terug naar de

 

09 april 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
____________________________________________________

______ Onderwerp: Wie Ben Ik? ______________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen:        
 
 

 
En dan nu weer eens over onszelf, een bekende gezichtenbrief. Een zogenaamde "zie mij eens" aflevering. Ik heb een poosje zitten wikken en wegen of ik dit wel moest doen omdat het voor een heleboel busbrieflezers niet de meest interessante foto's zijn (niet vanwege het uiterlijk van de afgebeelde personen natuurlijk maar vanwege het  mindere aandeel bussen daarbij). Maar omdat ik het in busbrief 7 en 25 al eerder heb gedaan, heb ik besloten dat het toch in deze busbrief nog 1 keer te doen. Er zijn ook een paar aardige plaatjes bij met de nodige bussen en aangezien er over oude en nieuwe bussen wordt geschreven, kan er ook een keertje over oude en nieuwe 'sjoofs' (een uitdrukking van de BBA) geschreven worden. Ook wil ik de personen op de foto's niet hun landelijke bekendheid ontnemen omdat er altijd een kans bestaat dat er daardoor een uitnodiging kan komen voor een gastrol in Goede Tijden, Slechte Tijden hoewel ik denk dat wij daar op de werkvloer al de nodige series van hebben gehad.
Goed, ga er eens voor zitten en bekijk deze serie vakmensen uit eigen gelederen.
           

Foto 1:
Twee collega's staan hier te kijken naar wat ze zelf niet hebben mogen meemaken. Een Leyland/den Oudsten cub uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Heerlijke wagens zonder software en al te veel elektronica dus deden ze het praktisch altijd. Conrad en Rein kunnen over 30 jaar nostalgische verhalen vertellen van de Alliances of de Ambassadors van nu en daar zijn dan weer anderen jaloers op, waarschijnlijk(?).


Foto 2a-2b:

Een collega die wel de Leyland tijd heeft meegemaakt, is Hans. Hier genietend van de luxe van zo'n Ambassador op de busbaan in Tanthof te Delft.
Hans is in diezelfde jaren tachtig in dienst gekomen en om dat te bewijzen gaf hij me onlangs een foto van zichzelf achter het stuur van de Leyland cub de 5679 op het ter ziele gegane busstation In de Veste te Delft.


Foto 3a-3b-3c:
Een HTM-drieluik uit vervlogen tijd. Op foto 3a een jonge Haagse collega bij de HTM. Nu alweer jaren in dienst van het streekvervoer dus een echte allrounder: Sam. Ooit in rode bussen, later in gele toen weer in groene en nu in rood/witte maar nog steeds met een beetje HTM-diesel in de aderen.
Op 3b en 3c zien we een andere oud-HTM'er,  iemand die de letters R en S in zijn naam heeft staan, de R van racen en de S van snelheid. Rob had de ambitie om directeur te worden (knipoog) maar is nu met 2 werkdagen per week enigszins een directeur in ruste. Ik heb begrepen dat er jaren geleden onderhandelingen tussen Connexxion en de HTM waren om samen te gaan maar helaas is dat op niets uitgelopen dus dat is jammer voor de mensen op deze foto's want dan waren ze ongewild weer teruggeweest bij af. Maar je weet nooit hoe een dubbeltje rolt.
Op 3c staan een leerling en een leermeester bij elkaar (wie is wie?) in een tijd dat 'kinderhoofdjes' nog een populaire bestrating vormden. Een unieke foto uit eigen collectie waarvan er vast nog wel meer bij collega's in de archieven rondzwerven. Ik hoor het wel als iemand er eentje beschikbaar wil stellen.


Foto 4:
Bij het zien van deze foto, kijkt er zeker iemand heel erg verbaasd. Jullie razende reporter heeft beslag kunnen leggen (met hulp) op deze bijzondere prent. Er zijn zo te zien een paar jaartjes verstreken maar alle kenmerken om herkenning mogelijk te maken, zijn nog aanwezig. De jonge passagier staat hier ook niet toevallig maar heeft een uitstekende band met de chauffeur. Ik hoop dat Henk B. deze busbriefvermelding kan waarderen.........nu hij intussen vestigingsmanager is.

Foto 5:
Als er iemand is die hoort bij het OV, dan is het deze man. Al jaren niet meer in actieve dienst door het bereiken van een respectabele leeftijd maar hij is toch nog regelmatig te vinden op de werkvloer omdat er hand- en spandiensten verleend worden aan de technische dienst. Jan V. is opgegroeid met de WSM en Westnederland. Zijn vader was chauffeur bij de WSM en Jan heeft ook een onovertroffen staat van dienst. Als ik om gegevens van vroeger verlegen zou zitten dan kan ik bij Jan terecht want hij heeft een onuitputtelijke archief aan herinneringen uit al die jaren. Jan is uit beeld geraakt na de omschakeling van Connexxion naar Veolia maar bij deze dus weer een beetje 'in beeld'. Helaas moet vermeld worden dat Jan intussen overleden is.

Foto 6:
En diegene die denkt dat 'ie hier Piet Bambergen achter het stuur zien zitten, heeft het helemaal mis. Je ziet toch zo dat het niet Piet is maar John V.........
Dat brengt me wel op de gedachte dat er genoeg collega's rondlopen met een bijnaam. Soms samenhangend met hun uiterlijk maar ook om andere uiteenlopende redenen. Vaak is de oorspronkelijke aanleiding al lang achterhaald maar de naam blijft iemand dan nog lang achtervolgen. Hier een kleine bloemlezing uit 'mijn' vestiging. Wat te denken van Nana (Mouskouri) of Blondie. We hebben ooit het Grobbekuiken en Seiko gehad en natuurlijk nog steeds Pino. Kabouter Plop, Kwebbel en Herman Brood lopen bij ons rond samen met George (van Mildred?). Er is een Gaddaffi en een Professor, een Babbel Bennie en Pluisje. Ook de naam 020 doet de ronde en vele oudgedienden weten wie je bedoelt als je Controleur 4711 zegt. We hebben een Aagje en uiteraard Stan the Man, Ollie, de Gezagvoerder, Spons en vooral geile Jan (daar zijn er wel meer van maar iedereen bij ons weet wie ik bedoel). Tja, mooier kunnen we het niet maken, zou de belastingdienst zeggen.


Foto 7:
Goud van Oud op deze 7e foto. Ter gelegenheid van het afscheid van de Jan die ik bij foto 6 bedoelde, kwamen deze zwoegers uit voorbije jaren weer eens bij elkaar. Alle 5 genietend van de hun gegunde vrije tijd na jaren van kilometervreten. Van links naar rechts: Henk, Dirk, Frans, Henk en Koos. Mannen uit het tijdperk van de Hollandse namen. Sommigen trekken de deur dicht en zie je nooit meer terug maar gelukkig zijn er ook velen die hun gezicht nog een enkel keertje laten zien. Je hebt zoveel jaren samen opgetrokken en dan is het (in mijn ogen) altijd leuk om weer eens bij te praten. Iets wat ik met deze busbrieven graag wil aanmoedigen. In mijn 28 jaar als buschauffeur heb ik vermoedelijk honderden collega's gehad. Velen voor kortere tijd maar ook een aantal die-hards (Engels voor "onverzettelijk, taai iemand, die tot het einde toe volhoudt" volgens de Dikke van Dale). Deze vijf horen bij die laatste groep. Heren graag tot ziens.


Foto 8a-8b:
Bij foto 3 zagen we HTM'ers die zich bekeerden tot het streekvervoer maar bij foto 8 zien we 2 oud-collega's die hun heil juist buiten ons bedrijf zochten. Op de foto met de bolramer zien we Pieter Sch. waarvan ik bij een vorige aflevering met foto's van collega's de volgende tekst mocht ontvangen: "Leuk die foto's uit de oude Delftse doos. Als oud Loosduins/Haags chauffeur is het toch een feest van herkenning, ook vanwege onze diensten op de Delftse stadsdienst. Ik kan mij de 5437-5445 nog goed herinneren. En, toen ik bij de HTM zat ben ik nog 3 maanden uitgeleend geweest aan de vestiging Delft!!!!" Pieter is in 1987 naar de HTM gegaan en via de bus en de tram op de dienstindeling aldaar terechtgekomen maar is zijn Westnederland tijd nog niet vergeten.


De tweede foto (8b) betreft ook een oud-collega die zijn hart aan het openbaar vervoer heeft verloren. Ruurd Berendes maakte van zijn hobby zijn werk en heeft een aantal jaren in Delft gewerkt. Zijn hobby is zijn werk niet meer maar hij blijft een echte bushobbyist. Van hem heb ik regelmatig hulp mogen krijgen bij het vervaardigen van deze busbrieven waarvoor nogmaals mijn dank.



Foto 9:
Een partybeest bij een partybus. Als er iets georganiseerd moet worden is Wim E. de aangewezen persoon. Een collega met de VUT die ook nog regelmatig gesignaleerd wordt op de vestiging en die vele jaren b.v. de vestiging in kerstsfeer heeft omtoverd. Ziet overal handel in en is in voor een geintje. Wel een man met een uitgesproken houding in het leven waardoor hij snel mensen vertedert maar ook snel mensen van zich kan vervreemden maar hij kiest altijd voor (zijn) duidelijkheid. Maar met zijn jongensachtige houding en uiterlijk blijft hij verbazen. Hier te zien net voordat hij een klusje ging opknappen met de Partybus.


       
Surftips:
 
Misschien niet voor mijn leeftijdgenoten maar ik denk dat er genoeg onder jullie zijn die jongeren in hun huiselijk kring hebben en die geïnteresseerd zijn in eigentijdse videoclips van de huidige toppers op het gebied van hitparades zoals Kane of Anouk enz. Op de volgende pagina kun je naar al die moderne clips kijken. www.gratisvideoclips.nl  Verder is er voor ieder wat wils want via het archief kun je clips vinden van alle tijden dus b.v. de Bohemian Rhapsody van Queen of Child in Time van Deep Purple tot Een beetje liefde van Frans Bauer.
Niet alleen voor de videoliefhebber deze week info maar ook voor de radiofreak. Op de volgende link kun je circa 40 radiozenders in een handomdraai beluisteren: www.nederland.fm  Klik niet helemaal boven- en onderin want dat zijn advertentie 'knoppen' maar de hele linker- en rechterzijde en de rest zijn allemaal zenders.

Klik op:     


Tot slot:
Genoeg voor week 45, de volgende brief brengt foto's en info over de RET, graag tot editie 46.
 
De hartelijke groeten van
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
 
     
Wijsheden:
 
De twee voornaamste vragen van onze tijd: "Hoe vermager ik?" en "Waar laat ik mijn auto?" (Wim Kan)

terug naar de