terug naar de

18 december 2005


 N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
_______________________________________________________

______ Onderwerp: Zoetermeer Centrum West ___________
   
       Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 29                  
 

 
Beste land-, stad- en streekgenoten,
 
Na een paar brieven met voor mij vanzelfsprekende onderwerpen omdat ik bepaalde foto's opeens binnenkreeg of omdat het eigenlijk al klaarstond om te plaatsen, ben ik deze keer echt weer eens gaan spitten in alles wat ik nog ongebruikt op de computer heb staan. De keuze viel op Zoetermeer Centrum West. Ik vond een paar gedateerde foto's van CW in de bekende betonkleuren van het oude bus cq sprinterstation. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan nieuwe gebouwen, men is begonnen aan het nieuwe stationsgebouw Stadspoort West en alles wordt in gereedheid gebracht voor de komst van RandstadRail. Daarom leek het mij wel toepasselijk om de aandacht nog eens op de oude situatie te vestigen.
(update: alles is nu klaar (2010) en ik heb daarom een overzichtsfoto, foto 5,  bijgeplaatst die ook in busbrief 59 staat)
 

Foto 1:

Door te beginnen met een zwart/wit foto lijkt het net of dit station bekend is uit de verre oudheid maar dat is niet waar natuurlijk. Dit eind- en overstappunt in Zoetermeer is pas sinds korte tijd uit beeld verdwenen. Het oude Centrum West op deze foto werd geopend op 22 mei 1977 en enige jaren terug kwam er een einde aan een roemruchte periode en werd er een tijdelijke eindpuntvoorziening gebouwd voor de bussen en hun chauffeurs met bijbehorende haltes. CW oude stijl werd afgebroken en na verloop van tijd werd het huidige (tijdelijke) busstation op foto 4c in gebruik genomen. Hieronder is het busstation te zien in oude glorie. Als je met een nostalgische blik kijkt, is het een bedrijvig op-en-top busstation maar in werkelijkheid, en ik moet daar eerlijk in zijn, was het een kaal, vochtig en tochtig station met nauwelijks enig comfort voor de reiziger.
Je ziet, we spreken over de hoogtijdagen van de MB200 bussen met op de achtergrond de gebouwen van winkelcentrum Het Stadshart dat intussen flink uitgebreid is (2010).

Foto 2
Ook al is het een kleurenplaatje, deze foto is, aan de bustypes te zien, van een eerdere datum dan foto 1. Ik zie zomaar 3 Leylandfrontjes en 1 DAF uit de Westnederlandperiode. De meeste bussen stonden overdekt maar een aantal kon het daglicht verdragen en stond net buiten de overkapping. In mijn herinnering waren dat o.a. Lijn 173 en lijn 176 terwijl lijn 203 helemaal aan de andere kant als eerste stond naast de chauffeursruimte. Het zware betonnen dak van het busstation was ooit aangelegd met de bedoeling om daar op te gaan bouwen maar buiten het geplande restaurant, hier bovenop zichtbaar, is het nooit van verdere bebouwing gekomen.


Foto 3:
Ongeveer gelijk aan foto 2 maar dan van latere datum gezien de voertuigen, is deze afdruk. Regelmatig hoorde ik in die tijd van passagiers dat ze het altijd een imposant gezicht vonden als het weer tijd was om te vertrekken. Een lange sliert bussen bood dan een indrukwekkend aanzicht. Zeker in de tijd dat er door de wettelijke vervoersplicht meerdere bijwagens op een lijn konden vertrekken met als gevolg dat er 2 keer per uur in de spits een hele vloot bussen een slinger maakte vanaf de haltes en dan weer vanaf het stationsgedeelte de openbare weg op en voor Centrum West langs richting Stadshart en Brandweerkazerne. Nu vertrekken er ook een flink aantal tegelijk maar doordat de buslijnen zich al vrij snel in alle richtingen splitsen valt het minder op. Op deze foto een paar Iveco's (zie busbrief 15/foto 2) en een Mercedes O408.


Foto 4a-4b:
Een drietal van internet geleende foto's geeft hier een aardig beeld van de ligging van het station. Op 4a zijn de oude halteboxen goed zichtbaar. Links van de eerste halte onder het eerste puntdak lag het verkoopkantoor van Westnederland/ZWN en de koffieruimte voor de chauffeurs. Een bekende bewoner van dit pand was Ben v.d. E. die na zijn actieve chauffeursschap i.v.m. zijn gezondheid noodgedwongen zijn carrière beëindigde aan het loket. Een rustige man maar altijd in voor een praatje.
Op 4b zie je de uitrit van het bus/sprinterstation waar ik bij foto 3 over sprak en je kunt ook goed zien hoe de doorgaande weg toen liep. Waar nu sinds kort een bufferruimte voor bussen ligt, lag toen gewoon nog de Amerikaweg die tegenwoordig verlegd is en een meer rechtstreekse aansluiting heeft gekregen op de Europaweg.

4a                                                                    4b

                   

Foto 4c is uit voorzorg verwijderd.
Dit n.a.v. een dreiging voor een boete voor auteursrecht


Foto 5:
Tja, en hier is dan het nieuwe busstation te zien vanuit het hoge standpunt van een wolkenkrabber (foto: Leo Koek). De foto is gemaakt in de tijd dat er slechts groen te zien was want tegenwoordig is dat wel anders. Connexxion, Veolia en QBuzz komen hier nu samen. De verhoogde weg met de blauwe railing is de Afrikaweg die ook op foto 4b te zien is en vanaf deze weg is foto 1 ooit geschoten. Onder de Afrikaweg, links bovenaan op de foto, is de bufferruimte gesitueerd.
 

       
Surftips:

De link die hier bij het verschijnen stond beschreven is niet meer dus helaas hier geen surftip.

Klik op:     


Tot slot:

Tot zover Zoetermeer Centrum West oude en nieuwe stijl. Ik zal ongetwijfeld te weinig verteld hebben in de ogen van Zoetermeerse collega's en iedereen die jaren hier hun bussen naartoe hebben gereden. Dingen die b.v. chauffeurs op de stadsdienst van Zoetermeer zich zouden kunnen herinneren omdat die lijnen natuurlijk veel frequenter hier halteerden en ook bufferden omdat het een eindpuntvoorziening had. Voor alle nieuwe collega's van de laatste jaren die nooit het oude CW hebben meegemaakt, leek me dit een redelijk overzicht en als ik op termijn meer informatie vind, kan ik het altijd nog aanvullen nu ik van de brieven webpagina's gemaakt heb.
 
 
tot de volgende brief
   
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
 
     
Wijsheden:
 
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf een idioot is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?

terug naar de