3 februari 2008

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
____________________________________________________                                                                                                   

______ Onderwerp: Voorraadbus ______________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen,         

 
Inhoudsopgave:
Voorraadbus:
Uitsmijter: Stadsdienst Delluffft
SlimvanWim: Werkbalk aanpassen
Busbabbel: 25 jaar chauffeur
 

Op de computer heb ik een mapje in de grote map Afbeeldingen met het nummer van de volgende busbrief. Hier stop ik steeds alles in dat in de loop van de tijd de moeite waard is om te gebruiken. Gelukkig raakt die map nooit leeg maar vult hij zich ongemerkt steeds met zeer geschikte foto's. Het gaat zelfs zo snel dat ik voor deze aflevering gekozen heb om de voorraad weer eens wat in te dammen waardoor ik deze busbrief de titel 'Voorraadbus' heb genoemd. Als opening kwam ik onderstaande tekening tegen en aangezien jullie Post(bus)Bode een groot fan is van het duo op de voorgrond, kon ik het niet laten om er een buschauffeur van Connexxion achter te laten toeteren met een heel bekend gezicht.....
       

Foto 1a-1b:
Er circuleren vele diavoorstellingen, de zogenaamde PowerPointbestanden, waarin de gekste ongelukken van over de hele wereld voorbij komen. Vermoedelijk heeft ieder van jullie weleens zo'n presentatie gezien. Ik krijg er per dag soms wel meer dan 10 à 15 toegestuurd variërend van een visueel gemaakt mopje tot prachtige stedenfoto's met romantische muziek en alles wat je maar kan verzinnen. Soms haal ik uit zo'n PPS de foto's die in de busbrief van pas kunnen komen en vermoedelijk voldoen deze 2 plaatjes helemaal aan die vereisten.
Foto 1a zal door veel mensen al eens gezien zijn want die komt regelmatig te voorschijn in zo'n diavoorstelling maar voor diegene die hem tot nu toe gemist heeft, staat 'ie hier nogmaals. Ik heb het ook ergens in een filmpje gezien en dan blijkt dat de marktkooplui hun kramen gewoon op de rails hebben staan en bij het fluitsignaal van de aankomende trein, wordt alles even verwijderd en weer teruggezet als de trein voorbij is. Die gaat natuurlijk niet met 130 km/uur over de markt en hij zal misschien maar hooguit 4 x op een dag langs willen maar toch ziet zoiets er absurd uit.  
Bij foto 1b is iemand de handrem vergeten terwijl het schip blijkbaar zo snel 'optrekt' dat de voertuigen aan de achterzijde weer de buitenlucht op zijn gaan zoeken.
   

Foto 2a-2b-2c-2d-2e:
Soms wordt een protestactie wel heel aardig als je bijgaande foto's ziet. Van collega Michel B. uit Zoetermeer kreeg ik 4 foto's die hij op 16 januari 2008 even snel met zijn mobieltje heeft gemaakt toen er getest werd of de combinatie paard en wagen zou slagen. De actie is tegen de oplopende brandstofkosten en wordt op deze manier ludiek in beeld gebracht.
Op zaterdag 23 juni 2007 werd er met een afscheidsexcursie een punt gezet achter het hoofdstuk Mercedes O405 zoals te lezen is in busbrief 66. Er waren toen van de hele 405-vloot nog 2 exemplaren beschikbaar die op afvoer stonden te wachten in Krimpen en intussen nog wat ritten verzorgden voor het Rivium nabij Capelle a/d IJssel. Het afscheid werd gereden met de 4377 en het andere resterende 405 exemplaar kreeg nu dus nog een heel bijzonder einde van z'n carrière. De voorruit is verwijderd om de koetsier de teugels in handen te laten krijgen.
       
       
De fotoserie van de paardenbus kan ik met nog 1 exemplaar uitbreiden. Ook hierop is de combinatie in actie te zien in Zoetermeer, met dank aan Jan van den Berg.

Foto 3a-3b-3c:
Wat muzikale foto's zijn altijd op hun plaats dus hierbij 3 harmonicabussen. Op 3a een VIP-dubbelgeleed in stemmig zwart waarvan ik vermoed dat de foto van Duits grondgebied komt.
Over deze zwarte gelede VIP-bus kreeg ik van Klaas G. info toegestuurd: "Foto 3a is in Hamburg gemaakt en is een sneldienst naar de binnenstad over een busbaan, net zoiets als de Zuidtangent."
 
Peter van der Reest had ook wederom zeer uitgebreide informatie.
Hij schrijft: "Deze bus is een Van Hool en dit is in Hamburg. Het bedrijf Hochbahn rijdt met een groot aantal Van Hool's type AGG 300, ook bekend als "XXL", op de zeer drukke lijn 5 aldaar. Naast Hamburg zijn deze megabussen van Van Hool ook in Aken aan te treffen bij de ASEAG (Aachener Straßenbahn und Energieversorgungs-AG, red). Pijnlijk is dat de Duitse busindustrie geen dubbel-gelede bussen levert (of wil leveren). Zowel de Hochbahn als de ASEAG hebben zich in Utrecht georiënteerd en daarna besloten in zee te gaan met het Belgische bedrijf Van Hool. Overigens hebben ze in Duitsland een "Sondergenehmigung" (speciale vergunning) nodig om er mee te mogen rijden, want ze passen niet binnen de reguliere Duitse verkeerswetgeving.
Op de bus wordt reclame gemaakt voor Vanity Fair, een bekend tijdschrift dat in februari 2007 ook in een Duitse editie is verschenen. In Berlijn heeft er een dubbeldekker in deze reclame-uitvoering gereden en daar heeft Rietze een 1:87 model van gemaakt." (zie foto hieronder)
 
Op 3b zie je een snelbus maar dan wel heel letterlijk. Van Peter van der Reest ontving ik het volgende bijschrift:
"De Nijmeegse Novio lijn 10 is een erg drukke lijn, een typische studentenlijn. Overvolle bussen zijn regel en geen uitzondering. Nadat deze chauffeur vele schapen in z'n hok had gestopt vond hij het nodig om volgas weg te stuiven. Overigens waren de overstekende reizigers op dit (m.i. levensgevaarlijke) busstation ook aan het rennen voor hun leven voor de aanstormende bus en de chauffeur vond het nodig om de daarna al snel volgende bocht naar rechts nog harder door te gieren......DAAR MAAK JE BUSVRIENDEN MEE......
Busstation Nijmegen, 20-12-2004."
Dan op foto 3c een bus waarbij ik meer denk aan een geintje zoals het eruit ziet. De foto is vermoedelijk genomen vanuit een andere bus en hier ziet de omgeving er dusdanig uit dat ik er een Engels landschap in herken.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat het linksrijden mij er als eerste aan deed denken. Misschien is er een lezer die hier meer over weet?
De foto is mij gestuurd mét informatie door Bo H.
"Laatst was ik in Leeds en omstreken en ik kwam daar deze bus tegen. Het lijkt een beetje op het project in Eindhoven alleen deze rijdt wel dus. Men zei dat hij van 's-morgens 06.00 uur tot 's-nachts 02.00 uur rijdt, exact om de 10 minuten. Ik heb een tijdje staan wachten, en inderdaad om de 10 minuten is hij er weer. Over beroepsgekte gesproken. Het is geen geintje dus, maar wel zeker een futuristisch geheel. Groetjes van Bo"
 
De informatie kan natuurlijk altijd uitgebreider en daar tipte Tony v.d.B. me over. Tony had de afkorting op de zijkant van de bus nagezocht op Google. Er staat namelijk FTR en na wat klikken op internet kom je dan bij deze link
 
Klaas G. wist over deze bus dat het een prototype van Volvo is, gebouwd in Engeland (in samenwerking met de Wright Group, red.) en bezig met proefritten.

Foto 4a-4b - (2 foto's verwijderd uit voorzorg ivm mogelijk auteursrecht):
Nu we het toch hebben over geleed materiaal, heb ik nog 2 foto's van een zeer hulpbehoevende bus van de Zuidtangent. Onduidelijk is het juiste wagenparknummer maar ik heb opgezocht dat het de 7863 is die in 2005 'ontspoorde' op de busbaan bij Schiphol. Pootje baden was hier niet de bedoeling gezien de schade aan de linkervoorzijde. De wagen is hersteld van zijn verwondingen en doet tegenwoordig net of er niets gebeurd is.
              

Foto 5a-5b-5c-5d-5e:
Wat nou klagen over het weer? Een beetje wind en wat regen hier in Nederland. Nee, dan Noorwegen. Na de busbrief over Bastiaan en zijn werkzaamheden als geëmigreerde buschauffeur (brief 69) krijg ik nog regelmatig aardige foto's over het wel en wee bij onze bovenburen. Bij ons vallen de mussen al bijna dood van het dak maar in Noorwegen glijden de bussen nog steeds ouderwets van de weg. Wanneer hebben wij voor het laatst zulke taferelen gezien???
       
       

Foto 6a-6b:
Om na de met sneeuw overladen foto's hierboven alvast een voorschot te nemen op de echte warme dagen, heb ik hier een oude bus op een camping. En niet uit het verre verleden maar gewoon gekiekt op 14 augustus van vorig jaar op een boerencamping en door Ben R. gevonden op internet en opgestuurd. Er staat een wagenparknummer op de rechterhoek maar ik kan er geen chocola van maken. Later bleek dat de 6888 te zijn. Opvallend zijn de smalle instapdeurtjes die je eigenlijk alleen lang geleden zag. Verder is er gesleuteld aan de carrosserie want de uitstapdeur is verdwenen maar de stickers van Connexxion zitten er nog wel. Een vreemde combinatie en mijn gedachten gaan uit naar een collega of monteur als eigenaar. Leuke foto.
Deze campingbus heeft een heleboel digitale pennen in beweging gebracht.
Een aantal van jullie kende de klok maar wist niet waar de klepel hing zal ik maar zeggen. Dat was in ieder geval meer dan ikzelf wist over deze campingbus dus geen kwaad woord daarover. John Windau zat op 0,1 % na helemaal goed (hij schatte dat hij met zijn informatie zeker was voor 99,9 %) en hij stuurde me de link waar ik alles over deze bus kon vinden. http://www.busmuseum.nl/mb200/6888/6888.htm

 
Van Ger V. kreeg ik zelfs een foto met de bewuste bus 6888 in een andere pose met naar ik aanneem de mede-eigenaar, de heer Peer Baltus van Stichting Museumbus MB200. Erg leuk om zo een speciale bus weer eens in het zonnetje te zetten.
 

Foto 7a-7b-7c-7d:
Om er nog een paar graden Celsius bovenop te doen ga ik van Noorwegen via een 's zomers campingtafereel naar een tropische sfeer met 2 foto's die ik van Zweer Wijnmalen heb gekregen. Zweer zat na te genieten van zijn vakantie in Indonesië en dacht bij het zien van deze 2 foto's aan mij. Daar ben ik hem natuurlijk dankbaar voor want het zijn 2 fraaie foto's met bijzondere vervoermiddelen als onderwerp. Een dieseltrein voor de liefhebbers dwars door het groene landschap en langs de rijstvelden. Geen flats aan de horizon en geen vierkante wielen aan de trein. Wat een rust (als de trein voorbij is....)
Op foto 7b zie je een speciale bus uit Jakarta. Zo te zien geen boemelbus maar een strakke sneldienst met een moderne vormgeving. Opvallend natuurlijk zijn de verhoogde deuren in het midden. Leuk voor de dames met een kokerrok maar gelukkig zijn er speciale perrons voor deze buslijn ontworpen en misschien mogen alleen kleine mensen daar gebruik van maken want ikzelf met mijn 1.95 meter moet er zo te zien opgevouwen uit- en instappen. Gelukkig bestaat er Google en ben ik eens gaan grasduinen. Op een weblog van een mij onbekende Edwin Schuller zag ik deze jongeman staan bij het instapperron, een foto die de hoogte verklaard. Zo ook op foto 7d.
Jakarta is 1 grote verkeersopstopping, al hebben ze wel een aardige oplossing gevonden in de vorm van een busbaan voor Transjakarta, waar alleen deze speciale bussen op mogen rijden.
 

Foto 8:
Dat je hier in Nederland met een dubbeldekker heel goed uit je doppen moet kijken, blijkt wel weer uit dit plaatje. Engeland is hierop ingespeeld maar bij ons zijn de doorgangen niet overal even hoog. Het lijkt er op de foto op dat de chauffeur het netjes heeft gedaan maar dan ook heel netjes, er kan geen busbrief meer tussen. (fotograaf onbekend)

Foto 9:
En wat gedacht van deze fraaie opname. Complimenten aan de fotograaf. Commentaar overbodig. "De scholen zijn weer begonnen" zullen we maar denken.

   
Uitsmijter:
De hele busbrief is deze keer een complete toegift want meestal zet ik hier een ongewone foto maar deze brief staat er vol mee. Omdat op deze foto de Delftse stadsdienst in het geding is, past 'ie toch wel onder de noemer 'toegift'. Het is geen staaltje van geavanceerd foto bewerken maar het laat zien hoe er door sommigen over het materieel gedacht wordt.....
Vreemd want de gemiddelde leeftijd van de bussen is nog nooit zo laag geweest maar misschien spreekt uit deze fotobewerking wel juist een hobbyist die liever meer nostalgie op de weg ziet. Door de schrijfwijze 'Delluffft' heb ik wel een idee in welke hoek ik het moet zoeken.
       
          
BusBabbel:
Het is zover. Ik ben een jubilaris. Jarenlang zie je collega's komen en gaan en een flink aantal gelukkig ook blijven. In personeelsblaadjes staan steeds respectvolle aantallen vermeld met betrekking tot het dienstverband van sommigen. 12,5 jaar? Ach, wat stelt dat nou voor. Nee dan de echte 'diehards' die vroeger vaker voorkwamen dan tegenwoordig, de 40 jaar jubilarissen. Daar had je ontzag voor, daar keek je tegenop. Als iemand aan de koffietafel zei dat hij of zij al weer 8 jaar in dienst was dan zag je die ouwe knarren meewarig hun hoofd schudden. "Stumpers", hoorde je hen denken, "je komt pas kijken." Als ze dan na wat aandringen hun eigen tropenjaren noemden dan steeg er altijd een verbaasd 'Zo hé!' op en hier en daar kwam dan fluitend wat adem naar buiten: 'Tsss' 
Nu ben ik zelf aan de beurt. Geen 40-jarig jubileum want dat ga ik hopelijk niet halen want ik zou graag wat eerder achter de geraniums zitten die ik dan als bureaublad op mijn monitor zal hebben staan. Als het aan de instanties en de politiek ligt, mag ik vermoedelijk doorgaan tot ik zelfs een bus met stuurbekrachtiging zwaar zal vinden sturen. Vandaag las ik toevallig dat er gedacht wordt aan werken tot je 67e jaar. Misschien moet ik dan met een busje van de afdeling 'aangepast vervoer' naar de afloshalte gereden worden maar het politieke motto van de toekomst is: "werken zàl je, tot de dood erop volgt". Ik heb in de schuur al een rollator staan met het bedrijfslogo, je weet maar nooit.
Ik ben dus aan de beurt schreef ik al en dan bedoel ik dat ik op 1 februari 2008 pas een schamele 25 jaar gezagvoerder ben op de bus. Ik weet de proefrit samen met een controleur nog goed voor de geest te halen en ik herinner me de introductietijd met de lijnverkenning bij controleur Bertus ook als de dag van gisteren. Daarna een paar weken met leermeester Piet de stad Delft leren op busgebied (ik ben Delftenaar....) en met leermeester Joop de imposante buitenlijnen en daarna koos ik zelfstandig het ruime sop. De proefrit met de 2570 was indrukwekkend te noemen. We reden naar een straat in de wijk van de toenmalige Technische Hogeschool (nu Technische Universiteit) en daar wisselden we van positie. "Nu jij", zei controleur Hans en ik ging zitten. Het grote stuur, de giga-voorruit en vooral, in de binnenspiegel, de lengte van 12 meter die ik door het verkeer moest gaan zien te laveren, maakten iets bij me los dat nooit meer is weggegaan. Een triomfantelijk gevoel. Dit wordt mijn ding vanaf nu, dat wist ik zeker en het is tot nu toe gelukt. Tegenwoordig is het stuur weer wat kleiner geworden maar de voorruit nog weer een stuk groter, de lengte is ongeveer gelijk gebleven.
Dit jaar zullen naar verhouding veel collega's net als ik 'gehuldigd' worden want in 1983 zijn er een flink aantal ingestroomd. Hopelijk kijken ze met evenveel plezier terug op die voorbije kwart eeuw als ik. Dat hebben we toch maar mooi in onze knip, de komende jaren moeten we nog maar zien wat ons te wachten staat. Ik hou mijn hart vast want hartverwarmende zaken zullen uit onszelf moeten komen. Ik ben helaas geen optimist.
       
Surftips:
Last.fm is een fantastische pagina. Je typt er de naam van de artiest in die je wilt horen en er wordt gezocht naar een radiostation waar dat gedraaid wordt. Is dat niet direct beschikbaar dan komt er muziek van gelijkwaardige artiesten. Ook kun je er video's vinden van alle topartiesten. Heel leuk om eens in te grasduinen.
 
Onlinenewspapers is de pagina bij uitstek om het wereldnieuws te volgen. Per werelddeel of per land is een keuze te maken van alle kranten die wereldwijd online verschijnen. Als je alleen al kijkt wat er vanuit Nederland beschikbaar is, dan maakt dat nieuwsgierig naar de aantallen uit het buitenland. Nou, ik heb Engeland eens geprobeerd en dat is al onderverdeeld in 2 pagina's vanwege het grote aanbod en de lijst van kranten die je dan dus te zien krijgt is eindeloos. Misschien is de belangstelling voor kranten uit China niet zo groot vooral als de tekst eruit ziet als onderstaande schermafdruk maar toch is het wel grappig om eens te zien hoe het nieuws eruit ziet in alle landen van de wereld. Gewoon een verloren uurtje snuffelen geeft een leuk overzicht.

Klik op:     


       
Grappig:
Meestal zet ik hier een paar mopjes die hopelijk door niemand als beledigend worden ervaren dus zo ook deze keer maar ik kreeg op de valreep van Ton V. (de moppentapper van de regio) ook een link naar een video-grap en die is helemaal op zijn plaats in een busbrief. Kijk maar en realiseer je dat dit niet verzonnen is. Ook gezien het commentaar op de achtergrond is dit oprecht waargenomen door iemand met een bekend accent. Hypermoderne bus
 
Een Marokkaan heeft een nieuwe baan en de eerste dag dat hij thuis komt van zijn werk, vraagt zijn vrouw hoe het is gegaan.
Zegt de Marokkaan: "Héél goed. Baas zegt dat ik zo goed gewerkt heb dat ik mag met baas mee op vakantie".
"O ja?!", zegt zijn vrouw heel verwonderd: "En dat al na de eerste dag.....?"
"Ja", zegt de Marokkaan weer,"Baas zegt als jij zo doorgaat dan gaan wij naar de Filistijnen".
Er verschijnt een man bij Petrus aan de hemelpoort.
Petrus vraagt hem of hij in zijn aards bestaan ooit iets zinnigs heeft gedaan dat hem het recht zou geven om in de hemel te komen. "Wel, ik kan me wel een voorval herinneren," zegt de man. "Ik was op weg naar de zwarte bergen in Zuid- Dakota toen ik inreed op een bende Hells Angels die een jonge vrouw ernstig lastig vielen. Ik riep dat ze de vrouw met rust moesten laten maar ze gingen gewoon door. Dus ben ik op de grootste en meest getatoeëerde Angel afgestapt, heb hem een slag voor z'n kop verkocht, hem over z'n motor heen geschopt en z'n neusring van z'n neus getrokken en weggesmeten. Toen schreeuwde ik tegen de rest: "Opgesodemieterd nu of ik pak jullie allemaal zo aan."
Petrus was zeer onder de indruk en vroeg: "Wanneer was dat?"
Antwoordt de man: "Nou, een paar minuten geleden."

Tot slot:
Ik ben door de voorraad heen, tenminste de voorraad van deze keer, want voor de volgende busbrief staat al het een en ander in de startblokken.
 
Tot dan
Gepaste groeten: ALAAAAAAAAF
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
    
Wijsheden:

Weinig is wat het lijkt behalve als het lijkt op een lijk. (Wiko)

Uit beleefdheid sta ik nooit mijn plaats af aan een ouder persoon. Dat is mijn manier om hem te laten weten dat hij nog jong is.(Sim)

Als mensen vrij zijn om te doen wat ze willen, apen ze elkaar na. (E.Hoffer)

terug naar de