terug naar de

 

28 mei 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t  <++++>
______________________________________________________

______  Onderwerp:  Rotterdam CS  ____________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen,       
   

 
Daar is ie weer!!
Deze keer eindelijk de aflevering waar ik al een hele tijd op heb zitten broeden, Rotterdam CS door de jaren heen. Met weer wat hulp van verschillende toegewijde collega's waaronder Jan, Ed en Edwin, heb ik hopelijk een gevarieerde busbrief kunnen samenstellen.
 
2 foto's zijn uit voorzorg verwijderd.
Dit n.a.v. een dreiging voor een boete voor auteursrecht

Foto 1:

Het Centraal Station is rond 1954 geopend, een nieuw station door architect S. van Ravesteyn na de Tweede Wereldoorlog ontworpen en gebouwd. Van Ravesteyn is bekend van meerdere ontwerpen waarvan er inmiddels een aantal zijn verdwenen, zoals het oude Centraal Station van Utrecht en een groot deel van de bouwwerken in Diergaarde Blijdorp.

In die tijd met ruimte rond het gebouw en dat is bijzonder te noemen als je in later jaren het volbouwen van de omgeving ziet gebeuren. Ook de aantallen mensen zijn sinds 1950 verveelvoudigd en vandaag de dag, versterkt door de bouwactiviteiten om het station weer aan te passen aan de moderne vraag naar vervoer en bereikbaarheid, is het een chaotisch mierennest te noemen. Het zal nog veel gekker worden als het station in 2006/2007 gesloopt zal gaan worden. Een busbrief dus op de grens van toen en morgen met beelden die binnenkort historie zullen zijn. De hele procedure zal pas in 2018 afgerond moeten zijn dus dat zegt wel iets over de geplande veranderingen. Wil je een indruk krijgen van het nieuwe uiterlijk dan kun je op de volgende link terecht: deltametropolis.nl.tripod.com


Foto 2:

Een paar jaar later in 1963 is duidelijk een ontwikkeling te zien in passagiersaanbod.
Het ons nu bekende CS is na de oorlog gebouwd omdat in mei 1940 het oorspronkelijke station, genaamd Delftse Poort, verwoest is. Ten tijde van deze foto was er nog geen sprake van een metrostelsel. Pas in 1968 werd de eerste Nederlandse metrolijn geopend, de kortste ter wereld maar er was een begin gemaakt. De bouw heeft 7 jaar geduurd dus op deze foto zullen buiten beeld de eerste voorbereidingen in volle gang zijn geweest.
   

Foto 3:
Weer een stapje dichterbij. Deze foto dateert uit 1985 en heeft de RET-trams als onderwerp hoewel er meer opvallends te zien is op dit plaatje. Een jonge uitvoering van collega Ed Schipper is hier te zien met geruit overhemd en zijn handen in z'n zakken. Deze foto is dan ook uit zijn privéverzameling. Tja, we zijn natuurlijk alweer 25 jaar verder en dat ga je zien. Dat werd ook al bewezen in busbrief 50 bij foto 8. (zelfspot - redactie)


Foto 4:
En langzaam komen we terecht bij de bussen. Als eerste een bus van de SVA, Stichting Veteraan Autobussen - een Verheul/Werkspoor uit 1961. Het leuke van deze foto is, dat ik in busbrief 46 over de RET aandacht had voor ook een 754 maar dan van recentere datum. (zie foto 3a-3b-3c in brief 46)  
Ik was heel verbaasd dat ik bij het zoeken in Google, met het invullen van bepaalde zoekopdrachten, uitkwam op mijn eigen busbrieven. Misschien wel logisch maar ik was daar nog niet aan gewend, maar dit terzijde.
 

Foto 5a-5b:
Wat je hier ziet, is vergeleken met vandaag de dag ongelofelijk. Mogelijk zo'n ruime 25 à 30 jaar geleden zie je CS zoals ik het in mijn begintijd op de bus heb leren kennen. Geen wolkenkrabbers en een Weena waar je ruimtevrees van krijgt. Waar nu de spiegelende kolos van NN staat, was ooit een stationsplein voor bussen gesitueerd. Ik heb op de foto het Auburo en het Hofplein aangegeven om oriëntatie makkelijker te maken. Het Auburo (Autobusstation Rotterdam) was in een langwerpig gebouw gevestigd dat omgeven was met de halteperrons van de streekbussen. Er was namelijk ooit een tijd dat streekbussen uit alle windrichtingen doorreden naar CS. Tegenwoordig is men al weer geruime tijd gewend aan streekbussen die slechts tot de voorsteden rijden en daar aantakken bij stadsvervoer en metro. Links van het Auburo was grotendeels ingericht als bufferruimte en rechts ervan, gedeeltelijk achter de boomtoppen verstopt, waren de haltes te vinden. Bussen konden ook aan- en afrijden via de Delftsestraat die toen nog in open verbinding stond met de Schiekade. In het Auburo was altijd wat te doen. Door de vele lijnen waren er altijd genoeg collega's aanwezig en de inwendige mens kon worden verzorgd door een aantal dames van vlees en bloed i.p.v. de automaten van tegenwoordig. Een vers kopje koffie of een uitsmijter, kop soep of bordje patat waren te bestellen. En als het allemaal te fatsoenlijk leek te worden, stormde een groepje agenten binnen om een schoonveegactie uit te voeren omdat ook toen al vele daklozen en verslaafden rondhingen in de buurt van CS. Als je naar het toilet ging, kon het gebeuren dat er op de wc al een vorm van permanente bewoning bestond doordat er een junk zijn naald en draad zat te verzorgen. Ook kwamen er regelmatig handtastelijkheden voor die de inval van de politie nodig maakten.
Op foto 5b zie je een Aandeel uit 1959 in het Auburo ten name van Autobusdienstonderneming "Citosa" n.v. te Boskoop. Dat waren nog eens tijden, menig multinational van nu zou jaloers zijn.....

               


Foto 6:
Een min of meer vergelijkbare foto maar dan van later datum. Het centrale plein voor het station heeft een face-lift ondergaan om trams en bussen samen gebruik te laten maken van hetzelfde stukje CS omdat het Auburo en omgeving plaats hebben gemaakt voor New York-achtige taferelen. In de tussenliggende periode hebben wij lange tijd aan de Conradstraat onze bufferruimte gehad. Een tijd met herinneringen van velerlei aard. Als vervanging van de eindpuntvoorziening in het Auburo-gebouw, werd er op de hoek van de Conradstraat met het CS-plein een portocabine geplaatst met daarin een uitstekende catering. Legendarisch zijn de kwaliteit van het eten en drinken en de vriendelijkheid van de bediening en zelfs na al die jaren hoor ik nog weleens een oudere collega een zucht van verlangen slaken als dit ter sprake komt. Het is mij nooit duidelijk geworden waarom dat werd opgeheven maar het zal wel met financiën te maken hebben. Daarna betrokken wij een later bijgebouwde ruimte in de linkervleugel van het CS-gebouw waarover ik bij foto 1 heb geschreven. Wat een ramp was dat, geen sfeer, geen smakelijke voorzieningen meer en zeer onveilig omdat deze ruimte omgeven werd door het beruchte Perron O.
Met het afbreken van het Auburo was er nog geen einde gekomen aan de verslaafden en zwervers en die werden opgevangen op Perron O, gelegen in een hoek van de Conradstraat net achter de linkervleugel van CS. Omgeven met grote hekken en voorzien van een Methadon-uitgiftepost was naast Blijdorp hier de grootste kijkattractie van Rotterdam gevestigd. Vaak parkeerde ik mijn bus er vlak naast en dan ging ik halverwege mijn bus zitten kijken naar mensen die zich gedroegen als in een boze droom. Een soort horror-film met hoofdrolspelers in lompen, vervuild, agressief en niet gewend om met mes en vork te eten. De ingang naar onze koffieruimte was dan ook regelmatig versperd. Soms met wezenloze wezens en vaak door hoeveelheden urine en kots. Wat ik hier soms vanachter de vitragegordijnen heb zitten aanschouwen, tart elke verbeelding. Als het de junks al interesseerde dat wij iets zagen dan lieten zij dat niet merken maar door de aanwezige vitrage zullen ze het nauwelijks in de gaten gehad hebben.
Ook hier was ons verblijf van niet al te lange duur en zijn we naar het RET-eindpunt midden op het plein gegaan. De ruimte werd daarna bevolkt door een politiepost en er zal vanaf dat moment een stuk minder gesnoven en gespoten zijn geworden in de vensterbank.


Foto 7:
De maker van deze foto heeft het plaatje netjes in een fotolijstje gezet en voorzien van de gewenste informatie. De 9363 bezig met z'n eerste kilometers want deze serie stroomde rond dit jaartal de stallingen binnen. De reclame aan de zijkant verwondert mij wel omdat ik altijd heb gedacht dat dit fenomeen pas in later jaren zijn intrede deed maar dan zal mijn herinnering wel wat vertroebeld zijn. Ikzelf begon per 1 februari van dat jaar aan mijn eerste kilometers meestal met een bus uit de 2300-serie.
 

Foto 8:
Dan nog een bijdrage van Jan van den Berg uit de moderne tijd met een vorm van moderne kunst. Dit rijtje woningen lag vlakbij het CS dus ik vond het een mooie kans om deze foto deze week mee te pakken. Prachtige vooroorlogse echte Rotterdamse huizen aan het begin van de Beukelsdijk die het bombardement van de 2e Wereldoorlog hebben overleefd, zijn na jaren van verpaupering opgefrist door een kunstenaar die naar mijn bescheiden mening een voorkeur had voor blauw. In 1966 werd door Barnett Newman een schilderij gemaakt met de titel "Who's afraid of Red, Yellow and Blue?". Dat zorgde voor nogal wat ophef maar deze eigentijdse kunstenaar maakt het nog bonter met de vermoedelijke titel "Who's afraid of Blue, Blue and Blue?"
Ook deze foto is al weer geschiedenis want de sloper heeft sinds kort korte metten gemaakt met dit huizenblok en er zal wel weer een typisch modern Rotterdams ontwerp op die plek het stadsbeeld gaan verfraaien (sic). Fotograaf Jan van den Berg die altijd zorgt dat zijn onderwerp een raakvlak met het Openbaar Vervoer heeft, is ook hier weer geslaagd door een Mercedes Integro 'mee te pakken', de 2935.

Foto 9:
Omdat ik een aantal eindpuntvoorzieningen op CS heb besproken, is het bijna vanzelfsprekend dat ik ook de huidige ruimte anno 2006 niet vergeet. Een heldere, schone ruimte met een aantal basisvoorzieningen aan het Kruisplein waar wij te gast zijn bij de RET. Het voordeel van dit gastgebruik is dat er al geruime tijd gratis koffie of thee getapt kan worden en dat maakt deze eindpunten van de RET tot een gewaardeerde en populaire locatie. Hulde aan de RET.
 

   
Surftips:
 
Op www.eurotrotter.com kun je wereldwijde informatie vinden over de landen die je gaat bezoeken/wilt bezoeken/bezocht hebt. (*doorhalen wat niet van toepassing is) En reikt het budget niet verder dan een dagje uit (soms duurder dan een weekje weg) dan kun je op deze pagina kijken of er iets te doen is waar iedereen zich in kan vinden. Daytrip

Klik op:     



Tot slot:
Het is weer sluitingstijd en ik zoek nog wat aardige surfadressen bij elkaar. Volgende keer aflevering 52 over de 7000-serie, sluitstuk van een bewogen reeks.

Tot zover mijn aandeel in jullie leesvoer, graag tot de 52e keer.

 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
   
     
Wijsheden:
 
Werken maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.

terug naar de