terug naar de

 

28 oktober 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
___________________________________________________________________

______Onderwerp:  De vooruitzichten van een buschauffeur __________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen,        

 
In deze brief kort aandacht voor een gebeurtenis in Delft. Wij hebben een jubileum gevierd. Onze vestiging bestond 25 jaar en dat hebben we gemerkt. Op 14 oktober hebben we een feestavond gehad voor de huidige medewerkers van Connexxion en TSN van de vestiging Delft. De avond is druk bezocht en in een aangename sfeer verlopen.
Bij de entree aan de Schieweg 80 hangt een steen/plaquette met het opschrift "Dit bedrijfspand van Westnederland is op 16 oktober 1981 officieel geopend door mr.R.M.Gallas, burgemeester van Delft". (Aanvulling: intussen, 2009, is het pand niet meer in gebruik en is de plaquette verwijderd)
 
Op 22 oktober is er een reünie c.q. opendag georganiseerd waarbij geprobeerd is om zoveel mogelijk oudgedienden te bereiken. Ook hier was de opkomst prima en tussen 13.00 en 17.00 uur hebben velen zich verbaasd over velen. Bij TSN hadden ze de werkplaats in optima forma gebracht en vele onderdelen konden worden gedemonstreerd. Monteurs ontvingen de gasten en gaven een rondleiding langs de bruggen en bussen en door de plaatwerkerij. Opvallend was de onmiddellijk aanwezige humor die vaak van de vestiging Delft maakt wat hij is: een soort cabaretvoorstelling aan de koffietafel. Uiteraard lukt dit omdat de dissidenten geen uitnodiging hadden ontvangen (geintje)..... maar de kwinkslagen en de uitroepen "wat leuk je weer eens te zien". waren niet van de lucht. Over lucht gesproken: de 'regiomanager' van toen, de heer v.d.Lugt kon helaas niet aanwezig zijn (inmiddels is de heer v.d. Lugt in 2008 overleden) maar de toenmalige directeur van Westnederland, de heer Kuilman, gaf wel acte de présence. Een zeer gewaardeerde bezoeker op ons feest. Er waren ook karakteristieke oud-collega's zoals o.a. Seiko(!) en Rooie Bertus(!) uit het controleurscorps en vele anderen die hun loopbaan in Delft zijn begonnen en daar met genoegen op terugkijken. Het was een enerverende gebeurtenis, het is voorbij maar gelukkig hebben we de foto's nog. De blauwe WSM museumbus 4697 trok op deze middag de aandacht van mensen die er actief op gereden hebben maar zeker ook door mensen die zich verbaasden dat dit een normale streekbus is geweest en er een rondje mee wilden rijden wat Piet Bakker graag verzorgde.
 
Nu de nieuwe busbrief, nummer 56 alweer, met daarin eens een andere kijk op het busvervoer. Normaal kijk ik náár een bus maar deze keer wilde ik eens vanuit een bus kijken en laten zien hoe dat er uit ziet. Dit gecombineerd met wat herinneringen aan voorbije tijden en situaties, levert hopelijk een verrassende briefinhoud op die de naam "de vooruitzichten van een buschauffeur" eer aandoet.
 
Vorige keer had ik een primeur te melden omdat ik de busbrief op internet aantrof in krantvorm..... Deze keer gaat het wel erg ver want zelfs Paul Verhoeven heeft nu interesse getoond zoals bijgevoegd filmattribuut laat zien. Hopelijk wordt het geen zwartboek maar een positievere film, de toekomst zal het leren.

Over tot de orde van de dag en dat wordt dus, zoals al eerder gezegd, een combinatie van toen en nu. 

 


Foto 1a-1b:
Lang geleden zie ik in mijn herinnering hier een rotonde liggen waarin later een aantal betonnen pijlers werden geplaatst om een verkeersplein te bouwen maar dat vele jaren zo bleef staan vermoedelijk door geldgebrek of politieke onwil. Nu al weer jaren en jaren een toplocatie wat files, fijnstof en snelheidscontroles betreft. Ik heb het hier over het verkeersplein Prins Claus. Vele fly-overs tussen Nootdorp, Leidschendam, Voorburg en Den Haag geven een bijzonder lijnenspel op deze foto. Na een reconstructie om het aantal zogenaamde weefvlakken te beperken (er zijn nu nog 2 levensgevaarlijke wevende verkeersstromen over) is dit een redelijk veilig knooppunt geworden.

Op foto 1b zie je een moderne bouwvorm langs de Utrechtsebaan in Den Haag/Voorburg. Een verzameling blokken lijkt kriskras op elkaar gestapeld. Dit gebouw behoort tot het complex van KPN. Als buschauffeur wordt er  hard gewerkt aan zijn of haar culturele architectonische kennis, niet alleen via moderne structuren maar zoals verderop in deze brief zal blijken, ook via bouwwerken uit het verleden die onderweg aan bod komen.



Foto 2a-2b:

De volgende 2 foto's laten 2 verkeersaders zien die heel dichtbij elkaar parallel lopen. Nogmaals de Utrechtsebaan maar nu Den Haag in en daaronder de Laan van N.O.Indië maar dan Den Haag/Voorburg uit. Het contrast is groot. Vóór de komst van de Utrechtsebaan was de Laan van N.O.Indië een bekende toegang van Den Haag maar nu alleen in de spits als alternatief voor de vaak volstaande Utrechtsebaan. Ooit reden wij hier met lijn 132, een lijn vanaf Den Haag CS die Voorburg, Nootdorp, Delft, Den Hoorn, Schipluiden, Maasland en Maasluis verbond. In Nootdorp was toen de renbaan waar nu o.a. de Blokkers, Lidl's, Kruidvaten, Multivlaai's en Xenossen van onze tijd hun eenheidsworst verkopen. Nu is alles weg, soms letterlijk, de renbaan is weg maar ook heel Nootdorp is weg. Zoals vele dorpen in Nederland worden ze opgeslokt door de omliggende steden. Als er wedstrijden gereden werden op de renbaan dan had je met lijn 132 op Den Haag CS opeens een heel landelijke sfeer. Tientallen boeren met klompen aan en het stro nog achter de oren, stonden dan te dringen om naar Nootdorp te gaan. Wat een tijd.


Foto 3a-3b:
Den Haag CS, het busplatform, voor hoelang nog??? Plannen genoeg om dit gebied een face-lift te gaan geven. Het NS-complex moet anders, de Zwarte Madonna moet weg (intussen gebeurd) en het busplatform heeft al lang niet meer de functie die het jaren geleden had. Boven het dak van het platform torent het gebouw van het Ministerie van VROM (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer) en de 'vulpen' van het ministerie van OCW (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap).
De 2e foto werpt een blik in de andere richting en laat de inrit naar het uitstapperron zien waar Interliner 3548, een 13 meter Volvo uit 2005, net naartoe rijdt. Rechts winkelcentrum Babylon.



Foto 4a-4b-4c-4d:
Niet alle foto's zijn technische hoogstandjes. Wel zijn het rijdende hoogstandjes want ik hou het toestel (een van de eerste generaties digitale camera's) tijdens het rijden dichtbij de voorruit en klik op goed geluk af. Vaak willekeurig om een doorsnee beeld van mijn uitzicht te maken maar in het geval van de onderstaande 3 foto's met de bedoeling om de voortgang van de bouw van het nieuwe ADO-stadion vorm te geven. Lang was op de route van lijn 42 in het Forepark een hoop zand omdat de bouwvergunning niet werd afgegeven vanwege de ligging langs de rijkswegen A12 en A4. De Europese norm voor luchtvervuiling hield het project op maar met een nauwkeurige (!) herberekening werden er enige cijfers verlaagd en plots kon de bouw wel beginnen. Ik zal dat vast niet goed omschrijven en een simplistische kijk op zulke berekeningen hebben maar een hek om je tuin moet aan alle afmetingen voldoen anders wordt het afgebroken maar economische zwaargewichten kunnen met de regeltjes alle kanten op. Foto 4c dateert van 17 oktober 2006.
Waar je nu langzaam de contouren van een voetbalstadion ziet verschijnen zal over afzienbare tijd met minimaal een clubvlag gezwaaid worden.
Op 4d zie je een wandelend kunstwerk zoals ze dat tegenwoordig geloof ik noemen. Een serie vuurtorens die door de wijk wandelen. Ze zijn door heel Ypenburg gegaan en nu door Forepark/Leidschenveen. Op gezette tijden worden ze gedemonteerd en een eindje verder weer opgebouwd. Geen kleinigheid want zoals je ziet worden ze op hun plaats gehouden door een flinke betonnen plaat en moet er dus zwaar materiaal aan te pas komen om de boel ergens anders te zetten. Leuk initiatief maar daar is naar mijn mening alles wel mee gezegd. Tegenwoordig wordt alles direct maar kunst genoemd dus als ik mijn bezem elke dag op een andere plek in de schuur zet en daar dan een foto van maak, kan ik daarmee gaan exposeren....
Op deze foto zie je rechts werkzaamheden die tot een ov-knooppunt moeten leiden. Het Lightrailstation met daaraan gekoppeld een tramlijn en vermoedelijk/hopelijk mag de bus er ook naar toe. We zien het allemaal wel.           
       
       

Foto 5a-5b:
Dan maar eens de polder in met lijn 129. Ooit een populaire doorgaande lijn die vele scholen, stations, begraafplaatsen, winkelcentra en attracties verbond. Nu een zieltogend boemeltje tussen Rotterdam CS en Delft CS. Een veredelde studentenlijn waar je de strandgangers van weleer niet meer tegenkomt.
Bij de (vaak) oudere reiziger is het stukje tussen Delft en Overschie altijd reden om te genieten van het uitzicht en ondanks dat de uitlaatgassen van rijksweg A13 hier flink huishouden, ziet het er inderdaad pittoresk uit. Ik heb het hier over de wereldstad de Zweth. 's Winters strooit Delft met pekel tot aan de grens van de Zweth en Rotterdam strooit ook tot de grens van de Zweth dus in het gehucht is het gewoon met de hand sneeuwruimen geblazen. Beroemd aldaar is het meer-sterrenrestaurant "de Zwethheul" met eveneens een michelinonderscheiding waar je tegen vergoeding van een gemiddeld maandsalaris een lekker culinair orgasme kunt ervaren.
Op 5b is nog net helemaal rechts een verkeersremmer te zien die tot een van de meest spraakmakende behoort. Een massieve driehoek heeft tot taak om het sluipverkeer dat de A13 probeert te vermijden, te ontmoedigen. Per (circa) 30 seconden laat het ding maar 1 auto door dus in de spits liet het ding, zeker in de begintijd, een alternatieve file zien op de oude Rotterdamseweg waarbij lijn 129 regelmatig zo'n 45 minuten vertraging kon oplopen. Nu, na een gewenningsperiode is de doorstroming weer enigszins normaal te noemen en dat is hoofdzakelijk te danken aan een flink aantal total-loss geraakte voertuigen. Deze bestuurders stonden lange tijd zich te verbijten in de wachtende rij en als ze dan bij de afsluiting aangekomen waren vonden ze blijkbaar 30 seconden extra te lang worden en probeerden ze snel met z'n tweeën door de sluis te rijden. Helaas werd de achterste wagen dan gelanceerd door de uit de grond rijzende driehoek en eindigde soms zelfs op de kop. Voor het negeren van een rood licht een erg zware straf maar wel effectief. (aanvulling 2010: lijn 129 is opgeheven en deze route wordt al enige tijd gereden door de RET met lijn 40).



Foto 6a-6b-6c:
In 1999 werd het nieuwe stukje A4 tussen Rijswijk en Delft Zuid geopend en werden wij op lijn 128 geconfronteerd met een nieuw viaduct. Hier te zien komende vanuit het Westland, met vlak voor mij een antiek busexemplaar van het Engelse tourbedrijf Mulley's Coaches. De bus heeft een heel oud Nederlands kenteken BE-35-23 en al vele jaren in bezit van een hobbyist.
Mulley's Coaches is een bedrijf dat in 1938 werd opgericht in een plaats genaamd Bury St Edmunds.
 
En Harry Laming stuurde mij het volgende: "Bij toeval mocht ik een ritje met Engelse busliefhebbers meemaken met deze door Mart Leek uit Monnickendam bewaarde bus. Het gaan om een AEC Regal IV met Burlingham Seagull bodywork. Mart Leek heeft naast het runnen  van een kaasboerderij en van hotels een uitgesproken interesse in autobussen en dan vooral die met een Engelse achtergrond. Zo'n 40 stuks zijn in zijn bezit."

De route richting Delft ging jarenlang door het centrum van Den Hoorn maar vanwege de bereikbaarheid van het Delftse ziekenhuis werd een nieuwe brug over de Gaag gebouwd en nu komt lijn 128 niet meer langs foto 6b. Om het centrum aldaar niet zonder busvervoer te laten, bleef lijn 132 daar gebruik van maken en rijdt langs de hier zichtbare moderne versie van een ophaalbrug. Verderop was in mijn jeugd een groenteveiling waar ik in de zomervakantie nog weleens kwam met een vrachtwagen van een oom die een tuinderij had. Voor die tijd werd alles aangevoerd met boten en tegenwoordig is alles platgegooid en je raadt het al, er worden nu volop huizen gebouwd. Den Hoorn ligt vast aan Delft en aan de nu ook vol te bouwen Harnaschpolder. Deze ligt weer vast aan de Haagse wijk Wateringseveld en Wateringen zodat de Randstad steeds meer wordt wat de naam zegt.


Foto 7a-7b:
In busbrief 12 liet ik een foto zien van het centrum van Naaldwijk, het ov-knooppunt op het Wilhelminaplein. Nu een foto van afgelopen zomer wat goed zichtbaar is vanwege de levenloze insecten op de voorruit, waarvoor mijn excuses. Het overstapstation aan de Verdilaan waar ik blijkbaar aan de vroege kant aankwam gezien het ontbreken van andere lijnen. Nog heel even en dan is de lijnaanduiding ook al weer geschiedenis geworden. Lijn 126 naar Schiedam is dan overleden en vervangen door lijn 30 naar Maassluis. Ooit reed deze lijn 126 van Den Haag CS door het Westland via Maassluis, Vlaardingen en Schiedam naar Rotterdam CS. Steeds werd er een stukje afgeknibbeld (Marconiplein, Schiedam station, Vijfsluizen) en dan nu een hele grote aderlating.....nog maar tot Maassluis West. Als ik het samen zou moeten vatten zou ik ons vervoersgebied aanduiden met de term Stadsdienst Westland. Ik wil proberen om nieuwe ontwikkelingen positief te benaderen maar dat valt niet altijd mee als je ziet hoe wij van veelomvattend streekvervoersbedrijf afzakken tot een speelbal van lokale bestuurders en regionale overheden.

In de vorige busbrief (nummer 55) liet ik 3 foto's zien van de omgeving van Wateringen Plein uit de eerste helft van de vorige eeuw. In deze busbrief een foto van een gedeelte van het Plein anno 2006. Het eigenlijke Plein ligt meer naar rechts maar hier is de doorgaande route naar Kwintsheul en Naaldwijk te zien langs het Plein. Met 2 moderne kunstwerken en een ouder monument op de achtergrond, de stellingmolen "Windlust" van Wateringen. Op deze kruising heb je bijna nooit tijd om van kunst te genieten maar via deze foto kun je zien dat die 2 moderne kunstwerken eigenlijk 1 object zijn. Aan de linkerzijde de staart van wat vermoedelijk een walvis voorstelt en rechts van de weg de kop van het beest.


Foto 8a-8b:
Terug in Den Haag op deze 2 foto's en wel op de Hoefkade en de Vaillantlaan. Met op foto 8a de Hoefkade waarop je halverwege aan de linkerzijde de beroemde Haagse Markt kunt vinden. Een favoriet gedeelte van ons vervoersgebied op lijn 130. Je gaat elke rit weer op vakantie zal ik maar zeggen. Waar overal gemeentelijke verordeningen strak nageleefd dienen te worden is het hier over het algemeen een vrijstaat te noemen. Uitstallingen van koopwaar tot ver in de avond, vuilnis dat ongeacht de ophaaldag gewoon buiten gezet wordt. Parkeervakken? Rood licht? Nooit van gehoord!! Ach, het positieve ervan is dat het geen steriele wijk is maar dat er dag en nacht geleefd wordt en dat geeft het gebied een charme waar ze in de slaapsteden nog iets van kunnen leren.
Op 8b de Vaillantlaan in de nieuwe gedaante. Ik weet nog hoe het was, allemaal oude traditionele Haagse panden die ooit tezamen een statige Schilderswijk hebben gevormd. Later wilden de autochtone bewoners wel graag een huisje buiten de stad hebben en een flat was ruim, veel licht, gelijkvloers en modern dus hoppa, met z'n allen naar ZuidWest, Leyenburg en Kraayenstein om er maar een paar te noemen. Huisjesmelkers zagen hun kans schoon en stopten de buitenlandse werknemers bij bosjes in de verouderde panden en verdienden goudgeld. Onderhoud paste niet in het plan en zo verpauperde de wijk zienderogen totdat de gemeente een van de grootste renovatie- en nieuwbouwprojecten van Nederland in gang zette. Nu staat het vol met huizen van moderne architecten en is er naar mijn mening minder narigheid dan vroeger toen de wijk nog te maken had met oorspronkelijke bewoners die hun wijk verkwanseld zagen en dat vaak afreageerden op de nieuwkomers.

 

Foto 9a-9b:
Genoeg over Den Haag. Over naar Rotterdam. Connexxion heeft enige jaren terug het vervoer van veilingmedewerkers uit diverse windstreken naar zich toe getrokken ten koste van Vreugde Tours en als wij de veilingmedewerkers van Flora Holland tussen 05.00 en 06.00 uur 's morgens ophalen via de Erasmusbrug en de wijk Slinge, brengen we ze weer terug via o.a. de Maastunnel. Een verkeersader in het centrum van Rotterdam. De tunnel werd in 1942 geopend en het echte tunnelgedeelte is 550 meter lang en ligt ongeveer 20 meter onder Normaal Amsterdams Peil. Voor mensen met wat minder vertrouwen in hun rijvaardigheid geen aan te raden traject omdat de rijstroken in de tunnel voor een heleboel mensen een zichtbare hindernis zijn. Je ziet bijna altijd wel een automobilist die de muren gevaarlijk dichtbij vindt komen en vooral als er wat groter verkeer door de tunnel rijdt, is de onzekerheid aan de rijstijl af te lezen.

Een ander belangrijk knooppunt is het Kleinpolderplein (foto 9b). Zo genoemd sinds 1958 toen het door de samenkomst van de A13 (sinds 1933) en de A20 (sinds 1970-1972) als knooppunt ging functioneren. Nu vooral bekend van de filemeldingen en de trajectcontrole op snelheid.



Foto 10a-10b:
Tot slot nog 2 foto's die vooruitkijken. Op 10a zie je de rotonde tussen de wijk Emerald (tussen Delft en Delfgauw) en het industriegebied Ruyven. Is dat zo bijzonder dan? Ja, want waar in de verte de heistelling staat zal binnen afzienbare tijd een weg liggen die Zoetermeer en Pijnacker op comfortabele wijze zal verbinden met Delft. Weer meer asfalt natuurlijk maar dan moeten we maar niet allemaal bij elkaar gaan wonen want waar je huizen bouwt, heb je infrastructuur nodig en dus gaat er kostbaar groengebied verloren maar het is een utopie om deze ontwikkeling te bestrijden. Het vervoersprobleem in de Randstad is veroorzaakt door beleidsbepalers en overheidsinstanties die wel graag geld ontvingen voor de verkoop van bouwgrond maar liever niets teveel uitgaven voor de wegen die daardoor noodzakelijk werden. Nu, achteraf, moet er een veelvoud aan geld op tafel komen om die wegen alsnog in te passen.

Op foto 10b zie je de wijkontsluiting van Vinex-locatie Leidschenveen in volle ontwikkeling. Connexxion heeft met busvervoer veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de wijk maar zoals altijd sluipt het railvervoer ook hier de wijk binnen en hier zie je de railaanleg vanuit Den Haag over de A4 aankomen. Nu alweer gevorderd tot het eindpunt van de tramlijn t.h.v. het LightRail station in de wijk.



      
Surftips:
De linken. Een fascinerende pagina die ik tegenkwam betreft www.worldometers.info 
Helaas in het Engels maar met een beetje gezond verstand kun je al snel doorhebben wat hier bedoeld wordt. Op vele terreinen kun je hier zien hoe de groei is. Bij de geboortes zie je een snelheid die adembenemend is. Gelukkig gaan er ook mensen dood al moet dat maar niet te dicht in de buurt komen, maar zichtbaar is duidelijk dat dit elkaar niet in evenwicht houdt dus dat wordt nog wat in de toekomst.
 
Steeds vaker hoor ik mensen spreekwoorden en gezegdes gebruiken die niet helemaal koosjer in elkaar zitten. Niet alleen op straat maar zeker ook op radio en televisie. Journalisten die er een potje van maken. Zo hoorde ik pas nog de uitdrukking "met de hand over mijn borst strijken" maar dat is een verkeerde keuze want het spreekwoord luidt "met de hand over het hart strijken" oftewel "vergevingsgezind zijn". Dit is maar één voorbeeld, als je er op gaat letten kun je er velen vinden en als je dan wilt nakijken hoe het eigenlijk hoort, kan dat op deze link: www.spreekwoord.nl
 
Overal kom je de laatste dagen het woord "Canon" tegen en dan bedoel ik niet in de reclamefolders voor o.a. fotocamera's. Men heeft geprobeerd om onze geschiedenis in een soort overzicht samen te vatten en dat zorgt uiteraard weer voor een levendige discussie in de media. Als je wilt weten waar dit over gaat, kun je op www.entoen.nu zien wat de "Canon van Nederland" precies inhoudt.

Klik op:     


Tot slot:
De inkt in mijn digitale pen is op. Ik ben benieuwd of jullie deze variant van de busbrief kunnen waarderen. Ik moet ook maar weer steeds wat bedenken dus vergeef me als je dit minder interessant vindt door b.v. het ontbreken van busfoto's. Voor lezers uit de eigen regio misschien te voorspelbaar maar voor anderen van buiten ons gebied mogelijk een aardige kijk op ons dagelijkse werkgebied. Ik merk het wel. Met de volgende brief wil ik weer een vast item uit de kast halen dus lees ook weer editie 57.

Bedenk dat als het regent in november, dan valt de Kerst in december.....

 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
       
 
      
Wijsheden:
 
Straks bestaat het rijexamen nog maar uit één opgave: levend invoegen in een file. (Terzijde)
 
Voor mijn eerste ongeluk en na mijn laatste heb ik steeds schadevrij gereden.

terug naar de