terug naar de

 

19 februari 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
______________________________________________________

______ Onderwerp:  Zwart-Wit  ________________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 38
                                                                                               
   

 
Heb ik van de week op vrijdag avonddienst en drink ik een bakkie leut op Delft station met 2 collega's, zien wij plots allemaal zwaailichten en een heleboel consternatie bij de halte van tramlijn 1. Nieuwsgierig als wij zijn (niets menselijks is ons vreemd) stonden wij op de stoelen om te zien wat er gaande was. Ach, een stevige controle zeker. Ik liep even later om 22.15 uur naar mijn bus om mij buiten dienst naar de vertrekhalte voor mijn volgende rit te begeven. Ik zat nog niet half achter het stuur of ik zag een grote groep van tientallen jongeren het stationsplein opstromen met in hun midden een flink aantal 'dienders'. Ik keek nog even wat dit nou eigenlijk allemaal om het lijf had en wachtte tot de boel voorbij zou zijn want ik begreep wel dat ik niet moest gaan proberen om hier tussendoor te manoeuvreren. Plotseling zie ik links van me een knul een sprintje trekken en met een omtrekkende beweging, direct achtervolgt door een paar ordehandhavers, komt 'ie naast mijn bus terecht alwaar een aantal agenten plaatsnemen op zijn rug.
Van alle kanten komt nu een mengeling van jongeren en politiefunctionarissen in mijn richting gestormd. Ik zie motoragenten, politiebusjes, fietsende speurders, geüniformeerd voetvolk, undercover jongens en wie weet wat nog meer. Ze vormen een kring rond de staande gehouden jongen (nou ja staande in horizontale zin dan wel want de knaap lag heerlijk asfalt te happen) en de agenten sommeerden de opdringerige massa heel daadkrachtig naar alle kanten afstand te houden. Ik zit nog steeds in mijn bus, 2 meter van het politionele onderonsje en krijg 'waar voor mijn geld' op de eerste rang. Nadat er een soort doorgang geforceerd is, wordt de jongeman in een soort gevouwen houding het arrestantenbusje ingevoerd en werd begonnen met het verspreiden van de aanwezigen. Nadat de meeste zwaailichten weer gedoofd waren, kreeg ik de kans om er vandoor te gaan.
Dit alles bleek te maken te hebben met een grote regionale controle-actie door politie en HTMcontroleurs. Station(splein) Holland Spoor in Den Haag is zelfs afgesloten geweest om iedereen te controleren en te fouilleren. Vele wapens lagen opeens onbeheerd onder banken in de trams en ongetwijfeld had deze actie op het Delftse kleinstedelijke stationsplein hier ook mee te maken. Ik bevond mij onverwachts in een aflevering van Starsky & Hutch of Miami Vice en maakte mee waar je normaal alleen maar over in de krant leest.
Ik kon het niet laten om dit bijzondere tafereeltje hier te vermelden.
 

Foto 1a-1b-1c-1d-1e-1f-1g:
Om te beginnen deze keer een korte uitleg/toelichting voor lezers van deze busbrieven die moeite hebben met plaatsing van bepaalde foto's. Ik heb regelmatig aangegeven dat deze afleveringen zijn ontstaan om een kleine groep nieuwe collega's iets te laten zien dat zij niet zelf hebben meegemaakt maar waar ze wel zo nu en dan door de groep oudgedienden over horen praten. Internet is een onuitputtelijke bron met ontelbare pagina's met een gigantisch aanbod aan foto's op allerlei terreinen. Foto's gaan daardoor vaak een eigen leven leiden en de originele fotograaf is niet meer te achterhalen. Toestemming vragen om de foto te mogen gebruiken, wordt dan praktisch onmogelijk. Soms heeft de maker zijn naam in de foto gezet en dan is dat alvast duidelijk. Weet ik meer gegevens dan probeer ik die te vermelden maar daarin zal ik hier en daar zeker een steekje laten vallen. Met alle plezier maak ik dat als ik daarop attent gemaakt ben alsnog in orde. Meestal pakt het positief uit maar een enkele keer is er iemand wat minder enthousiast zal ik maar zeggen. Ik wil en zal extra attent zijn op de bronvermelding. Hopelijk volstaat dit dus genoeg hierover voor nu.

In deze brief een paar foto's van een lezer die uitdrukkelijk heeft vermeld dat het gebruik ervan geen probleem is mits ik bijgeleverde bronvermelding zou gebruiken. Ziehier de medewerking die ik al eerder van andere lezers heb mogen ontvangen en die ik graag benut om unieke plaatjes door te geven. Sinds kort is Wim Vink lid van de club, geen onbekende bij bushobbyisten want hij maakt al busfoto's sinds 1965. Wim is tevens de beheerder van o.a. de bus-negatieven uit de collectie van wijlen Jan Voerman. De heer Jan Voerman was voorzitter van de S.V.A. (Stichting Veteraan Autobussen) en oprichter van Speedwell Touringcars.

Met dank aan bovenstaande heren hier dan een bijna ontroerende foto van een Citosa-bus voor het Delftse station uit 1946. Als ik mijn huiswerk goed gemaakt heb, zou dit een Morris moeten zijn met Verheul opbouw uit 1940. Gebouwd voor het Rode Kruis,overgenomen door Middelkoop en uiteindelijk in dienst bij Citosa met wagenparknummer 264. Ik had deze foto nog niet toen ik de busbrief over Delft CS maakte anders had hij daar uiteraard ingestaan maar bij deze dus als aanvulling op busbrief 36. Er lijkt een lichte lakschade zichtbaar maar om de bestuurder te ontzien kunnen we ook de mogelijkheid van een beschadiging van het negatief als optie bekijken..... aan jullie de keuze. Een lekker gevulde bus zo te zien maar ik ben blij dat ik er niet in hoef want met mijn 1.95 meter zou een staanplaats zeker hoofdpijn opleveren.

Aanvulling van Rob S.: "Citosa bus 264 heb ik helaas nooit zelf gezien. Hij stond in de stalling Zoetermeer, aan de Stationsstraat en wij woonden in Boskoop. Ik ben in mijn eigen archief gaan kijken want ik wist dat ik dit type wel eens gezien had. Wat blijkt nu. Trio te Boskoop, die lijn (7) Boskoop-Gouda vv. voor Citosa reed, had ook zo'n "Koekblik" . Hierin heb ik wel een aantal keren gereden. In ben reeds lang in het bezit van deze foto's, maar hoe ik er aan gekomen ben weet ik niet. Als bijlage stuur ik daarom wat foto's mee."

Dat ik Rob zeer dankbaar ben voor het beschikbaar stellen van deze bijzondere foto's zal niemand verbazen.

In 2017/2018 kreeg ik nog 2 foto's van Rob toegestuurd: de Trio 5 en de Trio 8

Trio 1 Trio 1 en 3
Trio 3 een Morris/Verheul van Citosa met chauffeur. Het originele kenteken was H55713
Deze bus werd in 1946 gebouwd en reed de eerste rit in 1948 en in 1957 afgevoerd
Trio 3
Trio 5 Trio 8 (Austin/Verheul-3KDF uit 1958)
Deze bus ging in 1970 naar Langhout-NAL

Foto 2:

Een foto van een Crossley mag in een zwart-wit brief niet ontbreken zoals ook in busbrief 23 en 24 Crossleys te bewonderen staan. Hier de WSM 1401 uit 1947 in 's Gravenzande op het Vaartplein. Een Crossley met opbouw van Beijnes.
Foto's 1, 2 en 3 direct van het negatief en zonder omweg in de busbrief dus met een optimale kwaliteit. Wederom van de heren Vink/Voerman.
Het Vaartplein is lang een overstapstation voor het streekvervoer geweest midden in de oude dorpskern van 's Gravenzande. Ik kan me nog goed herinneren dat ik alle richtingen in mijn leerperiode als buschauffeur erg moeilijk te onthouden vond. Dat was in 1983 waarbij ook nog gewerkt werd met het oude lijnnummer systeem. Nu is de Naaldwijkseweg in 's Gravenzande al jaren het regionale overstappunt samen met natuurlijk het busstation in Naaldwijk.

Foto 3:
Over de HTM, meer in busbrief 35, heb ik nog een fraaie foto ter beschikking en die past mooi in deze zwart/wit brief. Wagen 558 staat hier op de Turfmarkt in Den Haag. Een foto van Wim Vink. Eerste klas scherpte. Er wordt vaak gesuggereerd dat met een computer alles geretoucheerd en bewerkt (gephotoshopped) kan worden maar dit dus echt niet. Het beste bewijs daarvoor zijn de auto's in de omgeving waarmee bewezen wordt dat dit zeer zeker authentiek is. De HTM schijnt in die jaren iets gehad te hebben met bananen (Chiquita) en een alcoholische versnapering (Martini) want die reclame zie je vaak terug op oude foto's. Sponsorcontracten zouden we nu waarschijnlijk zeggen.
Nadat ik wat rondgeneusd heb, kom ik tot de conclusie dat dit een AEC/Verheul zou moeten zijn uit 1957. Ooit in een 2e leven onderdak gehad bij de SVA maar toch voor onderdelen gesloopt.

Foto 4:
Iets recenter is deze foto van een echte stadscub van Leyland. De 5532 uit de jaren zeventig als opvolger van de 5400-serie die ik in busbrief 6 heb behandeld. De carrosserie heeft al de 'moderne' look die daarna ook de 5600-serie zou vertonen. In Delft hebben wij de 5528 t/m 5533 gehad in de jaren 1983 t/m 1986. In 1986 ging in ieder geval deze 5532 naar de sloop terwijl b.v. de 5533 naar een particulier verkocht werd.

Foto 5:
Altijd maar verhalen over hoe bussen zijn en rijden maar ik vergeet wel eens dat dit alleen maar kan doordat er technische verzorging nodig is en dat een bus net als een levend wezen op z'n tijd een 'natje en droogje' gebruikt in de vorm van brandstof en smeermiddelen maar ook reiniging van het materieel is van essentieel belang. Dit gebeurt altijd achter de schermen door medewerkers die het aftanken en de interieurreiniging verzorgen. Tegenwoordig wordt het aftanken allemaal digitaal geregistreerd en herkent het systeem een busnummer en verwerkt automatisch het verbruik per bus maar vroeger in de zwart-wit periode werd dit allemaal met een potlood en een gummetje bijgehouden. Deze twee heren in de vestiging Den Haag hebben nog geen idee hoe de toekomst eruit zal gaan zien maar doen nog gewoon alsof ze hard werken met 1 hand in de zij ;-)

De bus betreft een van de favorieten van die tijd. De 6236 was een soepele, snelle bus en oudgedienden die met deze, maar ook met andere wagens uit deze serie, gereden hebben, spreken er nog steeds met groot enthousiasme over. Deze MB200 uit 1976 kwam in 1992 via een veiling in Sliedrecht terecht in Marrakech in Marokko.


    
Surftips:
De surftips die hier stonden zijn niet meer actief en dus verwijderd.

Klik op:     


Tot slot:
Dit soort foto's vind ik zelf altijd iets onwezenlijks hebben. Alsof het bedacht is in plaats van gebeurd. De techniek van die hele oude foto's is zo anders en het afgebeelde object staat zo ver af van wat wij tegenwoordig normaal zijn gaan vinden dat de charme van die plaatjes mij zeer ter harte gaat. Hopelijk geldt dat ook voor jullie.

Veel surf- en speelplezier               

  
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
 
      
Wijsheden:
 
Het mooiste geheim dat er bestaat: een genie zijn en zelf de enige zijn die het weet. (Twain)

terug naar de