01 januari 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
_____________________________________________________

______ Onderwerp: Integro ___________________________
        Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 31 
 

 
Gelukkige, voorspoedige, opgewekte, gezonde, zalige, opwindende, humoristische, collegiale, liefdevolle, spannende en dieselende
365 dagen van 2006 toegewenst.
 
Tja, hoe vaak krijg je de kans om zomaar op de 1e dag van het nieuwe jaar bij iedereen binnen te vallen met een busbrief? Ik denk dat ik maar 1 kans krijg en dat is deze. Goede voornemens? Onzin! Als ik iets geleerd heb van o.a. het afgelopen jaar, en dan bedoel ik dat zakelijk en privé, dan is het wel dat iedere dag een soort nieuwjaarsdag moet zijn want het kan morgen allemaal anders worden. Er is een collega in Delft die weet wat ik bedoel want wij begroeten elkaar al heel lang het hele jaar door met "de beste wensen" i.p.v. goedemorgen, dus geniet en leef met mate dan maak je de meeste kans op 2007!!!
 

Foto 1:

In deze brief weer eens iets recenters. De Mercedes Integro. Een van de laatste "zware jongens" in een tijd dat lichtgewichten de dienst uitmaken. Met meer het uiterlijk van een toerbus en met een airco (bij introductie van dit type bus een noviteit in het streekvervoer) werd deze Mercedes grotendeels ingezet met de grijze getinte kleuren als Interliners en in het groene Connexxiondesign voor de sneldiensten. In de praktijk komt dit neer op een vrij laag aantal kilometers per bus omdat er hoofdzakelijk alleen in de spits gereden wordt. De doorsnee streekbus maakt, afhankelijk van het gebied waarin gereden wordt, gemiddeld zo'n 200 kilometer per dienst en zeker tegenwoordig is het de bedoeling dat de inzet van een bus zo optimaal mogelijk is en dus minimaal 2 diensten op een dag. Een kilometerstand aan het eind van een busleven in Nederland van gemiddeld tussen de 900.000 en 1.000.000 was altijd gebruikelijk maar Integro's komen niet aan deze getallen zoals ze nu ingezet worden.
 

Foto 2
De Integro heeft al verschillende doelen gediend omdat het beleid m.b.t. de inzet een aantal keer is gewijzigd. Ik herinner me als de dag van gisteren dat het een doodzonde was als je in het weekeinde met dit type bus durfde te gaan rijden. Je moest in het weekeinde met soms door de tijd gehavende bussen rondrijden terwijl deze degelijke fraai-ogende wagens binnen moesten blijven. Een volstrekt onbegrepen maatregel maar vermoedelijk een eis van de opdrachtgever die waarschijnlijk het Integro-project subsidieerde.
Oorspronkelijk werd de lnterliner gepresenteerd als de ontbrekende schakel in het spoorwegnet, er werd dan ook gereden tegen het NS-tarief. Later werd de doelstelling bijgewerkt en werd de Interliner een veel ruimer vervoersconcept maar op dit moment heb ik geen idee meer wat de exacte omschrijving van de situatie is. Helaas blijkt uit gesprekken met de reiziger dat ook de gemiddelde klant geen grip meer heeft op het aanbod aan vervoersvormen en plaatsbewijzen. In mijn ogen wordt het de hoogste tijd dat de Haagse politiek samen met de provincie, stadsgewest en de busbedrijven naar een meer uniform openbaar vervoer gaat streven om te redden wat er te redden valt. De versplintering van het aanbod zorgt voor een verschraling van het product ondanks de ongetwijfeld goede bedoelingen maar ik zie in de praktijk de uitwerking en die is niet om over naar huis te schrijven.


Foto 3:
Weer eens een plaatje op het platform van Den Haag Centraal van de 2891 als sneldienst lijn 134. Eind 2000 nam Connexxion de eerste 95 Mercedesbussen O550/Integro in dienst met nummers in de wagenparkserie 2700. Om precies te zijn begon de serie in de groene kleuren bij de 2702 tot de 2796. Daarna van de 2888 tot 2902 (zie foto 1), allemaal  nog in het groen. Daarna de 2903 t/m 2955 in het grijs van de Interliner. In mijn administratie komt de eerste Integro voor de dag in 2001. Een overzicht van wagenparknummers bij diverse vestigingen is lastig omdat er nogal eens is geschoven i.v.m. de aanbestedingen in het openbaar vervoer en als het wandelgangencircuit mij niet bedriegt dan zal dat schuiven de komende tijd nog veelvuldiger gaan gebeuren.

Foto 4:
Nogmaals een wagen op de route van lijn 134. Een route in 2006/2007 over de Pletterijkade via het Rijswijkseplein naar Hollands Spoor en dan door over de Waldorpstraat/Neherkade en de Erasmusweg naar het Westland en via de Bloemenveiling in Honselersdijk naar het eindpunt in Naaldwijk. Op de foto zie je de contouren van het zeer grote winkelcomplex aan de Waldorpstraat genaamd de Megastores. Nu een respectabel ogend gebied maar een aantal jaren geleden zou de heer Oudkerk een graag geziene gast zijn geweest......
 

Foto 5:
Ook particuliere bedrijven kregen de beschikking over Integro's die dan onder de naam Connexxion dienst deden. Hieronder zie je een wagen in dienst bij van Oeveren, een reisburo in Zierikzee. Wagenparknummer 76 uit 2007, met een lengte van 13 meter.


Foto 6a-6b-6c-6d:
Toegevoegd in 2010 zijn foto 5 en ook deze serie bij foto 6. De 2920 heeft menig PV-reisje op zijn naam staan en het leek mij zinvol om dat in deze Integrobrief onder de aandacht te brengen. Op 6a staat de bus opgesteld in Calais om aan boord van de ferry te gaan. Een trip naar Londen van 4 dagen waarin van alles gebeurde maar alles een 'happy end' kende. De overtocht verliep rustig en in Londen pasten wij ons aan bij het overige verkeer dus zijn we ook gewoon links gaan rijden.

Het bewijs wordt geleverd op foto 6b. Brutaal als wij zijn, parkeerden we gewoon op een 'buslane' tegenover het wereldberoemde warenhuis Harrods. Voor alle zekerheid bleef de chauffeur in de bus achter om ijverige bobby's op te kunnen vangen. Harrods is toch te duur voor mijn beperkte budget. Toen ik voor een rood verkeerslicht stond te wachten naast de Big Ben, drukte ik uit een geintje de oproepknop in van de Infoxx waarmee contact gelegd kan worden met de CVL. Tot mijn niet geringe verbazing kwam even later een glasheldere stem uit de apparatuur met de vraag wat men voor mij kon doen. Toen ik vertelde dat ik in Londen rondreed, bleef het enige tijd stil en volgde opnieuw de vraag wat men voor mij kon doen. Tot op de dag van vandaag denk ik dat de CVL'er denkt dat hij in de maling genomen werd.

Dat het rijden met een Integro zorgt voor een goed humeur is te zien op deze derde foto van de serie. Ik meen een bekend gezicht te herkennen. Hier ging de 2920 op pad naar Berlijn waar wij met de PV het jaar na Londen een bezoek gebracht hebben. Weer een tripje van 4 dagen waar heerlijke herinneringen aan overgebleven zijn.

Deze kleine serie eindigt met een staatsieportret van de 2920 op een parkeerplaats langs de route naar Berlijn. De hele Integro-serie werd tussen 2000 en 2002 gebouwd en ik heb mij laten vertellen dat veel van deze bussen anno 2010 verkocht zijn naar Duitsland. Bussen maken tegenwoordig hun loopbaan niet meer vol bij de eerste eigenaar. Ik ben geen econoom maar iets in mij zegt dat we de laatste jaren aan kapitaalvernietiging doen. Wie er de rekening betaalt weet ik niet maar je kan mij niet wijsmaken dat deze dure degelijke bussen hun investering opgebracht hebben. Hoppa, nieuwe aanbestedingen en weer een nieuwe busvloot, het kan niet op. Als de vervoerder de tol niet betaald dan moet het de opdrachtgever zijn en die doet dat allemaal van onze belastingcenten. Een slechte zaak.


      
Surftips:

Van 2 lezers kreeg ik de volgende 2 tips binnen. De eerste is er een met een bustintje en wel over miniatuurbussen. De naam is ietwat misleidend omdat er veel meer op staat dan miniatuurbussen. Trouwens het gedeelte met miniatuurbussen werkte (nog) niet maar het rechter kolommetje wel en daar staan prachtige foto's in over het verleden van de TET als aanvulling op de foto van vorige week. 
 
Een tip voor een programma dat heel handig is als je veel met een digitale camera werkt. De meeste zelfgemaakte foto's zijn nogal groot uitgevallen. Met dit programma kun je in 1 keer een map met zelfgeschoten foto's tot normalere proporties terugbrengen. Kijk zelf en probeer het eens. Op deze link meer info en de mogelijkheid om het progje te downloaden. Het is freeware dus geen gedoe met kopen of registreren. Photorazor.

Klik op:     



Tot slot:
Rest mij nog een paar linken toe te voegen voor de broodnodige variatie en om in tijden van verveling op een vrije dag (krijg je die dan nog??) als tijdverdrijf te dienen.

Over en sluiten maar, centrale uit.

   
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl) 
       
    
Wijsheden:

Een pessimist is een optimist die zijn theorieën in praktijk heeft willen brengen.

terug naar de