
Heel frappant is het dat ik denk een leuk bericht te brengen voor duikliefhebbers door te melden dat er bus op de bodem van de Vinkenveense Plassen ligt, krijg ik van Marty een correctie gestuurd die hij al eerder op zijn webpagina had geplaatst maar die ik over het hoofd heb gezien. Wat wil het geval.....de bus is onlangs verwijderd!!! (Zie bericht) Wat deze duikvandalen precies uitgehaald hebben, vermeldt het bericht niet maar misschien gebruikten ze de bus als 'zuipkeet'.
               
De tweede foto heeft niets met een bus te maken maar ik kon het toch niet laten om hem te laten zien. Misschien een beetje morbide maar hier blijkt maar weer dat ze zich in Engeland strak aan regelgeving houden. Foutparkeren? Ok, dat zullen we dan wel eens zien. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de overledene een werknemer van het parkeerbedrijf is en graag zijn laatste reis met zijn eigen sleepwagen wilde maken. Hoe het ook zij, het levert een bijzonder plaatje op.
 
De busbrieven worden met een opmerkzaamheid gelezen die mij soms verbaast, zoals onderstaand ingezonden bericht.
"Hoi Wim,
Ik zat net de busbrief 98 te lezen, waar een Engelse lijkauto op staat. De kans is groot dat deze foto nep is, links zie je namelijk een professionele microfoon... Wellicht handig om erbij te zetten.
Groet,Jannick"

http://busfoto.jannickbolten.nl

 

     
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Er zullen genoeg mensen zijn die accepteren wat Microsoft ze voorschotelt maar ik dus niet. Altijd ogen en oren open om te sleutelen aan het een en ander om het naar eigen smaak in te richten. Ik zal zelden de echt belangrijke instellingen wijzigen want aan zulke bezigheden kleeft een risico. Tuurlijk kun je die risico's weer inperken maar dan ben je al gepromoveerd van beginner tot gevorderde op computergebied. Dat wil ik niemand aandoen die slechts een eenvoudige gebruiker is en wil blijven. In deze rubriek tip ik jullie dus over randverschijnselen en deze keer doe ik dat op het gebied van lettertypes ook wel fonts genoemd. Wie ziet zo nu en dan niet een tekst voorbijkomen geschreven in een fraaie vorm. Dat zou ik ook wel willen kunnen, is dan misschien de gedachte die opduikt. Dat kan ook en ik zal proberen om dat uit te leggen. Eén voorwaarde is wel dat je weet hoe je moet downloaden maar dat is voor 95 % van de computergebruikers wel eens aan de orde geweest.
Er zijn duizenden en duizenden lettertypes/fonts, van gekke tot sjieke, van strakke tot speelse enz. enz. Veel worden er ook op je computer gezet zonder dat je het weet want als je bepaalde programma's installeert dan worden er meestal lettertypes bijgeleverd die ongemerkt meeliften. Kan geen kwaad maar waar het mij om gaat is dat je nu zelf eens een keuze kan gaan maken. Ga naar b.v. Gratis Fonts en zie daar een aantal groepen staan van 3D tot Western maar ook een keuzen rij van A tot #. Om het allemaal wat persoonlijker te maken kun je je eigen naam invullen zodat alle voorbeelden van lettertypes er vertrouwd uitzien. Als je met je muis over een voorbeeld gaat, zie je alle letters in dit font als voorbeeld. Klik je op een voorbeeld, dan zie je in een nieuwe pagina alles letters en cijfers nog eens groter om te beslissen of je dit een geschikt lettertype vindt om op jouw computer te gaan gebruiken. Is er besloten dat je het graag wilt gaan gebruiken dan klik je op 'Download' en sla het bestand op in een daarvoor geschikte map of gewoon even op het bureaublad.
 
Voor de oudere versies:
Ga dan naar het Configuratiescherm (via Start) en kies daarin voor 'Lettertypes'. Nu opent een venster waarin je alle lettertypes ziet die al op je computer staan. Ga terug naar het Bureaublad en klik met de rechtermuisknop op het bestand met de naam van het lettertype dat je net gedownload hebt en kies in het menu voor 'Extract here'. Nu zal er een map op je bureaublad bijgeplaatst zijn met daarin het gewenste lettertype. Open die map en klik met de rechtermuisknop op het lettertypebestand en kies voor kopiëren. Ga nu naar het venster met al de lettertypes, klik met de rechtermuisknop op een lege plek en kies voor  'plakken' en je hebt er een lettertype bij. Ik begrijp best dat er genoeg mensen zijn die al zijn afgehaakt want het klinkt waarschijnlijk allemaal wel ingewikkeld maar als je het gewoon een keertje probeert, gaat het je best lukken. En lukt het niet, geen man overboord, je kan er geen kwaad mee aanrichten. Ik wil nog wel 1 waarschuwing toevoegen. Ga niet als een gek tientallen lettertypes installeren maar kies zorgvuldig want als je er heeeeel veel installeert wordt je computer er wat langzamer door. Natuurlijk zijn er mensen die dit op een andere manier doen maar dat is het oude liedje: er zijn voor elke handeling op een computer meerdere manieren en iedereen heeft een andere voorkeur.
 
Voor Windows 10:
Ga naar de bekende instellingen en dan weer naar de persoonlijke instellingen. Kies daar voor 'lettertypen' en de aanwijzingen staan in beeld.

           
BusBabbel:
Klerezooi:
Voor chauffeurs is de zomer een geliefde periode. Niet alleen vanwege de vakanties maar zeker ook omdat door stijging van de temperatuur de kleding luchtiger wordt en zodoende de natuur beter tot z'n recht komt en opvallend zichtbaar wordt bij de medemens. Ikzelf ben de mening toegedaan dat daardoor ook zaken aan het licht komen die beter verstopt hadden kunnen blijven maar veel mensen denken vast dat ze een lachspiegel in huis hebben en dat het in werkelijkheid wel meevalt. Er moet en zal met de mode meegedaan worden ongeacht of het wel voor iedereen gemaakt is. De mannequins die de nieuw ontworpen kleding showen, puilen nergens uit en dat doen de meeste dragers van de modekleding helaas wel. Ooit werd kleding gedragen met o.a. de bedoeling er voordelig uit te kunnen zien door bepaalde plaatsen niet te accentueren. Die stelling is onder invloed van massale reclamecampagnes en televisieprogramma's verlaten. Jan en Alleman en Sjaan en Allevrouw lopen rond met iets dat het midden houdt tussen slechte smaak en wanstaltigheid maar het deert hen niet omdat ze zichzelf blijkbaar niet vaak zien op foto's of film dus wie ben ik om me daar dan aan te storen. Gelukkig hebben wij als chauffeurs een neutraal kledingpakket en is het de bedoeling dat excessen niet voorkomen. Toch moet mij van het hart dat er door collega's zo nu en dan een slechte smaak tentoongespreid wordt. Dit wordt in de zomerperiode nog eens ernstig versterkt. Zeer creatief weet een aantal chauffeurs zichzelf om te toveren tot een onappetijtelijk type. Overhemden staan te ver open of stropdassen komen op navelniveau terecht. Om nog maar niet te spreken van de beide onderdanen die opeens ontbloot dienen te worden. Niet alle vrouwen zijn geschikt voor een rok maar zeker niet alle mannen zijn geschikt voor een korte broek vandaar dat die bij de meeste bedrijven niet in het kledingpakket zit. Dat is niet voor niets. Kijk bij hoge temperaturen eens om je heen en zie wat ik bedoel. Ja maar anders hou ik het niet uit, is dan het argument. Zijn wij een maatschappij van mietjes geworden? In deze busbrief komt de tijd van vroeger heel vaak aan bod en ik verzoek de mensen die zich in de zomer onsmakelijk denken te moeten showen, om eens goed notie te nemen van foto's uit vroeger tijden. Toen was er geen sprake van een soepele mentaliteit. Pet en colbert en stropdas maakten de dienst uit. Bussen hadden geen airco en moesten ook bij hoge temperaturen met spierkracht de bocht om gestuurd worden in plaats van met de kracht van 1 vinger! Dat was pas zweten maar het hoorde zo en discipline stond hoog in het vaandel dus jezelf uitdossen als een Amerikaanse toerist was er niet bij. Vrouwen zaten toen nog niet achter het stuur maar waren wel als conductrice te vinden op de bussen en zagen er uit om door een ringetje te halen. Tegenwoordig is het nog steeds zo dat veel vrouwen té gevoelig zijn voor hun beeldvorming zodat ze het wel uit hun hoofd laten om zichzelf onvoordelig te tonen. Dat is gewoon een vrouwelijke eigenschap die vaak van pas komt. Mannen hebben daar minder mee te stellen. Gooi open die lappen, trek op die broekspijpen en gooi die buik in de frisse wind. Emancipatie is leuk hoor maar, jongens, gedraag je niet als een vrouw en bewaar je mannelijke vormen voor thuis.
Het klinkt nu of het met alle mensen uit de hand gelopen is en dat is in het algemeen wel zo maar niet bij iedereen op hetzelfde gebied. Op het terrein van kleding zijn er natuurlijk genoeg collega's (en ook passagiers) die smaak en/of zelfkennis hebben en zich niet overgeven aan deze smakeloze onverschilligheid. Hulde aan hen. Hou vol wil ik maar zeggen en wat de warmte betreft: als je denkt dat je het niet uithoudt, is er een heel goed middel tegen en dat is om er geen of weinig aandacht aan te schenken want dan heb je er gegarandeerd veel minder last van.
Warmte zit niet in je kuiten maar tussen je oren en dat is niet slechts met warmte het geval maar op veel meer gebieden kun je merken dat er zich veel meer afspeelt tussen die flappen. Gebruik die grijze massa en probeer een beetje waardigheid aan de dag te leggen.

       
Surftips:
Lyricstube is precies wat de naam zegt. Je ziet een flink aantal namen van artiesten en als je klikt op een naam zie je een filmpje via YouTube van die artiest en daarnaast de tekst. Naar onderen staan nog veel meer nummers van die artiest. http://www.lyricstube.net/


Klik op:     


 
   
Grappig:
In de trein zaten een handelsreiziger en een boerin. De boerin had een mandje eieren bij zich. De handelsreiziger een lunchpakket. De man besloot een grap uit the halen. Kan ik een ei van u kopen? vroeg hij.
Dat kon natuurlijk. Hij betaalde voor het ei, stopte het in de zak van zijn jasje en keek op zijn horloge. Na een paar minuten haalde hij het ei tevoorschijn. Hij pelde het en at het op. De boerin keek stomverbaasd naar het ei, dat ineens gekookt bleek te zijn, maar ze zei niets.
De man stond op en ging naar het toilet. Toen hij terug was, vatte de boerin moed en ze vroeg: "Hoe deed u dat met dat ei? Kunt u het nog eens laten zien?"
"Ach", zei de man: "Ik heb nu net het warme water weggegooid."
 
Ze zijn er in het Academisch Medisch Centrum achtergekomen wat er gebeurt als je schaamluizen kruist met vuurvliegjes.
Dan krijg je een lampionnen-optocht in je onderbroek!

Een vrouw is eieren aan het bakken als haar man thuis komt. Hij loopt de keuken in en begint meteen te roepen:
PAS OP ! ! ! MEER BOTER ! !! STOP ! ! STOP ! ! DRAAI ZE OM ! !
BOTER ! ! ZACHTER ! ! ZACHTER ! ! MEER BOTER ! !
ZIE JE DAT DAN NIET ? ! ZE GAAN AANBRANDEN ! !
PAS TOCH OP ! ! DRAAI ZE OM ! ! SCHIET OP ! ! HAAST JE ! ! DRAAI ZE NU OM ! !
STOP ! ! STOP ! ! PAS OP ! ! TE VEEL BOTER ! ! HET GAAT SPATTEN ! !
ZET UIT ! ! ZET UIT ! ! PAS OP ! ! JE GAAT JE VERBRANDEN ! ! ZACHTER ! ! ZACHTER ! !
HOLA, HOLA, TE VEEL BOTER EN TE WEINIG ZOUT ! ! OHHH ! ! TE WEINIG ZOUT ! !
De vrouw is compleet overstuur en gilt: "Waarom roep jij zo? Wat is er met je aan de hand?"
De man draait zich om en zegt heel kalm, terwijl hij de keuken verlaat: "Gewoon om je duidelijk te maken hoe het aanvoelt als jij naast me zit in de auto."

      
Ingezonden berichten:
Hallo Wim,
Ik was op vakantie in de Morvan en tijdens een wandeling kwam ik deze bus tegen. Hij wordt gebruikt als jagershut. Alles stond erin, om eens  lekker te pauzeren. Maar... ik heb eigenlijk geen idee waar hij vandaan komt. Groeten van Nan - Hellevoetsluis.
 
2 korte aanvullingen op de vraag van Nan. Enkele lezers wisten te melden dat deze uitgerangeerde Franse bus hoogstwaarschijnlijk een afgeschreven Parijse stadsbus moet zijn geweest. Meer kan ik Nan niet bieden aan achtergrondinfo.
               
               
               

   
Tot slot:
Dat was het dan weer, nummer 98 rolt van de persen. Als jullie er net zoveel plezier aan beleven als ik bij het maken ervan dan ben ik een tevreden mens. De volgende brief staat, zoals vermeld in het intro, op de agenda voor 30 mei dus graag tot dan.
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
       
    
Wijsheden:
 
Op http://dommevragen.nl/ staat ook een wijsheid.
 
Een wetenschapper is een bijzondere vogel: eerst broedt hij en vervolgens legt hij zijn ei. (Ferwerda)
 
Voor een goed huwelijk is het nodig heel vaak verliefd te worden en altijd op dezelfde persoon. (Mc.Laughlin)
 
Een schilder schildert wat hij verkoopt; een kunstschilder verkoopt wat hij schildert. (Picasso)

terug naar de