terug naar de

Waarde belangstellenden,

 
Het leek me aardig om mijn fotoarchief op busgebied met jullie te gaan delen. Het zijn allemaal foto's die vrij te vinden zijn op het internet dus ik hoop dat auteursrechten geen probleem zijn en bij foto's waarvan de maker/eigenaar bekend is, zal ik zeker aan bronvermelding doen.

Bij deze even het openingsmailtje wat ik naar iedereen stuurde die zich voor de eerste 100 busbrieven opgaf. De busbrieven kwamen in eerste instantie wekelijks tot stand maar na een jaar ben ik overgegaan op een maandelijkse busbrief die ik via de email naar iedereen stuurde. Vanaf eind juni 2010 ben ik aangeland bij busbrief 100 en ga ik over op een andere manier van busbrief publiceren en dat is alleen nog via deze pagina.
Als toelichting schrijf ik hier in het kort de geschiedenis zodat je een klein beetje 'n idee hebt hoe het allemaal is begonnen.

Ik ben begin juni 2005 begonnen een aantal mensen wat foto's toe te sturen met een paar regeltjes tekst. De bedoeling was om nieuwe collega-chauffeurs een indruk te geven van hoe het er in het recente verleden aan toeging. Ze horen vaak over een bepaald type bus praten maar hebben er geen beeld bij en dat wilde ik ze bieden. Het bleek dat ook de collega's met vele dienstjaren belangstelling hadden, vooral voor de herinneringen die ik soms de vrije loop laat. Voor ik het wist had ik 100 lezers die de busbrief via een emailtje wilden ontvangen en bij nummer 100 stond de teller op een kleine 800.
De busbrieven werden al gauw in een soort herkenbaar 'uniform' gezet en de tekst werd steeds uitgebreider. Ik heb ook wat kleine items zoals o.a. een busbabbel, computertips, een aantal linken en een paar spreuken toegevoegd waardoor het een soort 'voor elk wat wils' brief werd met als hoofdmoot natuurlijk altijd het openbaar vervoer.
Collega Jan van der Ark uit Zoetermeer bood mij aan om de per email verzonden busbrieven om te zetten naar zijn homepage en ik heb dat dankbaar aangenomen. Om steeds weer met nieuwe informatie te komen valt niet altijd mee en mijn herinneringen hebben een beperkte omvang en zodoende had ik voor mezelf een eindstreep bepaald op 52 afleveringen. Zo had ik dan precies een jaar wekelijks op zondag(ochtend meestal) een steentje bijgedragen aan een positief gespreksonderwerp aan de bedrijfskoffietafel wat hard nodig is in de huidige tijd waarin veel oude waarden worden hergewaardeerd en veelal worden afgeschaft of uitgekleed.
Sinds de zomer van 2006 heb ik een doorstart gemaakt met 1 brief per maand. Het idee was er nog 12 te maken maar aangekomen bij nummer 64 was het enthousiasme er nog steeds, bij mij en bij de brieflezers dus ben ik gewoon doorgegaan. Wie weet zou ik 100 afleveringen kunnen halen......en dat is nu dus gelukt.
Tot zover.

Nu dan de eerste busbrief zoals verstuurd op 29 mei 2005.


Foto 1a-1b-1c:
De 3150 en 3154 (Mercedes 305) zijn 2 van de voorlopers van de nu net nog in dienst zijnde Mercedes 405 (2005) en hebben in 1985 in de stadsdienst van Delft hun intrede gedaan en dit type O305 heeft tot 1991 dienst gedaan. De vloot bestond uit een wisselende samenstelling maar voor Delft uit circa 15 wagens waarvan de 3175 t/m 3187 tot het vaste pakket behoorden. 

(aanvulling 2010: deze bussen zijn gebouwd in 1980. De wagens die in Delft terechtkwamen zijn t.b.v. de stadsdienst Delft verbouwd waardoor minder zitplaatsen aanwezig waren maar meer staanplaatsen. De totale serie O305 liep van 3145 t/m 3199)

 
Nog een andere 2010 aanvulling staat hieronder, een frontale foto van dezelfde 3150 in tijdelijke Delftse dienst.
De foto is wazig helaas maar dit is een O305 die sneuvelde op de spoorwegovergang van het Marconiplein op de grens van Rotterdam en Schiedam. Ik wilde hem ondanks de kwaliteit toch plaatsen want ik was die dag privé op pad in die omtrek en viel 'met mijn neus in de boter' want de locomotief van een goederentrein had even daarvoor de achterzijde van deze bus ingekort. De machinist stond aan de zijkant van zijn loc en kon daarvandaan niet zien dat bus nog net op de rails stond en van voor en van achter was ingesloten door bussen die hun klanten lieten uitstappen. De chauffeur kon dus geen kant op, liet zijn passagiers snel uitstappen en kon daarna zijn guldens, kwartjes en dubbeltjes van de vloer op gaan bij elkaar rapen. Ook zichzelf moest hij bij elkaar rapen want hij was na de klap een beetje de weg kwijt en bleef na dit incident nog maar heel kort in dienst en vertrok naar veiliger oorden. De bus staat hier in de werkplaats van de vestiging Delft. Als ik goed gezocht heb, zou dit de 3178 moeten zijn geweest maar misschien dat iemand mij dat met zekerheid kan doorgeven.

Foto 2:
De tekst op de foto is toereikend.

(aanvulling 2010: gezien het tijdelijke kenteken zien we hier een gloednieuwe bus naast een klassieke bolramer)


Foto 3a-3b:
Dat ook van deze wagens nog wel wat bewaard is gebleven, laat deze opname zien, gemaakt in Veendam. Geen echte wagen uit onze serie want bij ons reden alleen O 305 wagens en dit is een O 307 uit 1980 verbouwd tot kampeerwagen maar toch leuk om deze recente foto erbij te hebben.
Ook de 2e foto is bijzonder te noemen maar deze komt wel uit de O305 serie. Deze EMA 161 staat hier op het stationsplein van Eindhoven waar later de BBA deze wagen na overname van de EMA exploiteerde. (EMA - Eerste Meierijsche Autobedrijf N.V.)
Op de achtergrond zie je de kranen bij het PSV Stadion. De foto is vermoedelijk gemaakt in 1982. (met dank aan "Biertje")

Foto 4:
De 4842 spreekt voor zich denk ik en heeft een prachtige oude dag vergeleken met vele soortgenoten die gesloopt zijn af uitgewoond in vele verschillende verre landen.

(aanvulling 2010: Deze museumbus kwam in dienst bij de NZH in 1960, ging naar Westnederland en was tussentijds nog even actief bij Van Gog om daarna weer terug te keren bij WN en tot slot kwam deze fraaie bus in handen van het Haags Bus Museum. De bus is in de nadagen te zien geweest in verschillende kleurstellingen, geel, groen en grijs. De webpagina van het museum vermeldt dat de bus nu als monument te boek staat).

 
Foto: K. Kloosterman van het Haags Busmuseum
 

Foto 5:
Als voorbeeld van bovenstaande zin bij foto 3 (gesloopt of uitgewoond), zien jullie hier de 3640, geen bus met Delfts verleden dus ik kan er weinig informatie over verstrekken. Een triest gezicht.

(aanvulling 2010: De plek waar dit karkas gefotografeerd is, is bij sloperij Binckhorst in Den Haag. De 3640 heeft dienst gedaan vanaf 1984 bij de VAD en ging in 1986 over naar Midnet)



Tot slot:
Tot zover de eerste busbrief die ik voorzien heb van enige details die ik anno 2010 wel wist te vinden.

Klik op:     

 
Met vriendelijke groeten 
      

terug naar de