terug naar de


10 juli 2005

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
_____________________________________________________

______ Onderwerp: Opsporing Verzocht _______________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 7
 

 
Hooggeëerd publiek,
 
In het circus met de naam "Moderne Vooruitgang" dragen wij bij connexxion ook elke dag ons steentje bij. Soms lijkt het een trapezeact met een vrije val maar hopelijk blijkt er dan altijd nog een vangnet te zijn waar wij op kunnen rekenen. Wij mogen onszelf wel zien als de jongleurs van dat circus zoals wij ons een weg banen door het verkeer. Er is zelfs een collega die deze jongleuract wel heel letterlijk toepast..........want als je een chauffeur ziet met jongleurknotsen in zijn rugzak dan heb je hem gevonden.
Gezien de positieve bijval op de huidige verschijningsvorm van deze mail, vooral voor wat betreft het plaatsen van de foto in de mail i.p.v. als bijlage, zal ik dit zo blijven sturen. Het ledenaantal blijft stijgen door spontane aanmeldingen, ook van buiten onze vestiging, en ook natuurlijk door mijn eigen wervingscampagne die weinigen zal ontgaan. De teller staat op dit moment op 88 lezers.
Mijn vraag omtrent het (stations)plein op foto 2 van vorige week, heeft 2 suggesties opgeleverd en die meldden, los van elkaar, te denken aan Alphen CS. Ook heb ik afgelopen week van een aantal collega's weer hele leuke foto's uit hun privé-collectie mogen ontvangen en die zal ik in deze brief en in de loop van de tijd graag gebruiken om de busbrief een nog persoonlijker karakter te geven.
Deze week plaats ik een aantal van die privé foto's onder de titel Opsporing Verzocht. Bekijk de foto's en je weet wat ik bedoel.
Ik zal bij alle foto's alleen voornamen vermelden want zoals ik al schreef, het gaat om Opsporing Verzocht en dan staan er nooit achternamen bij.
 

Foto 1a-1b:
Foto 1a is niet superscherp maar zoals duidelijk mag zijn, hij is reeds geruime tijd geleden gemaakt en dus is er kwaliteit verloren gegaan. Dat is zeker niet het geval met de persoon die hier zichtbaar is, nog steeds op en top kwaliteit en chauffeur in hart en nieren. Dat hij er hier iets anders uitziet dan tegenwoordig is logisch maar dit is onze collega Aad in een dienstwagen in 1981 en ik weet dat er nu lezers zijn die zich realiseren dat ze toen nog in de kinderwagen zaten. Denk sommige dingen weg en andere zaken erbij en je weet wie dit is zoals te zien is op foto 1b. Helaas is Aad in 2022 overleden.
               

Foto 2a-2b:
Zomaar een recente foto, dat komt weinig voor maar in dit geval de primeur. Foto's met chauffeurs, enigszins herkenbaar 'in het wild', zijn niet rijkelijk voorradig. Deze collega is geen probleem om te ontmaskeren al doet hij wel een poging om herkenning moeilijker te maken door zijn wangen wat op te blazen. De medewerkers support onder ons kan ik gerust stellen: het heeft niets te maken met roken achter het stuur want roken doet deze collega niet dus laat de papieren maar in de bureaula liggen. Ook kan het zijn dat hij mij in het vak naast zich ziet staan en dan kan ik zijn gezichtsuitdrukking beter begrijpen. Maar waarschijnlijker is dat hij probeert uiting te geven aan zijn dienst van 8 uur 59 en gelijk heeft Gerrit.
Nog een Gerrit maar deze heeft Zoetermeer als standplaats gehad en is na zijn VUT nog steeds op de Duinrell pendelbus te bezichtigen. Gerrit is een zeer bekende verschijning en dat is in veel gevallen ontstaan door zijn enthousiaste getoeter. Zelfs nu nog kan hij het niet laten, kijk maar hier

Foto 3:
Deze foto kreeg ik de afgelopen week van Walter (linksonder op z'n hurken). De plaats van samenkomst is Sliedrecht in 1982 en dus wederom een topper om te kunnen plaatsen in deze busbrief. Het voertuig dat als achtergrond dient is de Westnederland DAF MB200 semi-toerbus 6689 gebouwd in 1976. De 6684 werd in december 1984 met de BBA geruild tegen een stadsbusje uit de 7000-serie. (tekst: busmuseum)
De bus is dus geen onbekende meer maar wie zijn die jeugdige types op de voorgrond?
De identiteit van de man achter Walter zal niet moeilijk te achterhalen zijn, tegenwoordig een gewaardeerd toezichthouder in onze regio en heet Leon. De man rechtsvoor zal niet herkend (kunnen) worden omdat hij al gauw aan het werk is gegaan in Krimpen a/d IJssel maar de anderen kunnen een leuk kwartiertje puzzelen opleveren.
Bovenste rij van links naar rechts: Leon - Krijn - Wim - Wout - Theo
Onderste rij van links naar rechts: Walter - Gerard - Karel

Foto 4:
Deze chauffeuse heeft een goed overzicht op de weg, het enige opvallende is dat dat door het stuur heen gebeurt. Ook deze foto kreeg ik toegespeeld door de vader en ik wil hem jullie niet onthouden. In het kader van Opsporing Verzocht wil ik dan ook de vraag voorleggen op wie deze jonge collega lijkt. Bij het raden van de juiste ouder en de juiste leeftijd van dit moment hoort een klein prijsje want zonder "inside information" zal dat niet meevallen en dan moet het juiste antwoord uiteraard wel beloond worden.
De bus is de DAF MB200-Den Oudsten 3749 in dienst genomen in 1987. In mijn statistieken komt de bus voor vanaf 1987 t/m 1990 in de vestiging Delft dus dat kan een kleine indicatie zijn voor de prijsvraag.....Succes.
 
Oplossing: Whitney, dochter van Stefan en Karin W.

Foto 5a-5b:
Melkboer, buschauffeur, klaverjasser en Roemenië-steuner en dan noem ik maar een paar zaken op die deze oud-collega op zijn 'geweten' heeft. Op foto 5a is hij nog in actieve dienst bij Connexxion en staat op halte C klaar om naar Rotterdam te vertrekken. Dat Jos er nog even jong uitziet als toen bewijst foto 5b waarop we Jos zien genieten van zijn VUT/pensioen. (naschrift: helaas is Jos veel te vroeg overleden)
           

Foto 6a-6b:
Twee ouwetjes op deze 2 foto's en dan bedoel ik uiteraard niet de chauffeurs maar de bussen. Op foto 6a zien we ex-collega Bertus in de 2337 op Den Haag CS.
En hieronder op 6b zien we collega Frans in de 2347 eveneens op Den Haag CS. Frans is uit dienst en de bus ook.

Foto 6:
Buskenners herkennen het voertuig, andere kenners herkennen de chauffeur en sommigen/velen herkennen beiden. Piet Bakker in de Smit toerbus waar hij een groot liefhebber van was, de 401. Deze DAF SB3000, een Smit-Joure stamt uit 1991.


Tot slot:

Bedankt voor de aandacht en tot de volgende keer.
Klik op:     
Groeten    
       
 

terug naar de